Jump to content
Hundesonen.no

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Hva vil du at din neste hund skal hete?Eller hva het din gamle hund?

Recommended Posts

Det er jo så mange navne tråder her innpå fordi folk skal få seg en ny hund og slikt.

Nå kan jo vi lage en ny tråd hvor vi skriver navnet som vi har tenkt at vår neste hund skal hete eller hva våre gamle hunder het. :P

Da kan jeg begynne da. :D

Her er bare noen navn som jeg ville kaldt hunden min for vis jeg fikk en akkurat nå, for det er jo ikke sikkert jeg ville kaldt dem for det da... :P

Lykketroll - aka Lykke

Perlemor- aka Perle

Hope

Mambo

Twiggy/Twiggi(betyr kvist på engelsk :P)

Samantha

eller kanskje April vis den er født i April, hihi. Pent navn syns jeg.

Mamma sin hund heter Gipsy og det betyr jo sigøyner på engelsk.

Mamma`s neste hund skal kanskje hete Joy.

Min gamle hund het Puma, et fantastisk fint navn synes jeg (fant det ikke på selv, han het det da jeg fikk han), min neste hund skal hete Tundra om det er tispe og Frost om det er hannhund:)

Min gamle hund het Puma, et fantastisk fint navn synes jeg (fant det ikke på selv, han het det da jeg fikk han), min neste hund skal hete Tundra om det er tispe og Frost om det er hannhund:)

Da må du nok bare få deg tispe neste gang, for Frost har jeg også tenkt på. :D

Forumet fortsetter under annonsen

Noen navn jeg synes er fine og som jeg godt kan finne på å bruke på min neste hund:

Shabtay

Kenya

Chile

:D

Caroline: Dionysos er også guden for fruktbarhet, sex og teater. :lærer:

Neste sobel skal hete Denya, og hun blir født i mai :D

Min første tric skal hete Dimma, når enn hun kommer.

Blå tispe må jeg tenke mer på.

De jeg har fra før heter Jóga og Saeta.

Betydninger:

Jóga - islandsk forkortelse for Jóhanna, som betyr gud er nådig (oppkalt etter sangen med samme navn)

Saeta - latin, betyr hår (finnes også et band fra USA med samme navn)

Denya - avledet av gresk Dionysos, vinguden. Navnet kommer først og fremst fra mamma'n som heter Enya

Dimma - islandsk, betyr mørk(e)/skumring

Har også et par navn klare til eventuelle hannhunder.

Får jeg en blå hann skal han hete Frosti (islandsk, betyr frost), en tric hann, Skuggi (islandsk, skygge).

Sobelt er usikkert :P Men så har jeg heller ikke planer om hannhund på lenge enda.

Frost passer både til tispe og hanhund, synes jeg. Jeg og min familie hr hatt Toya, Luka, Thale og Gullet (alle tisper, trodde virkelig at Luka var et jentenavn...). Tror den neste blir Frost... Neida, skal finne noe annet, men Frost er et veldig fint navn. Har ikke bestemt meg helt for rase på neste hund ennå, så jeg tror jeg venter litt.

Frost passer både til tispe og hanhund, synes jeg. Jeg og min familie hr hatt Toya, Luka, Thale og Gullet (alle tisper, trodde virkelig at Luka var et jentenavn...). Tror den neste blir Frost... Neida, skal finne noe annet, men Frost er et veldig fint navn. Har ikke bestemt meg helt for rase på neste hund ennå, så jeg tror jeg venter litt.

Luka er et jentenavn også! :D

Luka er et jentenavn også! :P

Jaha? He-he, det var godt å høre! Jeg er med andre ord dobbelt uvitende... :D

Noen navn jeg synes er fine og som jeg godt kan finne på å bruke på min neste hund:

Shabtay

Kenya

Chile

Vin, fruktbarhet, sex OG teater. For en moroklump han er :P

Shabtay

Kenya

Chile

Hihi.. Håper det blir ei fruktbar lita ei jeg får meg da :P

Da må du nok bare få deg tispe neste gang, for Frost har jeg også tenkt på. :D

Knis. Kan vel ikke ha en svart hund som heter Frost vel? :P Ellers får jeg få meg tispe da? hm.

