Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri

Santo

Recommended Posts

Du sier utstilling er for eksteriør utvikling å dette er sant men det er ikke morro for hunden å er bare for at vi mennesker skal fylle ett ego som hunden ikke har å ikke minst at de som er mest oppe i dette med utstilling er oppdrettere som vil ha bedre meritt liste på hunden sin.

Dette er noe hunden ikke bryr seg om å er bare til for å fylle pengeboka til oppdrettere.

Tror du blander litt jeg nå. Utstilling er et verktøy man skal bruke,for å få frem gode representanter av rasene.De skal selvfølgelig oppfylle den enkeltes rase sine brukskrav om det er noen i tillegg.

Jeg hadde mye heller valgt en valp etter høyt premierte foreldre/forfedre, enn en etter hunder som knapt hadde satt sin fot i ringen..

Når du tenker på oppdrettere som bare vil fylle lommeboken sin, så husk at den ikke blir fylt av å gå på utstillinger! Den blir fylt av det som kommer etterpå...paringer med omtrent alt som måtte kunne ligne på en av samme rase! DET blir feil,og der er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 188
  • Created
  • Siste svar

En ting må jeg si.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes hundeeiere som drar på utstilling for hunden sin del men det er alt for mange som gjør dette for sitt eget ego å lenge etter at hunden har gått lei hele greia.

Å selvfølgelig kan en hund med mye pels leve ett supert liv her i norden.

Å leve som en hund er å klare seg i alle sittvasjoner uten att eier må hjelpe den, en hund skal kunne gå lange avstander å slippe å sloss med dør stokken for å komme seg videre i livet.

Loven sier ikke avike fra standard hund, det er vår vill hund å den slipper å sloss med små katter å slipper å gå med strikk i håret for å se hvor den går å den drasser ikke rundt med trynet full av fett eller utstående øyne som er klar for å poppe ut.

Nei skjerp dere å tenk over hva dere drasser rundt med, å dette er før alle sykdomene er nevt, det er så mye at jeg sliter litt med å få full oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting må jeg si.

Jeg er ikke i tvil om at det finnes hundeeiere som drar på utstilling for hunden sin del men det er alt for mange som gjør dette for sitt eget ego å lenge etter at hunden har gått lei hele greia.

Finnes da mange ting man gjør for sitt egets ego skyld. Det å i det hele tatt HA hund er en egoistisk gjerning. Videre kan jeg jo nevne f.eks kupering... Det er også en ren egoistisk gjerning... :P

Å selvfølgelig kan en hund med mye pels leve ett supert liv her i norden.

Ja, fordi en del langpelsede hunder kan stenge varmen ute. :P Som flere her har påpekt gang på gang. ^.^

Å leve som en hund er å klare seg i alle sittvasjoner uten att eier må hjelpe den, en hund skal kunne gå lange avstander å slippe å sloss med dør stokken for å komme seg videre i livet

Loven sier ikke avike fra standard hund, det er vår vill hund å den slipper å sloss med små katter å slipper å gå med strikk i håret for å se hvor den går å den drasser ikke rundt med trynet full av fett eller utstående øyne som er klar for å poppe ut.

Så alt som ikke ligner en villhund er det synd på? Da er det vel kun enkelte spisshunder/polarhunder som er brukbare.

Det er da vitterlig ikke noe problem å beskytte små hunder fra katter, eller å klippe vekk litt hår i ansiktet på langhårede raser. Regner med at folk som eier slike raser er klar over dette.

Og hvilke raser er det som har trynet fult av FETT ? :P Hvis det er HUD du mener så er jeg enig. Jeg synes shar pei og andre raser som ofte får problemer med pusting og øyne er groteske.

Other than that: Du er morsom. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men aller vikktigst er det at katten min er 7 kilo å en standar hund skal alltid vere større en en katt.

Det må føles rart for en hund med gener fra ulv å vere redd en katt, dette tror jeg er å utsette dyret for unødig angst en hund ikke bør bere på.

Å ja hvis hunden din er mindre en katten min så aviker den fra normal hund å er ikke lov i mine øyne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santo: snakk om å være fordomsfull!

Du kan ikke ha mye kunnskaper om hverken raser, oppdrett eller utstilling. Vet ikke om jeg skal le eller gråte, jeg blir både provosert og underholdt på samme tid. Jeg blir faktisk så satt ut at jeg ikke klarer å delta i denne debatten, jeg finner nemlig ikke ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men aller vikktigst er det at katten min er 7 kilo å en standar hund skal alltid vere større en en katt.

Det må føles rart for en hund med gener fra ulv å vere redd en katt, dette tror jeg er å utsette dyret for unødig angst en hund ikke bør bere på.

Å ja hvis hunden din er mindre en katten min så aviker den fra normal hund å er ikke lov i mine øyne..

Man får være glad ikke de som bestemmer lovene i Norge mener det samme som deg da :(:P

Merkelig at ikke alle småhunder går rundt med angst forresten.. synes du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en liten hund lider? Hva er en "standard" hund i dine øyne? En som er like stor som ulven? Latterlig...

Ja, hvorfor har vi hunder i det hele tatt da? Hvorfor ikke skaffe oss en ulv..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det dummeste jeg har hørt! :(

Den minste katten min (hun er 1 1/2år) er ca 3kg. Enda bra at bikkja mi kommer til å bli 4kg+, ellers så hadde hun jo ikke hatt livets rett :P ifølge deg!

