Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


dorab01

Recommended Posts

Ikke ta alt så høytidelig. :P Fatter ikke at dette med hunderaser skal være et så sårt tema for noen.

Hunder jeg ikke kunne meg:

-Siklebikkjer

-Veldig langhåra

-Veldig små

-Jakthunder (som bruker snuten først og fremst)

-Lange hunder med korte bein

-Strihåra hunder

-Vimsete, stressa hunder

Noen raser jeg ikke har lyst på:

Shar pei, engelsk bulldog, fransk bulldog, mops, pekingneser, dachs, welsh corgi, st.bernhard, newfoundlander, beagle, schnauzer, airdaleterrier, settere, basset hound, bichon frise, spanielhunder, golden retriver, labrador +++

Kort sagt, i bunn og grunn er det bare mynder og spisshunder jeg kunne tenke meg. Med enkelte unntak, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Lotta: At folk har forskjellig smak kan da ikke støte noen?

Det er da mange ganger bedre at folk lufter sine fordommer og høyst private preferanser i en tråd man kan velge å la være å lese, enn å si direkte til en tilfeldig eier at hunden deres er stygg? Tro meg - det skjer.

Jeg liker ikke lutefisk. Det interesser neppe deg, men du kan ikke hindre meg i å si det, og jeg mener heller ikke å fornærme deg som verdens fremste lutefisk-kokk (om du skulle være det).

Konstruktivt? Neppe - med mindre man avdekker og korrigerer fordommer og misforståelser. Underholdende? Kanskje for noen. Om ikke? Tja, hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: At folk har forskjellig smak kan da ikke støte noen?

Det er da mange ganger bedre at folk lufter sine fordommer og høyst private preferanser i en tråd man kan velge å la være å lese, enn å si direkte til en tilfeldig eier at hunden deres er stygg? Tro meg - det skjer.

Jeg liker ikke lutefisk. Det interesser neppe deg, men du kan ikke hindre meg i å si det, og jeg mener heller ikke å fornærme deg som verdens fremste lutefisk-kokk (om du skulle være det).

Konstruktivt? Neppe - med mindre man avdekker og korrigerer fordommer og misforståelser. Underholdende? Kanskje for noen. Om ikke? Tja, hva så?

Morn,

Nei - det interesserer meg ikke hvem som liker lutefisk, whippet, taco eller bulldog så lenge jeg ikke har spurt dem.

Jeg har aldri tenkt på Hundesonen som noen terapigruppe, og har derfor ikke kommet på at de som sier noe her får bedre impulskontroll eller folkeskikk enn det de vil ha "ute på gata".

Og ja, jeg vet "det skjer" - jeg har hatt annet enn golden retriver selv, og hørt de utroligste kommentarer, også når jeg var så ung, uerfaren og sårbar som mange av sonenbrukerne er. DA ble jeg lei meg over å høre at folk mislikte mine valg, hva jeg sto for og syntes var vakkert - nå gir jeg selvsagt blaffen i det, men jeg synes fortsatt at man skal la være å uttale seg negativt om folks personlige, estetiske sans hvis man ikke blir spurt av den det gjelder. Men, nå er jeg jo gammel, sær og rar da, og oppdrar både egne barn og hunder i et strengt regime.

Joda, jeg kan la være å lese tråden - jeg kan faktisk la være å bruke Sonen i det store og hele, men inntil jeg bestemmer meg for det så må jeg ha lov å ha mine meninger om "stilen" som velges her (synes faktisk, Sonens "kardemomme"lov tatt i betraktning, at det er merkelig at tråden får gå i det hele tatt, jeg da.)

"Konstruktivt" er det selvsagt ikke å vite at en eller annen som aldri har hatt typen (og aldri skal ha den) synes små hunder er små, store hunder er for store, smale hunder er for smale, hårete hunder er for hårete og siklende hunder sikler. Det er rett og slett irriterende lavmål - synes jeg - og da må jeg også ha lov å si det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være greit å foretrekke noen raser framfor andre. Det er ikke det.

