Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


dorab01

Recommended Posts

Hei

Nå har det vert snakk om ønske raser. Så da lurte jeg egentlig på hvilken rase du absolutt ikke under noen omstendigheter kunne eller ville hatt. Og det hadde også vert fin med en begrunnelse til. Jeg personlig ville ikke hat shi tzu er da jeg har passet denne rasen og føler at den rett og slett er kjedelig i forhold til det jeg skall bruke den til :P

Driver ikke du med utstilling? Da er jo Shih Tzu perfekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

For min del er det ingen spesielle raser som jeg ikke ville hatt - det er vel heller egenskapene som taler imot.

Siklehunder (kan ikke fordra å få spyttklyser servert i fanget mitt eller enda verre håret når de rister seg)

Ha fått spyttklyse på, :D og i munnen når dyret ristet seg en gang.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder jeg ikke kunne tenkt på meg er:

Mynder - Altfor tynne, hadde bare synes synd på den :rolleyes:

Schäfer - Synes egentlig ikke de er så fine

Fuglehund og BC - Alt for mosjonskrevende

Shar pei - Fine når de er valper, men ikke når de bli voksne ;)

Labrador - Nok med min mor`s :)

Blodhund - Synes de er stygge (og siklete)

St. Bernhard - Aaaaalt for store :D

Amstaff - For mye stress med fordommer, pluss for lite pels, må ha pels ;)

Nakenhund (både kinesisk og meksikansk) - Ingen pels? Huff..

Puddel - hissige, bjeffete og for mye stress med klipping

Cavalier - Heller en King Charles spaniel for å si det sånn, synes de er mye finere ;)

Napolitansk Mastiff: Ikke heeelt min greie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid da. Såklart det er en viss forskjell på show og gjeterlinjer, men det går fint ann å kombinere. Det vet du like godt som meg :)

Jeg vet nå ikke helt jeg, med disse fantastiske gjeterlinjene. Gator er en mye brukt hannhund på Fairoaks, han er selv reinavlet Fairoaks for de som måtte lure på det:

Gator3.jpg

Mye pels har han, kraftig er han, mye benstamme har han også. Og han gjeter jo, merkelig at det går ann ;)

Og her har vi en av tispene, Zelda - også reinavlet Fairoaks

Zelda2004.jpg

Også mye pels, grov benstamme og kort i ryggen. Hun gjeter jo hun også.

Begge disse brukes aktivt i avl av Fairoaks kennel :D

Og så kommer vi til noe som er litt artig da. Min egen tispe, som ble Norsk Vinner 2005 på Hamar - reinavlet showaussie - ser slik ut:

blondiesta4.JPG

Avstemming her? Om hvem som har mest benstamme og pels?

Og joda, jeg skulle ønsket at man kunne gjetet mer med aussie i Norge - problemet er at det er SVÆRT få bønder som vil låne bort sauen sin til ukompetente aussie-eiere. For det er det vi er, vi kan så og si null om gjeting med aussie i det landet her. Og de få som kan noe, kan såpass lite at det fortsatt er nyttesløst. Jeg fikk ikke være med på gjeterhundkurs med Emil(hvis kullbror er gjeterhund og flere halvsøsken også gjeter), og det er pokker ikke enkelt å vise til noen resultater innen gjeting på aussien når man ikke engang får lov noe sted. Emil er også show-aussie for de som lurer.

Å tro at det ikke er mulig at en reinavla showaussie kan gjete pga dens feite, overkraftig benstamme og overpelsede kropp er noget naivt, det ser de fleste utifra disse bildene. Og nei, jeg liker heller ikke bjørnunge-aussier, men de finnes det ikke mange av i Norge heller.

For meg ser det ut som den tispa er ganske lik i størelsen som Blondie da, bare med enda mer pels. Den var utrolig pen! En hannhund skal vel være litt større enn en tispe, det er vel ganske logisk?

