Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal Canin


Mirai

Recommended Posts

Jeg har nå byttet fra Eukanuba til Royal Canine (skrives det med e på slutten eller..?) grunnet dårlig matlyst og liten klæe i ørene.

Er det andre som bruker dette?

Også lurer jeg, skal det bløtes? Glemte å spørre i butikken :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har alltid brukt Royal og her får hundene det tørt, tror at det står på pakkene at de skal ha det tørt bare de får nokk vann vedsiden av, det gjorde det i hvertfall før.

men du kan jo prøve å sette frem tørt og se om hunden vil ha det da eller om den vil ha det bløtt, mine hunder fortrekker foret tørt.

bløter vi foret til de små så gider de nesten aldri å ete det opp, tinka digger den knaskingen mellom tendene så hun spiser ikke hvis jeg bløter det til henne, da må det være noe kjempe godt i forat hun skal spise det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort nå er at jeg har latt det stå med bittelitt vann nedi i et par minutter før jeg gir henne det, da blir det ikke så vått at hun ikke vil ha det.

Det er jo noen som sier at valper uansett skal ha det bløtt, men jeg kan ikke skjønne det.. da vil hun jo ikke ha? :? Og så hører jeg at det kan gi dårlig mage og være for hardt for valper å få det helt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Royal. Når jeg forer mine har jeg vann i, men jeg gir det med en gang, slik at foret fremdeles er hardt. Grunnen til at jeg gjør dette er at da har jeg bedre kontroll over at hundene får i seg væske :D

Du trenger ikke bløte opp foret, men la hunden ha til gang på vann alltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Her hos oss er det akuratt det samme hva jeg gjør..

Det er borte på 2 sek uansett.. Må ta fra hun maten inimellom.. for hun spiser som hun ikke har fått mat på 100 år.. Seriøst..

MÅ roe henne ned innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til bløting av for:

Bedre næringsopptak fordi første fasen til nedbryting allerede har skjedd før det kommer i magesekken til hunden. Da brukes det heller mer tid på å ta opp næringsstoffene osv.

I tillegg utvikles det en gass når foret kommer i kontakt med væske. Det er lønnsomt at dette skjer utenfor hundens mage pga. fising og mulig magedreining. Nå er det ikke vitenskapelig bevist at tørt for som eser/gasser i magen forårsaker magedreining, men veldig mange tror dette kan være noe av årsaken.

Foret skal ikke ha varmere vann enn 50 grader fordi da ødelegges en del vitaminer, mineraler o.l.

Bløtlegges gjerne 1 time.

Grunnen til at det ikke skal bløtlegges i følge pakken, er fordi forprodusenten er i konkurranse med veldig mange. Mange hunder vil ikke spise oppbløtt for. Derfor har alle forprodusenter sagt uten vann i foret, fordi da er smakligheten best.

Dersom hunden ikke spiser, fjern foret og tilby det senere. Ha det framme kun 5 minutter. Fortsett slik og hunden vil til slutt spise, forutsatt at den har overlevelsesinstinkt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at hun har matlyst jeg..hehe.. hun er IKKE glad i oppbløtt fòr :D Så jeg gir henne da heller fòret med vann oppi.

Følger med på avførigen, og den er jo grei nok den :?

Veterinæren min har sagt at ingen kan bevise at mavedreining kommer i forbindelse med spising, og at de fleste tilfellene skjer på natta :? Ikke veit jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min brukte det før, og det funket veldig bra :D eneste grunnen til at hun byttet til Hill`s var fordi hun fikk en spesial avtale med vetten :D

Jeg brukte Royal Canine i et halvt år, men Vicky nektet å spise det..... ellers har jeg kun hørt positivt om foret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin er best :)

Tørt! Det står på pakken. Du kan jo prøve og bløtlegge det, det eser ikke akkurat mye. Tørt er best for tennene :) Det tannrensegreiene som er i fôret har ingen virkning hvis det gis oppbløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin er best :)

Tørt! Det står på pakken. Du kan jo prøve og bløtlegge det, det eser ikke akkurat mye. Tørt er best for tennene :) Det tannrensegreiene som er i fôret har ingen virkning hvis det gis oppbløtt.

Ja, det er det jeg har hørt også, at de små greiene på utsiden for tennene blir borte i vannet :? Så da bare tar jeg vann i maten og gir det med en gang jeg.. Overfòrer henne heller med ting som renser tenna etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg har hørt også, at de små greiene på utsiden for tennene blir borte i vannet :? Så da bare tar jeg vann i maten og gir det med en gang jeg.. Overfòrer henne heller med ting som renser tenna etterpå :)

Ja, det er jo greit. Ulvehunder er vel ikke så plaget med tannsten heller? De har jo svær munn, og lever i veldig kort tid. Det er jo det og som er problemet på miniatyrhundene, ikke bare har de bittesmå munner med masse tenner i, men de er også de rasene som lever lengst og helst skal de jo ha tenner også på sine gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke hørt at det er noe stort problem med ulvehunder.. Men jeg gir henne jo sånne greier for munnen uansett :) For kosen også :) Men med det mellomrommet mellom tenna er det ikke så mye stress med tannstein TROR jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en myte at det hjelper mot tann stein at forte gies tørt uansett! selvom det er royal canin... (bruker det selv) bløtlegger jeg det.

hunder knuser og svelger foret... det tygges ikke.. uansett er forkulene for små til at dem kan rense øverst på tennene der tannsten bynner når de knuses...

det som funker er tannpuss

puss puss så får du en nuss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en myte at det hjelper mot tann stein at forte gies tørt uansett! selvom det er royal canin... (bruker det selv) bløtlegger jeg det.

hunder knuser og svelger foret... det tygges ikke.. uansett er forkulene for små til at dem kan rense øverst på tennene der tannsten bynner når de knuses...

det som funker er tannpuss

puss puss så får du en nuss

Dette er ikke en myte nei. Eukanuba f.eks har BEVIST effekt - opptil 45% MINDRE dannelse av tannsten ved å fore det tørt!

Det er ikke det at hunden skal tygge det...-forkulene knekker litt,og dette skraper vekk noe ja, men hovedårsaken til økt effekt mot tannsten,ligger på enzym nivå - forkulene reagerer på enzymer i munnhulen til hunden / katten,og DER har du virkningen..

MEN - som et tilegg til et godt tørrfor skal man og pusse tenner! Det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag bløtlegger foret ca en halv time før Goshi får det. Har alltid gjort dette og har ingen problem med å få hundene til å spise det. Jeg bruker å gi hundene en tørr, hard brødskalk etter frokost så får de renset tennene og. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linn88 Skrevet: Fre 05 Aug 05, 2005 21:16    Tittel: royal canin  

--------------------------------------------------------------------------------

 

beste foret  

enig med linn!

For å unngå tannstein regner jeg med at det mest effektive er å pusse tenna på hunden. Fore bude bløtelegges, da det sørger for at hunden får i seg nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...