Gå til innhold
Hundesonen.no

Strup på valp


Mirai

Recommended Posts

jeg må ha glemt å si det tydelig nok. Men de fleste er enige med meg i at lenke til hverdags er ikke bra. Prøv å gå med det selv og la noen holde deg i det. Ikke deilig, og jeg husker jeg lærte på seminar at det er farlig å bruke det til hverdags, også kan jeg jo nevne at agility intruktøren Lene, på NKKU leiren også nevnte at det er farlig å bruke det i det hele tatt. Greit til trening mener jeg, men da skal man ikke bruke det på trening hver dag.

Tenker at for oss mennesker så hadde det vært ubehagelig uansett hvilken sort halsband vi hadde gått med... det blir en dårlig sammenligning synes jeg. hadde jeg hatt en så stor hund som IW så hadde nok jeg og brukt stryp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Vel, jeg tror ikke det er hverken farlig eller skadelig med mindre jeg går og rykker i det i tide og utide..

Jeg er ikke en hund. Men jeg er NØDT til å vite at jeg kan kontrollere hunden min. Den er ikke et menneske, og jeg vil ikke ta et silketørkle rundt halsen på henne for at det skal være mest mulig behagelig liksom. Det er kanskje lett for de med små bikkjer å snakke drit om kjettingstrup fordi de aldri vil trenge det selv, men jeg skal gjerne komme og hilse på deg den dagen du sitter med en doberman i hendene Astrid, og se hva slags halsbånd du har på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strup på min hund til daglig. Er det eneste båndet jeg bruker er strup. Ser ikke problemet med det. om man bruker vanlig eller strup er det vel det samme så lenge båndet ikke strammer. Blir noe annet hvis hunden henger i strupen. Men det gjør ikke mi. Hun går mye værre med vanlig halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke det er hverken farlig eller skadelig med mindre jeg går og rykker i det i tide og utide..

Jeg er ikke en hund. Men jeg er NØDT til å vite at jeg kan kontrollere hunden min. Den er ikke et menneske, og jeg vil ikke ta et silketørkle rundt halsen på henne for at det skal være mest mulig behagelig liksom. Det er kanskje lett for de med små bikkjer å snakke drit om kjettingstrup fordi de aldri vil trenge det selv, men jeg skal gjerne komme og hilse på deg den dagen du sitter med en doberman i hendene Astrid, og se hva slags halsbånd du har på den :P

Jeg har en stor hund på 50 kg og bruker ikke strup. Jeg mener det har noe med vanene å gjøre... Rottisen vi hadde hjemme brukte jeg strup på fordi jeg var bare ca 10 år gammel da. Men jeg bestemte meg for før jeg fikk Aro at jeg ikke skulle bruke strup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kjettingstrup på dobertispa jeg hadde. Synes det var en fin trygghet å vite at det ikke ville ryke om hun skulle hive seg rundt etter ei katte eller noe sånt. Jeg nappet heller ikke i båndet, hun gikk fint i bånd på eget initiativ, men et vanlig halsbånd hadde nok ikke vært nok på den ålete dober-nakken om det skulle skje noe.  

Når man bruker strup for å slippe å trene gå-pent-i-bånd derimot, det synes jeg er latskap.  

Bare bruk kjetting du IW, du har min støtte :P Bare husk å ta det av når minusgradene kommer :/

Vi hadden en rottis hjemme før og hun røk to strupehalsbånd så ikke stol på det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min hund slet også et strupebånd (kjetting) men det var store kjettingringer i det, og man ser også om hvordan kvalitet ringene er i, og hvordan de er skøytet sammen feks. Jeg bruker nå tette, små ringer og de holder bedre. jeg har ingenting imot strup, virker ikke som om at hunden bryr seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stramt hele tiden.. Når vi trener er det kun stramt om hun prøver å hoppe mot andre hunder (atså, hun selv forårsaker at det strupes), eller dersom jeg skal si "nei" hardt og gi et napp i båndet.