Kan du vise meg et eksempel på "bjørnunge" aussie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men Vicky er jo etter hovedsaklig showlinjer? (Prosentene show/gjeter regner man ut fra stamtavlas 5 generasjoner) Nå har ikke jeg studert stamtavla hennes så nøye, men så vidt jeg har fått med meg så avler ikke oppdretteren din gjeterlinjer akkurat, da utstilling, golden og dvergpuddel har vært hennes store lidenskap. Uansett, jeg tror det er en grunn til at de aussiene med mest gjeterlinjer er arbeidende hunder som jobber 24/7 og sover i stallen om natta. En aussie med 100 % gjeterblod er ikke en hund som kan fungere som en familiehund og dra på agilitytrening en gang i uka. Det er en hund som helst vil gjete dagen lang, og verken Ola eller Kari Nordmann er ute etter slikt hundehold hvor hunden er et redskap.

Jeg veit ihvertfall hva slags linjer jeg ville sett etter hos en aussie.

Hun er 50% 50%. Nesten akkurat. Og jeg syns personlig det er for mye show. Men hun har arvet mer av farens hurtighet og gjeteregenskaper, så hun er ikke mer show ;) De som har sett Nimo sier også at hun ligner mer på ham. Selv om hennes mor er flott. Hun er en utrolig vakker tispe, og hun er utrolig hurtig. Absolutt, men for mye showlinjer for meg. Og Korad Mr Binks Geronimo er desidert IKKE showlinjer. Her snakker vi Lizard ;) Min oppdretter er ikke opptatt av gjeting, men har vært nøye med å bevare det. Så det ikke bare blir show eller bruks, men en gjeter. Skulle jeg hatt aussie nr to ville jeg hvertfall hatt 75% ranch.

Og Berith Larsen har aldri avlet golden. Men hun har hatt flere gode bruksgolden, som var hentet fra Sverige :) Bruks golden var en plan, Men det endte med Storpuddel som rase. Og hennes Storpuddler er avlet for bruks. Faktisk er noen av dem også brukt i elgejakt. Dette er flotte brukshunder. Og hun legger utstillingen sist. Men de har også et flott utsende. Men de er mer avlet til bruks, så de er vel ikke 100% utstillingshunder akkurat for å si det sånn

Og det er datteren Heidi Jacobsen som har drevet med aussie :D Men hun var som sagt ikke like opptatt av gjeting som det jeg er. Men det var ikke en overkraftig aussie hun brukte i avl ;) og hun var nøye på å bruke de beste brukslinjene. Og Nimo, faren er en fantastisk aussie. 100% ranch. Og Vicky har arvet mye av hans egenskaper. Jeg er stolt over å ha en så god etterkommer av Lizard. Hun har vist at hun har meget gode egenskaper i gjeting. Og jeg skal snart flytte, og da vil jeg bo landling for at jeg skal kunne kunne drive aktivt med det. Hun arbeider godt med sauen, noe som er utrolig bra til å være en nesten 50% show!

Men så er ikke aussien ment til å være en familiehund! Det er DER folk har missforstått!!! Aussien skal ikke være en familiehund som greier seg med agilitytrening en gang om dagen! Det er det folk har fått for seg. Den skal ikke ha aktivitetsnivået til en golden! Det er en sorg at aussien har blitt slik. Og show aussiene er søte familiehunder. Pene er de og, men ikke en ren og EKTE gjeterhund! Og det er det som teller på aussien. Den er ikke ment for å være familiehund, men en hardtarbeidende gjeter. Og det er ikke ment at "Ola eller Kari Nordmann" skal ha en ranch hund!

Og ikke missforstå meg! Jeg vet dere sikkert vil "ta" meg for det jeg skriver. Og at dere er sterkt imot meg. Jeg syns du, Martine har pene hunder. Og har ikke noe imot dem eller deg. Og de er søte, og sikkert gode lydighets og agilityhunder. Har ikke noe imot dem i det hele tatt. Syns det er kjempemorro å lese at det går bra, og fremover i hundesporten med dem! Og jeg syns du virker som en flott person, Martine ;) Men din type aussie er ikke noe for meg som setter gjetingen høyest. Det er gjetingen som fascingerer meg mest med aussien.

Her er Vicky`s røtter. Og slettes ikke Showlinjer. Så ta en titt til i stamtavla Charlotte. kan sende deg den hvis du sender meg en pm. Bilder bakover har jeg og. Bare si ifra ;)

Her er litt

Vicky`s Pappa

Korad Mr Binks Geronimo

vickyspappa9vq.jpg

Vicky`s bestefar

WTCH Mistrettas Painted Lizard RTDs DNA-CP

lizardcopy1pf.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som den tispa er ganske lik i størelsen som Blondie da, bare med enda mer pels. Den var utrolig pen! En hannhund skal vel være litt større enn en tispe, det er vel ganske logisk?

