Gå til innhold
Hundesonen.no

Deppa når jeg avbryter


Benedicte

Recommended Posts

Jeg vet jeg har tatt opp dette før for en stund siden, men jeg finner ingen løsning på problemet. Når jeg avbryter en øvelse, så blir hun "deppa". Hun mister farten og halen logrer ikke. Alt hun gjør er å se ned i bakken og stå passivt, derfor blir neste repetisjon bare verre.

Ta f.eks avstandskommandering. Jeg har lært at jeg ikke må nøye meg med å holde 80% regelen, men en 99,9% regel. Jeg må ha så små krav at hun lykkes HELE tiden. Om hun ikke lykkes er alt ødelagt. Dette gjør selvsagt også at treningen blir lite effektivt, fordi vi må ta såpass små skritt om gangen. Men så skulle avstandskommanderingen baklengskjedes. Jeg går veldig gradvis frem for at hun ikke skal feile, men lykkes hver gang. Vi har kommet så langt som til "sitt opp + bli liggende + sitt + dekk", og da kommer hun til det såkalte læringsnivået hvor hun skal teste ut om hun kan få belønningen på andre måter. Det begynner med at hun legger seg før jeg har gitt kommando for det. Jeg snur ryggen til og overser henne i 10 sekunder. Når jeg snur meg igjen ligger hun helt passivt med et tomt blikk. Jeg stiller meg litt bak henne og venter på en frivillig innsitt. Det tar litt tid, og så kommer hun sakte gående og sitter seg treigt i utgangsstilling uten å se på meg. Jeg visste da (fra tidligere mislykket baklengskjeding) at neste repetisjon bare ville bli enda verre (f.eks at hun nektet å skifte stilling i det hele tatt).

Hva skal jeg gjøre? Uansett hvor mye jeg prøver, så kan jeg ikke unngå læringsnivået. Jeg har prøvd å avbryte på læringsnivået tidligere (når hun har mislykket og blitt "deppa") og så prøvd å fortsette baklengskjedingen dagen etterpå. Men hver gang jeg starter baklengskjedingen på nytt kommer hun til læringsnivået hvor hun tester om hun kan få belønningen på andre måter - og da vet dere jo hvordan hun reagerer når jeg avbryter...... Jeg har også prøvd å plukke ut delmomentene hvor hun feiler og trent ekstra mye på f.eks oppsitt. Men straks jeg begynner baklengskjedingen igjen, så gjentar dette her seg.

Og da kan dere jo se for dere hvor elendig farten hennes bli når jeg avbryter noe av testingen hennes under f.eks stå under innkalling.

Dette gjør også at jeg gruer meg til å baklengskjede visse øvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Når min hund ikke vet hva hun skal gjøre bjeffer hun sint og knurrer til seg selv... hehehee... men jeg forteller henne hva som skal gjøres da :icon_redface: så jeg har desverre ikke råd... men vet at det er mange hunder som blir litt daffe når de er frustrerte og ikke vet hva de skal gjøre.... På min blir det voff voff for å spørre meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du feiler henne veldig lenge? Det jeg gjør er å bare snu litt på hodet og si feil..Jeg har aldri feilet Loke (eller Pan) i 10 sek.Nå kan jeg bare bevege hodet ørlite grann mot venstre så bytter han atferd/prøver på nytt.

Jeg har aldri gitt han time-out i forbinnelse med trening, han hadde rett og slett blitt altfor frustrert..Du skal ikke prøve å gi henne en mye kortere korrigering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker också att du lägger för mycket in i "felander". Själv säger jag "oj, nu gör vi om" eller något till hunden med glad röst. Med min gamla hund kunde jag till och med sticka till henne en godbit, vilket gjorde att hon kände sig trygg, men ändå försökte mer nästa gång, eftersom hon egentligen förväntade sig en jackpot med boll och lek. Prova att bara bryta med glad röst, kanske klappa om hunden lite, och försök igen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg har tatt opp dette før for en stund siden, men jeg finner ingen løsning på problemet. Når jeg avbryter en øvelse, så blir hun "deppa". Hun mister farten og halen logrer ikke. Alt hun gjør er å se ned i bakken og stå passivt, derfor blir neste repetisjon bare verre.

Ikke la henne få anledning til å stå passiv og deppe. Bryt av tidligere, få henne til å avreagere og ta en timeout med ball el. lignende. Du henger deg selv for mye opp i at hun har den atferden og da er det lett slik det blir også.

Ta f.eks avstandskommandering. Jeg har lært at jeg ikke må nøye meg med å holde 80% regelen, men en 99,9% regel. Jeg må ha så små krav at hun lykkes HELE tiden. Om hun ikke lykkes er alt ødelagt.

