Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri


Santo

Recommended Posts

Dyrevernloven

Lov 20 desember 1974 om dyrevern

§ 1. Hvilke dyr loven gjelder for

Loven gjelder alle pattedyr, fuler å fisk.

§ 5. Avl

Det er forbudt å endre dyr sine arveanlegg ved avlsarbeid dersom......

1. Dette gjør at dyret er uskikket til å utøve normal atferd eller påvirker fysiologisk i uheldig rettning.

2. Dyret blir påført unødig smerte.

Til paragraf nr5.

Tror man her snart bør se på paragrafen om den fungerer slik den er ment, det står klart skrevet at

hunden ikke skal avike fra standard hund eller avike fra å leve ett normalt liv som hund.

Men hvordan lever en hund uten pels ett normalt liv som hund....? ( den kan ikke vere ute normalt på vinteren da dette kan medføre flere forskjellige typer frost skader, den kan heller ikke vere ute på sommeren da den både kan få hete slag å er meget utsatt for kreft )

Hvordan lever en hund med 5cm lange føtter ett normalt liv....? ( dette er bare umulig )

Hvordan lever en hund som er 1kilo, 20cm lang,20cm høy ett normalt liv som hund....? ( dette er å umulig da hunder alldri var ment som byttedyr for katter )

Hvordan lever en hund med mye pels i og rundt øynene ett normalt liv som hund....? ( om dette ikke klippes

som de fleste ikke gjør er dette meget ubehagelig for hunden å ikke minst hemmer det hunden i å leve ett normalt liv som den har krav på )

Å tror dere hunder som har 30-40 cm lang pels over hele kroppen synes dette er like fint som eier/oppdretter syns, eller om hunden synes dette er behagelig å drasse rund på i 25+ grader, like lite som jeg synes det er morro å puste å pese for å få pust tror jeg hunden å synes dette er ubehagelig.

Å hunder som er avlet så flate i annsiktet at de ikke lengre puster slik en hund skal puste ( dette er jo bare sykt, frik show kaller jeg det men aller vikktigst er det at dette er svert ubehagelig for hunden å i mange tilfeller fører det til problemer )

Å tror dere hunder med utstående øyer synes det er morro når øye faller ut av øyehulen....? ( dette skjer å når det skjer kan man bare ta vare på øyet å passe på så hunden ikke skader det mer å dra til dyrlege direkte )

Å til hunder som er avlet på fedme kan jeg bare si at jeg ser at de ikke har det godt, alle feite hunder har ett sorry blikk som forteller eier at den ikke har det godt, den ser ikke søt ut som noe mener, den har ett blikk som forteller at den er lei seg.

Paragraf 15. Forbud mot å stille ut dyr

Her gjelder bare det man kaller salgs dyr å gjelder ikke husdyr, men det er den dag i dag ikke lov å stille dyr ut offentlig for reklame eller pynt.

Er det ikke slik at utstillinger bare er for oss mennesker å at dette muligen er så langt unna morro for en hund som det er mulig å komme.

Dette er bare en måte for hunde eiere/oppdrettere å få en "merrit" liste som igjen gjør at oppdrettere lettere

får solgt valpene sine.

( man bør muligens forby utstillinger da dyr alldri bør ses på som en ting eller morro for oss mennesker. )

Å bare fordi de rette personene ikke har forstått at dette er ett levende kjøtt marked er det fortsatt lov.

Nei mulig det ikke er direkte salg der men mor å far hundene er der for å reklamere for sine valper å dette er ikke lov.

Ett godt eksempel på at utstilling ikke er får hunder men for oss mennesker...

Jeg var på en utstilling når valpen min var 3 måner å gikk nå rundt med han i hendene som tilskuer da jeg fikk den gode iden å gå bort for å hilse på en hund jeg syntes var fin, jeg fant fort ut at det ikke var så lurt som jeg trodde, da jeg nermet meg teltet deres fikk jeg berskjed om å ikke komme i nerheten av teltet deres siden hunden deres skulle i ringen om 1 1/2 time.

