Gå til innhold
Hundesonen.no

Første 'egen' hund


ostesmørbrød
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg og samboeren min har begynt å diskutere å skaffe oss hund, noe jeg har gledet meg til leenge! Problemet for min del er at jeg synes det er så vanskelig å skulle velge en rase, når det er så mange jeg kunne tenkt meg😅 Jeg og min mor kjøpte en sibirsk husky sammen da jeg var konfirmant for mange år siden. Hun ble igjen hjemme da jeg flyttet ut for å studere. Men det er liksom den rasen jeg har mest erfaring med fra før. Ellers hadde vi en liten malteser mix, men liten hund vil jeg ikke ha. Pappa hadde støvere. Ellers har jeg vært mye hundepasser til alt fra alaska husky til border collie. På grunn av kronisk sykdom har jeg vært i tvil på å skaffe meg hund lenge, da jeg vet at formen min varier veldig, og jeg kan ha dårlige perioder. Men nå som samboeren min er like motivert som meg er vi endelig to om det! Raser vi har sett på er labrador, flatcoated retriver, golden retriver, toller (evt schæfer) osv.😊 Vi er også usikre på om dersom vi skulle gått for labrador om vi skulle valgt standard-variant eller jaktvariant. Vil gjerne prøve meg på agility og lydighet. Har trent lydighet med husky som er litt av en utfordring, men veldig gøy når det går! Og har allerede begynnerkurs i agility. Er det noen her som har erfaringer med noen av disse hunderasene, eller har anbefaling til andre raser? Og hvilket kjønn er det folk anbefaler. Har som regel bare hatt tisper gjennom oppveksten. 

Endret av ostesmørbrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har begrenset kapasitet tenker jeg at jeg ville gått for en standard-variant, ikke jaktvariant av retriever. Flat er også mer energisk og noe mindre fokusert treningsmessig. Men alle retrieverene du nevner er gode kandidater og mye smak og behag som vil styre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Var vel egentlig den konklusjonen vi kom fram til og. Jaktlabradoren blir nok litt for mye hund. Har trent mye lydighet med huskyen vår, noe som er krevende da hun er lite mat/leke-motivert og mye ufokusert. Men det er utrolig gøy når de klarer det! Så en hund med litt mere fokus hadde vært å foretrekke i hvertfall😅 ser for meg at "flatten" hadde vært en fin mellomting! Litt vilter og ufokusert hund er en morsom utfordring!

Endret av ostesmørbrød
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke kapasitet til en jaktlabbe så har du nok ikke kapasitet til en flat heller. Vil vel si det er den mest krevende av standard-variantene, og etter å ha vært nærmeste nabo til en understimulert flat litt for lenge, så vil jeg si at dette ikke er en rase man skaffer seg om man ikke har både høy kapasitet og langt over middels interesse for hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...