Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynnte du å gå tur med valpen din?


Becca

Recommended Posts

Nå har gutten bare vært her ett døgn så for oss er det om å gjøre å bli godt kjennt i hagen og bli vandt med å ha på halsbånn ute. Men lurer litt på når dere begynnte å gå turer og når er en valp gammel nok til å kunne på tur. Tenker da selvsagt ikke på 1 times tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har gutten bare vært her ett døgn så for oss er det om å gjøre å bli godt kjennt i hagen og bli vandt med å ha på halsbånn ute. Men lurer litt på når dere begynnte å gå turer og når er en valp gammel nok til å kunne på tur. Tenker da selvsagt ikke på 1 times tur.

Vi begynte med bittsmå turer vi. Bare opp til veien osv.Små små turer. Det gjorde jeg fra han kom omtrent. Må se det ann litt på valpen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går turer med vår 3 mnd gamle valp på 30 - 60 min omtrent hver dag. Da er det ikke snakk og rask effektiv gange, men vi går til en park eller lignende der han kan få løpe av seg litt.. Har nemlig en veldig energisk valp!

Startet med små turer på 15 min fra han kom til oss da han var åtte uker og har økt på litt for hver uke. Tror det er viktig å se an hvor slitne de blir.. Ari orker veldig mye, men vi ser når han blir sliten og da bærer vi han/ går rolig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen gikk vi ikke turer. Vi hadde med oss valpen ut og lot henne bli kjent med plenflekkene og arealene rundt blokka. Vi var mye ute, men gikk ikke tur for å gå tur. Hun hadde mer enn nok med å bli kjent med lyder og lukter den første tiden. Dessuten var vi ute sikkert 15 ganger i døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kom hjem på kvelden med Felix, men gikk en liten tur på 5-6 minutter dagen etterpå. Felix har mye energi og gos kondis, så vi har økt litt etter litt og nå går vi turer på ca 30 minutter. Han har vært hos oss i 2 uker på søndag.

Men det er jo litt etter rase også, Felix er en setter. Små hunder bør man ikke gå for langt med, og det er viktig å huske at valpene bygger opp musklene, slik at man ikke overtrener.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk knapt tur med Tulla før hun var 10 mnd. Dvs, hun fikk selvsagt tisse og gjøre fra seg, og de "turene" var enten ut på plenen eller nedi veien og opp igjen. Derimot var hun ofte med på "turer" for miljøtreningen sin del, men vi gikk ikke så mye, tok det hele med knusende ro, og stod/satt og så på ting som gikk forbi. Hun fikk oppleve skogen, byen, bondegården osv, men det regner jeg ikke som tur. Vi var daglig nede på en mark i nærheten og trente innkalling og sånne ting, og hun fikk løpe løs og kose seg. Valper trenger ikke tur for å bli stimulert, de trenger egentlig andre ting. Ikke overdriv turgåingen i begynnelsen, det kan resultere i en hund som trenger mye tur for å trives. Nå har jeg en utrolig rolig og begadelig hund som ikke trenger tur for å være fornøyd. Vi går heller et spor eller tre, eller drar til steder og trener litt enkel lydighet og kontakt osv. Eller leker med andre hunder, eller oppsøker situasjoner hvor vi kan se noe annet enn asfalten.. :rolleyes: (Det jeg har gjort er noe flere adferdsterapeuter anbefaler, noen setter grensen til 6-7 mnd.)

Det som er negativt med det, er at Tulla ikke er noen stor fan av å gå tur. Hadde jeg kjøpt henne for turgåing, hadde jeg nok enten måtte lagt opp treningen/oppdragelsen helt annerledes, begynt intensiv tur-gåings-trening nå, eller omplassert henne pga manglende nytte som turhund.. :o Jeg er jo strålende fornøyd, men jeg skjønner om noen vil gå mer tur enn hva jeg gjør. Hun sier ikke neitakk til tur, misforstå meg rett, men forrige hunden var ellevill da det var snakk om tur. Tulla tusler rolig ut i gangen (hvis hun i det hele tatt blir med ut dit), og tar livet totalt med ro.

