Jump to content
Hundesonen.no

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Noen som blir med på ringtrening?

Recommended Posts

På søndag skal jeg være med på agilityoppvisning klokken 18, så da kan jeg ikke ;)

øøøø... den oppvisningen er kl 10.30 :rolleyes:

åja.. hvor er det da? Nordnæsdalen?

Nei, den er hos Alvøen Rideklubb, i forbindelse med NM i dressur.

øøøø... den oppvisningen er kl 10.30 :rolleyes:

Nei, den er hos Alvøen Rideklubb, i forbindelse med NM i dressur.

Skjønner fremdeles ikke hvor jeg har klokken 18 fra ... :rolleyes:

Da kan jeg sikkert klare å være på Vestkanten til 18 hehe

Jaaaa...!! Vi kommer ! Jeg har tidligvakt, så jeg er ferdig på jobb kl 16. Vi trenger seriøst hjelp..må få inn dobbelthandling på dyret PRONTO.... ;)

(hvis noen lurer på det, så nei...-vi dobbelthandler ikke i Norge...men når man skal ned til en haug gærne italienere så gjør man det...)

Forumet fortsetter under annonsen
Jaaaa...! Vi kommer ! Jeg har tidligvakt, så jeg er ferdig på jobb kl 16. Vi trenger seriøst hjelp..må få inn dobbelthandling på dyret PRONTO.... :wub:

(hvis noen lurer på det, så nei...-vi dobbelthandler ikke i Norge...men når man skal ned til en haug gærne italienere så gjør man det...)

hmmm... men hvorfor dobbelthandle i Italia hvis hunden klarer seg fint uten i Norge?

Mulig eg e litt treig her... ;)

fordi om det er spesial-rasedommer, vil ofte hunden vise seg finere med litt hjelp. noe som i hvert fall er viktig på spesialutstillingene for belgere...

hmmm... men hvorfor dobbelthandle i Italia hvis hunden klarer seg fint uten i Norge?

Mulig eg e litt treig her... :wub:

Fordi det er andre regler for "takt og tone" der nede....-det eksisterer ikke! ;) -som stineogace sier; Hunden shower bedre med hjelp,man får bedre frem bryst og vinkler slik, og dommerene liker å se hunden "alene"...ikke med en handler som tuller rundt og pirker..

Er det noen som er klar for trening førstkommende søndag?

Vi er nok litt trøtt da, det skal være trippelstevne i agility i Nornæsdalen i helgen.

er det ikke både og da? både litt oppladning til utstilling, samt at hundene får kose seg sammen etterpå. og dessuten: lære å omgås hverandre uten noe styr. har bare vært med en gang, men kan jo en del om utstilling, så jeg hjelper gjerne til om noen trenger det.

Vi vil gjærne være med på ringtrening en gang før 29.... Skal stille for 2.gang da.. Det jeg trenger er egentlig bare at ukjente plukker litt på Milli..

Noen andre som vil være med på ringtreing før helgen 29?

På an`igjen folkens!! :icon_redface:

Haster ikke for min del for jeg skal ikke til Ølen, men det hadde vært kjekt med en trening eller to før Manger utstillingen.

Flere som er intressert?

Skal vi få til en liten runde med ringtrening på søndag, 10.02. For de som er hjemme, og ikke på Ølen utstillingen? :P

Alternative parkeringsdekk (som er greit å bruke til slik trening) er: Loddefjord/Vestkanten, Fyllingsdalen/Oasen, Fana/Lagunen, Nesttun?

Hvem kan og hvor?

Vi trenger sårt håndteringstrening!!:ahappy:

hei. jeg bor i egersund men har familie i bergen som jeg skal besøke i vinterferien. kanskje jeg kan henge meg med en sødag hvis det er greit? :rolleyes:

Jeg kan dessv heller ikke førstkommende søndag, men 17. feb tror jeg skal gå bra.

Passer det for flere kanskje?

Jeg er med imorgen om det ikke blir for seint på kvelden.

Ser jo ikke ut til at NBFK kommer igang med noe på Myrbø enda, og det er bare 2 uker til utstillingen på Manger så her trenger vi litt løpetrening... :)

ooops.... Glemte helt denne tråden jeg :)

Bor i Fyllingen, men har bil så jeg kommer meg rundt!

