Gå til innhold
Hundesonen.no

Deppa når jeg avbryter

Benedicte

Recommended Posts

Jeg vet jeg har tatt opp dette før for en stund siden, men jeg finner ingen løsning på problemet. Når jeg avbryter en øvelse, så blir hun "deppa". Hun mister farten og halen logrer ikke. Alt hun gjør er å se ned i bakken og stå passivt, derfor blir neste repetisjon bare verre.

Ta f.eks avstandskommandering. Jeg har lært at jeg ikke må nøye meg med å holde 80% regelen, men en 99,9% regel. Jeg må ha så små krav at hun lykkes HELE tiden. Om hun ikke lykkes er alt ødelagt. Dette gjør selvsagt også at treningen blir lite effektivt, fordi vi må ta såpass små skritt om gangen. Men så skulle avstandskommanderingen baklengskjedes. Jeg går veldig gradvis frem for at hun ikke skal feile, men lykkes hver gang. Vi har kommet så langt som til "sitt opp + bli liggende + sitt + dekk", og da kommer hun til det såkalte læringsnivået hvor hun skal teste ut om hun kan få belønningen på andre måter. Det begynner med at hun legger seg før jeg har gitt kommando for det. Jeg snur ryggen til og overser henne i 10 sekunder. Når jeg snur meg igjen ligger hun helt passivt med et tomt blikk. Jeg stiller meg litt bak henne og venter på en frivillig innsitt. Det tar litt tid, og så kommer hun sakte gående og sitter seg treigt i utgangsstilling uten å se på meg. Jeg visste da (fra tidligere mislykket baklengskjeding) at neste repetisjon bare ville bli enda verre (f.eks at hun nektet å skifte stilling i det hele tatt).

Hva skal jeg gjøre? Uansett hvor mye jeg prøver, så kan jeg ikke unngå læringsnivået. Jeg har prøvd å avbryte på læringsnivået tidligere (når hun har mislykket og blitt "deppa") og så prøvd å fortsette baklengskjedingen dagen etterpå. Men hver gang jeg starter baklengskjedingen på nytt kommer hun til læringsnivået hvor hun tester om hun kan få belønningen på andre måter - og da vet dere jo hvordan hun reagerer når jeg avbryter...... Jeg har også prøvd å plukke ut delmomentene hvor hun feiler og trent ekstra mye på f.eks oppsitt. Men straks jeg begynner baklengskjedingen igjen, så gjentar dette her seg.

Og da kan dere jo se for dere hvor elendig farten hennes bli når jeg avbryter noe av testingen hennes under f.eks stå under innkalling.

Dette gjør også at jeg gruer meg til å baklengskjede visse øvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Når min hund ikke vet hva hun skal gjøre bjeffer hun sint og knurrer til seg selv... hehehee... men jeg forteller henne hva som skal gjøres da :icon_redface: så jeg har desverre ikke råd... men vet at det er mange hunder som blir litt daffe når de er frustrerte og ikke vet hva de skal gjøre.... På min blir det voff voff for å spørre meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du feiler henne veldig lenge? Det jeg gjør er å bare snu litt på hodet og si feil..Jeg har aldri feilet Loke (eller Pan) i 10 sek.Nå kan jeg bare bevege hodet ørlite grann mot venstre så bytter han atferd/prøver på nytt.

Jeg har aldri gitt han time-out i forbinnelse med trening, han hadde rett og slett blitt altfor frustrert..Du skal ikke prøve å gi henne en mye kortere korrigering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker också att du lägger för mycket in i "felander". Själv säger jag "oj, nu gör vi om" eller något till hunden med glad röst. Med min gamla hund kunde jag till och med sticka till henne en godbit, vilket gjorde att hon kände sig trygg, men ändå försökte mer nästa gång, eftersom hon egentligen förväntade sig en jackpot med boll och lek. Prova att bara bryta med glad röst, kanske klappa om hunden lite, och försök igen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg har tatt opp dette før for en stund siden, men jeg finner ingen løsning på problemet. Når jeg avbryter en øvelse, så blir hun "deppa". Hun mister farten og halen logrer ikke. Alt hun gjør er å se ned i bakken og stå passivt, derfor blir neste repetisjon bare verre.

Ikke la henne få anledning til å stå passiv og deppe. Bryt av tidligere, få henne til å avreagere og ta en timeout med ball el. lignende. Du henger deg selv for mye opp i at hun har den atferden og da er det lett slik det blir også.

Ta f.eks avstandskommandering. Jeg har lært at jeg ikke må nøye meg med å holde 80% regelen, men en 99,9% regel. Jeg må ha så små krav at hun lykkes HELE tiden. Om hun ikke lykkes er alt ødelagt.

