Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så få aktive hundeungdom?


Benedicte

Recommended Posts

Av alle norske ungdommer med hund - hvorfor er det så få av disse som er aktive? Hva er grunnen til at så få ungdommer konkurrerer med hunden sin i lydighet, agility, bruks, utstilling osv? Ville hundeungdom blitt mer aktiv om hundeklubbene hadde flere alternativer for ungdom? Hvilke da, i så fall? Vil det bli mer inspirerende for hundeungdom å drive aktivt om hundeklubbene startet noen form for alternativer for ungdom?

Hva gjør at så få ungdommer er å se på bruksstevner? Mangel på kunnskap om hundesporten? For "voksent" miljø?

Hilsen Benedicte som trenger argumenter for en hundeungdom-fiksert-retrieverklubb på medlemsmøte i morra B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm

Ja godt spørsmål. Jeg mener nå at ungdommer er for dårlig informert, at NKKU burde vært flinkere. De informerer på utstillinger og i bladet hundesport, men det må da finnes andre måter å "nå" ungdommer på?

Det er veldig forskjellig fra hundeklubb til hundeklubb om hvor "voksent" miljøet er. I min er jeg så heldig å være styremedlem (nå er jeg 17, blir 18 i år, men ser på meg selv som fullt og helt BARN :) ). Helt siden jeg begynte der har de ønsket meg og andre ungdommer velkomne. De har informert om kurs, konkurranser o.l. Med andre ord, hundeklubben min vet å ta vare på "fremtiden"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor går den nederste og øverste alderen for ungdom ifg deg? litt greit og vite bare :)

men for min egen del, skal jeg etterhver konkurere med Ask. Grunnen til at jeg enda ikke har begynt er at vi ikke har kommet langt nok i treningen. men i løpet av 07 blir vel vår første debutt i konkuranse tipper jeg. LP antagelivis. Ellers Stiller jeg jo hunden selv på utstillinger.

Selv om klubben min ikke har noe eget for ungdom, er de skjeleglade hver gang det kommer ungdom med hund på treninger osv. de synns det er kjempebra at ungdom er aktiv med hund, og der er det ikke for voksent miljø. Folk kommer å spørr : skal jeg hjelpe deg med noe før jeg begynner med min egen hund?

man blir så godt mottatt at det ikke behøver å være bare ungdommer der.

I går takket jeg ja til å bli med i LP komiteen i klubben. lo først av det, og hintet om aldergrense, men den eksisterte visst ikke, var bare gøy å få ny pust inn i klubben!

men om klubben hadde hatt noe eget for ungdom (noe jeg synns høres ut som en super ide) så hadde jeg nok ikke vært enda mer aktiv. Fordi jeg ble så godt mottatt av klubben, at jeg ikke føler behov for noe som er tilegnet ungdom. Slik som det er nå, gir det en litt oppløftende følelse og trene med proffer. og om det hadde vært en ungdomsgruppe i klubben, så hadde vi kanskje følt oss "bortstuet" eller noe :P I sommer skal jeg tilbringe hver ledige dag på nidarosbanen, med trening og hjelpe til med konkuranser osv. :)

ang det med feks bruks, så trur jeg mange ungdommer heller vil ha en hund som hevder seg på utstilling (altså utseende) og en hund som hevder seg i lydighet ("det er jeg som har trent hunden som netopp vant LP!") og agility osv. enn en hund som kan gå rundering, ipo osv :D hvorfor det er sånn vet jeg ikke :P

Så den generelle grunnen til at få ungdom kunkurerer osv trur jeg er fordi de er for ferske med hund. det ligger bøttevis med kunnskap, og årslang trening før en hund (og eier..) er klar for en konkuranse. i de fleste tilfeller hvertfall :P ikke alle fikk begynt med trening og sitter inne med så mye kunnskap i såpass ung alder som deg. og sier nok en gang at det du har oppnådd i LP og alt det andre, er virkelig et forbilde! Du beviser for meg hvertfall, at ungdom er likså flink, og når like langt med hund som en hver voksen person! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benedicte :)

