Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er en terrier?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Noen spurte meg for en stund siden om hva som var typisk for terriere. Det var et spørsmål som jeg ble gående å tenke på etterpå... Når det gjelder utseende så har jo f.eks. en manchester, en amstaff og en skotsk terrier lite til felles, kan man si. Når det gjelder temperament finnes det nok mange andre raser som er skarpere og mer voktende enn en wheaten. Lurer nesten litt på hvorfor denne gruppen av så ulike hunder har et fellesnavn... En wheaten ligner mer på en schnauser f.eks. enn på en bostonterrier, kanskje er de mer i slekt genetisk også? Hva mener dere er typisk for alle terriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere wheaten fra hundeparker mm. (tittet litt på rasen da jeg så etter hund nr. 2 også, selv om jeg ikke er noen "terrier-person") og mitt inntrykk så langt er at de ikke egentlig er så "terrier". (?) (Selv om det står noe ganske annet i et par bøker jeg har sett. :) )

Er jeg helt på jordet nå? Ingen har vært hanhundaggressive, blitt hissige/geara i lek, vært sta e.l. (som er mine terrier fordommer :) ) Har i grunn møtt flere avvikende terriere, en bedlington jeg trodde var en puddel blandt annet :rolleyes:

Har du sett American hairless terrier da? :)

Ellers tenker jeg hmm.. Terrier: liker å grave (det gjør min ikke-terrier også) og blir geara/ striere av tøff behandling/smerte (pga småviltjakt bakgrunn). (?) Men har ikke peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der har jeg fundert på selv også!

Som mange vet går jeg å sikler på Manchester terrier og i begynnelses fasen da jeg kikket på rasen og snakket med oppdrettere, så sa mange at " ja, rasen er ikke noen typisk terrier, altså".

Så det fikk meg jo litt å lure, hva er en typisk terrier? Gruppen er utrolig forskjellig alt fra Yorkie til Pitbull...Wheaten til Manchester.... Ikke mange felles trekk i hverken utsene eller oppførsel..

Mensom Rimfrosthuldra sier så er jo det første jeg tenker når jeg hører terrier: "hissig lite barte-fjes".

Og det er nok den illusjonen Manchester oppdretterene "mine" prøvde å få meg til å tenke bort fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier er jo et vidt begrep. Ta for eksempel tibetansk terrier. Den heter terrier men klassifiseres ikke som terrier. Fikk navnet sitt en gang i tiden fordi den lignet på en terrier.

Akkurat som tibetansk spaniel, heller ikke er en spaniel rase... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bruksområdet som definerer hva som er en terrier da?

http://en.wikipedia.org/wiki/Terrier

tviler jeg på.. I såfall er musejegeren min en terier, og han er spaniel sist jeg sjekka..

En fuglehund, for eksempel en setter er jo en fugle hund selv om den ikke brukes i jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler jeg på.. I såfall er musejegeren min en terier, og han er spaniel sist jeg sjekka..

En fuglehund, for eksempel en setter er jo en fugle hund selv om den ikke brukes i jakt?

Jeg mente det opprinnelige bruksområdet. Det jeg har lest om terriere som gruppe i bøker samsvarer i hvertfall med det som står i artikkelen jeg linket til.

En spaniel blir ikke terrier selv om den fanger en mus, og en border collie blir ikke en fuglehund om den fanger en due. Det er spørsmål om hva hunden opprinnelig har blitt avlet for - ikke hva den eventuelt måtte finne på i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer om terriere:

- Ordet terrier kommer fra det latinske ordet terra, som betyr jord. Dette navnet fordi de opprinnelig var hi-hunder.

- Har også blitt brukt til jakt på rev, grevling, oter, kanin og mindre hårvilt.

- Før de ble tatt i bruk til jakt var de skadedyrsutryddere på gårdene.

- Adel og herremannsfolk hadde glatthårete terriere, mens andre måtte ta til takke med ruhårete.

- For å utføre sitt arbeid måtte de være ekstremt modige, utholdende, lynraske, stae, ufølsomme for smerte og ha stor kamplyst.

- En del populære terrierraser har gjennom avl blitt mindre interesserte i jakt og har fått et mykere temperament.

- Bl.a bullterrier, staffordshire bullterrier og boston terrier er molosserraser som har blitt blandet med terriere for å få frem et skarpere temperament. Det er molosserne i dem som gjør at de skiller seg mye i utseende fra andre terrierraser. Disse rasene ble opprinnelig brukt til okse- eller hundekamper.

(Kilde: Rasekunnskap, Åsa Ahlbom og Agneta Geneborg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Havana, jeg ble litt klokere nå. Poenget er altså at opprinnelige terriere etter hvert er blandet med andre raser for å få fram diverse egenskaper, slik at den gruppen hunder som kalles terriere idag har lite til felles når det gjelder utseende. Når det gjelder personligheten til dagens terrierraser er det mye man kan si som passer for mange eller de fleste terriere, men veldig lite man kan si om alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...