Går ikke mye tur med henne, og da er hun vekselvis flink og litt stressa :roll: Men det er absolut noe jeg jobber med hver gang vi er ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som jeg da tenker er at hun kanskje vil få vonde minner mot de hundene hun hopper mot sant.. Jeg tror ikke hun veit at " ah, der fikk jeg vondt, det er min feil siden julie bare holdt i båndet". jeg tror hunder tenker ganske enkelt. eks: "jippi hund! au vondt". You see? Kanskje hun da kan tro at enkelte hunder o. l. gir straff..

bare en liten tanke:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikkesant.. det kan liksågodt være det hun tenker.. men det er jo også det som er så vanskelig med hunder. man veit aldri akkurat hva som rører seg i hodene dems :P Men derfor ville jeg ikke brukt strup, siden man aldri veit hva hunden vil assosiere det med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke hunden bryr seg noe om strupen og ser på den som straff fordi den hopper mot andre hunder. Virker ikke som det ihvertfall. da hadde nok hunden ikke hoppet mer og vært rolig. ja det kan bli host og hark, men det gir hunden blanke i. Så det kan ikke være så ubehagelig.. Eller kanskje hunden bare er dum. Uansett så bruker jeg grime jeg da når jeg er på trening med masse hunder rundt. Det er mye lettere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer på skolen hadde en rottweiler tispe før.. Som han sa at han hadde trent sammen med en nordisk mester i lydighet, som trente schæfere, og en gang det kom en mann med strup ble han bare sendt hjem igjen.

Men jeg vil også legge til at denne samme mannen mente jeg kunne bruke elektrisk halsbånd på Mona :roll: Da sa jeg neitakk, det der gjør jeg ikke!

Helluuu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe har fått tilbud om det selv.. huff at det går an å tenke så kort! men.men.. har selv opplevd at folk ser på strup som negativt, også grime. Har fått noen negative kommentarer på det selv når jeg har vært på trening, men kyss meg en viss plass! :P Jeg bruker det jeg syns er best. Og jeg vil gladelig bruke en grime og ha det behagelig enn å stå å tviholde på båndet og slite av armer. hvis det kommer en hund forbi. Jeg sier: hjelpemidler, ja takk. Det er jo ikke snakk om noe som er vondt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker vel strup fordi du vil at hunden skal synes det er ubehagelig å ha det stramt sant?

Og jeg mente vel egentlig å si at vi ikke veit hva hunden assosierer med straffen den får ( sa det litt feil ).

Og man kan ikke vite hva hunden assoierer med det at et rykkes til i halsen når den hopper fram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad for strup, har engang brugt det, men gør det aldrig mere. Ser ikke helt vitsen med det, er meget enig med Silje m h i at vi aldrig kan vide hvad hunden associerer til og det er en af grundene til at jeg ikke bruger det. Derudover føler jeg ikke at jeg får mere kontrol på min hund vha strup. Men om andre vil bruge det er deres sak, så længe hunden ikke går rundt og er evig halvkvalt ser jeg vel ikke at det kan skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker vel strup fordi du vil at hunden skal synes det er ubehagelig å ha det stramt sant?

Og jeg mente vel egentlig å si at vi ikke veit hva hunden assosierer med straffen den får ( sa det litt feil ).

Og man kan ikke vite hva hunden assoierer med det at et rykkes til i halsen når den hopper fram..

det er et hjelpemiddel for å få hunden til å gå penere. Men dette skal egentlig trenes utenom turer mener jeg. Det er ikke sundt har jeg fått høre på flere seminarer og kurs. Dette er ikke noe jeg bare sier selv. Og en annen ting : strupehalsbåndet mister etter hvert effekten hvis det brukes for ofte! så hvis du vil spare effekten til når du virkelig trenger det er det heller ikke lurt å bruke det hver dag, eller på hver trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...