Gå til innhold
Hundesonen.no

Maria...


Anne

Recommended Posts

Heij!

Tispa er parret for ca, 2 uker siden. Så de vet ikke ennå. Men det er stor sjanse for at hun er drektig, ja! :)

Men jeg vurderer også en nytt kull med valper, som fødes 24. Mai. Så vi får se hva det blir til! :D

Det ble nemlig ikke den hannhunden de hadde tenkt å bruke. Den ville ikke pares.. :D Så det ble en hanne av den curlye typen i stedenfor, og jeg hadde mest lyst på wavy.

Men den tid, den sorg. Jeg ser hva det blir til når de blir født :D Det blir nok en vannhundvalp på meg, om så det er det siste jeg gjør! 8)

(På bildene; Foreldrene er ikke den peneste, men de har vist seg å gi veldig vakre avkom :D hehe! )

Foreldrene er nå:

Wildside's Joysea og

joyseapotret5vn.jpg

Lacustrine Unbelivable

litenm1cb.jpg

Den andre kennelen skal bruke:

Abadessan's Caffe Freddo

sam0503199np.jpg

Gnupens Magiska Doris

dorisbimnuch09034ct.jpg

Kennlenes hjemmesider:

www.portugisiskvannhund.com ( GoldenWater kennel )

www.digadogs.com ( Kennel Digadogs )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, synes foreldrene så bra ut jeg, men jeg har null peiling på vannhund... Du som er mer opptatt av rasen ser nok mye mer forskjell :) Men det er jo bra at valpene blir bra! Du får ha lykke til :mrgreen: Og hold meg oppdatert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle vettu! :D

Portugisisk vannhund

Hjemmland: Portugal

Kjent siden: Middelalderen

Opprinnelig brukt til: Hjelp på fiskebåter

I dag brukes den som: Selskaps, vakt og apportørhund

Forventet levetid: 12-14 år

Opprinnelig navn: Cao de Agua (kalles ofte Cao eller portis)

Vekt: Hanner 19-25 kg. Tisper 16-22 kg.

Høyde: 43-57 cm

Helhetsintrykk:

Portugisisk vannhund er en relativt ny rase her i Norge. Per i dag finnes det ca. 190 hunder i Norge, men antallet øker fra år til år. Rasen er spredt utover hele landet, men det er ikke så mange som driver oppdrett av rasen her.

I lange tider har den Portugisiske vannhundens viktigste oppgave vært å jobbe som apportør på fiskebåter. Den har også blitt brukt som en dyktig kaninjeger på land. I dag holdes den for det meste som selskapshund, men brukes også til apporterende jakt, vakthund og tjenestehund.

Den portugisiske vannhunden er sterk, lojal og noe mistenksom av natur. Grunnet dens opphav tåler den godt varme til tross for den tykke pelsen. Den er smart og og utspekulert, men lettdressert. Rasen trenger en del fysisk mosjon for å få utløp for mye energi, men også mye hjernestimulanse. Den trenger noe å arbeide med. Ute kan den Portugisiske vannhunden være en racer, men den klarer fint å slappe av når den er inne.

Rasen ser kanskje ut som en type jålete hund, men det er langt i fra sannheten. Rasen er tøff og sterk og kan brukes til besten alle aktiviteter. Den egner seg godt til agility, spor, lydighet, trekking av saccovogn eller av andre ting.

Den portugisiske vannhunden er en hengiven rase. En av dens viktigste oppgaver er å tilfredstille sin familie, og beskytte den. Noen vil anse portisen som en hund som ikke bryr seg så mye om andre enn sin familie, men det er nok mest en individsak. Rasen fungerer fint sammen med andre dyr. Men det lønner seg å presentere dem for hverandre i tidlig alder.

Pels:

Den portugisiske vannhunden har mye pels. Pelsen trenger regelmessig stell, for å unngå tover og floker. Pelsen er tidkrevende. Man må være innstilt på å ha god tid til den slags hvis man vil ha en portis.

Rasen finnes i to hårlagsvarianter:

Wavy - Lang pels, bølget, luftig og glinsende.

Curly - Kortere, mattere pels som danner lokker.

Vannhundens pels er uten underull. Det vil si at den ikke slipper hår, som mange andre raser gjør. Hårene må gres ut. Hvis gemytt og helheten av rasen passer, er dette en ypperlig hund for dem med pelsallergi.

Under medfølger et fargekart jeg har laget selv! :; ;)

portisfarger.JPG:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi litt flere bilder da. Liker å vise frem :D hehe..!

