Gå til innhold
Hundesonen.no

Det kommer nye regler for lydighet


Benedicte

Recommended Posts

Det er bra at man nå strammer inn dette og en stor fordel for både hund og eier. For de fleste hunder er det mer gøy mellom øvelsene en det er i dem og det kan man iakta selv på hver eneste lydighetskonurranse- "Takk!" sier dommeren.."øvelsen er slutt" og så setter spetakkelet i gang og det som da lett skjer er at neste øvelse blir et antiklimax med treg daff hund. Husk at til mer passiv og nøytral du er, til mer aktiv og ivrig hund får du. Men det betinger at du kun har trent positivt forsterkning. Det beste er faktisk å legge hunden mellom øvelsene. Da ligger den og girer seg opp foran neste.

Det är väldigt vad du uttalar dig tvärsäkert om allting här i världen. Hur kan du vara säker på att alla hundar fungerar optimalt om de ligger ner mellan momenten. Eller att alla hundar fungerar sämre om man belönar mellan momenten. Jag vet vad som fungerar på min hund i alla fall, och det är belöning. Det beror på att vi har tränat på det sättet, men självklart kan jag anpassa mig efter reglerna. Tycker dock att det var lite knepiga regler, men vi får se hur det blir i praktiken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Greit å stramme inn litt. Og jeg er da ikke for at hunden skal bli helt gal når dommer sier takk for øvelsen. Jeg bare mener at man burde kunne si til hunden at det den gjorde var bra. For meg er det null problem, men tenk på alle de som har tyngre hunder. Greit med en bc, men hva med en Kerry blue terrier? er ikke sikkert den bestandig har lyst uten en oppmuntring mellom øvelsene. Eller en tung golden? Hva med en engelsk bulldogg? Det jeg sier er at ikke alle hunder er border collier. Men det er bra da, for hvis det bare var bordere hadde det ikke vært noe spennende å se konkuranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er nettopp det som kan skje om reglene blir strammet enda mer inn - til slutt sitter vi bare igjen med høyintensitetsbordere igjen i alle LP-klassene utenom klasse 1 liksom. Hunden min hadde i alle fall aldri klart å gå et helt LP-program uten litt kos, oppmuntring og oppgiring. Det hadde blitt alt for kjedelig for henne, og hun hadde begynt med andre ting i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Og det er nettopp det som kan skje om reglene blir strammet enda mer inn - til slutt sitter vi bare igjen med høyintensitetsbordere igjen i alle LP-klassene utenom klasse 1 liksom. Hunden min hadde i alle fall aldri klart å gå et helt LP-program uten litt kos, oppmuntring og oppgiring. Det hadde blitt alt for kjedelig for henne, og hun hadde begynt med andre ting i stedet.

Er helt enig Ingvild... En retriever eller terrier er jammen ikke det samme som border! En terrier eller retriever f.eks er vanskeligere å motivere, og det å bare gå rundt der å gjøre ting for eieren kan bli nokså kjedelig for en hund med egne meninger(som jeg kaller det). For border f.eks er det nok å jobbe, og min aussie kan klare seg uten kos hvis det absolutt ikke er lov. Men tenk på de andre med andre raser! Det blir utrolig dumt det der... Dere ser jo det er jo bare bordere på landslaget. Fart er det eneste de vil ha idag... Mye heller enn en golden som gjør ting på en annen måte. .... Kan snart pakke oss sammen vi som ikke har border.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig, bortsett fra det du sier om at en retriever er vanskelig å motivere. Er mulig vi snakker om forskjellige ting, at jeg snakker om trening og du snakker om konkurranse, men til dags dato har jeg aldri møtt en retriever som ikke er villig til å jobbe for mye forskjellig (godbiter, apportering, andre hunder, drakamp osv). Tvert imot, retrievere (i alle fall flat, golden, labrador og forsåvidt også toller) må jo være noen av de enkleste hundene å klikkertrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, for mat er de helt fine :D og for å apportere. MEN tenk deg en golden i elite hvor det ikke er lov å belønne, og tenk hvis de tok vekk det å kunne si nå var du flink eller klappe hunden på hodet. I trening er vel de fleste hunder helt propell :D En retriever som ikke elsker å jobbe for å f.eks apportere har jeg aldri møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med deg vicky.Har selv en golden og en blanding, å fått høre at det er ikke noe vits å stille i lp, for der er det bare bc\en som regjerer,fordi de kan holde det gående "til the bitter end" :) ,det går ikke ann. :wallbash: vi andre må ut å vise at det ikke bare er bordern som kan,men netopp derfor burde reglene blitt litt mer tilrettelagt for det, håper virkelig ikke de tar vekk den lille oppmuntringen mellom øvelsene! confused:

Ikke dropp lp bare fordi sånne teite regler kommer,stå på,tren å ha det gøy! :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig, bortsett fra det du sier om at en retriever er vanskelig å motivere. Er mulig vi snakker om forskjellige ting, at jeg snakker om trening og du snakker om konkurranse, men til dags dato har jeg aldri møtt en retriever som ikke er villig til å jobbe for mye forskjellig (godbiter, apportering, andre hunder, drakamp osv). Tvert imot, retrievere (i alle fall flat, golden, labrador og forsåvidt også toller) må jo være noen av de enkleste hundene å klikkertrene.

En retriever er hvertfall ikke den vanskeligste å motivere, er helt enig med Wes. Retrievere er avlet til å jobbe tett med fører, og har utrolig arbeidsvilje og gjør ting for den minste forsterkning - det er jo nettopp derfor det står overalt at retrieveren er willing to please. (Uansett om de er tunge eller ikke Astrid.)

Men jeg er enig i at det er litt synd at folk velger bort sine yndlingsraser og skaffer seg BC for å kunne konkurrere i elite. De andre rasene er mer og mer sjeldne å se i ringen. Dobermann, jack russel terrier, springer spaniel - jeg savner å se disse konkurrere mot BC. Men så er det sikkert en grunn da, til at man heller vil jobbe med en gjeterhund i lydighetsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da er det bare å legge opp med Jóga ihvertfall :wub: Hun kommer aldri igjennom et helt program uten litt oppgiring, for hun er så myk, og bare daffer om hun ikke får ros, da tror hun gjerne at hun gjør noe feil underveis.

Heldigvis har jeg en hund til som er superpositiv, men vi debuterer ikke før neste år. Får håpe de venter litt md disse reglene da, så jeg får et par stevner til med Jóga, ellers blir det kun AG på henne framover, om vi får en bane i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke lydighet blir for stivt.. :P

Var skriver i elite klassen i går og der så jeg kjempe mange hunder som elsket å gjøre øvelsene, det var kjempemorsomt å se på! Tror mange av dem ikke hadde hatt det så morsomt vis det ikke var for all rosen de fikk mellom øvelsene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En retriever er hvertfall ikke den vanskeligste å motivere, er helt enig med Wes. Retrievere er avlet til å jobbe tett med fører, og har utrolig arbeidsvilje og gjør ting for den minste forsterkning

Veldig enkle å forsterke ja. Problemet er at hunden min syns at det å snuse i gresset er verdens beste forsterker, og hilse på dommer, leke med andre hunder og alt annet enn det som foregår hos meg :) Enkle å forsterke ja, men ikke alltid like enkelt å ha kontroll over forsterkerene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Veldig enkle å forsterke ja. Problemet er at hunden min syns at det å snuse i gresset er verdens beste forsterker, og hilse på dommer, leke med andre hunder og alt annet enn det som foregår hos meg :) Enkle å forsterke ja, men ikke alltid like enkelt å ha kontroll over forsterkerene :P

det jeg mente er at en labrador er ikke en border collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...