Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilbud fra oppdretter


Inustaff

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

oppdretter begynner å krangle på tlf,jeg får ikke avlive hunden,for jeg har ikke lov pga forkjøpsrett.

HJELP...

Har ikke du betalt full pris for hunden?

I så fall er hunden din og oppdretter har ikke mye h*n skulle ha sagt og hva i alle dager skal no oppdretter med en hund som er ødelagt.

Det er din hund og ditt valg enkelt og greit.

Hadde noen av mine valpekjøpere ringt og sagt at hunden avlives på grunn av noe slikt så hadde jeg sagt værsågod(forde om jeg skriver i kontrakten at jeg har forkjøpsrett).

Det her er vell egentlig ikke snakk om noe forskjøpsrett heller for hunden selges ikke, den avlives grunnet et meget dårlig gemytt som ikke det har hjulpet noe å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdretter begynner å krangle på tlf,jeg får ikke avlive hunden,for jeg har ikke lov pga forkjøpsrett.

HJELP...

Nei, mener du det??

Vet du, det tror jeg at jeg hadde tatt lang fart og blåst i... Du fikk ikke levere tilbake hunden tidligere, men nå skal han plutselig ha den?? For en idiot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg avbestille timen..jeg hadde oppdretter her igår og sa at nå har du ikke hørt på meg fra hunden var liten og jeg har ikke fått refundert den...

Greit,men nå skal jeg til terapaut imorgen,selv om jeg vet svaret...

Nå krangler plutselig oppdretter nmed tlf frem og tilbake og sier at iflg kontrakten har jeg ikke lov å avlive den i denne settingen...

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre??

Oppdretter er ingen god hundemann,jeg mistenker at han vil ha hunden til avl pga hundens utseende i forhold til utstilling...??

Har han denne retten?

Han vil hente hunden med en gang..det har han nektet på fra hunden var 13 uker og jeg ville refundere...

Hva skal jeg gjøre..alt dette rotet med denne oppdretter.

Oppdretter sa plutselig at det var hans ansvar,ikke mitt..derfor skulle han trene hunden og få den til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg om hva han sier uansett, det er ikke hans hund og tar han den tilbake for å avle på hunden bare på grunn av utsendet så er det noe i veien med fyren.

Ble du forresten tilbudt pengene igjen for hunden da? for hvis ikke så kan han i hvertfall ikke ta hunden tilbake. Du bør i hvertfall få igjen hele kjøpesummen for hunden ellers så skal han ikke ha den, du har jo tross alt jobbet med den lenge for å prøve å få hunden til.

Men når alt kommer til alt så har han ingen rettigheter så lenge du har kontrakt på at hunden er betalt, forde om det står at han har forskjøpsrett i kontrakten(som jeg håper du også har en av) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud da, virker veldig ustabil han oppdretteren da.. Du får hørre deg rundt og ringe politiet om du må det for de har hverfall greie på det..Skulle sett mld din litt før i dag så kunne jeg har spurt han politimannen vi har i rettslære på skolen...Men hverfall håper du finner ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lytte til hva oppdretteren sier, hvis du og uavhengige hundeeksperter som har sett på hunden ser at her er det forlengst gått galt?

Selv en kontrakt med såkalt "tilbakekjøpsrett" er juridisk helt uten betydning, dersom den ikke er tinglyst. Ikke la deg presse, og gjennomfør det DU bestemmer deg for - bare ved hjelp av folk som du selv føler er til å stole på, og som kjenner deg, hunden og kan mye om hund og adferd og har sett problemhunder før. Og som ikke har noen økonomiske eller andre hensikter bak handlemåten sin, som det kan virke som om denne oppdretteren din har.

Hadde mitt tunge valg vært at denne hunden ikke har det bra, den har det best dersom den får slippe, så hadde jeg ikke vært veldig interessert i hva en - etter ditt utsagn - useriøs oppdretter som ikke har vist interesse før, hadde å si. Antagelig er det andre hensikter bak, men tenk deg hvilket liv hunden i så fall kanskje får; innestengt i en løpegård, uten særlig sosial kontakt, bare for å brukes i useriøs avl som kanskje vil sette nye eiere som deg i en like hjerteskjærende situasjon? Eller at han videreselger den til noen som skal ha "tøff vakthund".... det kan også skje.

Jeg hadde bekymret meg mindre om penger tilbake og alt det der, siden ting er vanskelige å måle - hvem sin "skyld" det er for hvorfor hunden ble slik eller slik. Lidelse kontra penger, det blir kanskje en avveining - men der hadde jeg tenkt på hunden, og det du som eier mener er best.

Veldig trist, alt dette, men jeg synes det er leit at en slik oppdretter gjør alt mye vanskeligere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff..så må du slite med oppdretteren oppå det hele :)

Enig med de andre: gi beng i han, han har ingenting han skulle sagt!