Nei kul`n nå litt. Hvem i all verden har innbilt deg det? Husk er er reglene at hunden skal prøve og feile. Den skal tørre og gjøre feil uten at du skal kalle det for å ha misslykkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt før meg, kan du prøve å ikke abryte henne for lenge.

Med Micky hender det seg at jeg gir en litt mer kjedelig belønning

(godbit, klappe han..)

når han feiler, da pleier han som regel å prøve enda bedre neste gang,

og da er det jackpot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_redface: Skal prøve ut det dere sier.

Nei kul`n nå litt. Hvem i all verden har innbilt deg det? Husk er er reglene at hunden skal prøve og feile. Den skal tørre og gjøre feil uten at du skal kalle det for å ha misslykkest.

Når jeg en gang for en stund siden tok opp dette, så fikk jeg som råd at jeg hele tiden skulle passe på at hun alltid, alltid lykkes - for når hun prøver og feiler blir hun "deppa". Mislykket er kun et ord jeg bruker fordi jeg vet at hun mister farten og blir passiv, og da blir baklengskjedingen/treningen mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_redface: Skal prøve ut det dere sier.

Når jeg en gang for en stund siden tok opp dette, så fikk jeg som råd at jeg hele tiden skulle passe på at hun alltid, alltid lykkes - for når hun prøver og feiler blir hun "deppa". Mislykket er kun et ord jeg bruker fordi jeg vet at hun mister farten og blir passiv, og da blir baklengskjedingen/treningen mislykket.

Om du trener pf/ns og resultatet er at hunden demper, så trener du nok feil! I nylæringen skal hunden prøve og feile. det er det som er hele poenget. Når du har lagt det bak deg og begynner å baklengskjende øvelser, bestående av momenter hunden allerede har lært, så gjelder minst 80% reglen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener pf/ns og resultatet er at hunden demper, så trener du nok feil! I nylæringen skal hunden prøve og feile. det er det som er hele poenget. Når du har lagt det bak deg og begynner å baklengskjende øvelser, bestående av momenter hunden allerede har lært, så gjelder minst 80% reglen.

Ja, hun demper når jeg avbryter. For 1års tid siden sendte jeg en privat mail til MortenE, som sa at noen hunder tålte lav forsterkningsfrekvens veldig dårlig, og at de gir seg lett hvis de ikke blir belønnet etter en repetisjon. Og derfor holder jeg en veldig høy forsterkningsfrekvens for at hun ikke skal feile (uansett om om det er innlæringsfasen eller i baklengskjedingen). Vi kan ikke nøye oss med 80%...

Men så ser tipsene jeg fikk ut til å funke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet som deg.

Hvis jeg sier "feil" til Pito så blir neste gang enda dårligere fordi at hun fikk feil på den øvelsen sist gang.

F.eks hvis vi trener slalom og hun hopper over en pinne og jeg sier "feil" og går tilbake for å prøve på nytt så går hun enda treigere i neste runde....:S

Selv om jeg snakker til henne med lyyys stemme når jeg rygger tilbake for å prøve på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun demper når jeg avbryter. For 1års tid siden sendte jeg en privat mail til MortenE, som sa at noen hunder tålte lav forsterkningsfrekvens veldig dårlig, og at de gir seg lett hvis de ikke blir belønnet etter en repetisjon. Og derfor holder jeg en veldig høy forsterkningsfrekvens for at hun ikke skal feile (uansett om om det er innlæringsfasen eller i baklengskjedingen). Vi kan ikke nøye oss med 80%...

Men så ser tipsene jeg fikk ut til å funke :)

Ja om du holder høy frekvens så er det rett til å begynne med. Men du kan ikke fortsette å holde samme frekvensen fordi da synker hundens motivasjon. Du er nødt til å få atferden over på variabel forsterkning. De hundene som ikke tåler lav forserkningsfrekvens har ikke kommet så langt i læringen. Du skal ha rett forsterkningsfrekvens, men den vil altså variere. Når du kommer til vedlikeholdsfasen skal hunden ha belønning ca. hver 6. eller 7. gang sånn i snitt. Pøser du på med for mye belønning hele tiden så gidder ikke hunden mer til slutt. Er det i det hele tatt noe som heter å gjøre feil når man trener hund? Gjør ikke hunden det du ber den om..så kan den det ikke. Og om den kan det..ja det ser du først når den har gjort det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om du holder høy frekvens så er det rett til å begynne med. Men du kan ikke fortsette å holde samme frekvensen fordi da synker hundens motivasjon. Du er nødt til å få atferden over på variabel forsterkning. De hundene som ikke tåler lav forserkningsfrekvens har ikke kommet så langt i læringen. Du skal ha rett forsterkningsfrekvens, men den vil altså variere. Når du kommer til vedlikeholdsfasen skal hunden ha belønning ca. hver 6. eller 7. gang sånn i snitt. Pøser du på med for mye belønning hele tiden så gidder ikke hunden mer til slutt. Er det i det hele tatt noe som heter å gjøre feil når man trener hund? Gjør ikke hunden det du ber den om..så kan den det ikke. Og om den kan det..ja det ser du først når den har gjort det.