Men da vi hadde vår elskede Bimbo bedlington hendte det vi fikk noen svært like hyggelige kommentarer. En gang jeg gikk med hund og barn (Datteren min var en 6 - 7 år), møtte vi en jentegjeng på sånn 16 17 år. En av dem ropte med sin ekleste bitchestemme: "Se den styyygge bikkja. Ha ha". Datteren min bøyde bare hodet og tårene trillet. Da våknet løvinnen i meg og jeg ropte tilbake: "Du er jo ikke akkurat noen blomst selv, da". Så snudde jeg meg og så at det var en mindre pen, litt overvektig jente som hadde slengt med leppa! Dumt av henne! Hun såret ikke meg eller Bimbo (han tålte mye he he), men ei lita jente på 6 år! Sånt gjør man da bare ikke.

Det er vel en fare for at enkelte kan bli støtt av andres mangel på entusiasme over deres rase, så man bør vel trå litt varsomt i sine uttalelser, kanskje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være greit å foretrekke noen raser framfor andre. Det er ikke det.

Men da vi hadde vår elskede Bimbo bedlington hendte det vi fikk noen svært like hyggelige kommentarer. En gang jeg gikk med hund og barn (Datteren min var en 6 - 7 år), møtte vi en jentegjeng på sånn 16 17 år. En av dem ropte med sin ekleste bitchestemme: "Se den styyygge bikkja. Ha ha". Datteren min bøyde bare hodet og tårene trillet. Da våknet løvinnen i meg og jeg ropte tilbake: "Du er jo ikke akkurat noen blomst selv, da". Så snudde jeg meg og så at det var en mindre pen, litt overvektig jente som hadde slengt med leppa! Dumt av henne! Hun såret ikke meg eller Bimbo (han tålte mye he he), men ei lita jente på 6 år! Sånt gjør man da bare ikke.

Det er vel en fare for at enkelte kan bli støtt av andres mangel på entusiasme over deres rase, så man bør vel trå litt varsomt i sine uttalelser, kanskje!

Å, så bedlington som er så skjønne da :P

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som misliker dem.

Men ja, sånne episoder er ikke gøy, spesilt fordi det ofte er barn som blir såret. Det var virkelig bra at du tok igjen :P

Tilbake til tråden, så synes jeg ikke det er så farlig, for går man jo inn på en sånn tråd, må man nesten forvente at sin rase kan være blant de nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei til dere alle, lenge siden sist !

Jeg er jo mynde-menneske pá min hals, og kunne ikke tenke meg noe annet.

Sloughi er jo favoritten, men en azawakh er jo heller ikke og forakte :D

Har pt saluki - 1 stk og sloughi - 2 stk, en hanne og en tispe.

Som dere forstár er jeg ikke noe for utvidet pels-arbeid ! ;)

Hilsen Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK med en tråd som denne, jeg. Det er veldig forskjell på å lese at noen ikke liker rasen din her inne, og å få det slengt i trynet når du er på tur. Jeg ser at bullmastiff er blitt nevnt flere ganger i denne tråden, og det gjør meg absolutt ingenting. Jeg synes det er morsomt jeg, at jeg har falt for en litt sær og rar rase.

De som blir veldig såret over at folk ikke liker rasene sine kan jo bare la være å gå inn her :D

Men selvfølgelig skal man, også her inne, passe litt på hvordan man ordlegger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK med en tråd som denne, jeg. Det er veldig forskjell på å lese at noen ikke liker rasen din her inne, og å få det slengt i trynet når du er på tur. Jeg ser at bullmastiff er blitt nevnt flere ganger i denne tråden, og det gjør meg absolutt ingenting. Jeg synes det er morsomt jeg, at jeg har falt for en litt sær og rar rase.

De som blir veldig såret over at folk ikke liker rasene sine kan jo bare la være å gå inn her ;)

Men selvfølgelig skal man, også her inne, passe litt på hvordan man ordlegger seg.

