Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur i skiløypene

Line_

Recommended Posts

Ok, her er problemstillingen..

Like ved der du bor er det en lysløype, du går der hver eneste dag, året rundt! Når det blir nok snø blir det også laget skiløyper der, og da blir du plutselig jaget ut av sporene, for "dette er en skiløype, den er ikke for turgåere med hund, dere kan gå et annet sted", men dette er da ingen SKIløype, det er en LYSløype, hvorfor skal jeg som går her året rundt bli jaget ut av skiløperene som e der de få måndtene det er snø der? Og hvor skal jeg ellers gå? det er ikke noen andre steder å gå, for alle veiene i skogen er laget skiløype av, og ved veien kjører de i 70 forbi deg..

Hva synes dere? Er det rettferdig at skiløperene har all rett på skiløypene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Ok, her er problemstillingen..

Like ved der du bor er det en lysløype, du går der hver eneste dag, året rundt! Når det blir nok snø blir det også laget skiløyper der, og da blir du plutselig jaget ut av sporene, for "dette er en skiløype, den er ikke for turgåere med hund, dere kan gå et annet sted", men dette er da ingen SKIløype, det er en LYSløype, hvorfor skal jeg som går her året rundt bli jaget ut av skiløperene som e der de få måndtene det er snø der? Og hvor skal jeg ellers gå? det er ikke noen andre steder å gå, for alle veiene i skogen er laget skiløype av, og ved veien kjører de i 70 forbi deg..

Hva synes dere? Er det rettferdig at skiløperene har all rett på skiløypene?

Akkurat samme problemet her!! Jeg pleier å trene ved Grorudvannet, men nå på vinteren er det laget skiløyper overalt, og hvis jeg går der med hund så er det alltid folk som roper etter "du kan ikke gå med hund her". Hvor skal jeg liksom gå hen da? På E6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke værre enn å spenne på seg skia og la bikkja trekke! :P så kan du geipe stygt til alle som peser og sliter opp den laange bakken, mens du suser opp? :P

snørekjøring er jo bobbelt så morro såm å gå på beina! synns jeg da.. pg om vinteren så er lysløypene skiløyper. :P men ett tråd kan være å enten dra ut på kvelden, eller veeldig tidlig på morgenen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det desverre ikke noe annet sted å gå nei.. Og vi går ikke oppi skisporene, det er skispor på hver side, så er det 1-2 m. uten spor i midten, der går vi..

I tillegg var det faktisk en mann som tok bilde av oss.. :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke værre enn å spenne på seg skia og la bikkja trekke! :P så kan du geipe stygt til alle som peser og sliter opp den laange bakken, mens du suser opp? :P

snørekjøring er jo bobbelt så morro såm å gå på beina! synns jeg da.. pg om vinteren så er lysløypene skiløyper. :P men ett tråd kan være å enten dra ut på kvelden, eller veeldig tidlig på morgenen :P

Vi har vært ute i skiløypene før klokka er 10, da er det en hel del folk der allerede :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg krangla med lederen av idrettsforeningen i området her om..Og jeg fikk rett!Pokker eller det er da ikke noe krav om at man MÅ ha ski på beina for å gå tur i de norske skoger?!Og jeg går der hver gang hele året, det har vært "MIN" skog siden jeg gikk i fjerde klasse og da har halvgamle "birkebeinere" med fortapte OL drømmer bare å holde kjeft!

Skal de komme et par måneder i året og jage alle andre ut av skogen?Idioter!

Og man ødelegger ikke skiløypene hvis man går i midten mellom sporene, det der er bare pisspreik.Jeg ba mannen komme med papirer på at det var hans skog og hans snø og hans lysløype og da holdt mannen kjeft.Men man trenger selvfølgelig ikke tråkke akkurat der de har skiene når snøen er råtten og samtidig ha bikkja vasende uti sporet.Man kan vise litt hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg krangla med lederen av idrettsforeningen i området her om..Og jeg fikk rett!Pokker eller det er da ikke noe krav om at man MÅ ha ski på beina for å gå tur i de norske skoger?!Og jeg går der hver gang hele året, det har vært "MIN" skog siden jeg gikk i fjerde klasse og da har halvgamle "birkebeinere" med fortapte OL drømmer bare å holde kjeft!

Skal de komme et par måneder i året og jage alle andre ut av skogen?Idioter!

Og man ødelegger ikke skiløypene hvis man går i midten mellom sporene, det der er bare pisspreik.Jeg ba mannen komme med papirer på at det var hans skog og hans snø og hans lysløype og da holdt mannen kjeft.Men man trenger selvfølgelig ikke tråkke akkurat der de har skiene når snøen er råtten og samtidig ha bikkja vasende uti sporet.Man kan vise litt hensyn.

Ja, jeg pleier å gå midt i, utenfor spora, og jeg tar bikkja helt inntil meg når det kommer noen susende forbi. Så da burde de jo egentlig holde kjeft. Det er jo ikke noe bedre å ha med småunger på ski i løypa som ramler og river opp snøen i spore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg pleier å gå midt i, utenfor spora, og jeg tar bikkja helt inntil meg når det kommer noen susende forbi. Så da burde de jo egentlig holde kjeft. Det er jo ikke noe bedre å ha med småunger på ski i løypa som ramler og river opp snøen i spore.

Ja, da kan jeg egentlig ikke skjønne hvorfor ikke skiløperne bare kan holde kjeft!

