Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested- "nakenhund"?


QUEST

Recommended Posts

Det er forskjellige oppfatninger om hvorvidt det er riktig å avle på nakenhunder, siden nakenheten må sies å være en defekt. (Jfr. diskusjoner om avl på andre ekstreme raser.)

Men poenget med denne tråden er; er det riktig å barbere hunder, for å "lage" nakenhunder? Jeg har fått med mg at en hel del av de nakenhundene man ser, slett ikke er "au naturell", men resultat av en ganske omfattende og hyppig barbering/hårfjerning...

Hvorfor er det ok å barbere chinese crested helt ned til skinnet, hadde det vært like godt mottatt å barbere ned en puddel f,eks., bare fordi man syns det er pent/stilig?

Det er ikke til å komme vekk fra at hårløshet medfører en del ulemper for hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Vel, nå har jo nakenhunder vært en rase over lang tid, så om det er riktig eller ei å avle på de er vel en diskusjon om smak og behag. Det finnes større såkalte defekter som setter hundens helse på spill som blir avlet på rundt om i hundeverdenen.

Nå følger det vel tannløshet med nakengenet? Og dette kan jo selvsagt diskuteres hvorvidt hunden blir plaget av å være naken eller ei.

Angående barbering av nakenhunder så er det jo ikke slik at hele hunden blir barbert. De har litt dun på ryggen/krysset som blir barbert ja, men å sammenligne dette med å barbere en puddel er vel å ta hardt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke sånn at man kan kalle det pels, det som vokser på kroppen til nakenhunder?

Å sammenligne det med å skinne en puddel, blir litt fjernt for meg, en puddel har pels, liksom.. Tett pels.. Og selv om nakenhunder har hårvekst i varierende grad over kroppen, så er det ikke pels.. Så vidt jeg har fått med meg, ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jo nakenhunder vært en rase over lang tid, så om det er riktig eller ei å avle på de er vel en diskusjon om smak og behag. Det finnes større såkalte defekter som setter hundens helse på spill som blir avlet på rundt om i hundeverdenen.

Nå følger det vel tannløshet med nakengenet? Og dette kan jo selvsagt diskuteres hvorvidt hunden blir plaget av å være naken eller ei.

Angående barbering av nakenhunder så er det jo ikke slik at hele hunden blir barbert. De har litt dun på ryggen/krysset som blir barbert ja, men å sammenligne dette med å barbere en puddel er vel å ta hardt i.

Ja, det finnes "verre" defekter enn nakenhet men syns egentlig ikke at det er noe godt argument..Det finnes jo alltid noe som er verre, man kan ikke henvise til det og bruke det som sovepute.

Ja, tannløshet/dårlige tenner følger nakengenet.

Litt dun på krysset og ryggen bare? Etter som jeg forstår kan det være adslillig mer enn bare litt "dun" på krysset og ryggen som må fjernes på de mer pelsrike nakenhundene..

Det er vel heller ikke sånn at man kan kalle det pels, det som vokser på kroppen til nakenhunder?

Å sammenligne det med å skinne en puddel, blir litt fjernt for meg, en puddel har pels, liksom.. Tett pels.. Og selv om nakenhunder har hårvekst i varierende grad over kroppen, så er det ikke pels.. Så vidt jeg har fått med meg, ihvertfall..

Hvis man ikke skal kalle hårene på hunder pels, hva er det da?

Så hvis man kaller det noe annet, så er det liksom greit å fjerne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke sånn at man kan kalle det pels, det som vokser på kroppen til nakenhunder?

Å sammenligne det med å skinne en puddel, blir litt fjernt for meg, en puddel har pels, liksom.. Tett pels.. Og selv om nakenhunder har hårvekst i varierende grad over kroppen, så er det ikke pels.. Så vidt jeg har fått med meg, ihvertfall..

Tja, de to første bildene på denne siden viser samme "hårløse" hund:

http://www.chinesecrested.com/pages/examples.html

Om ikke det er pels den har på det første bildet, hva er det da?

En annen, veldig god link, som jeg dog ikke får til å virke i øyeblikket, er denne som viser hvordan man steg for steg "forvandler" en såkalt "hairy hairless" til en "showy hairless":

http://www.crestars.com/grooming_hairy_hairless.htm

Man kan jo også spørre seg hvor mange som egentlig VET hvor mye hår "nakenhunden" deres egentlig har, om de barberer den fra dag 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg kjenner en god del "hairy hairless"-eksemplarer av kinesisk nakenhund - har aldri oppfattet dem som annet enn eksteriørt dårlige eksempler av arten "kineser", enten man nå foretrekker nakenvarianten eller powder puffs...