Men det må jo gjøre en uholbar situasjon bare enda verre for deg :P

Føler virkelig med deg i den situasjonen du er i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ang dettte med forkjøpsrett. Vi har også på våre kontrakter at dersom kjøper ikke kan/vil ha hunden mer, vil vi ha tilbudet om å kjøpe den tilbake. Dette bl.a. for å ungå at friske fine hunder blir avlivet uten grunn. Og så kan vi bare håpe at de henvender seg til oss om en slik situasjon skulle oppstå.

Fikk tlf fra veterinæren i fjor en gang, om at noen hadde kommet inn med en hanhund som de sa skulle avlives. Dyrelegen så på papirene at den kom fra oss, og hadde vett til å ringe oss. De sa han var agressiv mot alle. Vi tok han hjem og hadde han her i rundt ett halvt år. Dette var jo helt greit ettersom eierne da slapp i betale avlivingen. Deretter ble han omplassert, og har ikke vist agressive tendenser mot noen, og de har i ettertid innrømmett at så var han ikke agressiv likevel da...

Så sånne folk finnes desverre. Så å ha med det i kontrakten er ikke i seg selv useriøst mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg nevnt min nå 1 år gamle Cane Corso gutt,Loke..

Det som er sagt er at oppdrettet og tilstanden hos valpene som møtte meg var et dårlig syn,og jeg burdte etter å ha oppfostret hunder før,og hatt flere valpekull sett at hundens psyke var/er heller dårlig.

Jeg konfronterte oppdretter med dette,etter bare et par dager,og oppdretter sa at det var "helt normalt".

En valp på 13 uker oppfører seg ikke sånn.Og han argumenterte med at rasen var reservert,noe som jeg har kjennskap til etter 11 års erfaring med Akita.

En reservert hund er ikke det samme som en DRIT nervøs hund.

Corso skal være en stødig rase,på lik linje med Akitaen kan den mislike fremmede.

Jeg vil nå si at en 13 ukers valp som flekker tenner,hyler og pisser på seg fordi noen passerer metervis på avstand...og ikke engang ser på hunden,er nervøs og merkelig.

Også en hund som knurrer til folk som går på andre siden av fortauet,og ikke engang ser ut til å ha sett at hunden var der.

Aldri har jeg opplevd maken til valp.Og jeg har sett mange.

Må bare beklage at det "samme" innlegget kommer igjen...men nå begynner det å skje ting her.

Jeg har prøvd å få noe lurt utav oppdretter fra hunden var liten.

Spurte om jeg kunne returnere den etter 2 dager,men dette var ikke mulig.

Jeg skulle bare se det an..hunden ville bli bedre med alderen.

"Bare banke den!"sa idioten...Okei??Aldri ville jeg gjøre det...kan ikke si det hjelper på en nervøs hund.

Det er blitt bevist flere ganger at hundens adferd er ustabil..

Tilstanden forverrer seg til tross for råd om trening..han lever sitt eget liv..

og jeg skjønner ikke hva som feiler han...

Flere mennesker med god kunnskap på hund sier at hunden oppfører seg på en truende,men likevel nervøs måte.De sier at de kan se at det "bor noe der"...

Noe fasit eller reaksjonsmønster er det ingen som finner.

Jeg vet at noe av det som bor der er en sofasliter og en kosegris som elsker å tyne fanget mitt.

En gladgutt som elsker å løpe og leke, er lydig som fy når han skjønner tegninga...

og elsker lek med andre hunder uansett kjønn og rase.

Han er glad i barn og elsker alle i familien

Men å gå tur med hunden er et *******...

Det går ikke an å ha folk i nærheten.

En annen Corso oppdretter fikk se på hunden en gang,og sa at hunden ville skape dårlig rykte for rasen.

Som om jeg ikke vet det.Og det er fryktelig leit da jeg er glad i Loke,selfølgelig.

Nå har vi etter måneder med trening og konsultasjon og andres meninger egentlig forstått at slaget er tapt.

Problemet er at jeg trekker meg hele tiden,fordi jeg ikke orker å ta en avgjørelse.Feig som jeg er.

En mann som har flere års erfaring med rasen,og er hundetrener/terapaut skal se på Loke imorgen og gi meg noen tilbud fikk jeg telefon om.

Jeg vet ikke hva som mentes med hans tilbud,men hans venn tilbudte meg valp fra deres oppdrett om jeg ville avlive Loke.Vi har ikke råd til å ha sånne individer av vår rase,sa han.

Dette har jeg sagt lenge...så jeg vet jo at det stemmer.

Nei,Vi trenger ikke ustabile hunder av såkalt "skumle raser"

Må få med at alle de andre hundene av rasen jeg har møtt er gode i hodene sine.

Med unntak av kullsøster som er avlivet av samme grunn...men henne så jeg aldri da.

