Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær på hunder


Anettex

Recommended Posts

Mangen hunder har klær på seg.. Alt fra skjærf til jogge dress og genser, jakke regntøy!

Gjør dere dette på gøy eller nyttighet! jeg tar på min dekken når det regner og er snø grunnet at hunden ikke skal komme inn med klissvåt pels siden han er så liten å alt vann trekker igjennom.. jeg har også en strikket genser som jeg tar på han når han er ute i snøen. den skal hjelpe så han ikke får snøklumper eller blir våt og fryser. Altså til nytte! hva gjør dere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar på dekken på mine dersom de skal ligge i bilen i mer enn ca 20-30 min når det er kaldt ute.

Birk må ha dress på når vi går på tur når det er snø, ellers ender han opp som en kjempesnøball på fire bein! Sånn ellers synes jeg det er unødvendig å kle på hunder som er i bevegelse, med unntak av hunder uten pels da (mtp frostskader).

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Bruker kun dekken og sokker jeg da ;)

Skal KANSKJE kjøpe et fint dekken som Donny på sonen har ;)

MEN! Det er regntett, fleeceforet og det meste, så er vel ikke bare til pynt..

Men rosa bånd...Det har jeg i derimot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka trenger ikke dekken eller potesokker eller genser eller noenting - hun står aldri ute i bånd, og om det er så kaldt at hun fryser så orker ikke vi eierne å være ute heller (for at Tinka fryser har jeg aldri opplevd).

På mange raser er det rett og slett nødvendig med dekken/genser. Kinesisk nakenhund, whippet, papillon (som ikke har underull, så vidt jeg har fått med meg), chihuahua osv, men også større hunder med kort pels/pels uten underull, som boxer, dobber osv kan det være nødvendig med dekken/genser. En genser dekker jo mer av magen enn det et dekken gjør, derfor har jeg ingenting i mot at folk bruker gensere på hundene sine - det må jo være minst like behagelig, også varmer det som sagt mer på magen (og man unngår snøklumper i pelsen på papillon). Små hunder har ofte lettere for å fryse enn det store har, bl.a. siden de er nærmere bakken (og opplever langt mere snø enn det store hunder gjør), derfor har jeg også forståelse for at andre små hunder, ikke bare de med lite pels/uten underull, bruker dekken/genser.

Men. Så har du de som doller opp hunden med totalt unødvendige ting. Ja, man kan gjerne bruke et stilig halsbånd eller en sele i en fin farge, og når man først skal ha et dekken eller en genser så er det klart man kan velge en fin farge om man vil det, og jeg har selv brukt skjerf en del ganger på hunden min - men det dekker ikke stort mer enn halsbåndet hennes. Men så fins det de som tar på hunden hatter og luer, og bruker gensere og dekken og til og med bukser og skjørt (!), som hemmer bevegelsene, på hunder som har mer enn nok pels til å klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere alle!! kjoler og dress og slikt er jeg ganske imot! stakkers hund! Merker det på den lille min at han fryser lett og koser seg mer ute med noe varmt på kroppen! og klærene er jo ikke akkuratt billige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for korthårete raser, og for andre hunder som trenger det pga av skader eller andre ting, er det helt greit. men å kle opp hunden bare for å kle på den, det er bare urteit! Som den amerikanse cocker valpen på dora i dag, masse fin pels, men med både genser og lue i militærstil fra puppia om jeg ikke tar helt fint. Gjørdis hett den og, herregud, skulle tru det var hannhund når man dresser den opp i grønn militær stil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden bare har godt av det (f.eks hvis den fryser uten), så ser jeg ingenting gale i det. Men det er så altfor mange som har på hunden genser og capser og allslags pø som de fint kunne ha greid seg uten (i steikende solskinn, inne eller lignende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er så altfor mange som har på hunden genser og capser og allslags pø som de fins kunne ha greid seg uten (i steikende solskinn, inne eller lignende)

tralala Pito har både caps og supermann drakt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi eier ikke underpels, og fryser lett. (Nå er hun litt dramaqueen og da, for hun liker heller ikke kulde.). Hun har dekken med fleece under når det regner og en genser om vinteren. Når jeg først fant en genser hun likte, så var valget mellom lyserosa og lyseblå, og da ble den lyserosa gitt :D Pondus derimot fryser ikke lett, men han har en ullgenser han også for de aller kaldeste dagene.

Jeg er heller ikke av de som har på bikkja klær uten at det er en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dekken på hundene når det er flere minusgrader og når det snør eller regner. Har en rase som riktig nok har en del pels, men den er ikke særlig tykk og heller ikke vannavstøtende (beregnet for karibisk klima). Mange lurer på hvorfor jeg kler på dem når de har så mye pels, men det er faktisk nødvendig noen ganger.

