Gå til innhold
Hundesonen.no

Ski sele


Marthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en nomesele til å bruke på snørekjøring, men har i ettertid angret. Trekkvinkelen blir feil da linen mellom hund og fører blir skrå (oppoverbakke). Nomeselen er konstruert slik at at trekkvinkelen skal være rett og dermed blir belastningen på hunden helt feil. Mitt råd er derfor kjøp en snørekjøresele alla denne:

http://hundeutstyr.no/butikken/product_inf..._id/136?osCsid=

De er billigere enn nomeseler også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanlig nomesele (hundekjører-sele). Det er jo mye diskutert fram og tilbake om det er best med nome eller sykkel/snørekjøringssele når man snørekjører... Det jeg har funnet ut er at huskyen får de sykkel/spor/snørekjørongsselene så høyt opp i halsen når hun trekker (og den er riktig tilpasset) så hun sliter med å puste. Hun harker, hoster og peser fryktelig mye. Med nome får hun ikke det samme presset på halsen og kan bevege skulderbladene friere.

Blir nok til å bruke nome på aussien også når han blir større:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kombi sele til snørekjøring, da får hunden rett belastning på kroppen i forhold til trekkvinkelen (ble mongo skrevet, men jeg håper noen skjønte hva jeg mente?)! :) Har spleiset kjørestrikk med hanefot (til å feste i ringene på siden av selen) og bruker klatresele som kjørebelte (KJEMPEbehagelig) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Nomesele og langt band, slik at trekkpunktet blir riktig. Nirm har 3 meters band, og det passer fint for ham.

Har en slik sykkelsele der fronten er som nomesela, men som slutter oppå ryggen. Bogar bruker en slik en (han er 47 cm høy) og trekkpunktet blir riktig for ham på kort band også da, samt ved sykkel. Nirm har en slik sele til å sykle med, men han liker ikke å gå tur med den. Da blir han faktisk frustrert. Regner med at den ikke er behagelig da...

De som går tversover brystet liker jeg ikke, for de gjør at hunden hoster og harker. Kommer an på hvor hardt de legger seg i sela da. Vida låner den så lenge til hu får egen nome sele, men hu har ikke skjønt pointet med sele heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere den nå da??

Trekkseler.jpg

Nå ser jeg bilde :) Jeg har slik i "Kennel" merke... Men synes trekkpunktet blir litt feil.. Har også en vanlig sykkelsele som jeg har brukt nå.

Jeg tenkte kanskje jeg skulle kjøpe en av de avanserte selene :D Vet ikke hva de heter <_< Men hvis noen forstår hva jeg mener, har dere noen erfaringer med disse :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomesele..Sykkelselene fører omtrent til kvelning på de hundene jeg har hatt i hvertfall, den ligger jo helt nederst på halsen.I tillegg trekker han mye rettere og belastningen blir optimal.En god trekksele skal heller ikke hemme bevegelsen i skuldrene slik sykkelselen gjør.Jeg synes ikke prisen var ille i det hele tatt..350,- og den varer nok omtrent livet ut. En billig investering med tanke på alle belastningskadene de kan få hvis de trekker galt.Loke har i tillegg sliti med en betennelse i ryggen etter å ha vært på sykletur (med sykkelsele) hos tidligere eiere, så jeg tar ikke den sjansen igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomesele..Sykkelselene fører omtrent til kvelning på de hundene jeg har hatt i hvertfall, den ligger jo helt nederst på halsen.I tillegg trekker han mye rettere og belastningen blir optimal.En god trekksele skal heller ikke hemme bevegelsen i skuldrene slik sykkelselen gjør.Jeg synes ikke prisen var ille i det hele tatt..350,- og den varer nok omtrent livet ut. En billig investering med tanke på alle belastningskadene de kan få hvis de trekker galt.Loke har i tillegg sliti med en betennelse i ryggen etter å ha vært på sykletur (med sykkelsele) hos tidligere eiere, så jeg tar ikke den sjansen igjenn.

Jeg kjøper meg nomesele før vi reiser til fjells :) Takk for tips :D Det var en slik sele jeg ville ha, men visste ikke navnet på den :rolleyes: Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...