Dette er ikke morro for en hund å jeg er sikker på den forstår hvor syke disse eierne egentlig er, det er alldri bra for en hund å se eier stresset å urolig som om dette gjaldt OL gull.

Så ved nermere ettertanke tror jeg min dobermann har det bedre helt uten ører å hale enn alle de nevte hunder sitt liv.

Å nei jeg leter ikke etter ting som skal rettferdigjøre kupering men heller en måte å fokusere på de alvorlige tingene før man går løs på små plukk bare fordi du har en skrudd tanke om hva dyreplegeri egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror ikke det er på et hundeforum du vil finne de værste dyreplagerene... men det er bare vill gjetting fra min side... :rolleyes:

Santo.. Utstilling er til for at hunden skal beholde sitt eksteriør. Hvordan tror du dobbermann fortsatt ser ut som dobermann den dag i dag? Om ingen skulle stilt ut avelshundene sine så hadde det blitt veldig store forskjeller i utseende innen en rase.

Tror du har missforstått hva utstilling er.

Angående langhåret hund, så får de faktisk satt opp strikk i luggen, så de skal se noe. Hvertfall gjør min det. Og faktisk tror jeg lang pels isolerer litt mot varmen på sommeren, som mot kulden på vinteren.

Og din dobermann da, er det ideelt for den å ha så kort pels oppi nord? Tror du den liker å gå med dekken? Tror den fryser på vintern. Sorry, det blir for teit for meg å tenke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble dette innlegget så overdrevet at det var vanskelig å ta alvorlig :icon_redface:

Men det var kanskje ikke meningen heller?

Ja etter en lang tur i marka med hunden der jeg tenke over at jeg ble kalt en dyremishandler var dette noen av de taker som svirrer. :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som er avlet på fedme? AAHAHAHHA :icon_redface:

Ja jeg så en i dag, den var så fei i trynet at huden var dradd ned mot bakken, å det så ut som jeg kunne puttet hva som helst inn i huden rundt øynene uten at noen hadde funnet dette. <_<

Området rundt øyet så et som ett bettent sår.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja etter en lang tur i marka med hunden der jeg tenke over at jeg ble kalt en dyremishandler var dette noen av de taker som svirrer. :wallbash:

Lurt å gi seg mens leken er god da. Ikke overdrive frem til det punkt at du ikke blir tatt seriøst... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så en i dag, den var så fei i trynet at huden var dradd ned mot bakken, å det så ut som jeg kunne puttet hva som helst inn i huden rundt øynene uten at noen hadde funnet dette. <_<

Området rundt øyet så et som ett bettent sår..

det er forskjell på fedme og løs hud da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er på et hundeforum du vil finne de værste dyreplagerene... men det er bare vill gjetting fra min side... :rolleyes:

Santo.. Utstilling er til for at hunden skal beholde sitt eksteriør. Hvordan tror du dobbermann fortsatt ser ut som dobermann den dag i dag? Om ingen skulle stilt ut avelshundene sine så hadde det blitt veldig store forskjeller i utseende innen en rase.

Tror du har missforstått hva utstilling er.

Angående langhåret hund, så får de faktisk satt opp strikk i luggen, så de skal se noe. Hvertfall gjør min det. Og faktisk tror jeg lang pels isolerer litt mot varmen på sommeren, som mot kulden på vinteren.

Og din dobermann da, er det ideelt for den å ha så kort pels oppi nord? Tror du den liker å gå med dekken? Tror den fryser på vintern. Sorry, det blir for teit for meg å tenke sånn.

Du sier utstilling er for eksteriør utvikling å dette er sant men det er ikke morro for hunden å er bare for at vi mennesker skal fylle ett ego som hunden ikke har å ikke minst at de som er mest oppe i dette med utstilling er oppdrettere som vil ha bedre meritt liste på hunden sin.

Dette er noe hunden ikke bryr seg om å er bare til for å fylle pengeboka til oppdrettere.

