Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelhandling?


mokken

Recommended Posts

La merke tiøl når jeg var i Ølen at endel av de som stillte belgere hadde "medhjelpere" på utsiden av ringen som var utstyrt med pipedyr, knitrende godteposer o.l. Noen ropte på hundene også.

Er dette lov på utstilling? Er det dette som kalles dobbelhandling, altså påvirkning på utsiden av ringen?

Monica :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Men på shcæfer er dette lov? da springer de jo som raptus rundt ringen!

Men der er det ikke lov med godbiter?

(fulgte jeg godt nok med når du forklarte meg dette Sølvi?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på shcæfer er dette lov? da springer de jo som raptus rundt ringen!

Men der er det ikke lov med godbiter?

(fulgte jeg godt nok med når du forklarte meg dette Sølvi?)

NKKs regler er klare på dobbelhandling, men sier ikke noe om godbiter. Schäferfolket lever i et parallellunivers til oss vanlige dødelige, der vanlige ordninger tydeligvis ikke gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del dobbelthandling rundt belgerringen ja..og nei det er visst ikke lov.

Må ærlig innrømme at når Lokeliten sto 2 meter unna meg og ble bedømt i Bir ringen så falt jeg for fristelsen og godsnakket litt med han :unsure:

Og jeg kommer nok til å fortsette å stille meg opp svært nære ringen når han skal stilles ved senere anledninger.Sånn i tilfelle han skulle komme til å bli veldig opptatt av mammaen sin. :)

Men jeg kommer aldri til å rope eller å veive med leker etc..(da blir nemlig HandlerHilde sikkert sint på meg :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferfolket lever i et parallellunivers til oss vanlige dødelige, der vanlige ordninger tydeligvis ikke gjelder.

Ojoj! trodde de hadde dispensasjon fra den regelen sånn som de holder på! Er jo rene sirkuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er vel ikke lov det nei...Under NKK utstillingen på Leangen i fjor, så var det folk som sto med pipedyr når det var BIS kåring...Herregud..Må si jeg ble gaaaal av lyden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang titta jeg på schäferringen og ble beskyldt for å delta i dobbelthandlingen til schäferen som ble bedømt :)

Om man syns dobbelthandling er plagsomt, så kan man sende de et stygt blikk. Da pleier de å gi seg :D (mange er livredde for at folk skal "røpe" dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang titta jeg på schäferringen og ble beskyldt for å delta i dobbelthandlingen til schäferen som ble bedømt :)

Om man syns dobbelthandling er plagsomt, så kan man sende de et stygt blikk. Da pleier de å gi seg :D (mange er livredde for at folk skal "røpe" dem)

Hehe...det skal jeg huske på!

Bryr meg ikke når shcæferfolket styrer på utendørs, det ser jo bare tåpelig ut!

Synes det var drøyt å styre på sånn rundt ringen inndørs i Ølen. Ble litt vel høylydt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...det skal jeg huske på!

Bryr meg ikke når shcæferfolket styrer på utendørs, det ser jo bare tåpelig ut!

Synes det var drøyt å styre på sånn rundt ringen inndørs i Ølen. Ble litt vel høylydt!

Verst er det når man driver med dobbelthandling i junior handling! Da er det jo handlers evne til å vise hunden som teller, ikke hvor flink hunden er til å løpe og løpe for å finne en person som står viftende med armer og bein utenfor ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst er det når man driver med dobbelthandling i junior handling! Da er det jo handlers evne til å vise hunden som teller, ikke hvor flink hunden er til å løpe og løpe for å finne en person som står viftende med armer og bein utenfor ringen :)

Godt poeng!

Synd at ikke dette blir slått hardere ned på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som reagerer veldig på det. Da tar de opp filmkamera og filmer dobbelthandlingen og melder til NKK :D

Så bra da!

Høres kanskje feigt ut fra min side, men NEI jeg liker ikke juks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da!

Høres kanskje feigt ut fra min side, men NEI jeg liker ikke juks :)

Siden "alle" gjør det i enkelte raser, tror jeg enkelte ikke regner det som juks - selv om det er i strid med reglementet.

Jeg synes det verste er at det til tider kan gå ut over sikkerheten til de som er ringside - både hunder og mennesker. Ikke alle som er forberedt på at det skal komme tullinger ropende og rallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye dobbelhandling! Schæfer har jo hatt rykte for å være "verst", men mange raser følger godt etter...