Hehe:) Tror nok min aussiegutt blir mindre enn en del aussietisper rundt om :P Han er bare 6,5mnd ja, men stor er han ikke...lille beinranglet mitt :(

Jeg kan forresten ikke tenke meg en rase som ikke tåler å være med på lange krevende turer i allslags vær... altså ikke de aller minste "pynte" hundene også er jeg ikke så begeistret for enorme hunder, type KO og mastiffer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del hunder jeg ikke kunne tenke meg, men lister bare opp noen av de jeg absolutt 100% aldri kommer til å skaffe meg.

1. Nakenhunder - liker ikke hunder uten pels.

2. Mynder - Utseende på disse hundene tiltaler meg ikke

3. Puddler - Aldri likt dem

4. Schæfer - Møtt mange herlige schæfere, men kunne aldri tenkt meg en selv da de heller ikke tiltaler meg.

I tillegg til disse så er det jo raser jeg ikke kan skaffe meg pga at de ikke passer for meg.

1. BC

2. Nuffe

3. Jakthunder av diverse slag

4. Trekkhunder av diverse slag

5. Hunder med masse pels og da påfølgende pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) Tror nok min aussiegutt blir mindre enn en del aussietisper rundt om :P Han er bare 6,5mnd ja, men stor er han ikke...lille beinranglet mitt :(

Jeg kan forresten ikke tenke meg en rase som ikke tåler å være med på lange krevende turer i allslags vær... altså ikke de aller minste "pynte" hundene også er jeg ikke så begeistret for enorme hunder, type KO og mastiffer...

Veldig søt da :P Luna er også litt liten og ikke veldig kraftig,men jeg liker hun sånn jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg IKKE vil ha:

-Kinesisk nakenhund, verken med eller uten pels. Jeg kjenner 3 eksemplarer av rasen, og (beklager!) dummere hunder har jeg aldri møtt.

-Bullterrier. Liker IKKE utseendet

-Mynder (har møtt ett par ok whippet) liker ikke utseendet eller det sære preget.

-Dobberman. Liker utseendet, men har møtt for mange nervøse utgaver.

-Typiske jakthunder. Jeg jakter ikke.

-Pudler i alle varianter. Aner ikke hvorfor

-Boxer. For "vill", valp hele livet.

Hunder jeg LIKER men antakelig aldri kommer til å eie:

-Bulleraser (unntatt bullterrier). Vil ikke bli stemplet som bølle.

-Rottweiler

-Nuffe, har ikke stort nok hus, bil eller hage.

-Belgere

Hunder jeg kunne tenke meg å eie, og som kan passe:

-Eng. staff. bull (for tåle litt bølle-stempel

-Aussie

-Golden

-Labrador

-Toller

-Flat

Og BC da selvfølgelig. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg IKKE vil ha:

-Kinesisk nakenhund, verken med eller uten pels. Jeg kjenner 3 eksemplarer av rasen, og (beklager!) dummere hunder har jeg aldri møtt.

-Bullterrier. Liker IKKE utseendet

-Mynder (har møtt ett par ok whippet) liker ikke utseendet eller det sære preget.

-Dobberman. Liker utseendet, men har møtt for mange nervøse utgaver.

-Typiske jakthunder. Jeg jakter ikke.

-Pudler i alle varianter. Aner ikke hvorfor

-Boxer. For "vill", valp hele livet.

Hunder jeg LIKER men antakelig aldri kommer til å eie:

-Bulleraser (unntatt bullterrier). Vil ikke bli stemplet som bølle.

-Rottweiler

-Nuffe, har ikke stort nok hus, bil eller hage.

-Belgere

Hunder jeg kunne tenke meg å eie, og som kan passe:

-Eng. staff. bull (for tåle litt bølle-stempel

-Aussie

-Golden

-Labrador

-Toller

-Flat

Og BC da selvfølgelig. :(

Ser du skriver at du ikkje vil ha jakthunder, men er ikkje Toller nettopp det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men din type aussie er ikke noe for meg som setter gjetingen høyest. Det er gjetingen som fascingerer meg mest med aussien.