Naturen er til for alle så lenge vi viser hensyn til hverandre, noe jeg tror alle på hundesonen har et ønske om å gjøre. Da er det skiløperne som er problemet, mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Lett og si for deg som har hund som faktisk trekker..! (Henviser til Milo :P:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en liten puddel så skjønner jeg ikke at folk gidder å i det hele tatt tenke tanken om å klage engang, han er jo så liten at noen bemerkningsverdig skade får han vel uansett ikke gjort med de små labbene sine.

Skal man ha hunder i sporet så får man ta hensyn, det syns jeg. Ikke la dem tråkke i stykker sporet, det er vel derfor skiløperne omtrent får hjerteproblemer bare de ser ei bikkje.

Stefaren min er med i styret i idrettsforeningen her, og driver med de som kjører opp lysløypa. Og de har vedtatt på møte, både fordi stefaren min bor med en hund og fordi en annen i styret går i løypa med hund hver dag (fint å ha noen positivt påvirkende krefter, haha), at det er lov å ha hunder der. De mente at løyp skulle være for alle, og at man ikke skulle ta fra hundeeierne det å gå i skogen kun fordi det var vinter! Kjempeflott syns jeg. Nå går jeg aldri i DEN skogen, men det er uansett fint :P Så de som trenger skog kan komme hit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Med en liten puddel så skjønner jeg ikke at folk gidder å i det hele tatt tenke tanken om å klage engang, han er jo så liten at noen bemerkningsverdig skade får han vel uansett ikke gjort med de små labbene sine.

Skal man ha hunder i sporet så får man ta hensyn, det syns jeg. Ikke la dem tråkke i stykker sporet, det er vel derfor skiløperne omtrent får hjerteproblemer bare de ser ei bikkje.

Stefaren min er med i styret i idrettsforeningen her, og driver med de som kjører opp lysløypa. Og de har vedtatt på møte, både fordi stefaren min bor med en hund og fordi en annen i styret går i løypa med hund hver dag (fint å ha noen positivt påvirkende krefter, haha), at det er lov å ha hunder der. De mente at løyp skulle være for alle, og at man ikke skulle ta fra hundeeierne det å gå i skogen kun fordi det var vinter! Kjempeflott syns jeg. Nå går jeg aldri i DEN skogen, men det er uansett fint :P Så de som trenger skog kan komme hit :P

Trenger ikke skog, jeg trenger mark :P

Flytter gjerne jeg :P *neida*

På vår løype her i Tr.heim så eier vell skifolkene løypa, de trur de eier løypa..

Men gjett hvem som holdt kjeft når jeg kom ridenes i en annen løype?

Hvorfor lovt med hest og ikke med hund? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvgamle folk i kondomdress som tror de er med i OL er de værste. Vanlige folk som gpr i løypa for å kose seg er veldig hyggelig og syndes det bare er koselig med hund i skiløypa. Her en dag var det en som gikk på føtterne med barnevogn(!) i skiløypa, så en plass får grensen gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært gøy å lage tospann med Felix og Kite ja! :P

forresten:Er det lov å ta bilder av folk som ikke ønsker å bli fotografert?

Den mannen var direkte truende(Line og jeg går i samme løype,like ved huset mitt),stoppet og så surt på oss,og så tok han bilde av oss!(!!!!!)Jeg sa at det hadde han ikke lov til,men da dro han bare videre uten å si noe.

Det er ingen som har kjeftet på skiløperne med løse hunder,det er faktisk ekstraordinær båndtvang her nå(var en bikkje som hadde bitt/løpt i hjel et rådyr),hvorfor klage på oss da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hadde vært gøy å lage tospann med Felix og Kite ja! :P

forresten:Er det lov å ta bilder av folk som ikke ønsker å bli fotografert?

Den mannen var direkte truende(Line og jeg går i samme løype,like ved huset mitt),stoppet og så surt på oss,og så tok han bilde av oss!(!!!!!)Jeg sa at det hadde han ikke lov til,men da dro han bare videre uten å si noe.

Det er ingen som har kjeftet på skiløperne med løse hunder,det er faktisk ekstraordinær båndtvang her nå(var en bikkje som hadde bitt/løpt i hjel et rådyr),hvorfor klage på oss da?

Hmm..MArie har også hatt erfaringer med og bl tatt bilder av :P

Bare spør hun, kom til og med på trykk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..MArie har også hatt erfaringer med og bl tatt bilder av :P

Bare spør hun, kom til og med på trykk :P

Vanskelig p hindre noen i å ta bilder av en da... men man burde respektere at folk ikke liker og bli tatt bilder av i tide og utide. :P Så synns den mannen burde slettet bildene.

ang det christine skrev samtykket jeg til å bli tatt bilder av den gangen :P var til buhundbladet som desperat trenger stoff og bilder for å holde seg "oppegående". :P så det kan nok ikke sammenlignes med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vanskelig p hindre noen i å ta bilder av en da... men man burde respektere at folk ikke liker og bli tatt bilder av i tide og utide. :P Så synns den mannen burde slettet bildene.

ang det christine skrev samtykket jeg til å bli tatt bilder av den gangen :P var til buhundbladet som desperat trenger stoff og bilder for å holde seg "oppegående". :P så det kan nok ikke sammenlignes med dette.

*Kremt* Jeg snakker om Ask, på kirkegården jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ååja :P frekke mannen tok bildet av ask som i et uopmerksomt øyeblikk fra meg tisset på en gravsten. stort oppslag i lokal avisa om hvor ufint og respektløst dette var. siden jeg er den eneste med buhund rundt her så alle hvem det var. :P Synns ærlig talt folk kan spare seg, selv om jeg er enig i at det både er ufint og respektløst.

dere skulle rendt etter mannen og hivd snø på han til han slettet bildene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...