Frost passer både til tispe og hanhund, synes jeg.

Sssshhh! :D

Jeg og min familie hr hatt Toya, Luka, Thale og Gullet (alle tisper, trodde virkelig at Luka var et jentenavn...). Tror den neste blir Frost... Neida, skal finne noe annet, men Frost er et veldig fint navn. Har ikke bestemt meg helt for rase på neste hund ennå, så jeg tror jeg venter litt.

Thale er også veldig pent. Også synes jeg Canto (K-anto) er kult, men det heter jo naboens hund..

Neste sobel skal hete Denya, og hun blir født i mai :D

Min første tric skal hete Dimma, når enn hun kommer.

Blå tispe må jeg tenke mer på.

De jeg har fra før heter Jóga og Saeta.

Betydninger:

Jóga - islandsk forkortelse for Jóhanna, som betyr gud er nådig (oppkalt etter sangen med samme navn)

Saeta - latin, betyr hår (finnes også et band fra USA med samme navn)

Denya - avledet av gresk Dionysos, vinguden. Navnet kommer først og fremst fra mamma'n som heter Enya

Dimma - islandsk, betyr mørk(e)/skumring

Har også et par navn klare til eventuelle hannhunder.

Får jeg en blå hann skal han hete Frosti (islandsk, betyr frost), en tric hann, Skuggi (islandsk, skygge).

Sobelt er usikkert :P Men så har jeg heller ikke planer om hannhund på lenge enda.

Litt off topic.. Skal du ha valp etter Scarlet-Red sin Enya? *nyskjerrigper*

He, he ikke le da..

Men min neste hund skal hete SUNE... hehe,, Ler litt selv da, men d er gubben som har bestemt det;)

Klem

Kristin.

Mine gamle hunder har hatt navnene: Simba, Laicka og Amy

Min neste hund skal hete Kiwi tror jeg, ellers har jeg tenkt på Amira og Cita også.

Min gamle het Scotty.

Har ikke planer om noen annen hund enn Atheo enda, så jeg har ikke noe navn klart! :wub:

Tidligere hunder:

Toya - Norsk Elghund Grå

Tiksi - Schäfer

Toya - Schäfer

Tika - Vorsteh

Tara - Gordon Setter

Timon - Irsk Setter

Nå:

Oscar "Puffi" - Irsk Setter

He, he ikke le da..

Men min neste hund skal hete SUNE... hehe,, Ler litt selv da, men d er gubben som har bestemt det;)

Klem

Kristin.

Det er jo det perfekte hundenavn! Mener jeg har lest et sted at hunder lettest oppfatter navn som har:

- to eller tre stavelser

- ulik vokal i hver stavelse

- minst én sibilant (s, z, sj-lyd)

OT: En hanhund til? Hvor lenge har du drevet oppdrett, sa du? Det er TISPER som får valper... :wub:

Er mest sannsynlig en hannhund vi skal ha, så har nok tenkt mest på maskuline navn.

Aikos

Argos/argus

Amon

Honovi betyr "Sterk"

Kilchii betyr "Rød gutt" (er jo toller vi skal ha så :wub: )

Kimi betyr "Hemmelig"

Koi betyr "Panter"

Vald - "hersker"

Smaug

Har egentlig bare tre forslag til tispenavn nå, men kommer nok ikke til å få bruk for de, siden vi som sagt går for en til hannhund.

