Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian Shepherd


Guest Vicky
 Share

Recommended Posts

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan også skrive litt om hvordan det er å ha min aussie i hus. Det er mange aussier som er mer avbalanserte og roligere enn henne. Hun er en veldig sosial og trivelig hund. Elsker andre hunder, m

Navn: Aussie Gårdens Unfinished Tale (Messi) Oppdretter: Aussie Gården Farge: Blue Merle med hvit og tan Født: 6. juni 2012 Kjønn: Tispe Høyde: ca. 47 cm (vokser fremdeles) Vekt: ca 15,5 kg (vok

Navn: Karos Bellamissi So Twinspired ( Bella) Oppdretter: Karos Farge: Sort/Tricolor Født: 28 april 2012 Kjønn: Tispe Høyde: 50 cm (forløpig) Vekt: 22,5 kg Brukes til: forløpig Lp og utstill

Posted Images

Vi trener agility, LP, rally-LP og spor foreløpig. Hun skal debutere i LP klasse 1 på Aussie-spesialen i Horten førstkommende søndag. Hun tok bronsemerket i LP 9 måneder gammel, med 171,5 av 180 poeng.

Blir spennende å se hvordan det går til helga. Hun skal stilles ut også :)

Så vakker "heks" du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Navn: Eagermind Talent For Trouble "Tonks"

Oppdretter: Undertegnede

Farge: Blue merle/hvit/tan

Født: 10.03.2012

Kjønn: Tispe

Høyde: 49 cm.

Vekt: 18 kg.

Brukes til: Utstilling og NBF-spor foreløpig, skal også være litt prøveklut i IPO.

attachicon.gif5w-8m.jpg

attachicon.gif3w-8m.jpg

DIsse bildene beskriver egentlig ikke Tonks i det hele tatt, så her er noen som sier litt mer om hvordan hun egentlig er:

15391_10152357694090641_1726620460_n.jpg

Hun var altså herlig å møte, den leketyven! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg planlegger å skaffe meg en aussie om ca 2 år (pluss/minus). Tenker å starte nå i god tid å finne den oppdretteren jeg ønsker, de linjene jeg ønsker o.l. Jeg vet ikke så mye om denne rasen, men har lest litt om den. Har desverre ikke møtt på mange individer, da jeg bor på bygda. Jeg har ingen hast med å finne den perfekte valpen, jeg har en del krav jeg ønsker å få oppfylt (blant annet farge, kjønn, lang hale og show/agility). Jeg håper noen kan ta seg tiden å skrive litt mer omfattende hvordan det er å ha en aussie i hus, og hvordan den etter rasestandard skal se ut. Dersom noen har gode linker til GODE(!) oppdrettere både i Norge og andre europeiske land - evt navn på noen personer jeg bør ta kontakt med - så ville jeg satt stor pris på det.

Spørsmål 1: Hvordan skal ørene se ut? Ser at noen har ståører, ser noen hunder som har halvtstående, mens noen har hengende. Er alt like godtatt?

Spørsmål 2: Er lang hale like mye godtatt enn stumphale?

Spørsmål 3: Hvordan reagerer oppdrettere på kjøpers ønske om farge? Jeg ønsker en blue merle hvit/tan - og kan gjerne lete lenge etter å få dette. Blir jeg kategorisert som "noen som bare er ute etter utseende" ? Samtidig til å ha rett farge og lengde på halen, så er jeg selvfølgelig opptatt av hvilke linjer den kommer fra og hvilke egenskaper som kan forventes.

Spørsmål 4: Jeg ønsker å drive med show/utstilling og agility. Finnes det oppdrettere som har lykkes i å skape hunder som er gode til begge deler?

Spørsmål 5: Er det sant at to merles ikke bør parres? Hvordan er oppdretterne nå til dags, er de nøye på HD, øyesykdommer o.l ?

Som sagt så er dette kun starten av planleggingen, valpen vil nok ikke å komme i hus før om hvertfall 2 år - med mindre det skjer noe uforutsett i min livssituasjon :-)

Aussie me! :D

EDIT:

Spørsmål 6: Leste en plass at aussien kommer i to forskjellige størrelser? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 1: Hvordan skal ørene se ut? Ser at noen har ståører, ser noen hunder som har halvtstående, mens noen har hengende. Er alt like godtatt?

Spørsmål 2: Er lang hale like mye godtatt enn stumphale?

Fra rasestandarden:

"Hale: Rett, naturlig lang, eller naturlig kort som ikke overskrider 10 cm lengde."

"Ører: Trekantede, høyt plasserte av moderat størrelse og tykkelse. Ved oppmerksomhet rettes de forover og brettes, eller legges til siden som rosenører."

"Alvorlige feil: -Stå- eller hengeører."

:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 3: Hvordan reagerer oppdrettere på kjøpers ønske om farge? Jeg ønsker en blue merle hvit/tan - og kan gjerne lete lenge etter å få dette. Blir jeg kategorisert som "noen som bare er ute etter utseende" ? Samtidig til å ha rett farge og lengde på halen, så er jeg selvfølgelig opptatt av hvilke linjer den kommer fra og hvilke egenskaper som kan forventes.

En god hund har ingen farge, og det er de fleste oppdrettere heldigvis enig i. Jeg ville kanskje ha ønsket meg en spesiell farge, men aldri avbestilt valp fra et bra kull om det ikke kom i fargen jeg ønsket. Allikevel tror jeg at de fleste oppdrettere vil "godta" kravet ditt, selv om det handler om farge og halelengde.

Spørsmål 4: Jeg ønsker å drive med show/utstilling og agility. Finnes det oppdrettere som har lykkes i å skape hunder som er gode til begge deler?

Absolutt. De aller fleste aussier har kapasitet til å gjøre det bra i agility.

Spørsmål 5: Er det sant at to merles ikke bør parres? Hvordan er oppdretterne nå til dags, er de nøye på HD, øyesykdommer o.l ?

Det stemmer, du skal ALDRI parre to merle sammen. Som innen alle raser så finnes det både seriøse og useriøse oppdrettere, men opplever at veldig mange er opptatt av god helse.

Spørsmål 6: Leste en plass at aussien kommer i to forskjellige størrelser? Stemmer dette?

Nei! De andre variantene (miniature aussie og tea-cup aussie) er et resultat av trist avl som ikke burde ha noe som helst med den ordentlige australian shepherd å gjøre.

Angående ørene, så kan de tapes eller masseres til den formen du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 3: Hvordan reagerer oppdrettere på kjøpers ønske om farge? Jeg ønsker en blue merle hvit/tan - og kan gjerne lete lenge etter å få dette. Blir jeg kategorisert som "noen som bare er ute etter utseende" ? Samtidig til å ha rett farge og lengde på halen, så er jeg selvfølgelig opptatt av hvilke linjer den kommer fra og hvilke egenskaper som kan forventes.

En god hund har ingen farge, og det er de fleste oppdrettere heldigvis enig i. Jeg ville kanskje ha ønsket meg en spesiell farge, men aldri avbestilt valp fra et bra kull om det ikke kom i fargen jeg ønsket. Allikevel tror jeg at de fleste oppdrettere vil "godta" kravet ditt, selv om det handler om farge og halelengde.

Spørsmål 4: Jeg ønsker å drive med show/utstilling og agility. Finnes det oppdrettere som har lykkes i å skape hunder som er gode til begge deler?

Absolutt. De aller fleste aussier har kapasitet til å gjøre det bra i agility.

Spørsmål 5: Er det sant at to merles ikke bør parres? Hvordan er oppdretterne nå til dags, er de nøye på HD, øyesykdommer o.l ?

Det stemmer, du skal ALDRI parre to merle sammen. Som innen alle raser så finnes det både seriøse og useriøse oppdrettere, men opplever at veldig mange er opptatt av god helse.

Spørsmål 6: Leste en plass at aussien kommer i to forskjellige størrelser? Stemmer dette?

Nei! De andre variantene (miniature aussie og tea-cup aussie) er et resultat av trist avl som ikke burde ha noe som helst med den ordentlige australian shepherd å gjøre.

Angående ørene, så kan de tapes eller masseres til den formen du ønsker.

Takk for svar!

Ja er enig at en god hund har ingen farge. Men - det er nok rom for å være litt kresen også tenker jeg :)

Ønsker helst ikke å styre med tape eller massasje av ører - gjorde dette en del på min toller, med et resultat som var bedre enn utgangspunktet, men dog ikke perfekt. Håper å slippe det på min neste hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også skrive litt om hvordan det er å ha min aussie i hus. Det er mange aussier som er mer avbalanserte og roligere enn henne.

Hun er en veldig sosial og trivelig hund. Elsker andre hunder, men er altfor voldelig i lek. Har aldri trent innkalling med henne, den har alltid bare vært der naturlig. Passerer fint mennesker på tur uten å hilse om jeg gir henne beskjed om det, og løper fint forbi andre hunder når vi er ute på sykkelturer og joggeturer, eller jeg får henne i "treningsmodus".

Hun er veldig lettstressa, og blir fort giret opp, og bruker da lang tid på å roe seg ned. Da kan hun få litt mye lyd (piping), noe som har vært et problem under fellesdekk i lydighet. Hun kan også klage høylytt om hun blir frustrert (om jeg f.eks holder tilbake belønning).

