Gå til innhold
Hundesonen.no

Funksjonsanalyse!


Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Vi får ikke lov å være med på slikt vi <_< . Ellers så hadde jeg og hoppet på den muligheten :D . Det høres spennende ut hvertfall. Spent på resultatet til Hera.

Skrevet

Så mange hunder her, og så er det INGEN som har mentaltestet hunden sin? :)

Jeg drar til Sverige med Amigo i slutten av april for mentaltest. Jeg gleder meg masse til det, og kan fortelle om hvordan det gikk om det er interesse for det!

Skrevet

Tror en del av dem som skriver mest "i kjelleren" på Sonen har litt erfaring med testing, skal jeg flytte denne ned dit?

Ja takk gjerne det. Veldig kjekt om noen hadde prøvd ut det, og vil dele sin erfaring.

Skrevet

Nirm deltok på FA i fjor våres. Bogar har vært igjennom en også, men den var uoffisiell, for vi tok den i forbindelse med noe treningshjelp hos Terje Østlie.

Nirm gjorde en ganske grei FA for en border collie, og bestod. Største overraskelen var at han ikke hadde så mye byttedrift. Jeg trudde det var høyre. Resultatet ligger på hjemmesida.

Bogars overraskelse var at han kom så langt som han gjorde. Han er ikke akkurat den beste hunden mentalt, og jeg trudde vi måtte bryte noe tidligere. Ved "skrammelet" ble det for mye, og Østlie valgte å avbryte testen. Vi hadde fått sett det vi skulle se uansett.

Vida skal igjennom sine tester også. Men siden jeg nettopp har overtatt henne, så får det vente litt.

Skrevet

Så mange hunder her, og så er det INGEN som har mentaltestet hunden sin? ;)

Odin er MH testet jo. Det ble han 14 mndr gammel.

Gikk veldig bra,og vi møtte mange koselige flinke hundefolk! ;)

Skrevet

Jeg kjenner ikke til KORAD, så jeg aner ikke om det er det han skal :) Det er en mentalbeskrivelse av hunden i ulike situasjoner - hvordan han reagerer på ulike stimuli.

http://www.sbk.nu/templates/Page____664.aspx

Det du skal på er en MH test. Den er kortere og mindre tøff enn en Korning, hvor man får tittelen KORAD om man består. PÅ en Korning er det og et krav at man får en beskrivelse på hunden,lik en utstillingskritikk, av en dommer. Den skal taes innen en viss tid.

Skrevet

Nirm deltok på FA i fjor våres. Bogar har vært igjennom en også, men den var uoffisiell, for vi tok den i forbindelse med noe treningshjelp hos Terje Østlie.

Nirm gjorde en ganske grei FA for en border collie, og bestod. Største overraskelen var at han ikke hadde så mye byttedrift. Jeg trudde det var høyre. Resultatet ligger på hjemmesida.

Bogars overraskelse var at han kom så langt som han gjorde. Han er ikke akkurat den beste hunden mentalt, og jeg trudde vi måtte bryte noe tidligere. Ved "skrammelet" ble det for mye, og Østlie valgte å avbryte testen. Vi hadde fått sett det vi skulle se uansett.

Vida skal igjennom sine tester også. Men siden jeg nettopp har overtatt henne, så får det vente litt.

Det må være første gang jeg har hørt en Border collie som har klart dette :) Kjempe bra :D

Skrevet

Høres spennende ut!

Bare en liten ting: hvilken momenter(?) består en funskjonsanalyse av?

Funksjonsanalyse vs karaktertest?

Taes det rasehensyn, eller "forventes" det samme av en golden som en bc?

Monica B)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...