Men du driver jo ikke med gjeting? Du driver jo med lydighet og agility?

Synes forresten de mindre og lettere aussiene er penest å se på. Er ikke så fryktelig glad i masse pels. Men det er dog et aktivitetsnivå på reine gjeterlinjer som ikke passer for meg, og jeg trener hver eneste dag og har ressurser til å stimulere en hund psykisk og fysisk. Derfor forstår jeg ikke hva som er attraktivt med disse linjene.. Til tross for et veldig vakkert utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver at du ikkje vil ha jakthunder, men er ikkje Toller nettopp det...?

Toller er jo jakthund som du sier, men som de fleste andre retrievere har dem ikke akkurat blitt avlet pga jaktegenskapene de siste årene. Mange tollereiere er ikke engang klar over at det er en fenomenal ande-apportør og brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller er jo jakthund som du sier, men som de fleste andre retrievere har dem ikke akkurat blitt avlet pga jaktegenskapene de siste årene. Mange tollereiere er ikke engang klar over at det er en fenomenal ande-apportør og brukshund.

Så sant så sant. Jeg er litt skremt over det jeg. Snart blir vel tolleren og delt slik som golden og labrador har blitt (og flat har vel heller ikke blitt avlet så mye på jaktegenskaper så vidt jeg har forstått?) <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinesisk naken hund også med hår. Den hårløse vil jeg se utvetydelig DNA bevis for at er en hund i det hele tatt :wub:

Shar pei. Hudproblemer med skjørt temperament, nei takk.

Settere. De synes 5 mil daglig løping i skauven er så moro som det går an å få det. Jeg er ikke enig i akkurat dette :D

Mange mynder. En generelt anorektisk hundegruppe. Særlig whippeten minner meg om Celine Dion. "oh mon dieu, oh my god". Ellers virker faktisk whippeten som en hund til mine behov.

Egentlig veldig store hunder. Har ikke behov for en stor hund.

BC og toller mye nærvøsitet. Toller synes jeg stadig dukker opp med et eller annet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant. Jeg er litt skremt over det jeg. Snart blir vel tolleren og delt slik som golden og labrador har blitt (og flat har vel heller ikke blitt avlet så mye på jaktegenskaper så vidt jeg har forstått?) <_<

Tolleren har vel egentlig aldri vært brukt i slik sammenheng i Norge så vidt jeg vet. Det virker som tollereiere drar på tollingprøve dersom de skal prøve noe nytt og ha på støvler og greier. Men man må for all del passe på så hunden ikke blir sølete, det kommer snart utstillinger må vite :wub:

Flat'en er i mine øyne en dual hund, og fungerer like godt som utstillinghund så vel som jakthund. Kanskje fordi den i rasestandarden har et eksteriør som er topp til jakt, og fordi dens egenskaper sitter altfor godt til å kunne slettes? Veit ikke jeg. Men har sett mange flater gå jaktprøve en helg og utstilling neste helg, og gjøre det dritbra begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren har vel egentlig aldri vært brukt i slik sammenheng i Norge så vidt jeg vet. Det virker som tollereiere drar på tollingprøve dersom de skal prøve noe nytt og ha på støvler og greier. Men man må for all del passe på så hunden ikke blir sølete, det kommer snart utstillinger må vite :D

Flat'en er i mine øyne en dual hund, og fungerer like godt som utstillinghund så vel som jakthund. Kanskje fordi den i rasestandarden har et eksteriør som er topp til jakt, og fordi dens egenskaper sitter altfor godt til å kunne slettes? Veit ikke jeg. Men har sett mange flater gå jaktprøve en helg og utstilling neste helg, og gjøre det dritbra begge steder.

Ja det kan nesten virke slik. Men du må ikke glemme de pene bildene som blir på hjemmesidene etter en prøve :wub::) . Jeg har jo kikket å undersøkt mye om tolleroppdrettere i Norge og de fleste snakker kun om utstilling å hvor fine familiehunder de er. Jeg har kikket over til Sverige på kenneler og der har det vært en litt annen stemning. Jeg liker ikke tanken på at så flotte brukshunder blir til ren showhund og at rasestandarden blir tolket mer i retning pent utseende enn funksjonelt utseende.