Jeg har jo i mine øyne en helt fantastisk hund :) Dette er en hund jeg trener lydighet, bruks (folke spor, rundering og feltsøk), gjeting og agility med. Jeg har alltid hatt lyst å konkurrere. Men desverre er den min helse som svikter. Siden høsten 2004 har jeg vært sterkt plaget av ME. Det gjør at jeg ikke har lov til å trene så mye med hunden, eller gå tur. Men jeg har jo en border collie som må aktiviseres :D Jeg mener jeg har en hund som takler det meste. Nå som jeg er mye syk, og derfor er lite på skolen, er det kun jeg og hun som er hjemme. Dette har jeg brukt til å trene hunden min til å hjelpe meg med ting som feks hente telefonen når det ringer, hente fjernkontrollen osv. Dette er jo ikke noe vi kan konkurrere i :P

Når vi trener så trener vi mest bruks. Har vært for det meste spor. Jeg er sikker på at vi kunne ha klart å konkurrere, men hunden er ikke registrert, og er heller ikke skuddfast :P Så derfor har vi ikke gjort det.

>Ville hundeungdom blitt mer aktiv om hundeklubbene hadde flere alternativer for ungdom?

Ja, det ville hvertfall jeg :P Synes også at NKKU kunne ha gjort noe. Mer enn en leir på sommeren :D De kunne også hatt noe for oss som bor på vestlandet <_< :P

>Vil det bli mer inspirerende for hundeungdom å drive aktivt om hundeklubbene startet noen form for alternativer for ungdom?

Ja, kanskje det kunne vært noen konkurranser bare for ungdom mellom feks 13-20 år. Slik at det ikke blir tatt så seriøst som mot de som har drevet med hund i 20-40 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om klubben hadde hatt noe eget for ungdom (noe jeg synns høres ut som en super ide) så hadde jeg nok ikke vært enda mer aktiv. Fordi jeg ble så godt mottatt av klubben, at jeg ikke føler behov for noe som er tilegnet ungdom. Slik som det er nå, gir det en litt oppløftende følelse og trene med proffer. og om det hadde vært en ungdomsgruppe i klubben, så hadde vi kanskje følt oss "bortstuet" eller noe I sommer skal jeg tilbringe hver ledige dag på nidarosbanen, med trening og hjelpe til med konkuranser osv.

Men tror du ikke at hundeungdommer som sitter på rævva dagen lang (gjennomsnitts hundeier-ungdom) hadde blitt mer motivert til å trene aktivt med hund om det hadde vært bedre ungdomsarbeid i hundeklubbene? Jeg tenker ikke bare "alle ungdommer får egen treningstid og plass", men kanskje egen komitee som holdt foredrag, så uoffesielle konkurranser hvor ungdommene kan tørre å "drite seg ut" uten å føle at de blir ledd av osv..? Selv hadde jeg likt veldig godt å trene med ungdom. Jeg har på følelsen at ungdommer tør å si mer når det er flere andre ungdommer med, for da vet de at de blir hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting... mange ungdommer vet ikke helt hvor de skal henvende seg. De vil kanskje starte med lydighet/agility etc, men de "tør" ikke møte opp fordi de kanskje er redd for å bli stående alene? Siden de kanskje ikke kjenner noen - og siden alle de andre er så mye eldre?

Jeg tror at, om det hadde vært flere ungdommer, så ville ikke man vært like nervøs for å møte opp på trening første gang. Jeg tror at det da er mye mindre sjanse for å bli stående alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke at hundeungdommer som sitter på rævva dagen lang (gjennomsnitts hundeier-ungdom) hadde blitt mer motivert til å trene aktivt med hund om det hadde vært bedre ungdomsarbeid i hundeklubbene? Jeg tenker ikke bare "alle ungdommer får egen treningstid og plass", men kanskje egen komitee som holdt foredrag, så uoffesielle konkurranser hvor ungdommene kan tørre å "drite seg ut" uten å føle at de blir ledd av osv..? Selv hadde jeg likt veldig godt å trene med ungdom. Jeg har på følelsen at ungdommer tør å si mer når det er flere andre ungdommer med, for da vet de at de blir hørt.

