Gå til innhold
Hundesonen.no

Det kommer nye regler for lydighet


Benedicte

Recommended Posts

Jeg leste på Canis at det skal komme nye regler i lydighet neste år. Dette går blandt annet ut på at all form for "belønning" mellom øvelser (f.eks klapping i hender, hunden hopper på eier etc.) er forbudt, og fører til utvisning av ringen.

Man kan få inntil 2 gule kort, og deretter rødt kort, og da er man ute av konkurransen den dagen.

Er det bare jeg som syns dette er helt på trynet??

Når jeg begynte treningen mot konkurranse klappet jeg henne masse mellom øvelsene. Hvis ikke stakk hun av og hilste heller på dommeren, publikum eller søkte etter godbiter i ringen (jeg har en oversosial fuglehund). Selvsagt kan jeg begynne å trene vekk dette, og at hun skal holde seg i ro, men dette vil ta enormt mye tid. Ok at de har slik i klasse 3 og elite, men de laveste klassene?? Skulle ikke forundre meg om færre og færre tør å debutere når de nye reglene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det altså ikke lov og belønne på annen måte enn rolig stemmebruk (slik at hunden ikke hopper) og godbit?

Synns det er idiotisk, for belønningen har ikke noe med lydighet og gjøre i det hele tatt! hvordan du belønner bør derfor ikke spille inn på resultatet i konkuransen synns jeg da.. har jo ingenting med hverandre og gjøre, med mindre måten det belønnes på forandrer hundes prestasjon på en negativ måte videre i konkuransen da, men det er jo individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det altså ikke lov og belønne på annen måte enn rolig stemmebruk (slik at hunden ikke hopper) og godbit?

Godbit?

Er vel ikke lov å belønne med godbit mellom øvelsene nå, eller har jeg misforstått noe?

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det heller? hmm..vet visst altfor lite om lp konkuranser :)

hihi...mye å sette seg inni.Man kan rose hunden med stemme og kroppsspråk, gobiter og leker må vente til du har komt ut av ringen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg leste på Canis at det skal komme nye regler i lydighet neste år. Dette går blandt annet ut på at all form for "belønning" mellom øvelser (f.eks klapping i hender, hunden hopper på eier etc.) er forbudt, og fører til utvisning av ringen.

Man kan få inntil 2 gule kort, og deretter rødt kort, og da er man ute av konkurransen den dagen.

Er det bare jeg som syns dette er helt på trynet??

Når jeg begynte treningen mot konkurranse klappet jeg henne masse mellom øvelsene. Hvis ikke stakk hun av og hilste heller på dommeren, publikum eller søkte etter godbiter i ringen (jeg har en oversosial fuglehund). Selvsagt kan jeg begynne å trene vekk dette, og at hun skal holde seg i ro, men dette vil ta enormt mye tid. Ok at de har slik i klasse 3 og elite, men de laveste klassene?? Skulle ikke forundre meg om færre og færre tør å debutere når de nye reglene kommer.

hmm... merkelig. Greit å kutte ut foring utenfor ringen og sånt, men kjærtegn? :) raringer.. det er jo deilig å gire opp dyret litt mellom øvelsene.... bla pleier vicky å hoppe opp i armene mine, når hun er gla, så da må jeg nok trene vekk det da ;) jeg som syns det er så kos å få henne hoppende i armene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

kjedelig at de absolutt skal gjøre lydighet så stivt.... greit for dem med bc som alltid er blid og i farta, men hva med de med tyngre raser som f.eks terriere eller retrievere? :) dumt det der... skulle vært egne konkuranser for vanlige hunder, og bc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure: Finnes det noen link til dette??

Nei, enn så lenge ventes dette på å bli godkjent innen de store gutta i europa. Reglene skal være likt for alle land.

Dette med berøring: Det skal fortsatt være lov å gi dyret en klapp og et bra. Det som er poenget er at vi ikke herjer eller bruker for mye tid på kosen.

Det kommer noe mer småtteri å. Legge ned og sette opp hunden enkeltvis i fellesøvelsene (1; dekk 2; dekk osv avslutter på samme måte)

Mer husker jeg ikke i farten.

Så det er viktig at dere husker å holde det nede på minimalen. Lær inn alternative metoder. Slik gjør jeg: Lærer inn hver enkelt øvelse med forventning om neste. Det blir litt som baklengskjeding, bare jeg har brukt øvelsene. Så når jeg legger han ned mellom øvelsene nå, ligger han å venter på neste øvelse. Jeg sliter litt med å få manekengen til å bli rasende festlig.. (kommer etter fri v. fot), men resten har gått som en drøm. Oi dette ble en digresjon, sånn på morgenkvisten :) Pr i dag trener vi på nervene mine som stopper oss fra å komme videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men seriøst folkens?! Dropper dere mulig LP på grunn av dette?! Det er da virkelig ikke så vanskelig og rose hunden på en rolig måte med et klapp og et bra! Altså, jeg ser jo at ask blir mer giret og kontaktsøkende om jeg gjør belønningen til noe som er morro, feks hopp og sprett, men vi har iallefall ikke problemer med dette. et bra med lyst stemme holder i laaaange baner her i huset!

Synns det blir altfor dumt at flinke hundefolk som oss skal droppe lp for rally-lp, agility osv, for at dere ikke får rose hunden som dere vil, eller slik det passer dere og rose! min mening da..

