Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige typer hundefor


Ina

Recommended Posts

Jeg stoler ikke på den maten man får kjøpt i dagligvareforretninger. Det har noe med prisen å gjøre. Det blir FOR billig, og da kan det umulig være bra..

Jeg hadde heller ikke turt det. [-X

Olivers får man kun kjøpt melom internett, og skulle være så bra, angrer på at jeg stolte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Jeg stoler ikke på den maten man får kjøpt i dagligvareforretninger. Det har noe med prisen å gjøre. Det blir FOR billig, og da kan det umulig være bra..

Samme her. :wink: Hundene mine har aldri fått noe annet enn dyrebutikkfor og kommer aldri til å få det heller. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen for er farlig for hunder i Norge. (strenge regler) Norge selger ikke mat til dyr som er farlig for dyrene. Hvorfor skulle man det? Kvaliteten er annerledes iforhold til innhold og alt det der. Fett, og tillegsstoffer. FOlk kan trygt kjøpe mat i butikken hvis de ønsker uten at dyret blir sykt av det! Kan være at pelsen ikke blir riktig så blank. Hunder reagerer ulik på uansett hvilket for det måtte være. Det er ikke alle som har råd til det dyreste foret når man har store hunder. Og mye av prisen har også med merkevare å gjøre. Feks. Gilde kjøttpålegg er mye dyrere enn feks. euroshopper eller andre "billigmerker" så da kan folk velge ut fra merker for samme type kjøtt. Bare et eksempel. For meg har pris mye å si. Det gjør heller ikke at jeg ikke bryr meg om hunden. Men jeg stoler såpass på maten som selges i Norge at jeg trygt kan gi hunden den maten som er på markedet. Ikke bare på dyrebutikker og dyrleger. Jeg blir prakket på for hundefor hver gang jeg er på disse plassene, og det virker som om det er mest kjøpspress. Et kjøttbein eller margbein er jo svindyrt på dyrebutikker, og på dagligbutikker koster akkurat samme type bein utrolig mye mindre. Ikke det at beinet er så mye bedre på dyrebutikken av den grunn. Troll foret ikke noe dårlig for heller. Og når man får 20 kg for 300 kr, så er jo det mye bedre enn 15 kg for 500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men likevel..

Jeg ser godt på kattene de få gangene vi spandere klinikkfòr på dem, men de funker jo også strålende på butikkmat!

Men jeg holder meg til det dyre fòret på hunden. Ikke at jeg ville sett forskjell på pelsen tror jeg, hun har jo ragg og det glinser ikke så mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOlk kan trygt kjøpe mat i butikken hvis de ønsker uten at dyret blir sykt av det! Det er ikke alle som har råd til det dyreste foret når man har store hunder. Og mye av prisen har også med merkevare å gjøre.

Men om folk vil holde hunden/katten sin frisk,og ikke slite mer enn nødvendig på organene til dyret, så kjøper de kvalitetsfor i faghandel!

Prisen har med innhold å gjøre - bedre for - mer pris - MEN - når det er sagt, så gjelder og - bedre for, mindre mengde mat pr dag! Ergo - man sparer i det lange løp.

Og har man en stor hund, skal man og ha råd til å kjøpe for hos en faghandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen for er farlig for hunder i Norge. (strenge regler) Norge selger ikke mat til dyr som er farlig for dyrene. Hvorfor skulle man det? Kvaliteten er annerledes iforhold til innhold og alt det der. Fett, og tillegsstoffer. FOlk kan trygt kjøpe mat i butikken hvis de ønsker uten at dyret blir sykt av det! Kan være at pelsen ikke blir riktig så blank. Hunder reagerer ulik på uansett hvilket for det måtte være. Det er ikke alle som har råd til det dyreste foret når man har store hunder. Og mye av prisen har også med merkevare å gjøre. Feks. Gilde kjøttpålegg er mye dyrere enn feks. euroshopper eller andre "billigmerker" så da kan folk velge ut fra merker for samme type kjøtt. Bare et eksempel. For meg har pris mye å si. Det gjør heller ikke at jeg ikke bryr meg om hunden. Men jeg stoler såpass på maten som selges i Norge at jeg trygt kan gi hunden den maten som er på markedet. Ikke bare på dyrebutikker og dyrleger. Jeg blir prakket på for hundefor hver gang jeg er på disse plassene, og det virker som om det er mest kjøpspress. Et kjøttbein eller margbein er jo svindyrt på dyrebutikker, og på dagligbutikker koster akkurat samme type bein utrolig mye mindre. Ikke det at beinet er så mye bedre på dyrebutikken av den grunn. Troll foret ikke noe dårlig for heller. Og når man får 20 kg for 300 kr, så er jo det mye bedre enn 15 kg for 500 kr.

