Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra valp til unghund...


nyhundeeier
 Share

Recommended Posts

Hei dere, 

Skulle gjerne hatt noen råd fra andre som allerede har vært igjennom unghund-perioden. Vår valp har akkurat fylt seks måneder, og vi merker at han begynner å gå over i unghund-fasen. Jeg trodde valpeperioden var slitsomt - dette er en mye større tålmodighetsprøve😅

En av tingene jeg synes er vanskelig er bjeffing. Da han var valp bjeffet han aldri. Nå har han både begynt med bjeffing for oppmerksomhet (som vi selvfølgelig prøver å ikke gi han når han gjør) og så bjeffer han ut i lufta på spøkelser eller lyder som vind utenfor vinduet. Utendørs bjeffer han sjeldent, og bjeffer ikke mot andre hunder eller mennesker. Er det noe annet å gjøre enn å ignorere dette? Det er ikke heller alltid "passende" å ignorere og la han holde på, for eksempel hvis han er med på jobb. Og går det bort med tiden, eller er dette hans nye "personlighet" for å si det på den måten? 

Han har også fått en uvane med å bite i båndet og knurre/leke/dra når vi går på tur. Det kan komme når som helst, både på starten og på slutten, så jeg kan ikke se at det har noen sammenheng med at for eksempel er sliten og vil hjem - eller motsatt, vil gå lenger tur. Tror det bare er lek, og vi prøver å stoppe opp og stå stille frem til han gir seg, eller be han slippe båndet og gi godbit hvis han gjør det. Funker ganske ok, men er slitsomt i lengden. og høres veldig voldsomt ut når han holder på. Har andre opplevd dette, og går det over eller må det trenes bort?

Takk for alle innspill - det er ingenting av dette som er store problemer, men jeg er nysgjerrig på deres erfaringer :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...