Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang

WheatenMali

Recommended Posts

Skrevet

Så nettopp romerike nyhetene og nå er det innført ordinær bådntvang her i området, og for de som ikke overholder den kan havne i fengsel i 6mnd. :P

Snart er det vel båndtvang hele året rundt så hundene aldri får løpt løse <_<

Skjønner at de må ta forhåndsregler når det gjelder rådyr etc. Men det får da være grenser <_<

Skrevet

off!

Jeg har nettopp fått med meg at det er båndtvang hele året i karmøy :P

Men nå er jeg av de som bryter denne regelen hver dag :rolleyes: Har aldri mine hunder i bånd :P

Skrevet

her er det visst også båndtvang store deler av året. har skjelden dyret løst enda, men er ikke den som holder regelen nei! Har friområdet på vassfjellet, men ikke pokker om jeg kjører nestsn tre mil for å slippe pelsen!! :P

nei, da bruker jeg heller stranda og jordene rundt her! :P

Skrevet

I kommunen jeg bor i og i alle kommunene rundt er det innført ekstraordinær båndtvang pga ekstremt mye snø. Både elg og rådyr sliter med den ekstreme snømassen, og da skulle det bare mangle at vi ikke holdt bikkjene våre i band. Det er faktisk ikke kult å bryte loven.... :rolleyes:

Guest Hyper_Bærta
Skrevet

Har det ikke noe om storesnømenger og gjøre da? =S

www.nkk.no - Står hvor de vil innføre båndtvang snarest =S

Skrevet

Snøen ligger i noen uker til, syns absolutt man skal overholde den så ikke viltet får unødvendig mye stress. I andre omgang hindrer man også at dyra søker ut i veiene og dermed skaper ulykker osv. Er ikke så lenge til våren folkens :P

Skrevet

Jeg vet ikke om det er innført ekstraordinær båndtvang i eikerbygdene, men når det er så mye snø som nå så holder jeg bikkja i bånd liksom... Det er lov å bruke hue.

Loke har ikke vært løs på flere uker han, bortsett fra på vei inn fra bilen og i hagen til kullsøs.Han overlever sikkert, men det er det høyest usikkert om rådyrene gjør hvis han løper etter.

Husk : de trekker nærmere bebyggelsen nå og de oppsøker ofte veier.I tillegg skal det ikke lange løpeturen til før de dør av utmattelse.Stort sett får ikke hundeieren med seg at det har vært en kamp på liv og død engang "bikkja var jo bare borte et par minutter liksom".

På med båndet folkens!Det finnes ingen unnskyldninger for å slippe hunden slik det er nå.Båndtvang eller ikke...

Skrevet

Husk : de trekker nærmere bebyggelsen nå og de oppsøker ofte veier.I tillegg skal det ikke lange løpeturen til før de dør av utmattelse.Stort sett får ikke hundeieren med seg at det har vært en kamp på liv og død engang "bikkja var jo bare borte et par minutter liksom".

På med båndet folkens!Det finnes ingen unnskyldninger for å slippe hunden slik det er nå.Båndtvang eller ikke... Det finnes ingen unnskyldninger for å slippe hunden slik det er nå.Båndtvang eller ikke...

:):D;) Applaus!

Flott sagt Anette!

Skrevet

Båndtvang eller ikke, jeg har som oftes bandet på uansett, men det hender jeg og slipper henne løs når vi er i skogen og går, på fjellet, hytta og lignende.

Her i finnmark kryr det iallefall av elg, og jeg vil ikke at min hund kanskje blir sparka ihjel fordi JEG hadde henne løs og lot hun gå i elgens territorium..

Her i Alta er det båndtvang mesteparten av tia, men det er vel noen perioder hvor også det ikke gjelder.

vil du ha hunden løs, så ta en langt strech bånd med deg.

10 meter ca.. d e nyttige greier:p

Skrevet

hørte om det på radioen ogdet var pga mye snø og at viltet ikke klarte å løpe vekk...