Meg bekjent så blir de ikke behandlet med hårfjerningsmiddel her hjemme før utstillinger (men gudene vet..) - men barberhøvelen er flittig i bruk, helst på morgenen før de skal i ringen.

Om det "gjør noe" eller om de skal "dø ut" fordi de har dårlig pels/feil pels... Neeeei, hvorfor det, egentlig?

Jeg vil oppfatte dette "pelsstellet" som manipulering/juks til utstilling og i den konteksten bør det (om det nå ER juks og ikke akseptabelt innenfor rasens rammer?) straffes - utover det - who cares? Jeg mener - er ikke innvendingen mot nakenhunder at de ikke har pels da? Da må det jo være bra om de egentlig viser seg å ha det, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent så blir de ikke behandlet med hårfjerningsmiddel her hjemme før utstillinger (men gudene vet..) - men barberhøvelen er flittig i bruk, helst på morgenen før de skal i ringen.

Visstnok så foregår det i Norge også..

Jeg vil oppfatte dette "pelsstellet" som manipulering/juks til utstilling og i den konteksten bør det (om det nå ER juks og ikke akseptabelt innenfor rasens rammer?) straffes - utover det - who cares? Jeg mener - er ikke innvendingen mot nakenhunder at de ikke har pels da? Da må det jo være bra om de egentlig viser seg å ha det, liksom?

Jo, innvendingen mot nakenhunder er jo at de har lite/manglende pels, så slik sett kan man jo si at det er bra, at de har mer enn de får lov til å vise frem..

Men poenget er; er det egentlig etisk forsvarlig å barbere/bruke hårfjerningskrem på en hund, bare fordi det er "sånn det skal være" ? Hadde man ment det var like greit hvis noen fant på å barbere en annen rase, fordi det var pent eller praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes "verre" defekter enn nakenhet men syns egentlig ikke at det er noe godt argument..Det finnes jo alltid noe som er verre, man kan ikke henvise til det og bruke det som sovepute.

Ja, tannløshet/dårlige tenner følger nakengenet.

Litt dun på krysset og ryggen bare? Etter som jeg forstår kan det være adslillig mer enn bare litt "dun" på krysset og ryggen som må fjernes på de mer pelsrike nakenhundene..

Hvis man ikke skal kalle hårene på hunder pels, hva er det da?

Så hvis man kaller det noe annet, så er det liksom greit å fjerne det?

At hunder ikke kan føde selv, at de har store pusteproblemer, at de har hjerteproblemer er for meg et godt nok argument jo, og så absolutt ingen hvilepute. At en hund flyr rundt uten hår uten å lide fysisk av det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. De skarve tre kineserene jeg kjenner til er meget livlige og friske individer som flyr rundt omkring i skogen som normale hunder med hår.

Og de tre nevnte kineserene har litt dun (du vet slik som 14 gamle gutter har) på krysset jo, beklager at jeg ikke er inneforstått nok med hvordan de barberer hårete kinesere "over there". Det finnes mange ekstreme rasevarianter borti der, så skulle ikke forundre meg over at de lager nakenhunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er; er det egentlig etisk forsvarlig å barbere/bruke hårfjerningskrem på en hund, bare fordi det er "sånn det skal være" ? Hadde man ment det var like greit hvis noen fant på å barbere en annen rase, fordi det var pent eller praktisk?

Tja - det er jo mange hunderaser som får barbert pelsen ganske så kort - er det mer uetisk å glattbarbere en hund på ryggen enn det er å la den ha 5 mm lang pels på snuta? I så fall lurer jeg på hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes "verre" defekter enn nakenhet men syns egentlig ikke at det er noe godt argument..Det finnes jo alltid noe som er verre, man kan ikke henvise til det og bruke det som sovepute.

Ja, tannløshet/dårlige tenner følger nakengenet.

Litt dun på krysset og ryggen bare? Etter som jeg forstår kan det være adslillig mer enn bare litt "dun" på krysset og ryggen som må fjernes på de mer pelsrike nakenhundene..

Hvis man ikke skal kalle hårene på hunder pels, hva er det da?