Men nå er jeg ikke akkurat så kjent i retrievermiljøt, det er ikke så stort der jeg er ifra. Jeg har mer kjennskap til settermiljøet og der er det, hvertfall her i Norge, hos de fleste fy-fy å snakke om showavl.

Men er det vanlig at flat blir brukt til jakt? Alle flattene jeg kjenner til blir ikke brukt til noe apportarbeid i det hele tatt. Men jeg kjenner som sagt ikke retrivermiljøet så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hehe:) Tror nok min aussiegutt blir mindre enn en del aussietisper rundt om :) Han er bare 6,5mnd ja, men stor er han ikke...lille beinranglet mitt :wub:

Jeg kan forresten ikke tenke meg en rase som ikke tåler å være med på lange krevende turer i allslags vær... altså ikke de aller minste "pynte" hundene også er jeg ikke så begeistret for enorme hunder, type KO og mastiffer...

aussien skal egentlig ikke være så enorm som mange i norge er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med at vi skal kjøpe oss hund i år, har vi vurdert raser i lange baner den siste tiden, og jeg har vel kommet frem til at det er de færreste raser jeg egentlig kunne tenke meg. Men det er klart, det er noen jeg kunne tenke meg enda mindre enn andre:

- pudler, småhunder og fluffy pyntehunder: jeg klarer dem bare ikke

- terrier: liker ikke tanken på å ha en hund som er alt frem for å drepe

- mynder: whippeten er OK, men de høyeste ser ut som de skal knekke sammen bare vinden tar litt ekstra i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke hatt weimaraner eller border collie aussie.weimaraner fordi jeg rett og slett ikke synes noe om rasen, og bc og aussie fordi jeg synes den intense gjetinga er sinnsykt slitsomt,og at de sjelden klarer og leke bra m andre hunder.(mine erfaringer da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver ikke du med utstilling? Da er jo Shih Tzu perfekt :)

Jo men jeg driver med yorki da. Jeg passer to shi tzuer vær dag, og jeg ser den enorme forskellen mellom de to rasene. For meg blir shi tzuen rett og slett for treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mynder. En generelt anorektisk hundegruppe. Særlig whippeten minner meg om Celine Dion. "oh mon dieu, oh my god". Ellers virker faktisk whippeten som en hund til mine behov.

Jeg har hørt mine hunder blitt kalt mye rart - rotter, griser(!), tiger, bambi... men CELINE DION!

:wallbash: :angry2: :)

HER ser du hvem en whippet skal minne om:

http://kircher-autogramme.de/images/ottey.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke whippeter er veldig stygge. Faktisk så minner de mye om min egen hund(om den ikke får mat en stund). Jeg synes bare de minner om Celine Dion. Frøken Dion sier "mon dieu, oh my god" også går hun og siper på scenen. Derfor kunne jeg ikke tenke meg en hund som fanger essensen til Celine Dion.

Setter f.eks fanger essensen til Vegard ulvang. I seg selv ikke noe negativt.

Bulldog fanger essensen til Knut Borge. Men Bulldogger ruler jo for det.

Så summa summarum har jeg ikke noe i mot whippeten i seg selv. Det er Celine Dion som ødelegger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Okei...NÅ er jeg nysjerrg, og jeg FORLANGER (:)) svar...

Hvorfor er det mange som ikke vill ha setter?

Er jo deres meninger da, men er litt nysjerrg nå..

Elisa,Marlene, Julie,Jeanette og dere andre?

Why? nysgjerrig..

Selv vil jeg ikke ha små hunder under 40 cm...Fordi jeg liker litt høyere hunder. Åsså...Jeg liker å se på de, men ikke som bruks hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei...NÅ er jeg nysjerrg, og jeg FORLANGER (:)) svar...

Hvorfor er det mange som ikke vill ha setter?

Fordi de har et altfor høyt aktivitetsnivå. Hadde de ikke hatt det, da skulle jeg gjerne hatt en, gjerne en irsk setter, de er fine :)

Men som sagt, de krever for mye mosjon og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...