Nei kul`n nå litt. Hvem i all verden har innbilt deg det? Husk er er reglene at hunden skal prøve og feile. Den skal tørre og gjøre feil uten at du skal kalle det for å ha misslykkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før meg, kan du prøve å ikke abryte henne for lenge.

Med Micky hender det seg at jeg gir en litt mer kjedelig belønning

(godbit, klappe han..)

når han feiler, da pleier han som regel å prøve enda bedre neste gang,

og da er det jackpot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_redface: Skal prøve ut det dere sier.

Nei kul`n nå litt. Hvem i all verden har innbilt deg det? Husk er er reglene at hunden skal prøve og feile. Den skal tørre og gjøre feil uten at du skal kalle det for å ha misslykkest.

Når jeg en gang for en stund siden tok opp dette, så fikk jeg som råd at jeg hele tiden skulle passe på at hun alltid, alltid lykkes - for når hun prøver og feiler blir hun "deppa". Mislykket er kun et ord jeg bruker fordi jeg vet at hun mister farten og blir passiv, og da blir baklengskjedingen/treningen mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_redface: Skal prøve ut det dere sier.

Når jeg en gang for en stund siden tok opp dette, så fikk jeg som råd at jeg hele tiden skulle passe på at hun alltid, alltid lykkes - for når hun prøver og feiler blir hun "deppa". Mislykket er kun et ord jeg bruker fordi jeg vet at hun mister farten og blir passiv, og da blir baklengskjedingen/treningen mislykket.

Om du trener pf/ns og resultatet er at hunden demper, så trener du nok feil! I nylæringen skal hunden prøve og feile. det er det som er hele poenget. Når du har lagt det bak deg og begynner å baklengskjende øvelser, bestående av momenter hunden allerede har lært, så gjelder minst 80% reglen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener pf/ns og resultatet er at hunden demper, så trener du nok feil! I nylæringen skal hunden prøve og feile. det er det som er hele poenget. Når du har lagt det bak deg og begynner å baklengskjende øvelser, bestående av momenter hunden allerede har lært, så gjelder minst 80% reglen.

Ja, hun demper når jeg avbryter. For 1års tid siden sendte jeg en privat mail til MortenE, som sa at noen hunder tålte lav forsterkningsfrekvens veldig dårlig, og at de gir seg lett hvis de ikke blir belønnet etter en repetisjon. Og derfor holder jeg en veldig høy forsterkningsfrekvens for at hun ikke skal feile (uansett om om det er innlæringsfasen eller i baklengskjedingen). Vi kan ikke nøye oss med 80%...

Men så ser tipsene jeg fikk ut til å funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet som deg.

Hvis jeg sier "feil" til Pito så blir neste gang enda dårligere fordi at hun fikk feil på den øvelsen sist gang.

F.eks hvis vi trener slalom og hun hopper over en pinne og jeg sier "feil" og går tilbake for å prøve på nytt så går hun enda treigere i neste runde....:S

Selv om jeg snakker til henne med lyyys stemme når jeg rygger tilbake for å prøve på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun demper når jeg avbryter. For 1års tid siden sendte jeg en privat mail til MortenE, som sa at noen hunder tålte lav forsterkningsfrekvens veldig dårlig, og at de gir seg lett hvis de ikke blir belønnet etter en repetisjon. Og derfor holder jeg en veldig høy forsterkningsfrekvens for at hun ikke skal feile (uansett om om det er innlæringsfasen eller i baklengskjedingen). Vi kan ikke nøye oss med 80%...

Men så ser tipsene jeg fikk ut til å funke :)

Ja om du holder høy frekvens så er det rett til å begynne med. Men du kan ikke fortsette å holde samme frekvensen fordi da synker hundens motivasjon. Du er nødt til å få atferden over på variabel forsterkning. De hundene som ikke tåler lav forserkningsfrekvens har ikke kommet så langt i læringen. Du skal ha rett forsterkningsfrekvens, men den vil altså variere. Når du kommer til vedlikeholdsfasen skal hunden ha belønning ca. hver 6. eller 7. gang sånn i snitt. Pøser du på med for mye belønning hele tiden så gidder ikke hunden mer til slutt. Er det i det hele tatt noe som heter å gjøre feil når man trener hund? Gjør ikke hunden det du ber den om..så kan den det ikke. Og om den kan det..ja det ser du først når den har gjort det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om du holder høy frekvens så er det rett til å begynne med. Men du kan ikke fortsette å holde samme frekvensen fordi da synker hundens motivasjon. Du er nødt til å få atferden over på variabel forsterkning. De hundene som ikke tåler lav forserkningsfrekvens har ikke kommet så langt i læringen. Du skal ha rett forsterkningsfrekvens, men den vil altså variere. Når du kommer til vedlikeholdsfasen skal hunden ha belønning ca. hver 6. eller 7. gang sånn i snitt. Pøser du på med for mye belønning hele tiden så gidder ikke hunden mer til slutt. Er det i det hele tatt noe som heter å gjøre feil når man trener hund? Gjør ikke hunden det du ber den om..så kan den det ikke. Og om den kan det..ja det ser du først når den har gjort det.