Uansett hva du velger, så er det viktig å tenke på at en valp skal ikke mosjoneres. Den skal få brukt seg, men det å gå tur er ikke beste måten å gjøre det på. La den heller løpe løs, spesielt i ulendt terreng, så bygges musklene fint opp. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor er alle så redde for at valpen blir sliten? Jeg mener ikke at man skal slit ut valpen ved laange gåturer i høyt tempo, men jeg mener at valper også har godt av å bli litt slitne i blandt. Det jeg mener er viktig er å legge opp turmenge fra valpen er liten etter hvordan man vil ha den som voksen. Vil man ha en veldig rolig voksen hund som ikke krever så mye tur legger man det opp annerledes enn om man vil ha en hund som er med på lange fjellturer, snørekjøring osv. Men alle hunder (og mennesker) har godt av fysisk trening.

Når du henter valpen er den vandt til mye fysisk aktivitet gjennom leken med søsken, men den er ikke på noen måte klar for å trenes fysisk på mange måneder enda. Men jeg mener ikke at det det betyr at valpen skal holdes i ro til den er ferdig utvokst. En viktig ting med små valper er at de kan være veldig aktive, men de har samtidig et veldig stort behov for hvile. Hvile og ro er ett like stort poeng som lek og aktivitet. De første månedene du har valpen er ikke fysisk aktivitet noe du trenger å tenke på i det hele tatt. Det holder i massevis med små oppdagelsesturer, sosialiseringsturer, lek og moro i skogen, med deg og med andre valper/hunder. Når valpen er blitt rundt tre-fire måneder gammel vil jeg begynne å ta den med på lange turer i skogen. Da snakker jeg ikke om lange turer i form av mange kilometer, men lange turer i tid. Vi trasker rundt i skogen utenom stier, legger kanskje ut ett lite søk, finner ett fint sted å sitte å hviler, går litt til, leker litt, finner ett nytt fin sted hvor jeg setter meg ned med en god bok mens valpen ligger å hviler eller rusler rundt og undersøker, trener litt innkalling osv. Jeg er ute lenge, men det er veldig mye fokus på at valpen skal lære seg å slappe av i pausene. Selv om jeg vil dra på turer i skogen med valpen er hovedfokuset i denne alderen på sosialisering og å begynne å lære den reglene for vårt liv sammen. Lydighet og søksøvelser, alt på valpens primisser, men jeg syns også det er viktig å ikke overbeskytte valpen.

Det var litt jeg mener om saken (tatt fra hjemmesiden min). Valper er veldig aktive og må få utfolde seg samtidig som de trenger mye hvile. Se ann valpen og gjør som du tror er best. Det er du som etter hvert blir kjent med valpen og valper er forskjellige. Vi som sitter her og kommer med vår mening kjenner ikke valpen din.

Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper skal bare være i hagen de to første ukene for og bli bedre kjent med deg og "reviret" sitt :o

Også kan du begynne etter de to ukene med en liten tur også vurderer du det ut ifra valpen hvor mye du skal gå men i begynnelsen burde det bare være en liten 5 mins runde så kan du prøve og trappe opp 3 min hver uke helt til der du vil ha det feks : 20 min.

også må du vurdere ut i fra valpen :o

Lykke til videre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Sånn som vi gjør det her (men har dem bare vært her i 2,5 dag da) er at vi surre rundt i hagen MANGE ganger om dagen. Allt i fra 10 minutter til 20 minutter. Valpene, spessiellt Bamse, setter seg den og titter rundt og legger seg ned og spiser litt gress osv. Nå har vi forholdsvis stor hage, så det er mye u-utforsket område ennå. Ser tydelig at dem er forskjellig; Bamse elsker å gå i kriker og kroker han ikke har vært, men Rabalder er mere tilbaketrukket. :o Nå er gutta bare 8 uker, så jeg stresser iforhold til det å gå på feks veien osv. Men det er veldig fint å høre åssen andre gjør ting :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er flott at du begynner med små korte turer og øker etterhvert!!