Heldigvis har ikke vi så mye snø :) Stakkars dyr :)

Skrevet

je det er båndtvang her har jeg hørt nå, pga vilt som sliter i så mye snø..

og du vil ikke bryte den "loven"... det kan få konsekvenser, og i værstefall 6 mnd i fengsel... <_<

Skrevet

Her på askøy er det i følge askøy kommune båndtvang hele året over alt :D trodde ikke det var lov etter at den nye båndtvangen tredde i kraft jeg altså :) men det er no det de sier her ute når en spør ihvertfall.

og når en ber om å få det skriftlig så får du et utskriv fra en lov som ble vedtatt på 70-tallet(når det var bønder over alt her, noe det ikke er no lengre).

Synes ikke at det er rinktig at kommunen har lov til å tviholde på denne loven, vi har fått beskjed om at det vil bli tatt opp i kommunen om en ny lov i 2008, men kjenner jeg de forbaskade politikerene rett så blir vell ikke båndtvangsloven noe rimligere for oss med hunder da heller i forrhold til hva den er no. <_<

Skrevet

Båndtvang her i Vindafjord og men jeg bryter den regel hver dag da når jeg går på tur :rolleyes: men jeg respektere folk som er redde for hunder da, om det kommer noe folk eller hunder når vi er på tur så får jeg gizmo nærme meg slik at han ikke hopper på de om de lixom er redde da :) men gizmo er så liten at hva skal de være redde for :D:D

Skrevet

Det spiller vel egentlig ingen rolle om straffen er stor så lenge man ikke bryter loven. ...Benytt anledningen til å trene aktiviseringsøvelser med hunden din. Den har da ikke vondt av å gå i bånd B)

Skrevet

B) Kommune

Tidspunkt for innføring

Asker

8. februar

Bærum

10. februar

Oslo

10. februar

Nannestad

9. februar

Eidsvoll

8. februar

Hurdal

13. februar

Lørenskog

10. februar

Rælingen

10. februar

Enebakk

10. februar

Ullensaker

8. februar

Fet

10. februar

Sørum

14. februar

her er plassene

Nittedal

15. februar

Gjerdrum

Jobber med snarlig innføring

Ås

16. februar

Ski

16. februar

Oppegård

16. februar

Frogn

16. februar

HELDIGVIS ikke havøysund,eller alta :icon_redface:

tine med gizmo dere trenger heller ikke! tror jeg

Skrevet

Båndtvang loven bryter jeg heldivis vær dag.

Stakkars de hundene som aldri får løpe løs.

Men jeg hadde ikke sluppet de løs om det hadde vært rådyr i nærheten som det kunne gå utover, da hadde jeg funne en annen plass å sluppe de.

Skrevet

Men jeg hadde ikke sluppet de løs om det hadde vært rådyr i nærheten som det kunne gå utover, da hadde jeg funne en annen plass å sluppe de.

så det er synd på bikja mi da ??? Hm, nei å bryte båndtvangen syns jeg ikke noe om. Så da går vi heller i bånd :icon_redface: Får løpt en god del forde :)

Skrevet

Ja, Loke er det virkelig synd på...Mye mer synd på han enn alle de dyrene som hadde blitt forstyrret / drept hvis jeg hadde han løs...

Hva mener du om huskyer da? Mange av de kan ALDRI være løse. Er det synd på dem da? Skal vi slippe de løs i skogen alle sammen så de får løpt fra seg og jagd litt? Du vet at rådyrene og elgen har trekt ut av skogen pga snøfallet nå? Det kan være rådyr bak huset ditt for alt du vet.

Pga slike som deg så er det båndTVANG. Vi andre kunne klart oss med sunt bondevett..

Skrevet

Ja, Loke er det virkelig synd på...Mye mer synd på han enn alle de dyrene som hadde blitt forstyrret / drept hvis jeg hadde han løs...

Hva mener du om huskyer da? Mange av de kan ALDRI være løse. Er det synd på dem da? Skal vi slippe de løs i skogen alle sammen så de får løpt fra seg og jagd litt? Du vet at rådyrene og elgen har trekt ut av skogen pga snøfallet nå? Det kan være rådyr bak huset ditt for alt du vet.

Pga slike som deg så er det båndTVANG. Vi andre kunne klart oss med sunt bondevett..

signerer den :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...