Jeg har nå tilbudet om en ny start,fra et virkelig seriøst oppdrett/kjekke folk ,

hvor valpene virker friske og hengivne,er ordentlig preging/sosialisering i hjemmemiljø..

foreldre me godt gemytt..og mennesker som kan jobben sin.

Kravet var at jeg må avlive Loke ,denne mannen vil ha en dårlig representant for rasen fjernet...

det er jeg helt enig i...men det er jo gullet mitt det er snakk om.Er så deprimert..har ikke sovet inatt..

Denne oppdretteren tar på en måte ansvar for den andre oppdretters useriøse oppdrett.

Valpen vil jeg få til redusert pris pga problemene med det andre oppdrettet.

Nå sitter jeg her å aner ikke hva jeg skal tenke...

Det er jo snillt gjort av dem...men hva synes dere?

Har ikke lysst å ta avgjørelser på noen ting.

Nå har dyrleger,vanlige folk,og terapauter begynt og reagere på hunden.

På tide å gi opp nå??

Sorry at jeg maser om dette,men må få det ut...

Huffda :) Dette minner meg stygt om min flotte Schæfertispe. Når du beskriver Loke, blir det som å oppleve Chicka igjen. Jeg fikk henne ikke avlivet før hun ble 4 år, og det var som du beskriver et ******* å gå tur med henne. Hun ble helt rabiat når vi traff folk på tur.

Jeg beklager å måtte si det, men jeg hadde ikke latt det gå så lang tid idag før jeg gjorde noe.

Hun var en skikkelig kosehund sammen med oss, men kom det folk på besøk gikk hun rundt og knurret og flekket tenner. Det er ikke mye morsomt.

Vil jo også anta at de ikke har et fullverdig liv, siden vi som eiere innerst inne ikke stoler på dem.

Men kjenn etter din egen magefølelse her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg avbestille timen..jeg hadde oppdretter her igår og sa at nå har du ikke hørt på meg fra hunden var liten og jeg har ikke fått refundert den...

Greit,men nå skal jeg til terapaut imorgen,selv om jeg vet svaret...

Nå krangler plutselig oppdretter nmed tlf frem og tilbake og sier at iflg kontrakten har jeg ikke lov å avlive den i denne settingen...

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre??Hvis du har kjøpt og betalt hunden, er den din

Oppdretter er ingen god hundemann,jeg mistenker at han vil ha hunden til avl pga hundens utseende i forhold til utstilling...??Hvis hunden har en medfødt redsel SKAL den selvfølgelig ikke avles på!!

Har han denne retten?Nei, ikke så lenge du har kjøpt hunden. Hvis du skulle solgt den, er det anderledes

Han vil hente hunden med en gang..det har han nektet på fra hunden var 13 uker og jeg ville refundere...

Hva skal jeg gjøre..alt dette rotet med denne oppdretter.Han kan ikke hente hunden uten at han har bevis for at du er en dårlig hundeeier

Oppdretter sa plutselig at det var hans ansvar,ikke mitt..derfor skulle han trene hunden og få den til...

Det er jo rart at oppdretter ikke har tenkt på dette før. Er hunden din forsikret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter har vel egentlig ikke så mye han skulle sagt om hunden blir avlivet av dyrevernmessige forhold. Og det er vel nettopp det som ligger til grunn her. Må også si at når du har kontaktet oppdretter tidligere og han ikke ville ta hunden tilbake, så har han faktisk sagt fra seg sin mulighet til å bruke gjenkjøpsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er bra å ha sånn i kontrakten sin, men det som har skjedd her, burde vel ikke skje?

Selvsagt ikke!! Men jeg reagerer bare på at visse ting blir fremstillt som useriøse, når de egentlig i er useriøse kun i denne sammenhengen. Ville bare derfor skrive noen ord om det. :)

Er jo ikke lenge siden den samme oppdretteren ble kalt useriøs fordi hun ikke hadde chippet valpen, og hunden var derfor som en blandingshund... <_< Hvilket heller ikke er noe sikkert tegn på en useriøs oppdretter.

Selvsagt skal ikke ting være slik som i denne situasjonen. men når så mange småting blir fremstillt som useriøse hver for seg, så sier jeg noe, nettopp for å få frem at disse tingene jeg har nevnt ikke trenger å være det. Og det er synd om helt uerfarne skulle slå fra seg en god oppdretter på grunnlag av at en "forkjøpsrett"- klausul i kontrakten eller at h*n ikke chipper valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke!! Men jeg reagerer bare på at visse ting blir fremstillt som useriøse, når de egentlig i er useriøse kun i denne sammenhengen. Ville bare derfor skrive noen ord om det. :)

Er jo ikke lenge siden den samme oppdretteren ble kalt useriøs fordi hun ikke hadde chippet valpen, og hunden var derfor som en blandingshund... <_< Hvilket heller ikke er noe sikkert tegn på en useriøs oppdretter.