vi lot odin og wilma få være mest i hagen de første ukene så gikk vi små turer etterhvert som de ble større! må se ann energinivået ti hunder også! og du har jo hunder som trenger å trenes litt...de var jo bare nydelige forresten!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Sånn som vi gjør det her (men har dem bare vært her i 2,5 dag da) er at vi surre rundt i hagen MANGE ganger om dagen. Allt i fra 10 minutter til 20 minutter. Valpene, spessiellt Bamse, setter seg den og titter rundt og legger seg ned og spiser litt gress osv. Nå har vi forholdsvis stor hage, så det er mye u-utforsket område ennå. Ser tydelig at dem er forskjellig; Bamse elsker å gå i kriker og kroker han ikke har vært, men Rabalder er mere tilbaketrukket. :o Nå er gutta bare 8 uker, så jeg stresser iforhold til det å gå på feks veien osv. Men det er veldig fint å høre åssen andre gjør ting :o

Hvis jeg var dere ville jeg, når jeg begynte med små turer, gått med en valp av gangen. Tenk ikke først å fremst å slite ut hunden fysisk, men å utfordre den psykisk, noe som er spesielt viktig når du har Border Collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis jeg var dere ville jeg, når jeg begynte med små turer, gått med en valp av gangen. Tenk ikke først å fremst å slite ut hunden fysisk, men å utfordre den psykisk, noe som er spesielt viktig når du har Border Collie.

Det er jeg veldig enig. Pass på at de får masse tur hver for seg. Og gå gjerne mye med dem, men ikke langt hvis du skjønner hvor jeg vil hen. Det er bare bra å være lenge ute med valpene både på nye steder og i skogen, men du skal ikke gå tur med en valp, du skal være på tur med en valp. Og la dem få ta pauser hvor de ligger å slapper av mens dere er på tur. Det syns jeg er viktig. Det å lære valpen at det ikke bare er full fart og bevegelse på tur, men at man legger seg ned å slapper av i pausene. Det får du igjen for senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg veldig enig. Pass på at de får masse tur hver for seg. Og gå gjerne mye med dem, men ikke langt hvis du skjønner hvor jeg vil hen. Det er bare bra å være lenge ute med valpene både på nye steder og i skogen, men du skal ikke gå tur med en valp, du skal være på tur med en valp. Og la dem få ta pauser hvor de ligger å slapper av mens dere er på tur. Det syns jeg er viktig. Det å lære valpen at det ikke bare er full fart og bevegelse på tur, men at man legger seg ned å slapper av i pausene. Det får du igjen for senere.

Nettop! Veldig enig i svaret ditt Therese, spesielt når det gjelder at du skal VÆRE på tur med valp, ikke GÅ tur med valp. Trasking langs veien km etter km har liten hensikt, tre timer i skogen hvor dere går et par km, plukker sopp og blåbær, tar pauser, kikker på vann og trær og leker litt gjemsel og godbitsøk er helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero fikk "turer" fra han var trygg hos oss, altså fra han var 8,5 uker. Tok han med til postkassen, på besøk, nye plasser... Miljøtrening hadde vel vært et bedre ord enn tur. Han fikk treffe andre hunder og mennesker.

Fra han var 9 uker begynte vi å gå i skogen. Kunne tilbringe hele dagen i skogen rett bak huset her. Tok med mat og drikke og tuslet av sted. På slike turer gikk vi ikke så langt, kanskje maks 1 km på 3-4 timer. Vi gikk, lekte, spiste, hvilte og sov litt, trente innkalling, snuste og utforsket skogen. Vi tok det hele med knusede ro og kunne tilbrine mange timer i skogen hver dag. Ero fikk utforske i fred, og når han var sliten så sov han til han våknet av seg selv(mens jeg leste bok). På den måte fikk jeg en hund som slapper godt av i skogen og på tur, i motsetning til mange andre hunder vi bruker å være med.

Ero er nå 17mnd krever ikke all verden av turer for å trives, men han blir gjerne med på turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at valper ikke skal ut å gå før de er flere måneder, og at de første ukene skal tilbringes i hagen, kommer aldri til å skje meg og mine valper hvertfall!