Jeg formulerte meg kanskje litt feil. I begynnelsen har vi en veldig høy forsterkningsfrekvens. Jeg "krever" mer og mer av henne for at hun skal få belønningen senere (hun må kanskje ligge i ro i 7 minutter i stedet for 7 sekunder, alt avhengig av hvor langt i treningen vi har kommet). Men om jeg øker kravene for tidlig, og hun f.eks bryter dekken etter bare et par sekunder, så demper hun seg når jeg avbryter. Og det er hvorfor/hva jeg kan gjøre med det, jeg lurer på.

Gjør ikke hunden det du ber den om..så kan den det ikke. Og om den kan det..ja det ser du først når den har gjort det

Det er jeg fullt klar over, og jeg har vel heller ikke sagt noe annet..? Men når jeg går for fort fram i treningen (og det hender alle noen ganger), eller når hun "tester" i baklengskjedingen (ser om hun kan oppnå belønning på en annen måte), så må jeg avbryte. Om jeg f.eks tar en annen type inngang på slaomen som hun ikke kan (90 grader f.eks) - så må jeg avbryte. Hun kan ikke fortsette slalomen om hun tok feil inngang, da forsterkes bare feilen. Men når jeg avbryter skjer det jeg har forsøkt å forklare her. Hun mister farten og demper seg. Da senker jeg kravene, men hun er fortsatt ikke villig til å prøve igjen (selv om vi går vekk fra slalomen og trener en annen øvelse hun kan godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt feil. I begynnelsen har vi en veldig høy forsterkningsfrekvens. Jeg "krever" mer og mer av henne for at hun skal få belønningen senere (hun må kanskje ligge i ro i 7 minutter i stedet for 7 sekunder, alt avhengig av hvor langt i treningen vi har kommet). Men om jeg øker kravene for tidlig, og hun f.eks bryter dekken etter bare et par sekunder, så demper hun seg når jeg avbryter. Og det er hvorfor/hva jeg kan gjøre med det, jeg lurer på.

Det er jeg fullt klar over, og jeg har vel heller ikke sagt noe annet..? Men når jeg går for fort fram i treningen (og det hender alle noen ganger), eller når hun "tester" i baklengskjedingen (ser om hun kan oppnå belønning på en annen måte), så må jeg avbryte. Om jeg f.eks tar en annen type inngang på slaomen som hun ikke kan (90 grader f.eks) - så må jeg avbryte. Hun kan ikke fortsette slalomen om hun tok feil inngang, da forsterkes bare feilen. Men når jeg avbryter skjer det jeg har forsøkt å forklare her. Hun mister farten og demper seg. Da senker jeg kravene, men hun er fortsatt ikke villig til å prøve igjen (selv om vi går vekk fra slalomen og trener en annen øvelse hun kan godt).

Det er fint at du innser at du går for fort frem. Når du sier hun tester ut om hun kan oppnå belønningen på annet måte, så er det nettopp å prøve og feile. Altså helt etter boken. Det eneste hun skal oppnå ved å "feile" er at belønningen uteblir og ikke at DU avbryter øvelsen. Når du avbryter noe, så har hun tydligvis dårlig erfaring med det, så det bør du la være og heller overlate til henne til selv å avbryte det som ikke fører til noen ting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du innser at du går for fort frem. Når du sier hun tester ut om hun kan oppnå belønningen på annet måte, så er det nettopp å prøve og feile. Altså helt etter boken. Det eneste hun skal oppnå ved å "feile" er at belønningen uteblir og ikke at DU avbryter øvelsen. Når du avbryter noe, så har hun tydligvis dårlig erfaring med det, så det bør du la være og heller overlate til henne til selv å avbryte det som ikke fører til noen ting.

Hm, ok. Men det er når jeg hun prøver og feiler at jeg gjør noe galt. For om hun ikke står under innkallingen, så er jeg tvunget til å avbryte øvelsen slik at hun ikke får fortsette kjeden. Det er nok der jeg alltid har gjort noe galt, ved å f.eks hatt lange timeouter (5-10 sek). (hun er forresten ikke crossoverhund om noen trodde det, siden situasjonen da kan bli litt anderledes)

Men har prøvd ut rådene jeg har fått her, og det funker i hvert fall mye bedre B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...