Dette er litt av familiene fra begge de aktuelle kullene.

Isostar's Empress Egeria O'Vannsea

vannsea0001.jpg

GoldenWater's a Ruffsea of Westsea (Valp fra forrige år's kull)

ruffsea0003.jpg

Wildside's Bella

Galleri-Bella-455.jpg

TT-ON-Toast

TT-ON-Toast.jpg

Gorila Do Vale Negro

Gorila_do_Vale_Negro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har hår over hele kroppen...

Dette er en klipp som gjør det lettere å svømme eller noe!

Det finnes en annen klipp også..

Det er jo en rase som krever da.. Mye mosjon, klippes ofte osv ..

De har som menneske hår som bare vokser og vokser. Pluss at det er en syksom dom ofte forekommer hos rasen. Som også mennsker får.. Noe nervesykdom et eller annet..

Det var akuratt om rasen på Animal Planet. Breed all abot it..

De er kjempe fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har hår over hele kroppen...

Dette er en klipp som gjør det lettere å svømme eller noe!

Det finnes en annen klipp også..

Det er jo en rase som krever da.. Mye mosjon, klippes ofte osv ..

De har som menneske hår som bare vokser og vokser. Pluss at det er en syksom dom ofte forekommer hos rasen. Som også mennsker får.. Noe nervesykdom et eller annet..

Det var akuratt om rasen på Animal Planet. Breed all abot it..  

De er kjempe fine!

Jøss.. Hva er det for noe da?

Jeg har opparbeidet en del kjennskap til rasen, men aldri hørt om dette.

Men som det er sagt. Portisene i USA og Europa har helt ulike standarder. Så for min del kan ikke disse sammenlignes. Rasen har ingen kjentesyndommer som jeg vet om. Men enkelttilfeller forekommer, som hos alle raser.

Angående pelsen. Dette er bare grunnet funksjon. Akkurat som med puddel må denne rasen også klippes på en spesiell måte på utstilling. klippen har opphav langt bak i tiden. Og ja, i USA er det også vanlig at man klipper pelsen jevnt over det hele i en såkalt lammeklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan så du på det, Linn? Du la jo inn emnet før 12 og "Breed all about it" går jo 12:35!!

Om du ser litt nøyere,så har hun lagt inn det innlegget 12.57..

-plenty tid til å se på portiser på animal planet...

Og så skal vi og huske på at programmene på den kanalen,er en eviglang reprise..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg så det jeg.. Jeg la inn komentaren før programmet var slutt da.. eller på slutten..

Men når jeg sier jeg har sett det så har ejg jo sett det.. JUGER jo ikke... hehe :D

Kan hende jeg så på det samtidig... bærbare dataen er fin og ha med seg i soffan å se på tv samtidig!

Har sett om denne rasen før.. Er faktisk en stund siden den var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. Hva er det for noe da?

Jeg har opparbeidet en del kjennskap til rasen, men aldri hørt om dette.

Men som det er sagt. Portisene i USA og Europa har helt ulike standarder. Så for min del kan ikke disse sammenlignes. Rasen har ingen kjentesyndommer som jeg vet om. Men enkelttilfeller forekommer, som hos alle raser.

Angående pelsen. Dette er bare grunnet funksjon. Akkurat som med puddel må denne rasen også klippes på en spesiell måte på utstilling. klippen har opphav langt bak i tiden. Og ja, i USA er det også vanlig at man klipper pelsen jevnt over det hele i en såkalt lammeklipp.

Jeg vet ikke så mye om rasen. Jeg bare sa det som var på tv. Jeg vet ikke noe om rasen.

Og ja du har rett med den pelsen.. hehe lamme klipp ble den kaldt.

Det var snakk om den sykdommen på programmet. Det var mest utbrett i denne rasen. Kanskje ikke i norge da, men tror ikke de juger akuratt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan så du på det, Linn? Du la jo inn emnet før 12 og "Breed all about it" går jo 12:35!!

Nå så jeg det!

Klokken på mine innlegg går senere enn de er.

Nå er kl mi på dataen 17:24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser litt nøyere,så har hun lagt inn det innlegget 12.57..

-plenty tid til å se på portiser på animal planet...

Og så skal vi og huske på at programmene på den kanalen,er en eviglang reprise..

:wink:

Hvis jeg ser litt nøyere etter så står det 11:57 :D

Sikkert på grunn av at jeg er på pappa's bærbare ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...