Ask var med ut på tur fra første dag hjemme. Selfølgelig bare opp til veien, postkassa, lekeplassen, rundt huset osv, og ikke laaange turer, men innen han var tre og en halv mnd gikk vi en km! Det er jo viktig å venne hunden på dere, og hjemmet, hagen ov, men like viktig å venne den på omgivelsene osv. Og ved å begynne å gå slike korte turer allerede like etter at valpen er i hus, tar dere de tingene samtidig :):wub: Valper er viltre små skapninger som trenger å utfolde seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er mye ute med ham, han er 10 uker nå. Går rundt 1 km, men bærer ham i ryggsekk deler av veien. Har et lite håp om at han skal kunne gå hele veien alene snart, begynner å bli tungt å bære. Stien er lett og ganske flat, ikke noe hopping eller store anstrengelser.

Føler meg litt frustrert når jeg hører enkelte hundeeiere snakke om valp, trening og leddsykdommer. Får en hund HD eller andre ting, er de lynraske med sin skarpe tunge, overivrige etter å informere om alle feil eieren har gjort. Har en sådann kjenning som følger nøye med på hva andre foretar seg, og det er ingen grenser for hvor mye galt naboer og venner av henne gjør..Syns synd på den stakkars venninnen hennes som har fått en hund med leddproblemer. Ryktene blir spredt rundt om hvor overanstrengt hunden må ha vært, selv om eier er både kunnskapsrik og fornuftig når det kommer til hundehold og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva er dette for noe tull?

Ærlig talt....... valper har behov for fysisk aktivitet - hvorvidt den raser rundt på stuegulvet i tre timer eller man går en tur med den - dvs. tusler en tur i skogen i valpens tempo - er da ingen forskjell.

Vi har ett kull valper nå - sånn ca. 10 hver dag blir de tatt ut enten på verandaen eller de slippes i hundegården sin - da får de frokost - og så herjer og leker de i 2 - TO - timer - og da er det bånn gass, de løper, løper, løper, løper og raser hemningsløst rundt og tumler med hverandre, med kanner, baller osv.

I tolvtiden legger de seg ned å sover ett par timer før de begynner på nytt..

Det er jo fullstendig idiotisk å tro at valper ikke har behov for å være fysisk aktive, det har de - og de ER aktive.

Hvorfor ikke la valpen oppleve noe nytt og spennende når den skal ha ut energien - da får den hjernetrim samtidig som den får tilfredstilt sine fysiske behov. Det er tross alt en valp og ikke ei porselensdukke.

Nei - jeg snakker ikke om flere timers tur i rask gange for å mosjonere, jeg snakker om en god tur med tusling og opplevelser - og det kan man gjøre fra dag 1.

Når vi har hatt valper så er de med i skogen fra dag 1 (altså ikke kull, men valper som skal være her) - og da har vi ofte med voksne også - og for det første så tusler vi ett stykke og så lekes det i skogen og valpen har alltid forsøkt å være med de voksne fra dag 1 - ofte er vi ute bortimot en times tid - og valpen går da også tilbake for egen maskin.

INGEN av våre har noen gang vært slitne etter en sånn runde - de har behov for å leke litt til når de har kommet inn før de har lagt seg på lading.

Nei - de blir ikke stressa av det (jeg har ikke stressa hunder og sånn er det med den saken) - de får imidlertid kondisjon og blir motorisk mye flinkere enn valper som bare får gå på stuegulvet eller på en velfrisert plen i fem minutter.

Vi har heller aldri hatt problemer med valper som har vært gale på å bite på oss eller andre, kanskje fordi de har blitt stimulert nok sånn at de ikke har behov for å være pyton? Ikke vet jeg - men jeg ser jo det samme hos andre som gjør som oss - tar med valpene på turer sånn at de får oppleve ting og får utfolde seg - det er ingen biting og pytonoppførsel.

