Gå til innhold
Hundesonen.no

Unødvendige kommentarer?


HippiPippi

Recommended Posts

Så lenge ingen kjører en debatt i debattkjelleren så bør man jo holde seg til det enkle spørsmålet trådstarter har i innlegget sitt...

Men hva om det ikke er et enkelt spørsmål trådstarter har? Hva om en elleveåring spør om noen veit av en oppdretter med schäfer av brukslinjer som har leveringsklar valp NÅ fordi elleveåringen har lyst på det, selv om vedkommende ikke har avklart med foreldrene om hvordan hundeholdet rent praktisk skal være? Skal man da sitte på fingrene, slenge ut et par linker til en oppdretter eller to og ønske lykke til? Det finnes mange eksempler på emner hvor det i utganspunktet er et enkelt spørsmål som skal besvares, men hvor det hadde vært veldig uansvarlig av de som faktisk veit litt og har litt erfaring å ikke stille spørsmål ved hvorfor trådstarter i det hele tatt spør etter det vedkommende gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar
Ja hvis tråden ligger i debattkjelleren så..

Ja, debattkjellern er til for en grunn...... syns det bhar blitt endel debattkjellere her omkring :lol:

Men hva om det ikke er et enkelt spørsmål trådstarter har? Hva om en elleveåring spør om noen veit av en oppdretter med schäfer av brukslinjer som har leveringsklar valp NÅ fordi elleveåringen har lyst på det, selv om vedkommende ikke har avklart med foreldrene om hvordan hundeholdet rent praktisk skal være? Skal man da sitte på fingrene, slenge ut et par linker til en oppdretter eller to og ønske lykke til? Det finnes mange eksempler på emner hvor det i utganspunktet er et enkelt spørsmål som skal besvares, men hvor det hadde vært veldig uansvarlig av de som faktisk veit litt og har litt erfaring å ikke stille spørsmål ved hvorfor trådstarter i det hele tatt spør etter det vedkommende gjør...

jeg syns da det er opdretter av denne hunden som har ansvar for å orden dette, ikke villt fremmede på ett internett forum!

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om det ikke er et enkelt spørsmål trådstarter har? Hva om en elleveåring spør om noen veit av en oppdretter med schäfer av brukslinjer som har leveringsklar valp NÅ fordi elleveåringen har lyst på det, selv om vedkommende ikke har avklart med foreldrene om hvordan hundeholdet rent praktisk skal være? Skal man da sitte på fingrene, slenge ut et par linker til en oppdretter eller to og ønske lykke til? Det finnes mange eksempler på emner hvor det i utganspunktet er et enkelt spørsmål som skal besvares, men hvor det hadde vært veldig uansvarlig av de som faktisk veit litt og har litt erfaring å ikke stille spørsmål ved hvorfor trådstarter i det hele tatt spør etter det vedkommende gjør...

Det blir vel noe helt annet gjør det ikke?? Det vil gå på hundens livskvalitet om 11 åringen kjøper denne hunden ikke sant? Men hva har det for hundens livskvalitet å si om noen velger å barbere ned sin langhårede hund om sommeren, ha på den et dekken om vinteren, velger å kastere hunden sin hvis de har gode argumenter for det, eller bruker bur om natta?? Det er greit å ha forskjellige meninger om ting, men så sant hundene ikke lider noen nød, så er det vel ikke noe vits i å være ufin mot hverandre?

Greiere? Så lenge man er saklig så er det vel ikke noe problem å diskutere og/eller være uenige? Eller er det det at noen tillater seg å være uenige som egentlig er problemet?

Hvilken glede har du i å kverulere hele tiden da?

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel noe helt annet gjør det ikke?? Det vil gå på hundens livskvalitet om 11 åringen kjøper denne hunden ikke sant? Men hva har det for hundens livskvalitet å si om noen velger å barbere ned sin langhårede hund om sommeren, ha på den et dekken om vinteren, velger å kastere hunden sin hvis de har gode argumenter for det, eller bruker bur om natta?? Det er greit å ha forskjellige meninger om ting, men så sant hundene ikke lider noen nød, så er det vel ikke noe vits i å være ufin mot hverandre?

Barbere langhåret hund om sommeren -> Mange typer lang pels skal beskytte mot både varme og kulde, og ved å barbere den kan man faktisk gjøre det varmere for hunden enn det var i utgangspunktet.

