Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser

dorab01

Recommended Posts

• Svar 164
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

Såpass, da er vel labradoren min smellfeit, siden hun ikke er jaktlabbe liksom. Du kanke dra alle linjer av en rase (eller en hel rase for den saks skyld) over en kam veit du, det er akkurat som med labradoren - visst fins det dessverre altfor kraftige utstillings-labbiser, men så har du slanke og flotte eksemplarer som Tinka og Cita i tillegg.

Så bruker man ikke labrador så mye til gjeting da .... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bruker man ikke labrador så mye til gjeting da .... hehe

Og sammenhengen var?

Krever mye mer smidighet, senesterkhet, muskler etc å løpe lange dager i ulendt terreng, ofte innebærende klatring og svømming enn det å gjete på "flat mark" skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder.' for tynne og fisefine..(bare min mening) sersaj er herlig da :mellow:

Chi. grunn for liten og sjør.

bulldog- liker den bare ikke

fuglehunder- nææ hadde nåk ikke klart å trene en sånn en.

shæfer- jeg er redd dem.

å den der tibben. de fleste jeg har møtt er gneldrete.. men såklart finnes det untakk på alle raser :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nå er det vel ikke gjete en show aussie skal heller da... :mellow:

Syns det blir feil å gjøre en smidig gjeter om til en utstillingshund. Show aussiene som var tidligere var ikke så fete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Og sammenhengen var?

Krever mye mer smidighet, senesterkhet, muskler etc å løpe lange dager i ulendt terreng, ofte innebærende klatring og svømming enn det å gjete på "flat mark" skulle jeg tro.

aussien gjeter ikke på flat mark bare :mellow: Den skal kunne gå på nokså vanskelig terreng. Og gjeting av kyr krever en nokså smidig kropp som kan komme seg unna i tide. Og den skal jo kunne hoppe opp, og med tykk benstamme blir ikke det lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man på konkuransenivå har smidighet mye å si. Se selv på Lizard, Fairoaksaussiene, og sånne linjer generellt. Dette er smidige og lette gjetere.

Astrid da. Såklart det er en viss forskjell på show og gjeterlinjer, men det går fint ann å kombinere. Det vet du like godt som meg :huh:

Jeg vet nå ikke helt jeg, med disse fantastiske gjeterlinjene. Gator er en mye brukt hannhund på Fairoaks, han er selv reinavlet Fairoaks for de som måtte lure på det:

Gator3.jpg

Mye pels har han, kraftig er han, mye benstamme har han også. Og han gjeter jo, merkelig at det går ann :mellow:

Og her har vi en av tispene, Zelda - også reinavlet Fairoaks

Zelda2004.jpg

Også mye pels, grov benstamme og kort i ryggen. Hun gjeter jo hun også.

Begge disse brukes aktivt i avl av Fairoaks kennel :(

Og så kommer vi til noe som er litt artig da. Min egen tispe, som ble Norsk Vinner 2005 på Hamar - reinavlet showaussie - ser slik ut:

blondiesta4.JPG

Avstemming her? Om hvem som har mest benstamme og pels?

Og joda, jeg skulle ønsket at man kunne gjetet mer med aussie i Norge - problemet er at det er SVÆRT få bønder som vil låne bort sauen sin til ukompetente aussie-eiere. For det er det vi er, vi kan så og si null om gjeting med aussie i det landet her. Og de få som kan noe, kan såpass lite at det fortsatt er nyttesløst. Jeg fikk ikke være med på gjeterhundkurs med Emil(hvis kullbror er gjeterhund og flere halvsøsken også gjeter), og det er pokker ikke enkelt å vise til noen resultater innen gjeting på aussien når man ikke engang får lov noe sted. Emil er også show-aussie for de som lurer.

Å tro at det ikke er mulig at en reinavla showaussie kan gjete pga dens feite, overkraftig benstamme og overpelsede kropp er noget naivt, det ser de fleste utifra disse bildene. Og nei, jeg liker heller ikke bjørnunge-aussier, men de finnes det ikke mange av i Norge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir feil å gjøre en smidig gjeter om til en utstillingshund. Show aussiene som var tidligere var ikke så fete.

ja det er jo så, men det var ikke det jeg svarte på da. jeg svarte på det med jaktegenskaper/behov for det på en showaussie, ikke hva du synes var feil... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shar Pei, jeg takler ikke utseendet på den! Hehe..

Ikke jakthunder

Ikke småhunder under 40 cm

Ikke BC, blir for mye å hanskes med

Hunder med hengende ansikt

Hunder som sikler

Ser ut som om vi har ganske like meninger.. Fjernet bare den siste..