Så hvis man kaller det noe annet, så er det liksom greit å fjerne det?

overste bilde er en pudderkvast og den skal ha pels, den nederste er en naken hund og skal ikke ha pels, det er to standader og to raser innen samme kull som phalene og papilon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at det finnes forskjellige behåringsgrader av CC, de kan være så nakne at de nesten ikke eier ett hårstrå på kroppen til at de har pels nesten over hele kroppen(ikke er powder puff). Det avles for å få frem riktige behårede, om det er riktig eller ei å avle på defekter så er en CC en mye mer sunn rase enn f.eks. en skye terrier med sin altfor lange rygg...

En prefekt behåred vil aldri forekomme, den skal ha nok behåring på de riktige stedene og ikke et eneste hårstrå utenom, barbering må til hvis man skal ha en presentabel kineser akkurat på lik linje med at man barberer en puddel i ansiktet, formklipper den ol.

overste bilde er en pudderkvast og den skal ha pels, den nederste er en naken hund og skal ikke ha pels, det er to standader og to raser innen samme kull som phalene og papilon

Hvis du sikter til det øverste bilde der den vises som naken under tar du feil, det er nok en sterkt behåret naken.

Og det er feil å sammenlikne phalene/papillon med CC, da CC parres med puff og blir født i samme kull og stilles sammen, mens phalene og papillon ikke parres med hverandre, stilles hver for seg men phalene/papillon kan bli født i begge kull.

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tannstatus på den nakne er dette noe som har forbedret seg

betraktelig over årene. Det finnes mange nakne med komplett tannstatus

og saksebitt. Jeg har selv det, en naken med fullt tannsett og saksebitt.

Det finnes som nevnt mange grader av nakenhet, og ja det regnes som en

feil med nakne hårmonster. Men som også nevnt er det ikke bare bare å

avle true hairless (altså nakne med god behåring på ønskede steder). Selv

om du avler på en naken-naken og en hårete-naken kan du få begge deler

i kullet. Det skal også sies at de nakne uten noe særlig pels på kroppen også

regnes som en feil, da det er ønskelig med litt behåring på hode, bein og hale.

Selv har jeg en litt hårete naken, grad 3-4. Men så skal det også nevnes at jeg

barberer henne sjeldent med høvel, kun med klippemaskin som ikke er

vondt for kinesen i det hele tatt. Jeg har også tatt meg råd til å kjøpe en

Braun 8995 barbermaskin, for jeg har hørt/lest at dette er mye bedre for

huden til en kines.

Og si at det er feil å avle på kinesen er jo helt absurd, den lider absolutt ingen

nød. Som nevnt tidligere så har kinesen det like bra som alle andre friske raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man kaller det noe annet, så er det liksom greit å fjerne det?

Mulig jeg er dum, men jeg ser ikke helt hvor du vil hen med denne diskusjonen? Jeg klipper f.eks tøflene på min belger - er det uetisk? Det finnes flust av trimmeraser - er det uetisk? Eller er det bare fordi at det heter nakenhund det blir uetisk å fjerne pels/hår/dun?

Tja, de to første bildene på denne siden viser samme "hårløse" hund:

http://www.chinesecrested.com/pages/examples.html

Om ikke det er pels den har på det første bildet, hva er det da?

Den der er vel hverken eller, den øverste? Den har for mye pels til å være naken, for lite til å være puff..

En annen, veldig god link, som jeg dog ikke får til å virke i øyeblikket, er denne som viser hvordan man steg for steg "forvandler" en såkalt "hairy hairless" til en "showy hairless":

http://www.crestars.com/grooming_hairy_hairless.htm

Man kan jo også spørre seg hvor mange som egentlig VET hvor mye hår "nakenhunden" deres egentlig har, om de barberer den fra dag 1?

Jeg karer bare ikke å se at det skal være så mye mer moralsk galt å shave en nakenhund enn det er å trimme pelsen på hunder for å rette opp skeive bein, lage en illusjon om bedre front osv.. Forklar det for meg, om du gidder?

Plager det en nakenhund å ha "pels" (om man kan kalle fjonene for pels?)? Plager det nakenhunden å bli barbert? Er det verre for en nakenhund å bli barbert enn det er for utallige andre raser å bli klippet og børstet og badet i flerfoldige timer?