Ha på den dekken om vinteren -> Om min skulle gått med dekken ofte om vinteren ville hun sannsynligvis fått dårligere pelskvalitet fordi pelsen ikke hadde trengt å beskytte mot kulde.

Kastrere hunden sin -> Selvsagt har det noe å si for livskvaliteten! For noen hunder, som min, kan kastrering forbedre livskvaliteten atskillig - mens for andre kan det hele bli verre. Vi hadde et eksempel her på sonen med en hund som gikk gjennom kastrering og nesten mistet livet på grunn av inngrepet - og i ettertid fikk den vel også mer seperasjonsangst (selv om det er bedre nå, så vidt jeg har fått med meg). Kastrering følger ofte med seg pelsendringer, forresten - min røyter mye året rundt nå, mens hun tidligere hadde to røyteperioder i året. For andre igjen, vil kastrering gi såpass få forandringer at det nesten er bortkastete penger for eieren - og det kan jo være hyggelig å bli advart mot den muligheten også, eller?

Bruker bur på natta -> Jeg orker nesten ikke å starte... Skal vi si det så kort som at å være innesperret i et bur 8 timer i strekk definitivt går utover hundens livskvalitet? Om man vil vite hvorfor, er det bare å ta en titt i burdiskusjonstråden.

Jeg syns det er høyst relevant å informere om slike ting om noen lager en tråd om barbering, dekken, kastrering eller bur. Og jeg syns faktisk ikke at folk er ufine heller, jeg? Det er faktisk veldig, veldig mange flinke og erfarne folk her inne som ordlegger seg på en ryddig og klar måte, slik at trådstarter (og andre) forstår poenget. Skulle det dukke opp ufine innlegg og personangrep så er det da virkelig ikke noe problem å trykke på "tips oss"-knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbere langhåret hund om sommeren -> Mange typer lang pels skal beskytte mot både varme og kulde, og ved å barbere den kan man faktisk gjøre det varmere for hunden enn det var i utgangspunktet.

Så da er det bedre at de som ikke klarer å holde pelsen flokefri, bare lar hunden sin gå i lang flokete pels da i sommervarmen? Ha på den dekken om vinteren -> Om min skulle gått med dekken ofte om vinteren ville hun sannsynligvis fått dårligere pelskvalitet fordi pelsen ikke hadde trengt å beskytte mot kulde. Hva så?? Hvor bra/dårlig pelskvalitet hunden får ved å bruke dekken, har faktisk ingenting å si for hundens livskvalitet så lenge den er varm og god når den er ute.. Kastrere hunden sin -> Selvsagt har det noe å si for livskvaliteten! For noen hunder, som min, kan kastrering forbedre livskvaliteten atskillig - mens for andre kan det hele bli verre. Vi hadde et eksempel her på sonen med en hund som gikk gjennom kastrering og nesten mistet livet på grunn av inngrepet - og i ettertid fikk den vel også mer seperasjonsangst (selv om det er bedre nå, så vidt jeg har fått med meg). Kastrering følger ofte med seg pelsendringer, forresten - min røyter mye året rundt nå, mens hun tidligere hadde to røyteperioder i året. For andre igjen, vil kastrering gi såpass få forandringer at det nesten er bortkastete penger for eieren - og det kan jo være hyggelig å bli advart mot den muligheten også, eller? Jeg skrev de som har gode gruner gjorde jeg ikke?

Bruker bur på natta -> Jeg orker nesten ikke å starte... Skal vi si det så kort som at å være innesperret i et bur 8 timer i strekk definitivt går utover hundens livskvalitet? Om man vil vite hvorfor, er det bare å ta en titt i burdiskusjonstråden. Bruker ikke bur selv til min hund, men hadde det vært SÅÅÅ ille å bruke det, så hadde det vært ulovlig å selge bur Jeg syns det er høyst relevant å informere om slike ting om noen lager en tråd om barbering, dekken, kastrering eller bur. Og jeg syns faktisk ikke at folk er ufine heller, jeg? Det er faktisk veldig, veldig mange flinke og erfarne folk her inne som ordlegger seg på en ryddig og klar måte, slik at trådstarter (og andre) forstår poenget. Skulle det dukke opp ufine innlegg og personangrep så er det da virkelig ikke noe problem å trykke på "tips oss"-knappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida: Hold deg borte fra tråden, eller kom med råd til trådstarter. Trådstarter spør etter råd, ikke noe annet. Synes det er så utroolig unødvendig med slike kommentarer. Bahh.