Kler aldri på hundene for moro skyld, og jeg holder meg til nøytrale og praktiske dekken. Mange syns det er gøy å kjøpe noe fint/morsomt hvis hunden likevel må ha dekken eller genser. Det er helt greit for meg :D Ellers har jeg ikke så veldig sansen for å kle på hunder kun for moro skyld. Dekken og andre klær bør heller ikke være til hinder for bevegelse.

-----------------------------------------------------------------------

Dekkensidene våre: http://www.hundedekken.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge klærne er nødvendig, hunden fryser lett ol. så ser jeg ingenting galt i det. Men kler man opp hunden med skjørt som er helt unødvendig så synes jeg ikke noe om det. Jeg bruker selv en kjeldress på Ero når det er kladdeføre ut, for å slippe å ha en snøball når han kommer inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dekken på Vesla siden hun ikke har så mye pels på magen enda og er en skikkelig frysepinn. Har også en genser, men den bruker jeg ikke for hun hater å ha den på også ser hun ganske dumt ut.

Ellers synes jeg at det å ta på hundene masse dill (pentøy, kostymer etc.) er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya trenger ikke hu :D

men jeg ser ikke noe galt i at hunder uten pels bruker dekken, så lenge det er nødvendig at man bruker det, så er det ok, men at man bare putter på dem alt mulig rart bare for å ha det på, blir for dumt i mine øyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har vurdert dekken til Tinka nå når hun har hatt valper, for jeg har nemmelig laget ny rase jeg no. En så kalt Japansk Nakenhund, det finnes jo nesten ikke pels på jenten jo, men hun overlever så lenge hun ikke må stå lenge i ro då, dakar liten har jo bare litt ytterpels igjen jo :D .

Tror ikke vi skal ha hund med valper om vinteren en gang til, for det ble en smule kaldt for jenten min. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har vurdert dekken til Tinka nå når hun har hatt valper, for jeg har nemmelig laget ny rase jeg no. En så kalt Japansk Nakenhund, det finnes jo nesten ikke pels på jenten jo, men hun overlever så lenge hun ikke må stå lenge i ro då, dakar liten har jo bare litt ytterpels igjen jo :D .

Tror ikke vi skal ha hund med valper om vinteren en gang til, for det ble en smule kaldt for jenten min. :D

bruke dekken om hunden fryser... :D

japansknakenhund ja... hehe... fin rase det marit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på det pga nytte, Chicka fikk en skade i ryggen i høst om må holdes varm.

Syntes dekken på hunder som er friske er noe tull, men om hunden har lite pels eller skade er det greit.

Skulle ønske jeg slapp å bruke dekken på Chicka for hun har egentlig bra pels og klarer seg fint uten dekken når hun ikke er skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange bra svar her! folk flest mener vell at hunder med mye pels ikke trenger for de fryser ikke eller noe! Men å ha en langhåret hund ute i trappsregn å måtte tørke hunden og føne den å hva det enn måtte være velger jeg bort når det er mulig med ett dekken!! og valper har jo ikke fått vannavstøtende pels før de er noen månder.. Timon har enda valpe pels.. lite stiv og han er snart 5 månder! Noen sa at hvis jeg bruker dekken og klær generelt ødelegger jeg pelsen på hunden og den kan fortere få astma og andre sykdommer?? Er dette bare tull eller fakta? Noen papillon eiere eller andre som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klær når hunden fryser, sånn er det. For meg betyr det ingenting hva folk kler på hundene sine, så lenge det er behagelig, så har det ingen betydning hvordan det ser ut. Om man vil ha en rosa genser med blomster på, eller et loslitt gammelt dekken, er det samme for meg, hunden bryr seg ikke uansett. Å kle på hunden dress, kjole eller lignende bare for å ta bilde får nå være opp til hver enkelt, tror nok ikke hunden lider av det, men å gå med det synes jeg blir litt teit, men fortsatt finnes det langt verre ting du kan gjøre mot hunden. Hunden min fryser lett, hun er liten og har ikke underull, skjønner ikke hva som da skulle være galt med å kle på henne. Det er faktisk 20 minus her nå, og hun kunne lett fått forfrysninger om jeg hadde latt henne være ute uten noe på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv dekken når det er kaldt ute og en genser for gizmo har jo lite av hår på magen å fryser lett..Har kjøpt caps og sånn sjal til han da men capsen har jeg brukt i 10 min da jeg skulle ta bilder. Jeg bruker ikke den ellers da.. Men jeg syntest det er helt ok å bruke dekken og andre ting om hunden fryser og det er kaldt å surt ute :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...