Det er mulig tannmangel er dyremishandling på en eller annen måte, selv om jeg ikke helt ser problemet så lenge bikkja får i seg mat.. Av alle genfeil det avles på i hundeverden, så er en nakenhund med lite tenner en bagatell i forhold til for lange rygger, for korte bein, for korte snuter, for mye hudfolder osv - dere veit, genfeil som faktisk kan gjøre vondt? Som kan gi hunden helseplager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum, men jeg ser ikke helt hvor du vil hen med denne diskusjonen? Jeg klipper f.eks tøflene på min belger - er det uetisk? Det finnes flust av trimmeraser - er det uetisk? Eller er det bare fordi at det heter nakenhund det blir uetisk å fjerne pels/hår/dun?

Den der er vel hverken eller, den øverste? Den har for mye pels til å være naken, for lite til å være puff..

Jeg karer bare ikke å se at det skal være så mye mer moralsk galt å shave en nakenhund enn det er å trimme pelsen på hunder for å rette opp skeive bein, lage en illusjon om bedre front osv.. Forklar det for meg, om du gidder?

Plager det en nakenhund å ha "pels" (om man kan kalle fjonene for pels?)? Plager det nakenhunden å bli barbert? Er det verre for en nakenhund å bli barbert enn det er for utallige andre raser å bli klippet og børstet og badet i flerfoldige timer?

Det er mulig tannmangel er dyremishandling på en eller annen måte, selv om jeg ikke helt ser problemet så lenge bikkja får i seg mat.. Av alle genfeil det avles på i hundeverden, så er en nakenhund med lite tenner en bagatell i forhold til for lange rygger, for korte bein, for korte snuter, for mye hudfolder osv - dere veit, genfeil som faktisk kan gjøre vondt? Som kan gi hunden helseplager?

Enig i mye av det du sier, men ang. den du sier ikke er naken eller puff, er naken, en kineser er enten eller, har den pels på hele kroppen er den puff, har den pelsløse steder er den naken. Man kan se på tannstillingen til en CC om den er naken eller puff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder ikke kan føde selv, at de har store pusteproblemer, at de har hjerteproblemer er for meg et godt nok argument jo, og så absolutt ingen hvilepute..

Som sagt, at andre har det verre, er ikke et holdbart argument, for det finnes alltid noen som har det verre og da behøver man ikke å gjøre noe vel?

Og de tre nevnte kineserene har litt dun (du vet slik som 14 gamle gutter har) på krysset jo, beklager at jeg ikke er inneforstått nok med hvordan de barberer hårete kinesere "over there". Det finnes mange ekstreme rasevarianter borti der, så skulle ikke forundre meg over at de lager nakenhunder også.

Nå er det heller smått stelt med 14-årige ungutter i min omgangskrets(heldigvis..) så sammenligningsgrunnlaget var ikke det beste.. :) Nå er det jo snakk om mer enn bare litt "dun" (noe som jeg forøvrig trodde var forbeholdt fugler..) og på mer enn bare krysset..og det er nok ikke bare "over there" denne praksisen foregår..

Tja - det er jo mange hunderaser som får barbert pelsen ganske så kort - er det mer uetisk å glattbarbere en hund på ryggen enn det er å la den ha 5 mm lang pels på snuta? I så fall lurer jeg på hvorfor...

Nå kan man jo selvsagt diskutere; "hvor kort, er FOR kort?" men jeg tror at de fleste ser forskjellen på en halv centimeter pels og glattbarbering..

Det avles for å få frem riktige behårede, om det er riktig eller ei å avle på defekter så er en CC en mye mer sunn rase enn f.eks. en skye terrier med sin altfor lange rygg...

Igjen, argumentet med at andre har det verre, holder ikke..

En prefekt behåred vil aldri forekomme, den skal ha nok behåring på de riktige stedene og ikke et eneste hårstrå utenom, barbering må til hvis man skal ha en presentabel kineser akkurat på lik linje med at man barberer en puddel i ansiktet, formklipper den ol.

naken.

*Dobbeltpost*

Nå har jeg forsåvidt synspunkter på den prepareringen pudler og en del andre pelsraser må utstå også, men det kan om ønskelig tas opp i en ny tråd. men som nevnt ovenfor, så syns jeg at det er en forskjell på å glattbarbere en hund og klippe den..

Selv har jeg en litt hårete naken, grad 3-4. Men så skal det også nevnes at jeg

barberer henne sjeldent med høvel, kun med klippemaskin som ikke er

vondt for kinesen i det hele tatt. Jeg har også tatt meg råd til å kjøpe en

Braun 8995 barbermaskin, for jeg har hørt/lest at dette er mye bedre for

huden til en kines.