jo, med slike tiltak ville nok hundeungdom blitt mye mer aktive ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at at hundeungdom ville blitt mer aktive om hundeklubbene hadde hatt ett bedre tilbud. Nkku synes jeg ikke har ett veldig bra opplegg, medlemmene får heller ikke så mye informasjon heller synes jeg. I den klubben jeg trener er det ett veldig dårlig tilbud til de unge, eller det er ikke noe tilbud. Jeg er en av tre (tror jeg) av de unge i klubben som er aktiv, men klubben er jo egentlig nesten bare for voksne vireker det som. Men selv om den ikke er så veldig for ynger mennesker enn 20 år så trives jeg godt der. Jeg tror at det hadde kommet flere unge hvis klubben kunne informert litt mer og vært mer posetivt innstilt til de unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting... mange ungdommer vet ikke helt hvor de skal henvende seg. De vil kanskje starte med lydighet/agility etc, men de "tør" ikke møte opp fordi de kanskje er redd for å bli stående alene? Siden de kanskje ikke kjenner noen - og siden alle de andre er så mye eldre?

Jeg tror at, om det hadde vært flere ungdommer, så ville ikke man vært like nervøs for å møte opp på trening første gang. Jeg tror at det da er mye mindre sjanse for å bli stående alene.

Ja jeg tror nok det er sånn mange føler ja. Hadde vært morsommere om det hadde vært flere unge på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, somregel må man ha bil for å komme seg til noe som skjer. (ihvertfall her jeg bor) Og så har vel ikke alle lappen (ikke gamle nok), eller ikke bil, eller ikke har foreldre som gidder å kjøre dem overalt. Når man er ung, er man mer avhengig av feks. foreldre for å få gjort noe, mens de eldre har bil og kan gjøre som de vil, og derfor kan kjøre omkring til ditt og datt og prøve ut nye ting, og dermed virke er engasjert i hundesporter. Dette er mine tanker om dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, somregel må man ha bil for å komme seg til noe som skjer. (ihvertfall her jeg bor) Og så har vel ikke alle lappen (ikke gamle nok), eller ikke bil, eller ikke har foreldre som gidder å kjøre dem overalt. Når man er ung, er man mer avhengig av feks. foreldre for å få gjort noe, mens de eldre har bil og kan gjøre som de vil, og derfor kan kjøre omkring til ditt og datt og prøve ut nye ting, og dermed virke er engasjert i hundesporter. Dette er mine tanker om dette. :)

Helt sant :) Slik er det her i huset også. Hundeklubbens treningsbane ligger ca 25 min vekke. Så det blir somregel til at jeg trener alene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg tror faktisk det er mange ungdomer som ikke tørs,for de er redd for å domme seg ut osv,

også at de fleste tror at det er bare voksene som med. Har selv hørt dette "Nei jeg vil ikke,for det er jo bare proffe der" osv.

Jeg har selv prøvd å ordne slik at jeg å flere med hund kunne ut å trene å gå turer å slik,men nei dårlig resbåns på det ja <_<

Kanskje hundeklubbe kunne arangsert en egen trening for de mellom 10-17?? :)

MEN det er bra det er mange her som er aktive, du er jo kjempe flink da Benedicte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ligger en del i det med transport, man må komme seg til og fra treningsplassen alene ofte, ikke alle plasser er like sentrale med buss på en søndag ut i skogen.

Mye bra i det du sier, Benedicte, absolutt innpå viktige ting. Hadde jo også gått an å finne på litt ikke-hunde-aktiviteter eller "useriøse" hundeaktivteter for ungdom for å styrke samhold og dermed krympe redselen for å drite seg ut. Instruktører som "kan" ungdom litt, som underviser på en litt annen måte kanskje osvosv. Hodet ikke helt i gir, kommer med mer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flere ungdom på trening føler også flere ungdommer at de blir hørt.

Jepp, det tror jeg hadde vært veldig flott :) Men før vi kan starte egne treninger må vi dra hundeungdommene ut av skapet. Vi må først få de motivert til å trene, og SÅ arrangere treningene for ungdom :)

Jeg tror jeg kan referere til NKKU sommerleir (som e godt eksempel). Før visste man nesten ikke at det fantes ungdommer med hund! Da var det bare de "voksne" som hadde hund. NKKU dukket opp, og mange ble nysgjerrige. NKKU sommerleir ble et sted hvor alle hundeUNGDOM kunne møtes. De hadde alle samme interesse og hadde endelig muligheten til å trene agility, lydighet og utstilling ilag med andre ungdommer. Og det er jo lett å se hvor godt ungdommene likte det! Året etterpå var jo sommerleiren stappfull før påmeldingen var kommet i posten! Og jeg tror også at på sommerleirene ble mange ungdommer inspirert til å trene.