Hun er lettlært, men vimsete. Har måtte jobbe veldig mye med konsentrasjonsevnen hennes, for den var ikke medfødt for å si det slik :P

Hun bjeffer når det banker på døren, men er bare blid og overfaller besøket. Hun har ressursforsvar ovenfor andre hunder (ikke mer enn det jeg kan leve med. Hun takler ikke at andre stjeler lekene hennes eller tar maten hennes, og noen ganger kan hun finne på å vise tannraden til Pim om hun nærmer seg søppelbøtta eller treningsbagen vår), men det er ikke-eksisterende ovenfor mennesker.

Hun elsker å være med på alt som skjer, og er den fødte dilter. Slapper av frivillig hjemme, men bruker lengre tid på å roe seg enn f.eks labradoren min.

Tia gjør alltid veldig mye ut av seg, og man må ha humor og se det sjarmerende i oppførselen for å klare å leve med det. Flere ganger daglig blir hun helt i ekstase fordi hun tror maten jeg lager er til henne, så hun hopper bakover i glede og dermed slår til en eller annen dør og trår på noe hun ikke skal trå på, river ned noe som stod på bordet etc. Hun er voldsom og uforsiktig, og går ikke rundt ting som ligger i veien for henne. Hun braser heller gjennom som en traktor, så matskåler og skolesekker og alt som ligger i veien for henne må vike unna.

Man må være streng og konsekvent med henne, for hvis ikke styrer hun alt slik hun selv vil. Folk som kommer på besøk blir "tvunget" til å klappe og kose med henne, for om de ikke gjør det så blir hun ekstremt intens, dytter på armen, nislikker ansiktet, men roer seg ned igjen så snart folk klapper henne igjen. Slutter de så blir hun intens og slitsom, og når de klapper henne så blir hun rolig. Folk som passer henne eller kommer på besøk har litt vanskelig for å være konsekvent og streng nok med henne, noe som gjør at hun aldri helt slutter med det der - hehe. Men hun gjør det aldri med meg og min samboer, for vi gjennomskuet jo henne for mange år siden...

Et annet eksempel er for eksempel når vi går tur. Med meg oppfører hun seg fint, men når fremmede får henne så blir hun helt dust og tar båndet sitt i munnen og har ufrivillig drakamp med den stakkars personen i andre enden. Et fåtall mennesker klarer da å være streng nok med henne til at hun aksepterer kommandoene sine og roer seg, men merker hun at man er det minste usikker så utnytter hun det til det fulle...

Hun er ganske vill og gal og uten hemninger. Når hun var 8 uker gammel hadde hun klatret opp på kjøkkenbenken og slikket oste-rasperen fordi det var noen ostebiter igjen på den. Jeg kom ut til et blodbad og en superglad aussie som hadde raspet tungen sin som en ost, men overlykkelig fordi hun hadde fått smake noen små molekyler med Jarlsberg.

Men hun er en super hund altså. Hun krever mye, men hun er samtidig veldig enkel. Det er ikke noe problem å ha henne hjemme alene i mange timer, og da går hun bare løs og slapper av. Hun finnes ikke redd mennesker, og til min store fortvilelse så trekker hun til seg alle raringene i hele verden som jeg helst ikke vil at hun skal hilse på. En gang slo en narkoman henne helt ut av det blå - jeg ble illsint og Tia var like glad - hun trodde jo bare at fyren ville leke...

En gang måtte jeg binde henne utenfor en butikk, og når jeg kom ut satt det 6-7 små barn rundt henne, og Tia lå i midten på ryggen og fikk kos. Hun elsker all slags oppmerksomhet...

Legger ut noen bilder som Anette Henriksen har tatt :)

812824_10152511413240464_2038280554_o.jp

Tia er voldelig under lek. Å bite tak i rumpa til andre hunder er helt greit syns hun.

798177_10152511422255464_904290696_o.jpg

Tia og Doffen

819282_10152511421555464_881052190_o.jpg

793684_10152511424595464_2071557477_o.jp

798364_10152511424305464_2037612095_o.jp

Tia i svevet

792342_10152508932020464_2029631401_o.jp

830288_10152511424615464_326835989_o.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussier altså :wub: En av de vakreste hunderasene som finnes! Også Tia da :ahappy: Hun er en veldig fin hodepute! Haha :lol:

Jeg klarer ikke helt å gi slipp på drømmen om en Aussie en dag, men jeg er nysgjerrig på pelsstellet. Drar de med seg mye drit inn fra skogen? Får de mye floker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussier altså :wub: En av de vakreste hunderasene som finnes! Også Tia da :ahappy: Hun er en veldig fin hodepute! Haha :lol:

Jeg klarer ikke helt å gi slipp på drømmen om en Aussie en dag, men jeg er nysgjerrig på pelsstellet. Drar de med seg mye drit inn fra skogen? Får de mye floker?

