Gå til innhold
Hundesonen.no

klipp og stell av golden retriever


Lilleulv

Recommended Posts

Jeg skal stille min golden på søndag. Hun er nå 7 mnd gammel og har kraftig pels ;)

Dette har jeg til rådighet: biogroom valpesjampo eller groomer's edge ultimate sjampo, glansspray fra groomer's edge, kam, parykkbørste, stor saks, tynnesaks, klotang.

Jeg tenker: børste igjennom hunden, bade, tørke, børste igjen når tørr, klippe potene med saksa, klippe tuppen på halen, klippe klør.

Men det blir kanskje for enkelt? ;) bør jeg kjøre på med tynnesaks og sånn på en valp, eller kan jeg vente med det? legg gjerne inn tips til hvordan få henne utstillingsklar på egenhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rossmix.com/trimning.htm

Veldig grei mal. Om du aldri har klipt henne før, og hun er veldig fullpelset, ønsker jeg deg lykke til. ;)

Og lykke til på utstilling!

shit! kanskje jeg har tatt meg vann over hodet? :P burde jeg reist til en hundesalong med henne tro? ;) jeg steller og klipper portisen min selv, så tenkte det måtte være lettere med en golden. dessuten trodde jeg ikke de var så nøye på valpeshow ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge inn ett ståbilde av hun? :icon_redface: Det er lettere å se da hvor du burde finstusse og hvor det kanskje ikke trengs, hun er jo tross alt en valp og de er vel ikke såå nøye på hvordan pelsen er klippet, jeg synes iallefall det er tryggere å klippe for lite enn for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei,

nå har jo ikke jeg sett hvordan hunden din ser ut, ikke skal jeg skryte på meg inngående kjennskap til klippen på rasen heller, men jeg tror jeg ville prøvd i hvert fall å rydde opp i det "grøvste". Så vidt jeg husker kan vel Golden ofte trenge litt rydding på halsen (som på linken noen innlegg før), så de ikke ser så rufsete ut. I tillegg kan det vel være en ide å rydde litt på "buksene". Hvis de står rett ut, kan hunden brått se uproporsjonal og lang ut. Gjerne bittelitt rundt ørene også, bare sånn for å få de fram litt bedre. Det er ikke nødvendig å dra til hundefrisør, og bedre å ta for lite enn for mye. Jeg vet ikke hvor erfaren du er og hva slags utstyr du har, men det er alltid lurt å bare ta et par klipp med tynnesaksa med (der kan du gjøre minst feil) eller mot (det r litt mer hår) hårets retning, børste og se over før du tar et par klipp til. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit med noen forskjellige bilder av hunden, ja. :icon_redface: Så kan man heller ringe inn der du skal klippe og gi andre eksempelbilder.

Husk at pelstypen varierer veldig. Noen har massevis av krøller og er vanskeligere å få til, mens andre er glatte og mye lettere å få til. Samme som oss, det.

En trimmet golden.

Dewmist Strands of Silk

http://dewmist.com/foton/stora/hanar/Sailor_070622_web.jpg

Dewmist Silkventure

http://dewmist.com/foton/stora/hanar/Sidney_060917_web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å klippe etter den linken jeg fikk her. Når jeg kom på utstillingen synes jeg min golden så utrolig raggete ut i forhold til alle de andre... FNIS :ahappy: Hun ble allikevel BIM så SÅ ille kan det ikke ha vært, men tror allikevel jeg skal skaffe meg profesjonell hjelp/opplæring før neste utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...