Mynder.' for tynne og fisefine..(bare min mening) sersaj er herlig da

Takk :mellow: Vega og Mira er herlige også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, jeg tror det tar kortere tid å ramse opp raser jeg vil ha enn å ramse opp alle jeg ikke vil ha liksom - så here we go - følgende raser er raser jeg finner attraktive og interessante og som jeg gjerne kunne tenkt meg: (legg merke til at jeg ikke nevner rottweiler selv om vi har en, hun er unntaket jeg vil ikke ha flere uansett hvor søt og go hun er)

Belger - men kun langhårsvariantene - de øvrige tiltaler meg ikke utseendemessig

Boston Terrier - drømmer om å eie en og navnet er alt klart

Finsk Lapphund - det skal jeg ha når jeg blir gammel dame og belgerne blir for raske

...og det var det............. - i tillegg så finnes det raser jeg synes har ett vittig oppsyn og som jeg "liker" utseendemessig - men aldri ville hatt - Bordeux Dogge (guri skrives det sånn) - de ser morsomme ut men er altfor klumpete og seine til at jeg kunne bodd med en........... Schipperke - liten vittig sak men dessverre altfor liten til at jeg ville hatt en......... Briard - stilig, men altfor mye hår......

Og det var det - og jeg kan jo ikke begynne å begrunne hvorfor jeg ikke vil ha noen av de andre 400 rasene eller så som vi har liksom..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye raser som type hund.

Jeg kunne ikke hatt raser som ikke klarer en tøff fysisk utfordring hele året uten å måtte ha klær på seg. Jeg kunne ikke hatt en rase som krevde pelsstell og jeg kunne ikke hatt hunder jeg hele tiden måtte gire opp i stedet for å dempe ned.(har hatt ei sånn tispe, hun var nydelig men überkjedelig).

Vimsete hunder og snusete hunder er heller ikke my cup of tea og så er det noe med hunder som bare logrer og logrer og logrer uten noen åpenbar grunn som gir meg litt en følelse av at den er tilbakestående.

Enkle og ukompliserte hunder som følger boka må være kjedelig å ha. (lærer man overhodet noe av slike hunder? )

I tillegg så kan jeg forsåvidt si at jeg egentlig ikke liker hunder som sikler heller, men alle de som har møtt (eller enda verre: fått nuss av) Loke kan skrive under på at jeg har en sånn hund :mellow:

Desverre...(ingen kan da være perfekte sant?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe stort fan av bikkjer med veldig *ehmm* inntrøkt tryne eller brakycefal(?) hode. Synes ikke det er pent rett og slett, og mange ganger lager slike bikkjer utrolig mye lyd bare for å puste..eller så sikler de enormt...

Jeg liker heller ikke bikkjer som lukter veldig mye, som Golden og Nuffe. Tønneformede Labradorer og rekeformede Schäfere synes jeg heller ikke er så stilig.

Og de bitte bittesmå rasene er rett og slett for bittesmå for meg.

Raser som skal ha skjørt har jeg blandede erfaringer med, jeg har sett litt for mange med bæsj og tiss i skjørtet, og det er det ekleste jeg vet..

Når det er sagt har jeg møtt mange sjarmerende raser og blandinger som jeg kan sette pris på, jeg vil bare ikke eie de. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det er vel egentlig bare miniatyrhunder og mastiff-lignende hunder jeg ikke kunne hatt. Ellers er det mange jeg gjerne ville hatt, men som ikke passer inn i hverdagen og livsstilen. Siberian husky f.eks :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenkt meg en diger, siklete hund med masse pels (nuffe o.l), de er rett og slett for store. Kunne nok heller ikke tenkt meg en "vanlig" labbe, golden, men jaktvarantene derimot. Har aldri vært noe typisk "retriver"menneske

Jeg er ikke fan av små, gneldrete terriere, med noen unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg kunne ikke tenkt meg en diger, siklete hund med masse pels (nuffe o.l), de er rett og slett for store. Kunne nok heller ikke tenkt meg en "vanlig" labbe, golden, men jaktvarantene derimot. Har aldri vært noe typisk "retriver"menneske

Jeg er ikke fan av små, gneldrete terriere, med noen unntak.