Og sommerleiren er bare et eksempel på ÈN aktivitet som kan øke motivasjonen hos ungdom med hund :D

Hadde jo også gått an å finne på litt ikke-hunde-aktiviteter eller "useriøse" hundeaktivteter for ungdom for å styrke samhold og dermed krympe redselen for å drite seg ut. Instruktører som "kan" ungdom litt, som underviser på en litt annen måte kanskje osvosv. Hodet ikke helt i gir, kommer med mer senere.

Ja, helt enig. Lydighet og agility blir ofte veldig "seriøst", og man føler at alt må gå på skinner. Hvorfor ikke ha et eget stevne med mindre seriøse aktiviteter? Som "beste triks", "hunden som logrer mest med halen" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange gode svar her.

Om jeg skal komme med litt tanker selv, til hvorfor det ikke er så mange ungdommer i f.eks. bruksmiljøet, så tror jeg at det er mye fordi det er liksom litt kjipt å begynne som "eneste" ungdom der. Jeg er kanskje litt fordomsfull, men når jeg hører ordet "bruksmiljøet" så tenker jeg automatisk på middelaldrende menn med schæfer og røyk og campingstoler. :) Jeg kunne gjerne tenkt meg å begynne å trene bruks selv jeg, men jeg veit liksom ikke helt hvordan jeg skal starte (hvem/hva jeg skal gå til osv) og om jeg "tør".

En annen ting er som noen her nevnte, transport. Jeg har foreldre som tar seg tid til å følge opp interesser og aktiviteter, men heller ikke de har tid og mulighet til å kjøre "land og strand" rundt med Tinka og meg for at vi skal få trent. Og da blir det jo til at jeg går opp på skolegården og trener lydighet for meg selv der i stedet. Trening på et nokså sentralt sted (med bussforbindelse) en gang i uka, med andre ungdommer, ville nok gjort det lettere og mer motiverende for både meg og andre til å trene aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle norske ungdommer med hund - hvorfor er det så få av disse som er aktive? Hva er grunnen til at så få ungdommer konkurrerer med hunden sin i lydighet, agility, bruks, utstilling osv? Ville hundeungdom blitt mer aktiv om hundeklubbene hadde flere alternativer for ungdom? Hvilke da, i så fall? Vil det bli mer inspirerende for hundeungdom å drive aktivt om hundeklubbene startet noen form for alternativer for ungdom?

Hva gjør at så få ungdommer er å se på bruksstevner? Mangel på kunnskap om hundesporten? For "voksent" miljø?

Hilsen Benedicte som trenger argumenter for en hundeungdom-fiksert-retrieverklubb på medlemsmøte i morra B)

Godt spørsmål! Ser det er mange her som snakker om trening og konkuranser, men hvem konkurerer i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, og mange som har gode svar her.

Transporten er jo et viktig punkt. F.eks den lokale hundeklubben ligger ikke langt unna meg, men jeg kommer meg ikke dit uten at noen kjører meg.. Og når jeg skal på kurs i Tønsberg, som i kveld, så må jeg ta buss en time hver vei (det samme gjelder fritrening på mandager). Ikke spesielt morsomt! Man er ganske avhengig av transportmidler sånn sett, uansett om det er mamma eller bussen..

Så tror jeg det folk sier med at man føler seg alene er ganske rett. Da jeg skulle på valpekurs med Mona kan jeg ikke si jeg følte meg høy i hatten de gangene jeg var der før kurs for å se meg om og bli kjent.. det satt jo kun voksne mennesker som hadde vært der siden de ble født (virket det som). Og det er ikke såå lett å komme som nervøs førstegangshundeeier og så skal du ta absolutt alt på strak arm og skli rett inn i en sånn klubb. Selv om klubben er hyggelig den, når man blir kjent med den..