Langhøret hund kan selfølgelig klare seg fint men den er ikke i sitt rette ellement på for varme plasser.

Å når det kommer til min dobermann så klarer den å vere en hund i alle sittvasjoner å jeg stikker inn før hunden vil inn så jeg har valgt en hund som er perfekt til mitt liv å det været jeg har her.

Det er snakk om at hunden gjennom livet skal føle seg som en hund å kunne fungere som en.

Du kan si den ikke passer for lange ski turer men dette er da heller ikke en del av livet til en hund om da ikke eier drar den med ut på det.

Å det er alldri teit å tenke på hundens vellvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke tid til å skrive alt jeg mener om alt det anrde du skreiv (jo, jeg er enig i mye av det og jeg håper det blir innstramninger i lovverket slik at raser hvor man avler på deformiteter slik at hunden lider under sitt eget utseende blir forbudte)

Men utstilling. Hunden min er av en sosial type som har blitt lite miljøtrent, og vi har i det siste vært tilskuere på innendørs utstillinger nesten hver helg fordi han trenger miljøtreningen og fordi han digger det. Det har lite med hu kjære matmor å gjøre for jeg har aldri helt skjønt poenget med den store premiejakten og jeg trodde ærlig talt at hunden var for stygg til å bli noen bra utstillingshund.

Men altså: noen hunder synes det er artig med ståk og støy..tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faktisk inne på en del vesentlige ting Santo - det ER betenkelig at enkelte raser avles fram med defekter som gjør at de ikke fungerer som en hund skal gjøre. Jeg vet om enkelte raser JEG ikke synes man burde tillatt å avle på slik de ser ut i dag.

Når det er sagt, så må jeg selvsagt forsvare en del ting også.

Hundeutstillinger ble jo til for at man skulle sikre at de avlsdyr som ble benyttet bidro til å opprettholde rasenes særtrekk. Du skriver at hundene ikke liker dette... jeg har en hund som blir kjempehappy jeg når hun får bli med på en hundeutstilling ! Halen går, og hun elsker at folk kommer og hilser, hun flirter med andre hunder og synes dette er stor stas. Skjer det ikke noe, så legger hun seg ned i sin fulle lengde og SOVER. En hund som IKKE liker seg på utstilling vil heller ikke vinne noe særlig fordi den sjelden vil vise seg til sin fordel.

... forøvrig er det en myte at man får solgt valper lettere etter foreldre med meritter... iallefall i min rase. At JEG likevel velger å merittere mine hunder både i bruks og på utstilling er vel mer fordi jeg synes det er greit å vise at hundene duger til både det ene og det andre.

Forøvrig skulle du vel ha sett min langhårede hund (som i følge deg ikke tåler varme) da hun i fjor sommer gikk 1,5 km spor i 30 varmegrader og vindstille - og bare ble ivrigere og ivrigere jo lenger ut i sporet vi kom... men det var vel bare jeg som ikke så hvordan hun led av varmen ;)

Jeg har forøvrig ikke sett noe til at disse langhåringene har hatt problemer med å se eller oppføre seg som hunder selv med lang pels... jeg har imidlertid opplevd at det kan være en fordel med lang pels i trynet når det snør som verst... da er det bare å ta ned "hårtoppen" så dekker hårene øynene og hundene kan gå på som bare det uten å plages av snøpisk ;).

Kunne du forøvrig utdype hvordan man avler på fedme ???

Jeg har sett mange feite - til og med smellfeite - hunder jeg, men jeg vet hvorfor de har blitt feite liksom...

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tror dere hunder som har 30-40 cm lang pels over hele kroppen synes dette er like fint som eier/oppdretter syns, eller om hunden synes dette er behagelig å drasse rund på i 25+ grader, like lite som jeg synes det er morro å puste å pese for å få pust tror jeg hunden å synes dette er ubehagelig.

Oisann.. Visste du at pels kan også holde varmen ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye enig i det du skriver Santo. Det er ikke alle hunderaser som "virker" like godt egnet. Spesiellt når det blir mye rynker, hudfolder, trykket ansikt, bulende øyne, tung kropp, osv. Mange raser har også blitt avlet på seg sykdommer og plager. Men at det er dyremishandling vet jeg ikke om jeg er enig om. En hundeeier vil gjøre sitt beste for sin hund. Og om det så er : å klippe pannelugg, pels, passe på huden, mosjon, mat, etc. Så en hund med 5 cm føtter kan ha et godt liv. Bare det er tilpasset hunden. Min hund har lite pels, og jeg bor på et kaldt sted. Derfor kler jeg på hunden om vinteren. Dette for at hunden skal ha det komfortabelt og ikke fryse så mye. Man tar hensyn til de "svakhetene " hunden har. (forhåpentligvis)

Det med utstilling vet jeg ikke mye om. Folk tar hundene med for å prøve å ha den beste hunden. Men noen gjør ikke annet enn å kjøre omkring på utstillinger, selv om hunden har fått bevist champion mange ganger. Da blir det liksom om å gjøre å bli best flest mulig ganger.. <_< Men så lenge hunden får være hund i mellomtiden og syns det er fint å reise omkring og sitte og vente og løpe rundt i en ring. Men så er det vel egentlig ganske mange som ikke vet om hunden faktisk liker dette?

Jeg syns ingenting av det du nevte er dyremishandling. Dyremishandling er sulting, vold, at hunden ikke får stell og mosjon. Jeg syns det er mye mer alvorlige ting enn at en dachs har korte føtter, eller en mops har innklemt ansikt. Men jeg skjønner hva du tenkte på i innlegget ditt, og skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernloven

Lov 20 desember 1974 om dyrevern

§ 1. Hvilke dyr loven gjelder for

Loven gjelder alle pattedyr, fuler å fisk.

§ 5. Avl

Det er forbudt å endre dyr sine arveanlegg ved avlsarbeid dersom......

1. Dette gjør at dyret er uskikket til å utøve normal atferd eller påvirker fysiologisk i uheldig rettning.

2. Dyret blir påført unødig smerte.

Til paragraf nr5.

Tror man her snart bør se på paragrafen om den fungerer slik den er ment, det står klart skrevet at

hunden ikke skal avike fra standard hund eller avike fra å leve ett normalt liv som hund.

Men hvordan lever en hund uten pels ett normalt liv som hund....? ( den kan ikke vere ute normalt på vinteren da dette kan medføre flere forskjellige typer frost skader, den kan heller ikke vere ute på sommeren da den både kan få hete slag å er meget utsatt for kreft )

Kjære deg - det lever da hunder i andre strøk av verden hvor det både er varmere og kaldere enn her i Skandinavia... og de ser da vitterlig ut til å både trives og ha det godt!

Hvordan lever en hund med 5cm lange føtter ett normalt liv....? ( dette er bare umulig )

5 cm? Hva slags hunderase er det? Ikke engang en chihuahua har så små bein.

Hvordan lever en hund som er 1kilo, 20cm lang,20cm høy ett normalt liv som hund....? ( dette er å umulig da hunder alldri var ment som byttedyr for katter )

Du gjentar ordet "normalt liv". Kan du vennligst forklare hva du mener med det???

Hvordan lever en hund med mye pels i og rundt øynene ett normalt liv som hund....? ( om dette ikke klippes

som de fleste ikke gjør er dette meget ubehagelig for hunden å ikke minst hemmer det hunden i å leve ett normalt liv som den har krav på )

Hørt om strikk?

Å tror dere hunder som har 30-40 cm lang pels over hele kroppen synes dette er like fint som eier/oppdretter syns, eller om hunden synes dette er behagelig å drasse rund på i 25+ grader, like lite som jeg synes det er morro å puste å pese for å få pust tror jeg hunden å synes dette er ubehagelig.

Å hunder som er avlet så flate i annsiktet at de ikke lengre puster slik en hund skal puste ( dette er jo bare sykt, frik show kaller jeg det men aller vikktigst er det at dette er svert ubehagelig for hunden å i mange tilfeller fører det til problemer )

Der er jeg enig med deg Santo. Å avle på åpenbare deformiteter som svekker hundens livskvalitet burde ikke vært lovlig.

Å tror dere hunder med utstående øyer synes det er morro når øye faller ut av øyehulen....? ( dette skjer å når det skjer kan man bare ta vare på øyet å passe på så hunden ikke skader det mer å dra til dyrlege direkte )

Jeg vil vel tro at ingen synes det er "morro" om øynene skulle trille ut av skallen....

Å til hunder som er avlet på fedme kan jeg bare si at jeg ser at de ikke har det godt, alle feite hunder har ett sorry blikk som forteller eier at den ikke har det godt, den ser ikke søt ut som noe mener, den har ett blikk som forteller at den er lei seg.

Ingen hunder avles på fedme - hvor har du det fra?? At noen blir smellfeite har med eieren å gjøre - lite trim, feil mat og for mye mat. Og noen raser har mer anlegg for å legge på seg - akkurat som oss mennesker.

Paragraf 15. Forbud mot å stille ut dyr

Her gjelder bare det man kaller salgs dyr å gjelder ikke husdyr, men det er den dag i dag ikke lov å stille dyr ut offentlig for reklame eller pynt.

Du har misforstått. Utstilling av katt/hund/kaniner osv er lovlig og ønskelig for å kunne få frem de aller beste representantene for en rase. Slik at de kan danne grunnlag for videre avl og sørge for at rasen holdes rasetypisk og mest mulig sunn.

Er det ikke slik at utstillinger bare er for oss mennesker å at dette muligen er så langt unna morro for en hund som det er mulig å komme.

Dette er bare en måte for hunde eiere/oppdrettere å få en "merrit" liste som igjen gjør at oppdrettere lettere

får solgt valpene sine.

( man bør muligens forby utstillinger da dyr alldri bør ses på som en ting eller morro for oss mennesker. )

Å bare fordi de rette personene ikke har forstått at dette er ett levende kjøtt marked er det fortsatt lov.

Nei mulig det ikke er direkte salg der men mor å far hundene er der for å reklamere for sine valper å dette er ikke lov.

Ett godt eksempel på at utstilling ikke er får hunder men for oss mennesker...

Jeg var på en utstilling når valpen min var 3 måner å gikk nå rundt med han i hendene som tilskuer da jeg fikk den gode iden å gå bort for å hilse på en hund jeg syntes var fin, jeg fant fort ut at det ikke var så lurt som jeg trodde, da jeg nermet meg teltet deres fikk jeg berskjed om å ikke komme i nerheten av teltet deres siden hunden deres skulle i ringen om 1 1/2 time.

Dette er ikke morro for en hund å jeg er sikker på den forstår hvor syke disse eierne egentlig er, det er alldri bra for en hund å se eier stresset å urolig som om dette gjaldt OL gull.

Så ved nermere ettertanke tror jeg min dobermann har det bedre helt uten ører å hale enn alle de nevte hunder sitt liv.

Å nei jeg leter ikke etter ting som skal rettferdigjøre kupering men heller en måte å fokusere på de alvorlige tingene før man går løs på små plukk bare fordi du har en skrudd tanke om hva dyreplegeri egentlig er.

Santo: du maser om at bikkja ikke kan leve et normalt liv dersom den er mindre enn knehøyde, har mye eller lite pels, har korte bein, og deltar på utstilling. Jeg synes du beskriver ganske så mange hunderaser her nå jeg.... dachs for å nevne èn.

Er det Doberman som er gullstandarden på det perfekte hundeliv i dine øyne da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, deler av dette blir litt for overdrevet til at jeg klarer å ta deg seriøst.

Hva mener du er et normalt hundeliv?

Så lenge eier tar ansvaret sitt på alvor og forhindrer evt problemer (holder chi unna store,krigerske katter, klipper vekk håret foran øynene på langhåra raser osv osv) ser jeg ingen grunn til at disse hundene ikke kan leve som "normalt" (hva nå enn "normalt" måtte være..?)

Når det gjelder raser med utstående øyne, ekstremt lange rygger, ekstremt korte snuter osv er jeg faktisk enig med deg. Å avle dyr så ekstreme at alvorlige lidelser blir regelen, ikke unntaket, det synes jeg er uetisk.

Når det gjelder utstilling så ser jeg ikke problemet så lenge hunden trives. Slike fanatiske, gærninger som skal vinne, koste hva det koste vil kan vel (forhåpentligivs) ikke kalles representanter for den gjennomsnittlige utstilleren...

Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen hunden min plutselig begynner å hate utstilling, så slutter jeg å ta henne med.

Utifra ditt innlegg regner jeg med at du aldri har satt deg noe særlig inn i utstilling. Det er synd at du da blir sittende og tro at ingen hunder liker å være med der. I tillegg til å få vite om hunden er en god representant av rasen får du også en god dose miljøtrening med på kjøpet. Men det visste jo kanskje ikke du da.........

Vi hadde to newfoundlandshunder, og jeg er sikker på at de ikke led verken om vinteren eller sommeren.

Men noen gjør ikke annet enn å kjøre omkring på utstillinger, selv om hunden har fått bevist champion mange ganger. Da blir det liksom om å gjøre å bli best flest mulig ganger..

Jeg ser ingenting gale i det, jeg. Selv om hunden er champion er det masse igjen å vinne. Og de fleste hunder elsker utstilling, hvis ikke får de ikke vist seg fra sin beste side og gir ikke den samme utstrålingen (og det kan telle VELDIG mye at hunden er lykkelig i ringen. I labradorringen blir man nesten kastet ut om hunden ikke logrer som en propell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan liksom ikke annet enn å tro at mye av disse uttalelsene skyldes uvitenhet, eller mangel på erfaring med ulike hunderaser, rett og slett.

Hva er i følge deg ett normalt hundeliv da? Kan ikke helt skjønne hva slags liv dette er, når du utelukker så mange hunder... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig Santo kommer med en del gode poeng her, selv om en del av det er noe unyansert fremstilt.

Jeg syns selv det er ille når man avler på deformasjoner som er til hinder for en hunds normale utfoldelse.

Det er trist å se hunder som nesten ikke får puste, eller som går og subber magen i bakken. Det er også ille med hunder som er avlet så store og tunge at de lever livet med kroniske leddplager. Kan heller ikke si at jeg er noen stor tilhenger av øyne som detter ut av hodet.

Jeg mener ikke at folk skal slutte å skaffe seg slike raser, og jeg vil absolutt ikke ta fra den enkelte eier gleden ved sin hund ;) . Men rasene kan sikkert forbedres med mindre endringer i rasestandard i tillegg til bevisst avl.

En hund som er 20 cm lang og 20 cm høy kan godt ha en funksjonell kroppsbygning. Det er ikke cm over bakken som avgjør funksjonaliteten, men hvordan proporsjonene på kroppsdelene fungerer i forhold til hverandre. Det er viktig å skille mellom dvergraser og miniatyrraser.

Dvergraser har en genetisk disposisjon - chondrodysplasi - som gjør at skjelettet ikke utvikler seg normalt, og resultatet blir korte bein i forhold til kroppen. Det er flere grader av dette og noen raser med dette fungerer bedre enn andre. Men de fleste chondrodysplastiske rasene har generelt større problemer med hd, rygglidelser og øyelidelser enn mange andre raser.

Miniatyrraser har normale proporsjoner - de er bare mindre enn mange andre raser og dette er ikke til hinder for noe som helst. Faktisk har de fleste miniatyrraser en høyere forventet levealder enn større hunder, og levealder har vel i hvertfall litt med helse å gjøre, skulle man tro.

Hunder med flate ansikter - brachiocephale raser - har ikke bare rynkete ansikter utenpå, men de har også rynker på innsiden, som gjør at luftveiene blir tettere enn hos andre raser. Brachiocepale raser har også gjerne en større eller mindre grad av chondrodysplasi. Kroneksempelet på en slik rase er engelsk bulldog.

Når det gjelder pelslengde, kan man kle på en hund som har lite pels (noe flere av dobermanneierne jeg kjenner gjør med sine hunder). Og lang pels er ikke alltid et hinder i varmen. Min rase (med opphav i middelhavslandene og karibien) har f.eks lang pels som er "konstruert" spesielt for å holde varmen ute. De løper rundt og leker 25-30+, mens mange andre korthårete hunder ligger slått ut av varmen. Pelstypen er også så lett og luftig at den ikke hindrer hundens bevegelser. Og hår rundt øynene kan klippes eller settes i strikk.

Pels blir som regel ikke et problem med mindre hunden ikke får lov til å være hund fordi pelsen må holdes perfekt til neste utstilling.

Utstilling behøver ikke være en påkjennelse for en normalt nervesterk og sosialisert hund. Jeg syns det kan være et greit redskap å bruke til å velge ut de mest rasetypiske hundene eksteriørmessig. Men hvis utstillingsresultater blir viktigere enn helse og gemytt i avlsarbeidet, er det noe som er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier utstilling er for eksteriør utvikling å dette er sant men det er ikke morro for hunden å er bare for at vi mennesker skal fylle ett ego som hunden ikke har å ikke minst at de som er mest oppe i dette med utstilling er oppdrettere som vil ha bedre meritt liste på hunden sin.

Dette er noe hunden ikke bryr seg om å er bare til for å fylle pengeboka til oppdrettere.

Langhøret hund kan selfølgelig klare seg fint men den er ikke i sitt rette ellement på for varme plasser.

Å når det kommer til min dobermann så klarer den å vere en hund i alle sittvasjoner å jeg stikker inn før hunden vil inn så jeg har valgt en hund som er perfekt til mitt liv å det været jeg har her.

Det er snakk om at hunden gjennom livet skal føle seg som en hund å kunne fungere som en.

Du kan si den ikke passer for lange ski turer men dette er da heller ikke en del av livet til en hund om da ikke eier drar den med ut på det.

Å det er alldri teit å tenke på hundens vellvere.

;);) Du er jaggu en artig kar du Santos.. */tørke lattertårer*

Er det ikke bare for ditt ego at du vil kupere din hund?

Eller er det fordi den da vil leve et mye bedre hundeliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernloven

Lov 20 desember 1974 om dyrevern

§ 1. Hvilke dyr loven gjelder for

Loven gjelder alle pattedyr, fuler å fisk.

§ 5. Avl

Det er forbudt å endre dyr sine arveanlegg ved avlsarbeid dersom......

1. Dette gjør at dyret er uskikket til å utøve normal atferd eller påvirker fysiologisk i uheldig rettning.

2. Dyret blir påført unødig smerte.

Til paragraf nr5.

Tror man her snart bør se på paragrafen om den fungerer slik den er ment, det står klart skrevet at

hunden ikke skal avike fra standard hund eller avike fra å leve ett normalt liv som hund.

(...)

Hvordan lever en hund med mye pels i og rundt øynene ett normalt liv som hund....? ( om dette ikke klippes

som de fleste ikke gjør er dette meget ubehagelig for hunden å ikke minst hemmer det hunden i å leve ett normalt liv som den har krav på )

(...)

Mm, må si han ser litt hemmet ut ja. ;)

http://photobucket.com/albums/a332/Frisbee...lpefrisp074.jpg

Sorry, klarte ikke dy meg... Frisbee er vel den av hundene mine som faktisk er MEST hund av dem alle (om man kan si det slik)

(Måtte legge inn link da. Skjønner ikke disse reglene jeg, enda jeg har lest dem noen ganger nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...