Har vært ringsekretær for schæfer og dommeren tolererte ikke dobbelhandling. Ved første antydning gikk dommeren rett bort til personen på utsiden og ba vedkommende holde seg langt unna ringen, ellers ville hunden "hans" bli kastet rett ut. Tøff dommer!!!

Det verste jeg har sett var på Hamar i år. I rottweiler ringen sto det noen utenfor ringen, bak dommeren, og kastet en kong med lang line inn i ringen...

På Bjerke for noen år siden varslet vi Ole-Arild Fossmo fra NKK da noen var veldig aktive rundt store ringen. Han fikk stoppet dem.

Vi hadde egentlig en plan selv også, men manglet utstyret.... Tenk om man kunne ta opp ropene fra den utenfor ringen og så gikk man på motsatt side og spilte av... Da ville hunden blitt våken, tenker jeg...

En ting er hvis eier står utenfor ringen, ved oppstillingsområdet, og kanskje sier noe lavt til hunden, men all denne ropingen og kasting med leker...

Har selv vært aktiv dobberhandler på en spesialutstilling for Akita i Hamm. Da skulle vi ta bilde av alle hundene og min jobb var å plystrer, smatte eller på annen måte få oppmerksomheten til hunden. Men der ble altså alle hundene påvirket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på shcæfer er dette lov? da springer de jo som raptus rundt ringen!

Men der er det ikke lov med godbiter?

(fulgte jeg godt nok med når du forklarte meg dette Sølvi?)

Nei, du gjorde nok ikke det da Silje... :) Det stemmer at det ikke er lov med dobbelhandling på noen måte, uansett rase... Spiller ingen rolle om det er med bruk av stemme/pipedyr, andre leker eller bruk av godbit i ringen

Er vel heller ikke lov med den "ekstra" påvirkningen som mange bruker med å ha godbit i hånden når man er inne i ringen og stiller hunden... (foringsautomat..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller ikke lov med den "ekstra" påvirkningen som mange bruker med å ha godbit i hånden når man er inne i ringen og stiller hunden... (foringsautomat..)

Det mener jeg er lov, Ricco. Det gjør alle i alle ringer og er fullt lovlig i utstillingsringene! I ag eller lp derimot, der er det ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener jeg er lov, Ricco. Det gjør alle i alle ringer og er fullt lovlig i utstillingsringene! I ag eller lp derimot, der er det ikke lov.

jeg vet at nesten alle gjer det, på lik linje med at det er sirkus rundt sch. ringen, men tviler på om det er lovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er lov, så lenge det ikke er til sjenanse får andre i ringen mener nå jeg?

hehe ja og det kan det bli ganske fort... har sett en del som misser godbitene og de andre hundene bryter ut for å få tak i den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på shcæfer er dette lov? da springer de jo som raptus rundt ringen!

Men der er det ikke lov med godbiter?

(fulgte jeg godt nok med når du forklarte meg dette Sølvi?)

Nei, det er ikke lov verken hos schäfere eller noen andre raser. Men det ser ut til at ringsekretæren blåser i det. Men fra tid til annen så er det en dommer i schäferringen som slår hardt ned på dette, og det er bra. Jeg har ingen forståelse for hvorfor schäferfolk heller ikke kan trene litt mere, slik som mange andre med andre raser må. Godbiter og andre lokkemidler er tillatt for handleren å bruke, ikke for en person som står utenfor ringen for å tiltrekke sg hundens oppmerksomhet, slik at hunden ser mere våken og oppmerksomhet, og altså viser seg bedre.

I rottweilerringen har dette med dobbelthandling også blitt mer og mer vanlig. Jeg og en annen person la inn protest på dette mot en av Norges mest kjente oppdrettere av rasen, og protesten ble tatt til følge. Men først advarte jeg vedkommende om at jeg kom til å gjøre dette, og fikk til svar at det turde jeg ikke. Vel, vel, tenkte jeg, den som ler sist ler best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at nesten alle gjer det, på lik linje med at det er sirkus rundt sch. ringen, men tviler på om det er lovlig..

Det står ingenting i NKK's utstillingsregelemet om at godbiter inne i ringen ike er lov. Det som står er at det ikke er tillatt å påvirke en hund inne i ringen ved hjelp utenfra ringen, noe i den duren i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...