Og si at det er feil å avle på kinesen er jo helt absurd, den lider absolutt ingen

nød. Som nevnt tidligere så har kinesen det like bra som alle andre friske raser.

Nå var jo ikke spørsmålet i tråden hvorvidt hunden lider under selve hårfjerningsprosessen, selv om jeg tviler på at bruk av hårfjerningskrem, er udelt behagelig..

Kineseren har det like bra som alle andre friske raser? Jaha, hvilke raser sammenligner du med da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum, men jeg ser ikke helt hvor du vil hen med denne diskusjonen? Jeg klipper f.eks tøflene på min belger - er det uetisk? Det finnes flust av trimmeraser - er det uetisk? Eller er det bare fordi at det heter nakenhund det blir uetisk å fjerne pels/hår/dun?

hvor jeg vil med diskusjonen ser du ovenfor. Klipper du tøflene på hunden din? Klart det er uetisk!

Nei, at jeg finner det uetisk å fjerne alt hår på en hund, har ikke noe med rasenavnet å gjøre..jeg hadde ment akkurat det samme om de døpte om rasen til rottehund...

Jeg karer bare ikke å se at det skal være så mye mer moralsk galt å shave en nakenhund enn det er å trimme pelsen på hunder for å rette opp skeive bein, lage en illusjon om bedre front osv.. Forklar det for meg, om du gidder?

Diskusjonen dreier seg ikke om utstillingsetikk(i mangel på ett bedre ord...)men om hundens velvære..

Plager det en nakenhund å ha "pels" (om man kan kalle fjonene for pels?)? Plager det nakenhunden å bli barbert? Er det verre for en nakenhund å bli barbert enn det er for utallige andre raser å bli klippet og børstet og badet i flerfoldige timer?

Interessant at alle ser ut til å unnskylde fjerning av pelsen på rasen, med å konsekvent kalle det dun.. uansett hva man kaller pelsen, så blir hunden naken etter hårfjerningen. Som jeg sa lenger opp, vi kan godt ta en diskusjon på trimming/preparering av andre raser, men da i en ny tråd.

Det er mulig tannmangel er dyremishandling på en eller annen måte, selv om jeg ikke helt ser problemet så lenge bikkja får i seg mat.. Av alle genfeil det avles på i hundeverden, så er en nakenhund med lite tenner en bagatell i forhold til for lange rygger, for korte bein, for korte snuter, for mye hudfolder osv - dere veit, genfeil som faktisk kan gjøre vondt? Som kan gi hunden helseplager?

Igjen, til det kjedsommelige...at andre har det verre, er ikke et holdbart argument. Omtrent hva som helst kan da overses, for det er alltid noe som er enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor jeg vil med diskusjonen ser du ovenfor. Klipper du tøflene på hunden din? Klart det er uetisk!

Javel? Og det er uetisk fordi? Fordi jeg slipper unna med litt mindre grus og møkk hun kan dra inn? Fordi at da unngår vi snøballer i pelsen om vinteren? Det gjør ikke vondt å klippe håret, så vidt jeg veit, så på hvilken måte er det uetisk, egentlig?

Nei, at jeg finner det uetisk å fjerne alt hår på en hund, har ikke noe med rasenavnet å gjøre..jeg hadde ment akkurat det samme om de døpte om rasen til rottehund...

Diskusjonen dreier seg ikke om utstillingsetikk(i mangel på ett bedre ord...)men om hundens velvære.

Det finnes "true naked", sto det i den ene linken.. De to nederste bildene på den siden dere mener at beviste poenget, var av "true naked".. Da antar jeg at du mener det er uetisk og da? At de ikke har pels?

Interessant at alle ser ut til å unnskylde fjerning av pelsen på rasen, med å konsekvent kalle det dun.. uansett hva man kaller pelsen, så blir hunden naken etter hårfjerningen. Som jeg sa lenger opp, vi kan godt ta en diskusjon på trimming/preparering av andre raser, men da i en ny tråd.

Da syns jeg du skal starte en ny tråd om det.. Selv om det glir over i hverandre.. Vi kan godt være rigide nok til å BARE snakke om nakenhund her..

Igjen, til det kjedsommelige...at andre har det verre, er ikke et holdbart argument. Omtrent hva som helst kan da overses, for det er alltid noe som er enda verre.