Selvsagt skal ikke ting være slik som i denne situasjonen. men når så mange småting blir fremstillt som useriøse hver for seg, så sier jeg noe, nettopp for å få frem at disse tingene jeg har nevnt ikke trenger å være det. Og det er synd om helt uerfarne skulle slå fra seg en god oppdretter på grunnlag av at en "forkjøpsrett"- klausul i kontrakten eller at h*n ikke chipper valpene.

ok :P da skjønte jeg deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhr..ikke begynn å dra inn de der chippegreiene her.

Jeg var irritert på oppdretter pga alle mulige ting,og når oppdretter nærmest skal tvinge meg til å stille ut en hund jeg egentlig ikke mener vil takle en utstilling og får vite noen dager før utstilling at hunden må chippes,så blir jeg selfølgelig enda mer irritert fordi oppdretter her er nemlig et dass uten like,og han skal ikke få fortsette valpefabrikken sin der han håver inn på penger og ikke gir helseattest med valpene sine engang.

Nå skal det sies at hunden klarte seg fint på utstilling og at vi ankom over 1 1/2 time før det startet,for å sjekke ut reaksjonene.

Hadde det blitt dårlig,ville vi reist hjem.

Merkelig at denne situasjonen med dommer og alt gikk bra,men alt annet er umulig...men sånn er det.

Folke MENGDER hvor enkelt personer ikke skiller seg ut er ikke like lette og ta kontroll over og plukke ut potensielle farer.

Det blir mer virvlende...og ingen stirrende blikk,eller skumle siluetter som vandrer stille og "skummelt"forbi..

Hundefolk sa jeg burdte prøve utstilling.

Angsten min på det området var forgjeves..Men hvordan kunne jeg bli så dum å tenke at dette var "den store testen"som skulle avgjør om hunden var til å leve med.HØH

Jeg vet hvorfor oppdretter er USERIØS,for det er et PENT ord på ham.

Jeg velger å mene at en grådig useriøs oppdretter på alle måter fortjener å bli kalt det.Jeg er ikke den eneste som mener det.

Synd at det ikke går an å stoppe slike oppdrett,men tro meg jeg har vært på innsiden..og jeg er en god skuespiller som visst pokker skal knuse hele dritten...*pønske*

At jeg nevner at en hund uten chip er på lik linje med en blanding,var for å poengtere at en oppdretter som selger en hund for 12-15 tusen burdte kunne inkludere noe som er krevet for at hunden skal delta på rase-hund utstillinger og div.prøver.

Det var jo selvsagt ikke fordi hunden var verdiløs i ordets forstand.

De som ikke skjønte det poenget får bare unnskylde..jeg mente det var et godt poeng for min del.Det er jo nemlig en dyr rasehund man kjøper,og man vil gjerne at den er ytstyrt med det "lille ekstra"som gir den en rasehunds muligheter,til den prisen..

Jeg mener dette er lite forlangt...men det er nå meg..Grøss og gru..er ikke i humør nå.Er trigget hele dagen/flere dager..så unnskyld meg..men jeg liker ikke når folk er pirkete og "forsvarer"det de tror og tenker fordi om jeg har uttalt en liten del av det jeg synes er useriøst.

Jeg hadde da ikke behov for å ramse opp hele rekka om hva oppdretter var i chip innlegget,det var en IRRITASJON.

Selv om jeg fortsatt mener oppdretter bør chippe .

Jeg er ikke av typen som kaller folk useriøse i vildesky...selv ble jeg jo kalt useriøs og det ble sagt at jeg fremsto dårlig fordi jeg brukte et ord som *ustabil*på hunden min.

Som dere ser stemmer det ,men man skulle da tro at de som gikk i forsvar for hunden min så på ordet som et sjellsord mot hunden min.

Men det var ikke saken nå da..måtte bare få det ut...

Hunden er ustabil,og er ikke mer.

Case closed...

Sover jeg ikke nå..på 3 våkedøgnet så SPRENGER hodet mitt.

Mulig at det er derfor temperamentet mitt kommer så sterkt nå ja.

Faktisk vennlig hilsen meg ZzzZZz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ustabil,og er ikke mer.

Case closed...

Sover jeg ikke nå..på 3 våkedøgnet så SPRENGER hodet mitt.

Mulig at det er derfor temperamentet mitt kommer så sterkt nå ja.

Faktisk vennlig hilsen meg ZzzZZz

Nå falt jeg litt av her. Har du fått avlivet den? Det er uansett rett avgjørelse. Gutten hadde det ikke bra i det hele tatt, virket det som. Og jeg håper at oppdretter innser tabben h*n har gjort fra dag 1.

Håper du fikk sove!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...