:);) kom igjenn, ikke gi så fullstendig opp på grunn av dette da! det er jo en bagatell. Iallefall for dere som tenker på deres neste hund, da er det jo bare å få hunden til å forstå fra starten at bra og litt klapp er maks belønning mesteparten av tiden!

mulig jeg får pepper nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:);) kom igjenn, ikke gi så fullstendig opp på grunn av dette da! det er jo en bagatell. Iallefall for dere som tenker på deres neste hund, da er det jo bare å få hunden til å forstå fra starten at bra og litt klapp er maks belønning mesteparten av tiden!

mulig jeg får pepper nå...

Neida ingen pepper herfra ihvertfall ;)

Kommer nok ikke til å droppe LP av denne grunn, men ser det hele som et irritasjonsmoment på vegne av alle som ikke har en hund med stor motor som gjerne trenger litt tjohei mellom øvelsene. Synes at LP skal være en sport for alle raser, at ikke man nødvendigvis må ha BC for å lykkes!

Min størst skrekk ift LP er fellesdekk i kl 1, altfor mangen som stiller for tidlig, med hunder som reiser seg å ødelegger for andre...

Selv har jeg planer om å trene inn belønning via baklengskjedein, slik at hunden vet at godisen kommer etter siste øvelse, utenfor ringen.

Det høres ihvertfall lurt ut i mitt hode ;)

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på Canis at det skal komme nye regler i lydighet neste år. Dette går blandt annet ut på at all form for "belønning" mellom øvelser (f.eks klapping i hender, hunden hopper på eier etc.) er forbudt, og fører til utvisning av ringen.

Man kan få inntil 2 gule kort, og deretter rødt kort, og da er man ute av konkurransen den dagen.

Er det bare jeg som syns dette er helt på trynet??

Når jeg begynte treningen mot konkurranse klappet jeg henne masse mellom øvelsene. Hvis ikke stakk hun av og hilste heller på dommeren, publikum eller søkte etter godbiter i ringen (jeg har en oversosial fuglehund). Selvsagt kan jeg begynne å trene vekk dette, og at hun skal holde seg i ro, men dette vil ta enormt mye tid. Ok at de har slik i klasse 3 og elite, men de laveste klassene?? Skulle ikke forundre meg om færre og færre tør å debutere når de nye reglene kommer.

Det er bra at man nå strammer inn dette og en stor fordel for både hund og eier. For de fleste hunder er det mer gøy mellom øvelsene en det er i dem og det kan man iakta selv på hver eneste lydighetskonurranse- "Takk!" sier dommeren.."øvelsen er slutt" og så setter spetakkelet i gang og det som da lett skjer er at neste øvelse blir et antiklimax med treg daff hund. Husk at til mer passiv og nøytral du er, til mer aktiv og ivrig hund får du. Men det betinger at du kun har trent positivt forsterkning. Det beste er faktisk å legge hunden mellom øvelsene. Da ligger den og girer seg opp foran neste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Egentlig sant det Ingar sier.... men det er ikke alle typer hunder som syns lydighetsøvelsene er det morsomste. Noen hunder trenger en oppmuntring mellom øvelsene. Nå snakker jeg ikke om godbit eller vill herjing, men et bra. Eller at hunden kan få lov å gå til eier å fortlelle hvor flink den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Husker da de hadde som regel i agility at hunden måtte absolutt stå på bordet, og hvis den ikke stor fikk den trekk :D det er jo ikke meningen at det skal være så stivt. Heldigvis endret de den. Og med lydighet er det greit at det er mer presisjon og nøyaktighet, men hello. Man burde kunne si "nå var du flink", eller noe sånt.... kan ikke skjønne hvordan det kan være et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det bekymrer ikke meg med at man ikke får leke mellom øvelsene... (Det har jeg vell egentlig aldri gjort..) Og det er nå utrolig mange som forstsatt leker med linene og kamper med hunden mellom øvelsene. det skal jo til dags dato også være forbudt. Jeg så mange utøvere gjøre det i Bø, uten å få noe trekke for det... Så hvor strengt det blir med den endringen venter jeg å ser ann.

En annen endring (jeg har hørt) er avstand komanderingen. man har 3sek på å gjøre skifte(gi <ko> og hund utføre!). Div du har ingen mulighet til å vente på hunden til å ta kontakt, da "snurrer" hjulet videre til neste komando. Her må man være kjappe!

Nei jeg tror man ska vente å se hva dem egentlige reglene blir, og ettersom enkelte dommere sliter med det "gammle-nye" regelverke enda..... ja da lurer jeg på hvordan det blir med enda en endring.

Selv så må jeg begynne å trene på at Blaze hører bare på min komando under fellesdekk... Hun syns fellesdekk er så gøy at hun prøver gjerne å legge seg 3-4 ganger når dommeren forklarer øvelsen <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror man ska vente å se hva dem egentlige reglene blir, og ettersom enkelte dommere sliter med det "gammle-nye" regelverke enda..... ja da lurer jeg på hvordan det blir med enda en endring.

Hehe ja, stor forvirring ennå ang stå under marsj i kl 1 *ler*. Jeg har skapt stor forvirring siden jeg tolket regelverket ditt hen at lem er lem når det står "ord og/eller tegn", og bruker fot i opp å stå på avstand. Det var rare greier, og det hadde de aldri sett før osv osv, så det ble litt luring på om jeg skulle få karakter eller ikke. Nå har jeg spurt damen i NKK som kunne fortelle meg at jeg hadde rett, ben er også et lem *phu* Men jeg må vist si i fra. Så når de ikke engang klarer å få orden på dagens skrevne regler, kan de jo bli spennede, ja.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så stive saker da... da var lydighetskarieren min over før den har starta... orker ikke sånne stive ting... vi som hadde trent på sånn som det ikke skal være lov til fra neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...