Reise med hund.
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Av Wilhelmina · Skrevet
Vi hadde en elghund som stod og ulte ved dÞra hvis det var lÞpetisper innen en mils radius (satt pÄ spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, sÄ det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt smÄ hunder (6-8 kg), men det har kun vÊrt tisper, og de har vÊrt veldig enkle mtp. lÞpetid (lite blod, ikke noe sÊrlig hormonpÄvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter pÄ tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig pÄ smÄraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer. -
Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig Ă„ gjĂžre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl sĂ„ ville jeg uansett hĂ„pet at de ikke ville avlet pĂ„ en hannhund som er slik, men samtidig sĂ„ ville de da kanskje ikke avlet pĂ„ blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. NĂ„r det er sagt er jo tispene ogsĂ„ "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, sĂ„ man velger jo litt sine onder.Â
-
Av Hufflepuff · Skrevet
Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schÊfer, men skal nÄ fÄ en liten blandingsrase. Jeg er sÄ usikker pÄ valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hÞrer fra mange med smÄ hunder at hanner kan vÊre veldig vanskelig Ä fÄ stuerene, at de markerer inne og at de er sÄ stressa rundt lÞpetid i nabolaget feks at de stÄr og uler ved dÞra osv. Dette er ikke noe jeg har vÊrt borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vÊrt aktiv i NRH og NBF-miljÞ i 15 Är, sÄ vÊrt borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, sÄ er det en typisk type atferd for smÄ hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger sÄ klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivÄ osv osv. Hadde vÊrt fint Ä hÞre noe annet enn skrekkhistorier om smÄ hunder, for akkurat nÄ lener jeg veldig mot tispe. -
Av Martine432 · Skrevet
Vi har hittil foret vÄr valp pÄ 13 uker med fire mÄltider om dagen og har planer om Ä gÄ ned til tre mÄltider om dagen. Ved fire mÄltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30. hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere? -
Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min fÞrste bull-hund. Min fÞrste ambull ble fÞdt i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nÄ sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men ogsÄ jobbet som hundetrener i mange Är. NÄ for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprÞver bak oss, tatt i Sverige. SÄ erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts