Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som er blitt redd fremmede


Emlilua
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har dessverre hatt et par uheldige hendelser der "hundevante" mennesker (de har hund hjemme og tenkte dette var gøy..) har løpt mot valpen min for å "leke". Dette har resultert i at valpen min har blitt redd for fremmede mennesker, og han bjeffer derfor så fort noen går forbi han når vi går tur. Dette gjelder også andre hunder.

Vil det være en idé å bare dra en tur til byen og observere mennesker? Vi kan ikke observere så mange her hjemme, da må vi gjerne sitte ute i timesvis. 😅 Vi går allerede på valpekurs og der er det null problemer, men andre hunder og mennesker er vanskelig for han. Dette gjelder også selv om han får hilse på de da han nå synes det er skummelt å hilse på nye mennesker.

Fryktelig kjedelig, men det er jo bare noe vi må jobbe med å få vekk.

Kan også nevnes at rasen generelt er litt nervøs og vi jobbet derfor MYE med sosialisering. Veldig synd at det ødelegges av noen dårlige opplevelser som disse. 🫠
Nå har vi fri i påska, så tanken min er egentlig å bare dra ned til byen og sitte litt på avstand med godbiter så han kan observere og se at mennesker slettes ikke er farlige.

Men jeg tar gjerne imot tips da dette er første gang noe som dette har skjedd med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det, evt. alliert meg med venner som kan komme å gi godbiter om han er godbitmotivert. Det gjorde jeg med min, fikk folk jeg trener med til å gi ham mye godbiter så han forbandt folk med noe godt.
Å besøke stevner/utstillinger kan også hjelpe, siden de fleste der har nok med sine egne hunder. Men her må du se ann hvordan du tror han vil takle det. Men ville nok vurdert å ventet til utesesongen så det er mulig å trekke seg litt unna.
Veldig kjedelig når sånn skjer.

Min ble redd etter ett dyrlegebesøk, da han hadde skadet seg og besøke gjorde vondt når han var ca 4 mnd. 
Han er ennå litt skeptisk til "nye" folk hjemme(om folk han kjenner kommer på besøk osv), men det går fort over når han kjenner dem igjen. 
Ute er han mer ubestemt da folk er både litt skumle og kjempekule. Men oftere kule en skumle nå heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil.

Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem.

Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...