Jeg skal love deg at den dagen du siter med hund som sliter med ørebetennelse og allergi, så bryr du deg ikke om prisen på fôret, men KVALITETEN!

Når pelsen ikke er blank, så sier det seg selv at det er et for som ikke er bra og som ikke passer til hunden din, tenk på de indre organene hvordan de ser ut når pelsen ikke er bra.

Det er jo et stort tegn på en sund og frisk hund, blank pels, ville ikke feid den faktoren under teppet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha mange argumenter for og i mot nå! Hva er det som skader hunden ved bruk av labb? (vil ha detaljer, hihi..)

skader ved Labb? Prøv nedsatt nyrefunksjon,dårlig lever,betennelser og kløe i hud,ører og øyne.

dette er påviste skader ved bruk av labb over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg at den dagen du siter med hund som sliter med ørebetennelse og allergi, så bryr du deg ikke om prisen på fôret, men KVALITETEN!

Når pelsen ikke er blank, så sier det seg selv at det er et for som ikke er bra og som ikke passer til hunden din, tenk på de indre organene hvordan de ser ut når pelsen ikke er bra.

Det er jo et stort tegn på en sund og frisk hund, blank pels, ville ikke feid den faktoren under teppet...

Nemlig!

Mammas tispe var jo plaget med ørebetennelse i mange år mens hun fikk butikkfor. Fikk beskjed av dyrlegen at hun hadde kronisk ørebetennelse. Så skiftet vi til kvalitetsfor og etter et par uker, POFF, så var ørebetennelsen og hele dritten borte, og ikke har vi sett noe til det siden heller. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig!

Mammas tispe var jo plaget med ørebetennelse i mange år mens hun fikk butikkfor. Fikk beskjed av dyrlegen at hun hadde kronisk ørebetennelse. Så skiftet vi til kvalitetsfor og etter et par uker, POFF, så var ørebetennelsen og hele dritten borte, og ikke har vi sett noe til det siden heller. :P

Akkurat dette skjedde med Chicka også...poff borte når hun fikk Specific, så begynte jeg og fore med Olivers, poff ørebetennelse og allergi, nå går hun på medisiner og Specific, komme aldri til å bytte for igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha mange argumenter for og i mot nå! Hva er det som skader hunden ved bruk av labb? (vil ha detaljer, hihi..)

Jeg går så langt at hvis opdretter bruker LABB der jeg skal ha valp fra, så vil jeg ikke ha valp derfra, jeg vil ikke for alt i verden at mine dyr skal spise LABB.

-Dette av de grunnene som Calina skriver høyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skader ved Labb? Prøv nedsatt nyrefunksjon,dårlig lever,betennelser og kløe i hud,ører og øyne.

dette er påviste skader ved bruk av labb over tid.

Okei okei.. Jeg har ikke erfaring med alle de forskjellige forene, er derfor jeg trenger masse info! Oppdretteren forer med labb, derfor jeg har fortsatt med det. Og trenger grunner og argumenter for at jeg skal bytte for :P

Men for all del, ut fra det jeg har hørt av dere nå, så er labb rene giften.. Er det noen som har prøvd å stoppet produksjonen av dette foret? Hvis det er så dårlig for hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så holder Labb kriteriene for produksjon av hundefor, på lik linje med Pedigree, Whiskas og alle disse andre lavmålmerkene.