Nei, det er ikke alltid noe som er enda verre, noe er nødt til å være verst. Og så vidt jeg forstår, så mener du at nakenhunden lider av å være naken.. Så, hvorfor mener du at nakenhunder lider av å bli barbert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, at andre har det verre, er ikke et holdbart argument, for det finnes alltid noen som har det verre og da behøver man ikke å gjøre noe vel?

Nå er det heller smått stelt med 14-årige ungutter i min omgangskrets(heldigvis..) så sammenligningsgrunnlaget var ikke det beste.. :) Nå er det jo snakk om mer enn bare litt "dun" (noe som jeg forøvrig trodde var forbeholdt fugler..) og på mer enn bare krysset..og det er nok ikke bare "over there" denne praksisen foregår..

Nå kan man jo selvsagt diskutere; "hvor kort, er FOR kort?" men jeg tror at de fleste ser forskjellen på en halv centimeter pels og glattbarbering..

Så de mener hunden lider av å bli født med pels og at den blir barbert bort? Litt lenger ned quoter du et innlegg hvor det ikke er barberingsprosessen du stiller spørsmålstegn ved i denne diskusjonen, så jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvor du vil hen. Er du imot barberingen, eller nakenhunden?

Jeg tror du vet hvordan en gutt med dun ser ut, og jo, for andre gang, de tre nakenhundene jeg har møtt ved flere anledninger har akkurat dette: dun. Og nei, det er ikke fjær...... Så det er jo ikke snakk om at alle nakenhunder blir født med masse hår som blir barbert bort! At noen blir det, og blir glattbarbert til utstillinger (selv i Norge tydeligvis) får så være, etisk er det ikke, det er vel alle enige om.

Det foregår mye rar pynting i utstillingsverdenen man helst skulle vært foruten, og i denne saken, at en nakenhund som har masse hår blir champion og blir brukt i avl lurer jo ingen andre enn oppdretter som må selge valper med hår.

Og for andre gang, JA jeg mener det er peanuts i forhold til å selge valp hvor foreldrene har HD, hjertefeil osv. Dette er feil som går utover hundens helse, og hunden lider av det, så JA for tredje gang, jeg mener dette er mer og henge seg opp i enn at en hund blir født med litt ekstra hår, den lider jo ikke av den grunn! Eneste som blir lurt er jo valpekjøper (selvfølgelig trist for de, men hunden lider nå iallefall ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tannstatus på den nakne er dette noe som har forbedret seg

betraktelig over årene. Det finnes mange nakne med komplett tannstatus

og saksebitt. Jeg har selv det, en naken med fullt tannsett og saksebitt.

Bare av nysgjerrighet - har tannstatus noen sammenheng med behåringsgrad?

Det skal også sies at de nakne uten noe særlig pels på kroppen også

regnes som en feil, da det er ønskelig med litt behåring på hode, bein og hale.

Litt behåring, ja... Helt ærlig: Hvor mange chinese crested fødes det som ikke har en akseptabel mengde pels i forhold til standarden? Dette står i standarden for chinese crested (legg forresten merke til hvor lite pels hunden på illustrasjonstegningen på standarden har - den finnes på NKKs hjemmeside): "Pelskammen (cresten) begynner ideelt ved stoppen og avtar nedover halsen. En lang og flagrende kam foretrekkes, men en sparsom kam aksepteres. Pelsen på halen lang og flagrende, begrenset til nederste 2/3 av halen, sparsomt beheng aksepteres. Sokker skal ideelt begrenses til tærne, må ikke gå over mellomhånd/fot."

Jeg mistenker at det de som skrev standarden tenkte på som en "lang og flagrende kam" er noe annet enn det som i dag regnes som "lang og flagrende kam" - ordet "kam" burde vel tilsi en smal stripe hår, ikke et helt hode? Hvor mange kinesere ser man med sokker bare på tærne?

Jeg er enig i at det er mange spørsmål som blir diskutert litt hulter til bulter her - ett av dem er "hvem blir lurt?" - og der synes ikke alle debattanter å være helt enig med seg selv:

at en nakenhund som har masse hår blir champion og blir brukt i avl lurer jo ingen andre enn oppdretter som må selge valper med hår.

To setninger seinere:

Eneste som blir lurt er jo valpekjøper (selvfølgelig trist for de, men hunden lider nå iallefall ikke).