Jeg formulerte meg kanskje litt feil. I begynnelsen har vi en veldig høy forsterkningsfrekvens. Jeg "krever" mer og mer av henne for at hun skal få belønningen senere (hun må kanskje ligge i ro i 7 minutter i stedet for 7 sekunder, alt avhengig av hvor langt i treningen vi har kommet). Men om jeg øker kravene for tidlig, og hun f.eks bryter dekken etter bare et par sekunder, så demper hun seg når jeg avbryter. Og det er hvorfor/hva jeg kan gjøre med det, jeg lurer på.

Gjør ikke hunden det du ber den om..så kan den det ikke. Og om den kan det..ja det ser du først når den har gjort det

Det er jeg fullt klar over, og jeg har vel heller ikke sagt noe annet..? Men når jeg går for fort fram i treningen (og det hender alle noen ganger), eller når hun "tester" i baklengskjedingen (ser om hun kan oppnå belønning på en annen måte), så må jeg avbryte. Om jeg f.eks tar en annen type inngang på slaomen som hun ikke kan (90 grader f.eks) - så må jeg avbryte. Hun kan ikke fortsette slalomen om hun tok feil inngang, da forsterkes bare feilen. Men når jeg avbryter skjer det jeg har forsøkt å forklare her. Hun mister farten og demper seg. Da senker jeg kravene, men hun er fortsatt ikke villig til å prøve igjen (selv om vi går vekk fra slalomen og trener en annen øvelse hun kan godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt feil. I begynnelsen har vi en veldig høy forsterkningsfrekvens. Jeg "krever" mer og mer av henne for at hun skal få belønningen senere (hun må kanskje ligge i ro i 7 minutter i stedet for 7 sekunder, alt avhengig av hvor langt i treningen vi har kommet). Men om jeg øker kravene for tidlig, og hun f.eks bryter dekken etter bare et par sekunder, så demper hun seg når jeg avbryter. Og det er hvorfor/hva jeg kan gjøre med det, jeg lurer på.

Det er jeg fullt klar over, og jeg har vel heller ikke sagt noe annet..? Men når jeg går for fort fram i treningen (og det hender alle noen ganger), eller når hun "tester" i baklengskjedingen (ser om hun kan oppnå belønning på en annen måte), så må jeg avbryte. Om jeg f.eks tar en annen type inngang på slaomen som hun ikke kan (90 grader f.eks) - så må jeg avbryte. Hun kan ikke fortsette slalomen om hun tok feil inngang, da forsterkes bare feilen. Men når jeg avbryter skjer det jeg har forsøkt å forklare her. Hun mister farten og demper seg. Da senker jeg kravene, men hun er fortsatt ikke villig til å prøve igjen (selv om vi går vekk fra slalomen og trener en annen øvelse hun kan godt).

Det er fint at du innser at du går for fort frem. Når du sier hun tester ut om hun kan oppnå belønningen på annet måte, så er det nettopp å prøve og feile. Altså helt etter boken. Det eneste hun skal oppnå ved å "feile" er at belønningen uteblir og ikke at DU avbryter øvelsen. Når du avbryter noe, så har hun tydligvis dårlig erfaring med det, så det bør du la være og heller overlate til henne til selv å avbryte det som ikke fører til noen ting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du innser at du går for fort frem. Når du sier hun tester ut om hun kan oppnå belønningen på annet måte, så er det nettopp å prøve og feile. Altså helt etter boken. Det eneste hun skal oppnå ved å "feile" er at belønningen uteblir og ikke at DU avbryter øvelsen. Når du avbryter noe, så har hun tydligvis dårlig erfaring med det, så det bør du la være og heller overlate til henne til selv å avbryte det som ikke fører til noen ting.

Hm, ok. Men det er når jeg hun prøver og feiler at jeg gjør noe galt. For om hun ikke står under innkallingen, så er jeg tvunget til å avbryte øvelsen slik at hun ikke får fortsette kjeden. Det er nok der jeg alltid har gjort noe galt, ved å f.eks hatt lange timeouter (5-10 sek). (hun er forresten ikke crossoverhund om noen trodde det, siden situasjonen da kan bli litt anderledes)

Men har prøvd ut rådene jeg har fått her, og det funker i hvert fall mye bedre B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...