Gå til innhold
Hundesonen.no

snart utstilling igjen


Jeampi

Recommended Posts

Hehe jeg hang en uke etter så jeg trodde det var to uker til manger utstillingen.

Men det er til helga og da er det på'n igjen med pels stell og klipping. Og akkurat i nu'et så frister det IKKE ;)

Jeg var oppe hos en pom oppdretter uka før ølen utstillingen og hun lærte meg hvordan Pito skulle klippes. Og Pito ble knallfin! Så derfor er jeg driit nærvøs når jeg skal klippe nå for jeg er så redd for å klippe feil og at hun skal se helt bajs ut :mellow:

Men men det er vel bare å hive seg ut i det :huh: Noen som vil gjøre det for meg? :( Hehehe.

Har nå fått kjøpt meg en ordentlig potesaks nå da så i kveld skal jeg ta potene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

hehehe ja du med puddel vet nok godt hvordan det er :mellow:

Gjett om :rolleyes: Pelsen lider nok av et par uker uten bad ja.. Er ikke morsomt å tørke så mye pels med en 10 år gammel liten hårføner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol!

Må han bades ofte da? Jeg bader Pito sånn annenhver mnd pluss når vi skal på utstilling..

Må vel helst bade han annen hver mnd/i gang i mnd., men nå har jeg vel ikke badet han siden utstillinga i Sandefjord (21 jan.) :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud jeg er glad vi bare stusser ørene på japanerene og potene om nødvendig :huh:

Aah, enig. Lite pelsstell med sheltie :mellow: Ørene jevnes og potene klippes, pluss at bakfanene holdes noenlunde korte. Kjapt og greit :( Men badet blir de da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nærme innpå en utstilling bader dere hundene deres? Har hørt at det helst bør være en uke fra du bader til utstillingen er? Hadde noe med at pelsen ble blass ellers? Er dette riktig?

Det spørs veldig på hva slags pels rasen har. Sheltien skal ikke bades nærmere enn én uke før utstilling, da blir pelsen for myk ifht. rasestandarden. Hvit pels kan bades dagen før om det er skittent (bryst og bein, først og fremst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg hang en uke etter så jeg trodde det var to uker til manger utstillingen.

Men det er til helga og da er det på'n igjen med pels stell og klipping. Og akkurat i nu'et så frister det IKKE :(

Jeg var oppe hos en pom oppdretter uka før ølen utstillingen og hun lærte meg hvordan Pito skulle klippes. Og Pito ble knallfin! Så derfor er jeg driit nærvøs når jeg skal klippe nå for jeg er så redd for å klippe feil og at hun skal se helt bajs ut :mellow:

Men men det er vel bare å hive seg ut i det :huh: Noen som vil gjøre det for meg? ;) Hehehe.

Har nå fått kjøpt meg en ordentlig potesaks nå da så i kveld skal jeg ta potene :(

Lykke til! Du skal være glad hunden din er så liten.

Hilsen en som bruker 4 timer på bading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud..det der hadde jeg aldri orket. Jeg har bare børstet grundig i gjennom pelsen til Loke en eneste gang jeg og det var dagen før utstillingen og så klipte jeg bort tre hårstå som stakk ut mellom potene.Hele seansen var over på godt under en halv time.Ellers så går jeg raskt over mamelukkene hans maks et par ganger i måneden og han ser fortsatt velstelt ut. Vasket han har jeg ikke gjort siden den berømte gjødselbadingen Marianne foreviget i fjor høst.

Takk og lov for selvrensende belgerpels :love2:

Lykke til! Jeg føler med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nærme innpå en utstilling bader dere hundene deres? Har hørt at det helst bør være en uke fra du bader til utstillingen er? Hadde noe med at pelsen ble blass ellers? Er dette riktig?

Dagen før :) Hadde vært aller best å badet dem samme dag, men det tar jo veldig lang tid da, puddel pelsen har ikke fett slik som de fleste andre raser, derfor gjør det ikke noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud..det der hadde jeg aldri orket. Jeg har bare børstet grundig i gjennom pelsen til Loke en eneste gang jeg og det var dagen før utstillingen og så klipte jeg bort tre hårstå som stakk ut mellom potene.Hele seansen var over på godt under en halv time.Ellers så går jeg raskt over mamelukkene hans maks et par ganger i måneden og han ser fortsatt velstelt ut. Vasket han har jeg ikke gjort siden den berømte gjødselbadingen Marianne foreviget i fjor høst.

Takk og lov for selvrensende belgerpels :love2:

Lykke til! Jeg føler med deg...

Har belgeren selvrensende pels? *misunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også pels stell. Men jeg liker ikke å klippe selv til en utstilling når jeg ikke føler at jeg har 100% kontroll over klippen. Men når jeg føler at jeg får det til så er det knall morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...