Informasjon er viktig. Det er veldig mange som bare "har" hund uten å gjøre noe med den. Ei i klassen min påstår hun ikke har tid, hun har en tibetansk spaniel som bare går hjemme. Ikke tid? Hun gjør ingenting hun, hele uken, bare det hun har lyst til (kafè, venner osv).

Spurte henne om hun ikke kunne melde seg på kurs med hunden. Men neei, hun hadde jo ikke tid til det hun! Fikk henne nesten med på treff en gang. Da sa hun "ja, så lenge de ikke ser stygt på meg fordi jeg ikke trener flere timer hver dag!"

Tror folk trenger litt informasjon som forsikrer dem om at de ikke trenger å sitte hjemme hver dag hele uken selv om de trener hunden sin..

Egne ungdomsarrangementer tror jeg hadde vært positivt. Ting som ikke var så dyre og store som sommerleiren, men som allikevel kunne samle folk. Aner ikke HVA, men..

Og jeg er enig i det en eller annen sa, når jeg tenker bruks så tenker jeg voksne menn med bart og scæfer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte argumenter! Tror jeg skal få overtalt retrieverklubben til å fokusere mer på ungdommer i kveld :) De har også snakket om egen ungdomskomitee, så dette blir spennende..

Litt OT, det går an for oss ungdom med andre raser en retrievere å delta også sant? Får dere det der til så skal jeg komme løpende, i hver fall om det kommer i gang brukstrening for ungdom etc. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng her, er enig i det mange skriver!

Det er mye morsommere å trene sammen med noen enn alene!

Og da særlig med noen som er på lik bølgelengde med deg, altså ungdom har jo litt mer felles enn det ungdom og voksne for eksempel har..

Så å arrangere noen morsomme konkurranser, flere leirer, kanskje egne kurs for hvordan ungdom kan trene og forholde seg til hund osv., tror jeg er et godt tiltak for å få ungdom mer aktive.

Jeg tror også at det sitter mange ungdommer med hund der ute som egentlig har lyst til å starte treningen, men ikke vet helt hvordan. Hva er klarsignalet? Hvor er informasjonen? Er det flere ungdommer på kurset?Når det gjelder kurs, er det viktig at trenerne behandler ungdom på samme måte som voksne. At trenerne ikke sender spydige kommentarer og lignende til ungdommene, fordi de er ungdom og "ikke klarer å snakke for seg". Ungdommene må møtes med respekt, og motiveres på det de driver med.

Mange voksne i hundemiljøet må forstå at ungdom bringer hundeframtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, det går an for oss ungdom med andre raser en retrievere å delta også sant? Får dere det der til så skal jeg komme løpende, i hver fall om det kommer i gang brukstrening for ungdom etc. ;)

Så lenge du er medlem i retrieverklubben. så er det åpent for alle! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp hjem fra medlemsmøtet. Det har gått over alle forventninger - og jeg er kjempelykkelig akkurat nå. Jeg fikk sagt alt jeg ville si, blandt annet masse av de gode argumentene som har komemt frem her (hehe, de sa forresten at de skulle klare å myten om at brukshundmiljøet bare bestod av menn med schæfer og 40 års erfaring på baken). Alle syntes det var kjempepositivt at de fikk høre ungdommenes mening, og de 2 neste timene gikk kun med til snakk rundt ungdom. De sa også at ungdommer var det temaet retrieverklubben måtte prioritere fremfor alt annet, og jammen skal de sette i gang arbeidet med å få ungdommer interessert! Jeg fortalte også om hvordan miniatyrhundklubben har satt opp sitt eget "nm" i barn og hund og at det var motiverende for alle som deltok, Sverige som hadde små konkurranser kun for ungdom osv.

Alt gikk rett og slett strålende, og alle var enige. Nå er min jobb å spre dette videre (og det får dere også gjøre ;) ), slik at vi får flere ungdommer interessert. Når det er gjort kan det arrangeres seminarer, kurser, treninger osv for UNGDOM! De ville ha både treninger, seminarer og kurser innen agility, lydighet, freestyle, blodspor, jakt, rundering, rallylydighet osv. Og om vi ønsket et sted å trene var det ikke noe problem! Og om vi trengte utdannede instruktører var det heller ikke noe problem! Også på den økonomiske siden.

Også skal de arbeide veldig for å gjøre slik at ungdommen vet at de er velkomne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...