I tillegg kommer vel dommere, og alle andre som innbiller seg at chinese crested er hund som fødes uten særlig hårvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To setninger seinere:

I tillegg kommer vel dommere, og alle andre som innbiller seg at chinese crested er hund som fødes uten særlig hårvekst.

Enig i at det var litt uheldig formulert. Det jeg ville fram til var at de som blir lurt er valpekjøper, men det eneste de får er en hund med mer hår enn planlagt! Om man skal kjøpe seg CC (og alle andre hunder) så må man sette seg inn i hva som er vanlig for rasen, og tydeligvis er det vanlig med mer hår en først antatt (eller er det bare en overdrivelse i denne diskusjonen?).

Jeg kjenner til tre nakenhunder, som nevnt, og ingen av de har spesiellt mye hår, så jeg trodde ikke dette var utbredt (og er fortsatt litt skeptisk...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, at andre har det verre, er ikke et holdbart argument, for det finnes alltid noen som har det verre og da behøver man ikke å gjøre noe vel?

Jada, vi er alle enige om at det altid er noen som "har det verre" - men du har ikke helt klart å formidle hva som er "galt" (eller "ille") med at kinesere utsettes for pelsstell, barbering og hårfjerningskrem.

Så - hva er problemet ditt med at en kinesisk hairy hairless blir barbert? At den må stå i ro i badet, at den "skjems" når den skal ut blant andre folk og hunder?

Nå kan man jo selvsagt diskutere; "hvor kort, er FOR kort?" men jeg tror at de fleste ser forskjellen på en halv centimeter pels og glattbarbering..

Selv jeg ser forskjell på om gubben har barbert seg i trynet eller har 2 mnd skjeggvekst der... DET er ikke hva spørsmålet til deg handler om - det spørres ganske enkelt om hvorfor det er mer uetisk å barbere pels til 5 cm lengde enn det er å glattbarbere???

men som nevnt ovenfor, så syns jeg at det er en forskjell på å glattbarbere en hund og klippe den..

Og forskjellen består i HVA nøyaktig???

Nå var jo ikke spørsmålet i tråden hvorvidt hunden lider under selve hårfjerningsprosessen, selv om jeg tviler på at bruk av hårfjerningskrem, er udelt behagelig..

Du hevder at kinesereierne er uetiske fordi de fjerner hår fra hundene sine, men det er ikke fordi de lider under hårfjerningen - så HVA er det som er uetisk?

Kineseren har det like bra som alle andre friske raser? Jaha, hvilke raser sammenligner du med da?

Om du leser innleggene her så vil du se at det sammenlignes med hunder som har føde- og pusteproblemer, blant annet.

hvor jeg vil med diskusjonen ser du ovenfor. Klipper du tøflene på hunden din? Klart det er uetisk!

VET du overhode hva ordet UETISK innebærer?

Nei, at jeg finner det uetisk å fjerne alt hår på en hund, har ikke noe med rasenavnet å gjøre..jeg hadde ment akkurat det samme om de døpte om rasen til rottehund...

Nehei, så du mener ikke det er uetisk av oppdrettere og raseentusiaster å jukse seg til bedre plasseringer og å få hundene sine til å se bedre ut enn de er etter rasestandarden. Det gjør nemlig jeg. Like uetisk som det er å jukse med pelsfarge på puddel eller hårets beskaffenhet på schnauzere, faktisk.

Diskusjonen dreier seg ikke om utstillingsetikk(i mangel på ett bedre ord...)men om hundens velvære..

Åhh, er det hundens VELVÆRE du er opptatt av? Sa du ikke nettopp at den ikke lider av å få fjernet pelsen? Gidder du å forklare hvordan hundens velvære kan bli negativt påvirket av at potepels trimmes, forresten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom å klippe potepels er uetisk (!), er det vel like uetisk å klippe klør da, eller? :rolleyes:

De fleste raser som ikke er korthåret skal da trimmes på poter og/eller ører, jeg ser da heller at det er etisk riktig å trimme dem enn å la det gro igjen så snø og annen dritt fester seg der.. Dersom trimming av ørehår også er uetisk, er det da etisk korrekt å la det gro igjen så hunder får plager som følge av det?

Akkurat klipping av kinesere skal jeg ikke blande meg oppi, men når du drar inn ting som trimming av potehår i diskusjonen, så går det litt for vidt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...