Jeg er enig, de er vakkre :wub:

Jeg har med meg Fresco i både skog og på strand - alt etter hva jeg gidder - og syns ikke det tynger pelsstellet noe. Jeg børster gjennom han ca 1 gang i uken for å holde ham flokefri, hender jeg tar hasene litt oftere. Å klippe i forbindelse med utstilling (formklipp av hale feks) har jeg syns har vært vanskelig, men jeg har fått hjelp til det :P

Jeg elsker Aussiene mine - enkle greie hunder, begge har føttene godt plantet på jorden (innimellom hvertfall) og en GOD avknapp. Jeg var så redd for at aussien skulle bli for krevende for meg - men sålangt vil jeg faktisk påstå de ligger på nivå med gårdshundene - de krever hverken mer eller mindre. Den største forskjellen ligger i at Aussien er mer førerorientert, og dermed lettere å trene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussier altså :wub: En av de vakreste hunderasene som finnes! Også Tia da :ahappy: Hun er en veldig fin hodepute! Haha :lol:

 

Jeg klarer ikke helt å gi slipp på drømmen om en Aussie en dag, men jeg er nysgjerrig på pelsstellet. Drar de med seg mye drit inn fra skogen? Får de mye floker?

Jeg børstet ikke doffen :-P mem han hadde silke pels uten underull det første året.

Føler dog ikke for å skrive så mye om aussien hehe :-P pen var han :wub: og jeg syntes Benedicte beskrev de ganske bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, de er vakkre :wub:

Jeg har med meg Fresco i både skog og på strand - alt etter hva jeg gidder - og syns ikke det tynger pelsstellet noe. Jeg børster gjennom han ca 1 gang i uken for å holde ham flokefri, hender jeg tar hasene litt oftere. Å klippe i forbindelse med utstilling (formklipp av hale feks) har jeg syns har vært vanskelig, men jeg har fått hjelp til det :P

Jeg elsker Aussiene mine - enkle greie hunder, begge har føttene godt plantet på jorden (innimellom hvertfall) og en GOD avknapp. Jeg var så redd for at aussien skulle bli for krevende for meg - men sålangt vil jeg faktisk påstå de ligger på nivå med gårdshundene - de krever hverken mer eller mindre. Den største forskjellen ligger i at Aussien er mer førerorientert, og dermed lettere å trene :)

Jeg børstet ikke doffen :-P mem han hadde silke pels uten underull det første året.

Føler dog ikke for å skrive så mye om aussien hehe :-P pen var han :wub: og jeg syntes Benedicte beskrev de ganske bra.

Takk for svar :) Jeg orker ikke en hund som det fester seg ting i pelsen på igjen. Dere hadde ikke problemer med det? Kvister eller bæsj i pelsen? :P Børsting over en gang i uken for å holde unna floker er greit. Klipping før utstilling er bare kos :wub: Det savner jeg nesten litt når jeg steller Tidi før utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg orker ikke en hund som det fester seg ting i pelsen på igjen. Dere hadde ikke problemer med det? Kvister eller bæsj i pelsen? :P Børsting over en gang i uken for å holde unna floker er greit. Klipping før utstilling er bare kos :wub: Det savner jeg nesten litt når jeg steller Tidi før utstilling :P

Jo...renna rææv... oh my god.. :x:x :x :x var han løs i magen var det bare å dusje med en gang, aner ikke om det var dårlig teknikk eller hva det var men vi vasket ræva på den hunden mer enn jeg har vasket mine fire andre hunder noensinne bak der :P

295683_10152607667275464_921889435_n.jpg

164466_10152607675395464_1478700507_n.jp

Han var verdens fineste klump selvom han hadde litt for høyt stress nivå for meg da :wub:

164494_10152607676805464_1161667669_n.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo...renna rææv... oh my god.. :x:x :x :x var han løs i magen var det bare å dusje med en gang, aner ikke om det var dårlig teknikk eller hva det var men vi vasket ræva på den hunden mer enn jeg har vasket mine fire andre hunder noensinne bak der :P

Æsj! Men altså, renne ræv er det ganske logisk at setter seg der bak så lenge de har litt pels. Men Blondie kan bæsje en helt normal bæsj som kanskje bare er bittelitt mer fuktig enn til vanlig (og nå overdriver jeg ikke, den er BITTELITT mer fuktig) også henger den seg fast i pelsen. Det er så ekkelt! Nå er den "nye" pelsen hennes som en støvklut da. Suger til seg alt i skogen og tydeligvis også bæsj. Jeg kan fint takle å spyle en hund bak, selv om det også er kjipt, men når det henger en hel glont der bak :P Haha. Da er det bare motbydelig ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...