Enig! Man går rett og slett ikke inn på en tråd som dette om man vet man blir såret om man finner sin rase der, og det må man egentlig regne med. Når noen f.eks. skriver at de aldri ville hatt papillon, så tenker jeg bare som så "de aner ikke hva de går glipp av", mens jeg undres i mitt stille sinn hva som kan få noen til å ikke simpelthen eeelske denne rasen! Hehe, sånn er jeg.. Raseentusiast på min hals ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt engelsk bulldog da jeg er totalt imot avl på disse. Er ikke riktig å avle på hunder som ikke kan føde avkomet sitt på naturlig vis og har masse plager, så det vil jeg ikke støtte...

Foruten dette er det mange raser jeg ikke ville hatt både pga utseende og bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenkt meg engelsk bulldog eller noen av de andre bulldog rasene.

Heller ikke:

Disse ser jeg for meg som stress hunder:

Bc.

Dalmatiner.

Flat coat retriver.

Aussie.

Elghund.

Settere.

Ville vel egentlig ikke hatt noen slag som er over 35 cm :P

Bare for nysjerrighetens skyld, har du møtt mange stressa flatcoats?

Har selv 1 som ikke er av den roligste sorten, men jeg syntes de fleste flatter jeg kjenner er bedagelige og rolige. Generelt sett så er det mest rart på toller faktisk(!)

Ang "kritkken" mot tråden, hallo? Om noen sier de ikke liker din rase, bryr du deg? Din hund er vel den beste for deg uansett, dessuten, smaken er som baken, delt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang "kritkken" mot tråden, hallo? Om noen sier de ikke liker din rase, bryr du deg? Din hund er vel den beste for deg uansett, dessuten, smaken er som baken, delt :P

Nei, hva en gjeng mer eller mindre opplyste hundeeiere måtte mene om den enkelte hunderase bryr jeg meg ikke døyten om.

Det som interesserer meg er den utsøkte mangelen på stil, dannelse og etikette slike tråder vitner om (for ikke å snakke om hvor mye det sier om enkeltes kunnskap om diverse hunderaser...).

Enig! Man går rett og slett ikke inn på en tråd som dette om man vet man blir såret om man finner sin rase der, og det må man egentlig regne med. Når noen f.eks. skriver at de aldri ville hatt papillon, så tenker jeg bare som så "de aner ikke hva de går glipp av", mens jeg undres i mitt stille sinn hva som kan få noen til å ikke simpelthen eeelske denne rasen! Hehe, sånn er jeg.. Raseentusiast på min hals

Og så kan jeg ikke la være å undres over at man ikke har respekt og forståelse for at andre kan oppleve det som blir sagt veldig annerledes enn man gjør selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva en gjeng mer eller mindre opplyste hundeeiere måtte mene om den enkelte hunderase bryr jeg meg ikke døyten om.

Det som interesserer meg er den utsøkte mangelen på stil, dannelse og etikette slike tråder vitner om (for ikke å snakke om hvor mye det sier om enkeltes kunnskap om diverse hunderaser...).

Og så kan jeg ikke la være å undres over at man ikke har respekt og forståelse for at andre kan oppleve det som blir sagt veldig annerledes enn man gjør selv...

Jeg forstår ikke helt dine synspunkter. Det denne tråden omhandler er subjektive syn på diverse hunderaser. Det er som biler, alle liker forskjellige typer, uten nødvendigvis å vite så mye om bilene de ikke liker. Man gjør seg opp en mening om diverse hunderaser, og gjør en personlig vurdering på om den bestemte rasen passer for en eller ikke. I denne tråden kan alle lufte tankene sine rundt hvilke raser som ikke passer dem. Jeg ser ikke på det som kritikk av min rase til tross for at noen sier de aldri kunne tenke seg langhåret hund, da jeg vet med meg selv at det er det jeg liker best.

Jeg synes faktisk der er interessant med tråder som denne. Den er lite høytidelig, og på ingen måte ment som en tråd som skal såre noen. Det kan være interessant å høre, spsielt for å lære en annen å kjenne, hvilke raser den mener passer/ikke passer for seg. Det å si at man i en slik tråd viser mangel på etikette og dannelse blir å gjøre sak av ingen ting, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...