Jump to content
Hundesonen.no

Dvergschnauzer

janne&kenny

Recommended Posts

Posted

jeg har fått et tilbud om å ha ei Dvergschnauzer tispe på for til hun har fått 3 valpe kull og blir da mi på papiret. er dette en bra deal? det høres jo bra ut... jeg får hunden fra den er 8 uker å får henne gratis, hvis eieren får 3 valpe kull.. hune er ikke min på papiret, men hun kan ikke ta tispa fra meg uten en GOD grunn.. hun blir jo min senere. men vet dere noe om Dvergschnauzeren? jeg har lest litt om den, men vet dere noe spesielt om den? er veldig takknemlig for svar:)

Posted

Dvergschnauzeren er jo en stor hund i et lite format. Den kan brukes til alt! Spor, kløv, ag, lp, jakt(med de rette linjene) osv. Det er en herlig rase, den er nysgjerrig, frampå og liker å være med på det som skjer. Det er ikke mulig å ikke legge merke til dvergschnauzerens herlige væremåte. Den er rolig og den tilpasser seg lett. Den krever ikke lange turer, men blir hoppende glad hvis den får det. Det er ingen problem å gå mange dager på fjellet med en dverschnauzer som er riktig trent.

De krever jo en del pelsstell. Napping 2 ganger i året, gre gjennom pelsen en gang i uka og føtterne og skjegget litt oftere. Pelsen er veldig lett å ha med å gjøre til daglig. Den er vann og skittavstøtende, men om vinteren kan det feste seg snø på føtterne og i skjegget.

Jeg har også sendt deg pm, men hvis det er noe mer du lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan.

Posted

De krever jo en del pelsstell. Napping 2 ganger i året, gre gjennom pelsen en gang i uka og føtterne og skjegget litt oftere. Pelsen er veldig lett å ha med å gjøre til daglig. Den er vann og skittavstøtende, men om vinteren kan det feste seg snø på føtterne og i skjegget.

Akkurat som strihåret dachs da :wub:

Har vurdert dvergschnauzer som min neste hund.

Er den sta/egenrådig?

Hvordan er den i forhold til andre hunder?

Posted

Akkurat som strihåret dachs da :wub:

Har vurdert dvergschnauzer som min neste hund.

Er den sta/egenrådig?

Hvordan er den i forhold til andre hunder?

Dvergschnauzere har sine egne meninger og kan være litt sta, men det er ikke så ille da. De dvergschnauzerne jeg kjenner har ingen problem i møte med andre hunder, selv av samme kjønn.

Posted

takk for svar:) ja, det er ofte mye pels stell med allergivennlige hunder. men jeg takkler det fint! litt verre med bjeffinga... særlig hvis jeg skal flytte i leilighet! dette er nok ellers en midt i blinken hund for meg:)

Posted

Jeg er så heldig å ha en liten dverg i hus! :D Og jeg er superfornøyd med denne rasen! Den passer iallefall meg perfekt! Men jeg synes det er så vanskelig å anbefale den ene eller andre rasen for andre, for det kommer jo helt ann på hva man er ute etter...

Det med bjeffinga, er vel kanskje det største aberet, men det har jo litt med oppdragelsen og gjøre det også. Men JA, det er lyd i dem:-) Har jobba mye med Nadia i forhold til dette de siste mnd ( hun er 8mnd), og jeg synes hun er blitt mye bedre. Før bjeffa hun hver gang hun hørte noen i gangen (og jeg bor også i blokk), men jeg har prøvd å erstatte den adferden, med at skal oppsøke meg istedet, og sitter hun pent, får hun godbit, og det funker faktisk!!! Jeg er overlykkelig, for det ble ganske slitsomt i lengden. Ellers bjeffa hun på alle joggere, eller folk som gikk litt raskt :wub: men det har heldigvis også gitt seg. Så jeg synes egentlig ikke pratinga hennes er så slitsom lenger...

Ellers må jeg si at det at hun ikke røyter, synes jeg er utrolig deilig! Synes egentlig at det veier opp for tiden man bruker på pelsstell. Noe som egentlig ikke er så mye. Vanlig børsting et par ganger i uka, og så trimming to til fire ganger i året. (om du ikke er interessert i utstilling, kan man faktisk bare bruke maskin på dem, og da er det jo gjort på et blunk).

Hun tar også passe plass, er sprek og livlig, med masse energi, men alikevel litt forsiktig. Utrolig morsom å trene, tar ting ganske kjapt og jeg ser at hun har det like morsomt som meg på trening.

Jeg er ingen ekspert på Schnauzere, dette er min første, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir min siste :)

Posted

takk for tipset! håper jeg klarer å venne henne av med den bjeffinga. hun kan godt si ifra, men ikke bjeffe dagen lang som noen hunder gjør! håper bare at jeg får en leilighet da.... det er ikke så mange som vil ha hund i hus! men det er jo en stor fordel at de ikke røyter! :wub:

• 3 weeks later...
Posted

De er noen kjempe hunder! min mor har en hann og jeg en hann de går relativt godt sammen men syns den er litt overbeskyttende i huset og deler ikke leker med seg! Min må "stjele" lekene fra han" hihi! ellers syns jeg de er konge hunder!

Posted

De er noen kjempe hunder! min mor har en hann og jeg en hann de går relativt godt sammen men syns den er litt overbeskyttende i huset og deler ikke leker med seg! Min må "stjele" lekene fra han" hihi! ellers syns jeg de er konge hunder!

Det er ikke så rent uvanlig at dvergschnauzere skal passe på huset og derfor kan bli litt vel overbeskyttende, og vaktsom på fremmede. Men det kan man forebygge med god sosialisering.

• 5 months later...
Posted

Klart dvergschnauzer er et godt alternativ. har selv en tipse på nær 3 år, får ofte svært positiv oppmerksomhet fra våre omgivelser på at hun er rolig. Den sover greit i telt/lavvo med 10-12 andre, på hytte med flatseng for samme antall mennesker. Klarer seg godt i fjellet - sommer som vinter. Bjeffing ligger i det sterke vaktinstinktet, det må jobbes aktivt med å dempe dette igjenom valpestadie. Ikke tro på dem som sier det er umulig - å at alle småhunder gneldrer. Med dresur kan du begrense det til et behangelig nivå. Vår hun har tillatelse til å bjeffe på ringklokken i huset, men ikke ellers. Da blir det marker Stopp, eventuelt med bortvising fra den sosiale arena................ Lykke til med en flott hund!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Create New...