Her blir jeg sensurert i en annen tråd.

Så ja, mange her inne er flinke til å passe på alle andre enn seg selv.

Ehhh, feie litt for egen dør, kanskje. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det bedre at de som ikke klarer å holde pelsen flokefri, bare lar hunden sin gå i lang flokete pels da i sommervarmen?

Nei, men hvis de ikke klarer å holde pelsen flokefri burde de kanskje ha tenkt seg om før de skaffet seg en langhåret rase som trenger mye pelsstell? Eventuelt - hvis man har på forhånd planlagt å ha pelsen kort fordi man ikke orker å holde den flokefri, så holder man den nokså kort hele året, sant? Og da blir hunden vant til den pelslengden den har. Sommerbarbering fordi man ønsker å ha kort pels på hunden er ingen spesielt god idé.

Hva så?? Hvor bra/dårlig pelskvalitet hunden får ved å bruke dekken, har faktisk ingenting å si for hundens livskvalitet så lenge den er varm og god når den er ute..

Om hunden min hadde hatt dårligere pelskvalitet på grunn av unødvendig dekkenbruk hadde vel det gått utover livskvaliteten hennes når hun gang på gang kaster seg ut i fjorden i iskalde januar?

Jeg skrev de som har gode gruner gjorde jeg ikke?

Jo, men til tross for at man har gode grunner, kan man ikke spå framtida - kastrering (jeg tenker da særlig på tisper) er et omfattende inngrep, og det kan få store negative konsekvenser. Selv om man hadde gode grunner for å utføre kastreringa.

Bruker ikke bur selv til min hund, men hadde det vært SÅÅÅ ille å bruke det, så hadde det vært ulovlig å selge bur

Hehehe... Det er greit å bruke bur under transport, til en viss grad på stevner o.l. og i de ekstreme tilfellene hvor hunden må holdes fysisk i ro under en midlertidig sykdom/skade. Man kan jo ikke gjøre det ulovlig å selge bur til disse tilfellene bare fordi noen er idioter nok til å stappe hunden sin inn i et bur 2/3 av døgnet.

Men altså - dette er virkelig OT, og ikke sånn OT vi diskuterer (prøver å diskutere i alle fall?) i denne tråden. Jeg har ingen interesse av å skrive mer om dette i denne tråden i alle fall. Derimot syns jeg det er litt interessant å se at det er flere som syns folk er ufine og frekke rundt omkring på sonen - ja, det er et og annet personangrep - men stort sett syns jeg folk er nokså saklige og ordentlige jeg faktisk. Og jeg er ikke spesielt tykkhudet - tvert imot, jeg er egentlig ganske pinglete når det kommer til diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken glede har du i å kverulere hele tiden da?

Eh - vi er på et debattforum er vi ikke?

debatt

debat't m1 (fra fr, se debattere)

1 drøfting, diskusjon i en forsamling trontaled- / innlede til d- / sette noe under d- / ta et spørsmål opp til d- / d-ene i Stortinget

2 meningsutveksling i massemedier avisd-, fjernsynsd-, kulturd- / delta i den offentlige d-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis tråden ligger i debattkjelleren så..... Og vet dere hva som jeg forundres over her inne?? Jeg er endel inne på andre chattekanaler og sånn, og der inne har vi ofte et problem med at ungdommen er ufine mot hverandre og slenger stygge komentarer til hverandre, mens her inne så er faktisk ungdommen enig i at det er unødvendig å kverulere på hvert enkelt spørsmål, men de som er godt voksne har et annet syn på det :lol: Og dere snakker om en råååsa sone. Vel, hva ER så galt i å være litt greiere med hverandre? Så lenge ingen kjører en debatt i debattkjelleren så bør man jo holde seg til det enkle spørsmålet trådstarter har i innlegget sitt...

Vil bare presissere at den korrekte betegnelsen er rosa (eller rååååsa) sukkerspinnsone. I og med at jeg fant opp begrepet vil jeg gjerne bestemme. Masse. Dessuten skrives kommentarer med to m-er. Hvis noen bryr seg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest alle innleggene, bare det første, men vil krote ned noe for det jeg (kan man krote ned noe med en PC egentlig?)