Så min mening:

Ta med valpen på tusletur - jobb med litt innkalling - dvs. finn ut hva som trigger "jeg kommer så fort jeg kan jeg" modusen på valpen og gå i skogen med den løs om du kan. La den oppleve ting - det er INGEN krise å være ute i både 1 og 2 timer med en liten valp såfremt den orker - du ser når den blir sliten - da er det bare å løfte den opp og bære den hjem - enkelt og greit. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper skal bare være i hagen de to første ukene for og bli bedre kjent med deg og "reviret" sitt :P

Også kan du begynne etter de to ukene med en liten tur også vurderer du det ut ifra valpen hvor mye du skal gå men i begynnelsen burde det bare være en liten 5 mins runde så kan du prøve og trappe opp 3 min hver uke helt til der du vil ha det feks : 20 min.

også må du vurdere ut i fra valpen :P

Lykke til videre :P

Hvordan i alle dager har du tenkt å sosialisere og miljøtrene en sånn valp? Bringe hele verden inn i hagen? :P

Forresten; når jeg snakker om tur, og at Tulla ikke fikk tur før hun var ca 10 mnd, så mener jeg en tur som i å gå langs forthauet og tilbake, noe som tar ca 45 min-time. Ikke misforstå og tro at jeg ikke gjorde noe med henne. Det jeg mener er; tur er ikke å ta på valpen bånd og gå til postkassen for å tisse! Det er lufting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva er dette for noe tull?

Ærlig talt....... valper har behov for fysisk aktivitet - hvorvidt den raser rundt på stuegulvet i tre timer eller man går en tur med den - dvs. tusler en tur i skogen i valpens tempo - er da ingen forskjell.

(...)

Hele innlegget som om jeg skulle skrevet det selv. Valper trenger å få bevege seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vår valp gjorde vi som Tijon og Belgerpia beskriver. Hvis/når valpen blir sliten er det jo bare å bære den hjem eller stoppe slik at den kan legge seg ned og hvile. Jeg er jo så langt i fra en ekspert man kan komme, men i hodet mitt høres det rart ut at valper ikke skal få lov til å bli slitne og at de skal holdes i hagen så og så lenge. Jeg mener ikke at man skal traske etter asfalten, men vi gikk rett baki her og slapp henne også fikk hun utforske og herje med gresstuster til hun begynte å blir sliten. Så var det bare å bære henne hjem eller sette oss ned så hun fikk ligge og slappe av. Når vi var og skulle plukke ut valp, var det jo sånn hele kullet gjorde. De herjet og kravlet på oss helt til de ble slitne, og da gikk de og la seg i kassen for å hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet :P Har tenkt mye på det samme selv.

Nå har jeg hatt tutta mi i tre uker. Først gikk jeg bare i hagen og så vidt bortover veien her. Nå går jeg litt lengre, men fortsatt ingen ordentlig tur. Vi går lengre og lengre for hver dag som går. Tror man må se ann valpen litt. Phoebe hadde veldig problemer med båndet før, så fikk ikke gått så mye med henne. Nå syns hun det er helt greit så nå skal vi begynne å gå litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Rambo helt til fotballbanen sirka fem minutter unna første dagen og trente innkalling. Vi hadde mange koselige utflukter de første månedene, men han fikk ikke tur hver dag før han var sirka fem måneder. Da var turen på en halv time. Sirka to måneder senere trappet jeg det opp til to turer hver dag på tl sammen en time. Det er det han får nesten hver dag, av og til får han kun en liten en, og av og til får han en lang en på to-tre timer. Ellers er han veldig aktiv inne, leker og trener masse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lille Tollerjenta mi i ca 2 uker (hun er nå 10 uker gammel) nå og i begynnelsen slapp jeg henne bare ut på grasset utafor blokka vår for å tisse litt og leke litt. Nå har hun bånd på og vi går en liten runde rundt blokka. Det tar vel ca. 5 minutter tenker jeg. Vi har også vært et par turer i en stor park. Den ene dagen vi gikk der møtte vi sikkert 15 forskjellige hunder så den turen er mer sosialisering. Synes det er veldig greit å slippe henne løs i skogen også. Vi har da gått sammen med ei venninne og to andre hunder. En av dem er valp så de leker og koser seg masse. Vi var en tur forrige uke og da var vi ute i rundt 1 time. Det gikk kjempefint. Hun var selvfølgelig sliten når hun la seg i buret i bilen, men hun gikk hele tiden selv. Tror ikke de har noe vondt av å få bevege litt på seg nei. Ellers går det mye på miljøtrening og slikt. Gå en liten runde i byen og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...