Btw, her er kattene 3, 3,5, 5 og 6 kg. Bikkja er nå ca 1,7kg. Samtlige katter er redde for bikkja......:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å slipper å gå med strikk i håret for å se hvor den går

Hvorfor lider en hund av å gå med strikk i håret? Hunden min ser tilogmed hvor den går uten strikk i håret, selvfølgelig ikke like bra som med strikk i håret, men den blir ikke blind om den har håret nede endag, fordi pelsen blåser vekk fra øynene når den går.

Næh, se det, hunden min har øyne http://i2.photobucket.com/albums/y46/klost...ja/DSCN0817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner tydeligvis bare supermann-småhunder, siden ingen av de er redd for verken katter eller dørstokker :(

Da burde du vite at katten faktisk stammer fra et større dyr de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får være glad ikke de som bestemmer lovene i Norge mener det samme som deg da :(:P

Jeg tror ikke alle hunder som er små går rundt å er redd med dette er snakk om hva som er en normal hund å hva som ikke er det.

arbeids hunder, jakt hunder er det man kaller en normal hund å er i stand til å møte de hinndringer som kommer gjennom livet.

En hund uten føtter elle pels må ha hjelp i for stor grad i livet til at man kan si den er en normal hund.

Å en hund du må passe på øynene til i tilfelle de faller ut, en hund skal slippe å tenke på om øynene sitter der de skal, en normal hund har øynene i hodet å ikke hengende på utsiden.

Å om du ikke synes det er dyreplageri å utsette "hunden" for dette er jeg redd du ikke forstår hvor lite morro "hunden synes dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å om du ikke synes det er dyreplageri å utsette "hunden" for dette er jeg redd du ikke forstår hvor lite morro "hunden synes dette er.

Forstår du det da eller? Såvidt meg bekjent så er det ingen, hverken forsker eller hundetrener, over den hele vide verden som har klart å finne ut hva en bikkje syns, føler, tenker og mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke alle hunder som er små går rundt å er redd med dette er snakk om hva som er en normal hund å hva som ikke er det.

arbeids hunder, jakt hunder er det man kaller en normal hund å er i stand til å møte de hinndringer som kommer gjennom livet.

En hund uten føtter elle pels må ha hjelp i for stor grad i livet til at man kan si den er en normal hund.

Å en hund du må passe på øynene til i tilfelle de faller ut, en hund skal slippe å tenke på om øynene sitter der de skal, en normal hund har øynene i hodet å ikke hengende på utsiden.

Og dette har du funnet ut/"bestemt" på grunnlag av.... ? Er det noe du har OBSERVERT kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en hund uten føtter vil ha litt problemer ja :( Hvilke rase er det da??

Uansett, det er andre land enn Norge i denne verden, en hund uten pels trives nok bedre i Mexico enn en Husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Må bare le litt jeg. Dette med pelsen... Santo, syntes du Frisbee så veldig hemmet og ulykkelig ut pga all pelsen i ansiktet (link lenger opp)?

Hvor mange slike og lignende hunder kjenner du personlig? Du virker så uvitende nå. Mangel på erfaring rundt disse rasene du nevner kan jo være grunnen?

Ikke virker det som om du har de helt store erfaringene med utstilling heller... Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du det da eller? Såvidt meg bekjent så er det ingen, hverken forsker eller hundetrener, over den hele vide verden som har klart å finne ut hva en bikkje syns, føler, tenker og mener.

Du var ikke like enig i det når jeg hardnakket prøvde å si dette til deg å per olav sist.

Tråden er ment som en tankevekker til alle som mener kupering er det verste du kan kjøre å at dette er ulovlig.

Tror det da er påtide å se på hvilke plager avl på mange hunder har skapt å at loven sier det er ulovlig, en dag vil de forstå hva som skjer i dagens avlsarbeid å gjøre disse vannskapningene ulovlig.

Men ja, jeg trenger ikke vere professor for å forstå at en hund uten føtter eller pels føler at den mangler noe, den har da øyer å ser at alle andre har det men han kalles mopp å er laget for å subbe i bakken.

Nei ver snill vipsen, dette er ikke en hund.

Å selvfølgelig føler alle disse hundene ubehag, jeg kommer tilbake til alle sykdomene disse dyrene sliter med

men det skulle vise seg å vere noen stk å ikke helt lett å få full oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men den forstår ubehag å dette er det som går igjen hos disse såkalte "hundene" at de føler typer ubehag en hund ikke skal føle.

hmmm. Nå sier du vel litt i mot deg selv Santo? Du synes det er greit at unghunden din skal føle ubehag i form av en kupering, men fordømmer ubehaget ved å være langhåret. Jeg er fult klar over at kuperingen vil skje en gang, men er nå lell et ubehag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en hund uten føtter vil ha litt problemer ja :( Hvilke rase er det da??

Uansett, det er andre land enn Norge i denne verden, en hund uten pels trives nok bedre i Mexico enn en Husky.

Ja men kan den kalles en hund...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santo, hvis det er så ille med rasehunder.. Hvorfor har du en selv?

Mulig jeg har missforstått inlegget ditt men.. Jeg fikk intrykk av at du synes raseavl er noe piss...

Nei kjere deg, om hunden kan fungere som en hund er den både gla å ikke minst lovlig i følge norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kan den kalles en hund...?

Den kan formere seg med og få levedyktige avkom med andre hunder, så selvsagt er den av arten hund. Bare fordi den fraviker fra en eller annen "mal" du har laget oppi hodet ditt skal den liksom være mindre hund? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...