Om man legger ut et spørsmål på et offentlig forum, så får man regne med å få svar også. Om jeg legger ut om hvor jeg kan kjøpe pigg eller strømhalseband, så regner jeg med at noen svarer noe annet enn å poste linker til netthandler eller forteller meg at i Zoo X får du kjøpt slikt....

Unødvendige kommentarer anser jeg som mer i kommentarer som går på person og ikke sak. Det er vel egentlig bare god debattskikk...

Men har jo skjønt at veldig mange vil jo bare ha kommentarer i kategorien "Åh så søøøøøøøøøøøt da!". Og jeg håper ikke at sonen havner i den kategorier der vi bare poster bilder av hundene våre og kommenterer det med 14 smilys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har jo skjønt at veldig mange vil jo bare ha kommentarer i kategorien "Åh så søøøøøøøøøøøt da!". Og jeg håper ikke at sonen havner i den kategorier der vi bare poster bilder av hundene våre og kommenterer det med 14 smilys...

Næmmen Nirm da, det er jo akkurat sånn det skal være på diskusjonsforum :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte fått høre at folk gidder ikke registrere seg på hundesonen fordi det er så mange ufine folk her inne. Sist for fem min siden var det ei som ble sjokkert av enkelte uttalelser. Sure, bedrevitere og verdensmestre som sier at sånn og sånn SKAL du gjøre -uten å så mye som kjenne til hundeholdet eller hunden. Man forklarer jo og gir råd etter hva som har blitt skrevet i startråden, men å dømme hund eller eier ut av det uten å ha møtt vedkommede blir for dumt.

Enkelte burde kanskje spart seg for å komme med sarkastiske kommentarer og kjipe smiley :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbere langhåret hund om sommeren -> Mange typer lang pels skal beskytte mot både varme og kulde, og ved å barbere den kan man faktisk gjøre det varmere for hunden enn det var i utgangspunktet.

Ha på den dekken om vinteren -> Om min skulle gått med dekken ofte om vinteren ville hun sannsynligvis fått dårligere pelskvalitet fordi pelsen ikke hadde trengt å beskytte mot kulde.

Kastrere hunden sin -> Selvsagt har det noe å si for livskvaliteten! For noen hunder, som min, kan kastrering forbedre livskvaliteten atskillig - mens for andre kan det hele bli verre. Vi hadde et eksempel her på sonen med en hund som gikk gjennom kastrering og nesten mistet livet på grunn av inngrepet - og i ettertid fikk den vel også mer seperasjonsangst (selv om det er bedre nå, så vidt jeg har fått med meg). Kastrering følger ofte med seg pelsendringer, forresten - min røyter mye året rundt nå, mens hun tidligere hadde to røyteperioder i året. For andre igjen, vil kastrering gi såpass få forandringer at det nesten er bortkastete penger for eieren - og det kan jo være hyggelig å bli advart mot den muligheten også, eller?

Bruker bur på natta -> Jeg orker nesten ikke å starte... Skal vi si det så kort som at å være innesperret i et bur 8 timer i strekk definitivt går utover hundens livskvalitet? Om man vil vite hvorfor, er det bare å ta en titt i burdiskusjonstråden.

Jeg syns det er høyst relevant å informere om slike ting om noen lager en tråd om barbering, dekken, kastrering eller bur. Og jeg syns faktisk ikke at folk er ufine heller, jeg? Det er faktisk veldig, veldig mange flinke og erfarne folk her inne som ordlegger seg på en ryddig og klar måte, slik at trådstarter (og andre) forstår poenget. Skulle det dukke opp ufine innlegg og personangrep så er det da virkelig ikke noe problem å trykke på "tips oss"-knappen?

haha, se her.... nå kommer det råd lirkene inn på tilogmed denne tråden, som ABSOLUTT ikke skulle handle om det :lol: att det går ann :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, se her.... nå kommer det råd lirkene inn på tilogmed denne tråden, som ABSOLUTT ikke skulle handle om det :lol: att det går ann :lol:

Debattforum skjønner du, debattforum..

debat't m1 (fra fr, se debattere)

1 drøfting, diskusjon i en forsamling

2 meningsutveksling i massemedier :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, se her.... nå kommer det råd lirkene inn på tilogmed denne tråden, som ABSOLUTT ikke skulle handle om det :whistle: att det går ann :ahappy:

Nhu klarer jeg ikke å sitte på hendene mer, hehe. Westminster prøvde nok bare å illustrere at det finnes forskjellige svar på de enkelte problemstillingene, og lik deg fant hun eksempler.