Panduro

Anubis (uttales Anubi)

Kohana betyr "Rask"

Har ikke tenkt så mye enda for jeg vil vente å se hva temaet til kullet blir, å så se om jeg finner noe kult ut fra det. Synd de allerede har brukt sjokolade som tema :) . Men det vanskeligste blir nok å bli enige om et navn, vi er jo to om det. Jeg har allerede fått føringer på at Aikos er uaktuellt. Navn er gøøy B)

Tidligere hunder:

Toya

Tiksi

Toya

Tika

Tara

Timon

Nå:

Oscar "Puffi"

Fremtiden(kanskje!):

Storm

Frost(Hah! Det navnet er MITT!)

Terror

Truls

Huan

Togo

Skal visst ikke ha noen tisper jeg :D

Har du hatt TO Toya`er? :)

Terror! Skal ha en liten russisk toy terrier når jeg bli gammel og grå, og han skal hete Terror! :wub:

Har du hatt TO Toya`er? :)

Terror! Skal ha en liten russisk toy terrier når jeg bli gammel og grå, og han skal hete Terror! :wub:

Jepp, to Toyaer, men DET er lenge siden! En elghund og en schäfer forøvrig :D

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Drøbak hundehotell har kjøpt opp et stort anlegg og skal etablere seg her i området nå. I avisartikkelen står det "En del av virksomheten blir altså forskning på avl. Man er med i internasjonal forskning på hundeavl, og noe av dette vil altså komme til å foregå på Hovelsåsen. – Vi har samarbeid på det området med flere land i Europa og Australia. Hovelsåsen skal være klar for den delen av virksomheten før det setter i gang, sier Wiik." Hva slags forskning er det de driver med? Vet noen om det er noe seriøst, eller er det forskning som i å utvikle "cobberdog-rasen"?
    • Tror det kan være litt delt og litt avhengig av type hunder. Er det en endeløs etterspørsel etter en gitt type hund, og en endeløs rekke uinformerte valpekjøpere, så fungerer jo det jeg beskriver dårlig. Men for noen raser (spesielt retrieverene som jeg følger mest)  mener jeg å se at de med uregistrerte kull legger seg alt fra klart under til opp mot prisen til seriøse oppdrettere. Jeg tror heller ikke at folk generelt sett er så dumme at de ikke noterer seg at det er forskjell på oppdrettere. At det er åpenbart at noen følger noen retningslinjer, mens andre ikke gjør det. De ville også helt klart notert seg om de som fulgte retningslinjene også hadde en lavere pris enn de som ikke gjorde det og da muligens begynt å tenke seg om. Det blir selvsagt bare synsing fra min side, men jeg tror det ville hatt en begrensende effekt på prisgaloppen. Og jada, useriøse kan tjene godt på lavere priser også, men det er åpenbart at flere vil tiltrekkes avl hvor man kan ta 25-30 000,- pr valp kontra 10 000,-. Den største utfordringen er jo «raser» (les mer eller mindre eksotiske blandinger) som ikke er regulert i utgangspunktet. Ingen raseklubb, NKK helt ute av bildet. Der vil det jo bli vill vest uansett. Nei, ikke enkelt det der.
    • I motsetning til?? Prøvde vel å si omtrent det samme 😜  
    • Kjenner ingen spanske noe særlig (men mange portiser), men mitt inntrykk er at det er noe helt annet, mye mer nerver og lyd. Virker som om spansk og lagotto (italiensk vannhund) har mer tilfelles. 
    • Vel, realiteten er at useriøse oppdrettere (og særlig blandingsoppdrettere) tjener fett uansett om de selger for 10 000,- eller 22 000,- per snute. Det har alltid vært penger å tjene på populære raser og blandinger, bare man er kynisk nok. Derimot kan du ikke drive stort og selge valper for mange hundre tusen i så mange år før du får skatteetaten på nakken, særlig nå i dag som kontantbetaling blir mindre og mindre vanlig. Om det du driver med er skattepliktig eller ansees som hobbyvirksomhet avhenger av driftens mulighet til å gå med overskudd over tid. De som tjener best er nok de som får få nok kull til å gå under skatteetatens radar, men mange nok til at det fungerer som en biinntekt. 
  • Nylig opprettede emner