Gå til innhold
Hundesonen.no

Oversosialisering?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Ja, i alle fall etter mitt ringe skjønn. Den vil kunne få vansker med å roe seg, bli lettstresset, hyper. Kanskje også usikker fordi den ikke får nok ro. Men jeg har ingen fasit altså, det bare virker logisk for meg.

Edit: men det skal nok seriøst mye til før det blir slik, valper er jo tilpasningsdyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal godt gjøres, men det er sikkert andre som kan tenke seg flere fallgruber enn meg.

Man kan nok gå for fort fram, og man kan jo selvsagt fort slite ut en liten valp om den hele tida skal være med på noe nytt. Det viktigste tror jeg er å lese valpen og la den få gå fram i sitt eget tempo i nye situasjoner.

En liten fare er at valpen alltid får leke med allt av snille hunder den møter. Det kan være viktig å lære den at nye hunder ikke alltid betyr lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Klart det er viktig med ro og at man må se an valpen man har. Men tenkte på at valpen får møte mange nye mennesker nesten hver dag og blir håndtrert av folk og løftet på, tatt på osv. La barn og ulike mennesker få hilse og kose med valpen, møte mange ulike dyr, og at man er ganske aktiv med dette den første tiden/månedene. Om dette kan bli negativt i fremtiden, at meningen med å sosialisere med folk og få den trygg på folk, gjør at valpen istedet får for mye at den blir "lei" folk og oplever det negativt eller noe sånnt. Det hele blir mot sin hensikt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Klart det er viktig med ro og at man må se an valpen man har. Men tenkte på at valpen får møte mange nye mennesker nesten hver dag og blir håndtrert av folk og løftet på, tatt på osv. La barn og ulike mennesker få hilse og kose med valpen, møte mange ulike dyr, og at man er ganske aktiv med dette den første tiden/månedene. Om dette kan bli negativt i fremtiden, at meningen med å sosialisere med folk og få den trygg på folk, gjør at valpen istedet får for mye at den blir "lei" folk og oplever det negativt eller noe sånnt. Det hele blir mot sin hensikt. :P

Altså, hvis vi sammenligner med en voksen hund: en voksen hund som vennes på at to timers tur i skogen hver dag pluss en times lydighetstrening, ispedd noen andre turer og aktiviteter gjennom dagen er normen vil ofte bli stresset når dette mønsteret brytes. På samme måte vennes da valpen til at det skal skje noe hele dagen, hver dag. Mange vil si dette blir overstimulerte hunder som har problemer med å roe seg, som lett blir stresset osv. Jeg ser ikke at det skal gjelde mindre for valper enn for voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke leser valpen godt nok og valpen blir redd/usikker mens man er i et miljø eller sosialiserer valpen på noe (mennesker, dyr osv) så kan man nok gjøre mer skade enn "nytte"

Litt OT: Hva om man har en valp som er veldig trygg i de aller fleste miljøer? Må man finne nye og vanskeligere miljøer å dra til, eller skal man bare være glad for at valpen er som den er og begynne å trene ro og enkle kommandoer i de miljøene man har "ferdigtrent" valpen til å takle (uten å måtte ta særlig i) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, mener jeg bestemt - en valp kan ikke få for mye sosialtrening!

Vi må da først bli enig om hva som er sosialtrening og hva er ikke? Det blir nevnt at en valp kan bli stresset og hyper hvis det skjer ting rundt den 24 timer i døgnet. Ja, klart! Men det er å overaktivisere, ikke sosialisere. Det er en vesentlig forskjell på å sosialisere og aktivisere, iallfall i min verden.

Når det gjelder min ene rase, pyrre (berger des pyrenees poil long), er det en rase som trenger MYE sosialtrening, og jo mere den blir introdusert for i tidlig alder jo tryggere blir den som individ. Jeg begynner selv tidlig med sosialisering av valpene, og har et kull i dag som er 6 uker som allerede har vært med i stall og hilst på hester og andre dyr...Det ble vel kanskje litt i overkant da ene valpen begynte bite hesten i hovskjegget!? :lol::ahappy:

Så det at valpen tidlig blir introdusert for forskjellige mennesker, dyr, forkjellige settinger, lyder etc hver dag, er etter min erfaring bare positivt! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg, Linepip. Sosialisering og miljøtrening utgjør absolutt en form for aktivisering, og kan ikke ses atskilt fra hverandre. Hunder og valper bruker mye av sine tankeressurser når de omgås og lærer av andre hunder og folk og opplever nye ting, uavhengig av om vi definerer det som det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg, Linepip. Sosialisering og miljøtrening utgjør absolutt en form for aktivisering, og kan ikke ses atskilt fra hverandre. Hunder og valper bruker mye av sine tankeressurser når de omgås og lærer av andre hunder og folk og opplever nye ting, uavhengig av om vi definerer det som det ene eller det andre.

Nå var det vel ikke akkurat det Linepip sa heller? Hun sa at sosialisering døgnet rundt er overaktivisering? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...