Jeg kan nok være til dels enig i at noen debatter bare blir ødlagt og drept, artig med popcorntråder, men de er artigst når det er meningsutveksling ang trådens tema og ikke sklir ut til noe som overhodet ikke kan spores tilbake til tema. Eks: positiv straff kontra negativ straff, ender gjerne opp med bare positiv straff og diskusjoner rundt det. Sånn er det bare, diskusjonene lever sitt eget liv. Takler du det ikke, så får du gjøre som andre her, traske inn i 'akkurat nå' tråden :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ventet på en anledning på å si dette i flere uker nå, og syns dette var en passende annledning.

Build a bridge and get over it.

Edit: endret fra bro til bridge. Ingen som rettet meg på det, var det? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må huske på, er at dette er et diskusjonsforum omhandlet HUND... Når folk svarer, så er det HUNDENS velvære som står i fokus, ikke eierens....

Om folk da spør om ting som går helt på kryss av hva man selv mener er det beste for hunden, er det vel ikke så ille om man kommer med alternative løsninger? Man kan jo faktisk lære noe, få nye inspill, en ny innfallsvinkel man ikke har tenkt på selv osv...

Ofte så handler det vel vel så mye om hvordan tips og råd blir mottatt, ikke alltid hvordan de blir lagt frem... Og ja, det finnes en del verdensmestere her, men jeg synes det skinner veldig igjennom at de største verdensmesterne kanskje er de med minst erfaring....? De som har levd noen år og har opplevd noen hunder vet at det ikke er ett svar som er det riktige, at det er mange mulige veier til rom, og at de færreste hunder faktisk er A4 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det man må huske på, er at dette er et diskusjonsforum omhandlet HUND... Når folk svarer, så er det HUNDENS velvære som står i fokus, ikke eierens...

:icon_cry:

Vel, jeg var vel imot det som trådstarter skriver her jeg også, men jeg bygget den brua, kom meg over det, og gud! jeg har lært en del siden jeg kom meg over!

Linkr: hysj på deg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke definere hva en unødvendig kommentar er? Jeg f.eks. syns det er skikkelig unødvendig med alle "næmmen så innmari søt vofselofsen din er" - særlig når bikkja egentlig er stygg som juling (niks, jeg har ikke tenkt å komme med eksempler). Jeg syns og at denne debatten er skikkelig unødvendig, det er - som det er påpekt opp til flere ganger her - et forum for diskusjon. Da diskuterer man. Opplysningstjenester finnes det andre steder. Om man ønsker å vite hvor stort bur lillegutt må ha for å sove hele natta uten å bli opplyst om skadene ved å sperre hunden inne i minst 1/3 del av livet dens, spør de som selger sånt?

Det er nemlig helt unødvendig å sutre over at folk ikke er enig med en.. Sånn når temaet førstes er undøvendige kommentarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte fått høre at folk gidder ikke registrere seg på hundesonen fordi det er så mange ufine folk her inne.

Synd for dem.

Sånn er det bare, diskusjonene lever sitt eget liv. Takler du det ikke, så får du gjøre som andre her, traske inn i 'akkurat nå' tråden :hug:

Er det den rååååsa tråden, kanskje?

Ventet på en anledning på å si dette i flere uker nå, og syns dette var en passende annledning.

Build a bridge and get over it.

Edit: endret fra bro til bridge. Ingen som rettet meg på det, var det? :icon_cry:

Søte, søte Christine! :whistle: Alder og modenhet er jammen relativt innimellom! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for dem.

Seff er det synd for dem, men også litt synd for hundesonen som får dette ryktet :whistle:

Jeg syns det blir litt dumt å diskutere burbruk når ei spør om hvilket bur som er best. Hun skal da ha seg et bur og lurer på hvilket hun skal velge -ferdig med det.

Kjenner hunder som må være i bur fordi de ødelegger ALT når de er alene! Personlig kommer min aldri til å sitte i noe bur uten i bil, men jeg kjefter ikke på vennene mine fordi :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...