Det er ingen lov som sier at en ikke kan bruke nebb,klør, fjær og korn i hunde og kattemat.. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så holder Labb kriteriene for produksjon av hundefor, på lik linje med Pedigree, Whiskas og alle disse andre lavmålmerkene.

Det er ingen lov som sier at en ikke kan bruke nebb,klør, fjær og korn i hunde og kattemat.. #-o

Aha, skjønner! Holder seg innenfor kriteriene, så får de produsere og selge det..

Skal vi se, prøver å oppsummere hva som er minus med labb, og hva som kan være konsekvensene ved bruk av det:

- Nedsatt nyrefunksjon

- Dårlig lever

- Betennelser og kløe i hud,ører og øyne.

- Inneholder overkom av vegetabilske proteiner i forhold til animalske (fant jeg i en annen "labb" diskusjon her)

- Også som du sier, bruker nebb, klør, korn og det som er, istede for rent kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bra for dere som har råd å kjøpe dyrt for da. Så får vi bare sitte her fore hundene våre med dritt vi som ikke har råd. kanskje hundene våre lever til de har passert 5 år hvis vi er heldige.

Det er billigere pr dag å fore med et kvalitetsfor, så vi som forer med det har ikke så mye mer penger enn andre!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir litt mer komplisert for sløvinger som meg som ikke har kjørt opp enda. Men planen er ihvertfall i boks..:

Pappa kjører nordover i morgen, skal besøke diverse slektninger. Han kommer hjem igjen natt til torsdag. Så på torsdag blir det tur til Trondheim og innkjøp av hundefor!

Så må jeg mase litt mer.. Hvilket for? Ut i fra erfaringene til folk her så virker det som Royal Canin har et veldig bra og smakfullt for, skal jeg prøve ivei med det først? Så får jeg se hvordan han reagerer på det.. Går han bra på det så fortsetter jeg med det :P

Huff, har bare lyst til å grave meg ned nå, kun av dårlig samvittighet.. Æææ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting blir litt mer komplisert for sløvinger som meg som ikke har kjørt opp enda. Men planen er ihvertfall i boks..:

Pappa kjører nordover i morgen, skal besøke diverse slektninger. Han kommer hjem igjen natt til torsdag. Så på torsdag blir det tur til Trondheim og innkjøp av hundefor!

Så må jeg mase litt mer.. Hvilket for? Ut i fra erfaringene til folk her så virker det som Royal Canin har et veldig bra og smakfullt for, skal jeg prøve ivei med det først? Så får jeg se hvordan han reagerer på det.. Går han bra på det så fortsetter jeg med det :P

Huff, har bare lyst til å grave meg ned nå, kun av dårlig samvittighet.. Æææ..

Ifølge dyrlegen min så er Eukanuba det beste foret, men mange hunder liker det ikke. Men han sa at Royal også er et veldig bra for. Selv så blander jeg de to. :wink:

Prøv Royal du så ser du. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min brukte Josera, men det ville jeg ikke bruke, så jeg bytta med en gang til Eukanuba. Hun likte det bedre enn Josera, men heller ikke det likte hun så godt. Så prøvde vi Hill's og det likte hun bedre enn Eukanuba, men siden Hill's ikke er kjent for å være et bra "pelsfôr", så prøvde vi Royal Canin i stedet og det er vi kjempefornøyd med. LiLi elsker det. Det ser også mye bedre ut! Jeg skjønner godt at det er bedre for pelsen også, for hvis du kjenner på Royal Canin i forhold til fx Hills, så kjenner du at Hill's er mye tørrere. Jeg tviler på at jeg kommer til å bytte fôr igjen, da jeg er veldig fornøyd med Royal. Royal Canin er jo også hovedsponsoren til både NKK og NMK, så hvis du skulle være så heldig å vinne fôr, så vinner du riktig fôr. :P

Labb ville jeg aldri brukt, da jeg vet av erfaring hvor elendig katte og hestefôret deres er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...