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Stod vel bare noe om at man må passe på kalsium/fosfor-balansen til valper i vekst, det gjelder alle fôr og er noe man enkelt kan regne på selv, tørrfôr er slett ofte ikke noe bedre der og VOMs fôr er helt innafor normale verdier. Personlig tilsetter jeg litt ekstra kjøtt/fisk/egg uten bein nå og da til VOM for en enda mer ideell balanse. 
    • Jeg klarer ikke å la være å dra parallellen - det har allerede blitt laget en sånn rase som ikke er avlet for bruk, men for søthet: Eurasier. Søt og pen og lite aktiv og hvem bryr seg hvordan kroppen er under pelsen eller hvordan de har det i hodet, så lenge pelsen er fluffy. Det begynte som en blandingshund rundt 1960 og er nå en godkjent rase i NKK. Å markedsføre hunder ved å si hvor lite de trenger, enten det er eurasier eller cobberdog, det syns jeg er trist. "De er fornøyde så lenge de får være med", liksom. Og noen av de som er interesserte i rasen er interesserte fordi de ikke har lyst til å gjøre så mye med hunden. Det ønsket kan ofte bli enda mer kræsj med en doodle. Pudler og labradorer og andre aktive raser som blandes sammen blir ikke en hund som nødvendigvis "tar til takke med sosialt samvær med familien" som de markedsfører dem med. At de ER glade og ER sosiale og ER den perfekte familiehund reagerer jeg også på, de kan ikke garantere sånt! Og de som kjøper en hund med en sånn garanti er ikke nødvendigvis forberedt på å jobbe med det når det dukker opp utageringer og en hund det klikker for fordi han er understimulert. Jeg har inntrykk av at mange tror de får en inaktiv bamse som barna kan gå med. Det er ikke lenge siden jeg måtte løfte en cobberdog av hunden min etter at han fløy på min hund, mens jenta på 10-11 år som gikk med ham løs stod og så på at han kom løpende og angrep. Jeg syns også det er helt sinnsykt med en "oppdretter" hvor man ikke kan få opp noe info om linjer og stamtavle (for hvor mange generasjoner bakover går den egentlig...) eller info om hvorfor en spesifikk kombinasjon er gjort, det er bare søte bilder og "du står på liste hos en oppdretter, men er det noen ledige valper hos de andre oppdretterne får du selvsagt valp derfra". Selvsagt?? Valp er valp, liksom... Man kan bare sende inn bestilling på valp og betale nærmere 30.000 kroner så får du en eller annen valp, som er garantert mild og snill og har "fleecepels". Og så tror folk at hunden magisk har mye bedre helse fordi den har gener fra flere raser, når det heller er totalt bingo om hunden har PRA i linjene fra puddelen eller vil slite med HD fra labradoren eller kanskje er det PRA i slekta på begge sider, gitt, så man får doblet på det... Hvis de er så fantastisk friske og stødige og fine, er det rart de ikke slår helseresultater og mentaltestresultater stort opp på nettsidene sine, slik en del seriøse oppdrettere gjør for hvert kull de har... En annen ting er hva dette gjør med seriøs avl og motivasjonen til seriøse oppdrettere, når en puddel- eller labradoroppdretter som gjør en ordentlig jobb selger kullet til ca halve prisen av doodler. Nå kan man ta hvilken som helst puddel og hvilken som helst labrador og legge det på finn som Solid Medium Australske Labradoodles, garantert friske og snille hunder, 30.000 per stk. Lettvint.
    • Mitt hovedproblem med denne typen oppdrett (ved siden av dyrevelferd for foreldredyr) er at de ikke er ærlige om hva de selger - de fronter kun de mest positive egenskapene som kan finne på å dukke opp. Så for de kjøperne som får røytefri, søt hund uten spesielt mye jakt- eller vaktinstinkt så er jo det helt supert. For de som derimot får en hund med jaktinstinkt, arbeidslyst fra en retriever og stress og lyd fra en puddel f.eks, så er det ganske mye verre. Spesielt om den i tillegg har pels som røyter og blir skikkelig gjennomvåt i tillegg til å kreve mye stell. 
    • https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/08/11/7554577/drobak-hundehotell-solgte-valper-for-3-mill.-kr.-i-fjor?fbclid=IwAR3F3ECyWYSnA7FdBEkAsciFSqqmfLn9Odsq6FEqrVRsHSeuDOyyXSULwoo Jeg vet at noen tjener godt på å være valpeoppdretter. Nå kan man bli enda rikere av å avle blandingshunder. På en annen side; er det egentlig så ille å lage en ny "rase" som tydeligvis mange vil ha? Folk flest vil ikke/trenger ikke en vakthund, en gjeterhund, en stor hund osv... Å lage en "rase" etter ønske og behov er kanskje like greit? En "rase" som ikke er avlet på sterke bruksegenskaper, men mer på å se søt ut (hvis man syns denne pelsen er noe søt 😒) Så lenge folke får det de vil ha... Kjøperne er villig nok til å betale store summer for denne pelsdotten, så Drøbak Hundehotell har jo absolutt truffet et marked.
  • Nylig opprettede emner