er enig i det med retriever og nuffe og sånt... Små hunder er jeg glad i da :) Og dvergsnauzere er tøffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri tenkt meg noen av de små rasene, synes de er altfor gneldrete, med unntak av Boston Terrier da, de liker jeg :) For meg skal en hund være litt størrelse på, og gjerne masse rynker og hudfolder :) Og heller ikke kongepuddel, kan dessverre bare ikke like den rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Astrid da. Såklart det er en viss forskjell på show og gjeterlinjer, men det går fint ann å kombinere. Det vet du like godt som meg :)

Jeg vet nå ikke helt jeg, med disse fantastiske gjeterlinjene. Gator er en mye brukt hannhund på Fairoaks, han er selv reinavlet Fairoaks for de som måtte lure på det:

Gator3.jpg

Mye pels har han, kraftig er han, mye benstamme har han også. Og han gjeter jo, merkelig at det går ann :)

Og her har vi en av tispene, Zelda - også reinavlet Fairoaks

Zelda2004.jpg

Også mye pels, grov benstamme og kort i ryggen. Hun gjeter jo hun også.

Begge disse brukes aktivt i avl av Fairoaks kennel :)

Og så kommer vi til noe som er litt artig da. Min egen tispe, som ble Norsk Vinner 2005 på Hamar - reinavlet showaussie - ser slik ut:

blondiesta4.JPG

Avstemming her? Om hvem som har mest benstamme og pels?

Og joda, jeg skulle ønsket at man kunne gjetet mer med aussie i Norge - problemet er at det er SVÆRT få bønder som vil låne bort sauen sin til ukompetente aussie-eiere. For det er det vi er, vi kan så og si null om gjeting med aussie i det landet her. Og de få som kan noe, kan såpass lite at det fortsatt er nyttesløst. Jeg fikk ikke være med på gjeterhundkurs med Emil(hvis kullbror er gjeterhund og flere halvsøsken også gjeter), og det er pokker ikke enkelt å vise til noen resultater innen gjeting på aussien når man ikke engang får lov noe sted. Emil er også show-aussie for de som lurer.

Å tro at det ikke er mulig at en reinavla showaussie kan gjete pga dens feite, overkraftig benstamme og overpelsede kropp er noget naivt, det ser de fleste utifra disse bildene. Og nei, jeg liker heller ikke bjørnunge-aussier, men de finnes det ikke mange av i Norge heller.

så er ikke det to hundene der mine favoritter :) Jeg er ikke spesiellt glad i showlinjer. Og det står jeg på. Og jeg ville aldri avlet på en aussie uten gjeterprøve. Det er med på å ødelegge rasen. Utstilling har lite å si. Jeg syns norges aussies er for kraftige, for høye også er de uten gjeterprøve. Flere svenske dommere er enige i det at de er for høye. Jeg liker aussien med en smidig kraftfull(ikke kraftig!) kropp. Og norske aussies har ikke en gjeters kroppsform. Og aussien er da en middelstor hund. Nå avler man dem jo like store som en golden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Fairoaks sami Jo er et prakteksemplar.(venstre)

leftfairoakssamijo5pj.jpg

Vakre jenta :)

sami10fi.jpg

Og gjeteregenskaper kan ikke trenes opp. Enten er den født med det eller ikke. Man kan få til noe som kan ligne gjeting som f.eks jaging. Men det er ikke gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg vil jo si at den kroppen her også er ganske kraftig:

samijo.jpg

Ang størrelse så står det i aussiestandarden at "størrelse skal ikke gå fremfor kvalitet" :)

Nei, ikke kraftig :) Også ser du null overflødig hud i munnviken heller. Der ser man litt på noen hunder. Og hele kroppsformen er flott! Og jeg vil si at kroppen på den aussien der, DET er kvalitet. Husk, kraftfull, ikke kraftig! Og størrelse har mye å si. Nå som aussien er på størrelse med en golden. Trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke kraftig :) Også ser du null overflødig hud i munnviken heller. Der ser man litt på noen hunder. Og hele kroppsformen er flott! Og jeg vil si at kroppen på den aussien der, DET er kvalitet.

Er ikke det en kraftig kropp? Hva er en kraftig kropp etter din mening, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Er ikke det en kraftig kropp? Hva er en kraftig kropp etter din mening, da?

det holder jeg for meg selv :) Når du har studert aussien i 5 år ser du stor forskjell på selve kroppsformen.Har sett mye rart. Og den smidige med lengre rygg er helt klart mer egnet til gjeting. Jeg vet hvertfall at jeg ville vært ekstremt kresen hvis jeg skulle kjøpt aussie her. Og ja, det går fint ann å samkjøre show og ranch, men 50 % show er alt for mye spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...