Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på en hund som er aggressiv mot andre hunder?


Heidihj

Recommended Posts

En oppdretter kjøper en valp fra en annen oppdretter. Denne valpen ble sendt ut på fòr. Etter ett år hos den første eieren ble den omplassert til eier nr. to. Denne hannhunden er kjempe snill og rolig hjemme, men den utagerer veldig på andre hunder, spesielt hannhunder. En dag sleit denne hunden seg og fløy rett på en annen hund. Det endte med en voldsom slåsskamp. Hunden som ble angrepet fikk store skader og måtte til dyrlegen. Eierne til hannhunden orket ikke ha denne hunden mer. Veterinæren sa den burde avlives pga. aggresjon. Oppdretteren som eide denne hunden ville ikke avlive den, for h*n hadde brukt masse penger på hunden. Oppdretteren gav den tilbake til det første hjemmet for en periode, og nå skal hun snart bruke denne hunden i adel. Hunden er alt for liten etter standarden, og har ingen resultater av noe slag. Den er fri for HD, men ekstriøvmessig er den ikke fin.

Hva mener dere om å avle på denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du legger saken frem som du gjør, så kan man vel ikke mene annet enn at dette må være helt R...vva avl :D

Men seriøst: vanskelig å si utfra ett (objektivt? :) ) skrevet innlegg om dette enkeltindividet bør avles på eller ikke. Hva vet man om hvor mye som skyldes miljø, og hvor mye som skyldes arv hos denne hunden?

Ville vel lagt minst like mye vekt på mentalitet og helse hos aktuelle hunds søsken og slekt forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Hva vet du om denne hunden siden du kan påstå at denne ikke er trivelig? En hund kan være trivelig selv om den er aggressiv på andre hunder trodde jeg.. Aggresjonen er sikkert eiers mangel på kunnskap, eller hundens mangel på sosialisering på andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det sikkert at denne hunden er agressiv??? kjenner du denne hunden og kan si at den er agressiv? hvilken rase er det?(bare lurer)

mange missforstår hundene i et slikt tilfelle.. jeg vet ikke annet enn det du skriver her, og du skriver det som at du jallefall ikke støtter dette. men jeg kan ikke si at den hunden ikke burde brukes i avl!

hvis du er 100% sikker på at denne hunden ER agressiv, da ville jeg apsolutt ikke ha avlet på denne hunden! men som sakt så har vi lett for å missforstå hundens språk og reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Hva vet du om denne hunden siden du kan påstå at denne ikke er trivelig? En hund kan være trivelig selv om den er aggressiv på andre hunder trodde jeg.. Aggresjonen er sikkert eiers mangel på kunnskap, eller hundens mangel på sosialisering på andre hunder..

Men er det likevel riktig å avle på en slik hund ?

Det kan jo være at de valpe kjøperne er nye hunde eiere og dermed lett får samme problem ????

Vet ikke om sånt er arvelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner denne hunden ja. Har selv kjent den siden den var valp og gått flere turer med den. Denne hunden er god mot mennesker, men rett og slett aggressiv om hunder. De har gått flere problemhundkurs og vært hos flere atferdsterapeuter. Jeg har selv sett den møte andre hunder, og det man ser er ikke bra!

Dette er en toller.

Jeg er ikke får og avle på denne hunden nei, og jeg må si jeg ikke skjønner vitsen med å gjøre det. Hva er det de tilfører rasen egentlig? Jeg tenker også på at valpekjøperne kan ende opp med det samme problemet, og det ville vært kjempe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Hva vet du om denne hunden siden du kan påstå at denne ikke er trivelig? En hund kan være trivelig selv om den er aggressiv på andre hunder trodde jeg.. Aggresjonen er sikkert eiers mangel på kunnskap, eller hundens mangel på sosialisering på andre hunder..

Har jeg påstått at hunden ikke er trivelig? Jeg sier at jeg ikke ser noen hensikt i å avle på hunder som hverken er pene eller trivelige. Jeg kjenner ikke hunden og kan ikke avgjøre hvordan den er.

Men når det er sagt så synes jeg heller ikke at agressive hunder er trivelige, selv om de "bare" er agressive mot andre hunder og ikke mot mennesker. Ikke ville jeg avlet på en agressiv hund heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...