Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal... skal ikke?


Kit Haig
 Share

Recommended Posts

Jeg har en liten blandingshund som heter Alma.
Mor: Chihuahua/ Jack Russel og far: Chihuahua/ Tibetansk spaniel.
Men Alma veier bare 2,2 kg. og 1 år og 6 måneder gammel.
Jeg har blitt veldig usikker på hva som er best for denne lille Alma når det gjelder sterilisering.
Så mange steder jeg har lest at det å holde hundens naturlige hormonbalanse viser seg å være best for hunden og jeg synes dette høres riktig ut. MEN da sier min og mange andre veterinærer at hvis jeg ikke fjerner livmor/eggstokker og livmor er det opptil 80 % større sjanse for at hunden får: Kreft eller betennelse i livmor og brystkjertler. Jeg vil virkelig gjøre det som er best for den lille hunden.
I min nå 2 måneder lange undersøkelser på nettet har jeg funnet ut at en rekke veterinærer nå anbefaler å beholde eggstokkene og kun fjerne livmoren, da hunder beholder sitt hormonmønster, men ikke kan være sammen med valper...men ok. ville det ikke vært bedre å ikke operere hunden i det hele tatt? Hunden har en liten "brokk"-bule, bør jeg få den fjernet likevel?
Hva kan du anbefale meg å gjøre? hun har hatt 2 menstruasjoner uten komplikasjoner, hun ser ikke ut til å være så mye forskjellig, bortsett fra at hun irriterer den gamle hunden min, hunden min, ved å hele tiden sitte på toppen av hodet når hun ligger nede, hele tiden vise seg frem foran seg . Hun har også vært ute etter et par små hanner som både er kastrert og lot de gå på henne, er dette noe jeg bør unngå hun gjør med tanke på infeksjoner eller lignende?
Jeg håper å få hjelp til å ta en avgjørelse da jeg har blitt veldig forvirret.

Alma og Pepita.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt, ihvertfall hvis du bor i Norge. Det er ikke lov å sterilisere eller kastrere hund uten medisinsk årsak. Det er et inngrep og heller ikke uten risiko for følger.

Det er hverken lovlig eller grunn til å operere en frisk hund! Så lenge brokken ikke er til plage kan den bare være der. Men du må selvfølgelig passe godt på og ikke la henne pare seg, alltid ha henne i bånd og under oppsyn når hun har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, simira said:

Det er veldig enkelt, ihvertfall hvis du bor i Norge. Det er ikke lov å sterilisere eller kastrere hund uten medisinsk årsak. Det er et inngrep og heller ikke uten risiko for følger.

Det er hverken lovlig eller grunn til å operere en frisk hund! Så lenge brokken ikke er til plage kan den bare være der. Men du må selvfølgelig passe godt på og ikke la henne pare seg, alltid ha henne i bånd og under oppsyn når hun har løpetid.

Ja jeg forstod også at dette ikke er vanligt i Norge men jeg har alternativer siden jeg til tider opholder meg i udlandet, men takk for dit svar og det er jo meget enklere om jeg bare går med hva som er i Norge da behøver jeg ikke tá stilling til hva som er best for hunden. Det er klart hun må passes på og det er ikke så vanskelig siden hun er så lille og let å beskytte i løbetiden og ellers også .  Så det var kun en tanke for å gjøre det som vil være best for hunden og undgå senere sygdom som kræft osv. som de er mange som mener er større sjanse å få i intakte hunde. Dette syntes jeg er vanskelige valg når man har et valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det er ulovlig, og det er jo at det regnes som uetisk å operere en frisk hund.

Når det gjelder økt fare for kreft så er det klart at man ikke kan få kreft i en kroppsdel man ikke har. Det er ganske omdiskutert om det øker kreftfaren eller ikke.  Og mange tisper opplever livmorbetennelse i løpet av livet, som det jo vil forebygge. I stedet er de utsatt for overvekt og inkontinens. 

Det er gode argumenter for og mot, men jeg ville fortsatt ikke operert en hund som er frisk og uten plager med løpetid, tenker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, simira skrev:

Det er en grunn til at det er ulovlig, og det er jo at det regnes som uetisk å operere en frisk hund.

Når det gjelder økt fare for kreft så er det klart at man ikke kan få kreft i en kroppsdel man ikke har. Det er ganske omdiskutert om det øker kreftfaren eller ikke.  Og mange tisper opplever livmorbetennelse i løpet av livet, som det jo vil forebygge. I stedet er de utsatt for overvekt og inkontinens. 

Det er gode argumenter for og mot, men jeg ville fortsatt ikke operert en hund som er frisk og uten plager med løpetid, tenker jeg.

Og vær så snill, kall det løpetid og og ikke menstruasjon, det kan ikke sammenlignes. Vi snakker om hund her, ikke jenter og kvinner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at prosentøkning kanskje høres kjempestor ut, men i realiteten kan det være svært, svært små nummer det er prosentøkning på. 80% av en risk på 0.06 f.eks er fremdeles en svimlende liten sjanse. Så om du virkelig vil sette deg inn i hva disse nummerene faktisk er så hadde jeg googlet å lest litt forskningsartikler om nettopp dette temaet. Det finnes enormt mange om dette temaet da et er "i vinden" både her og der i verden.

Personlig hadde jeg nok ikke kastrert en hund under 2 år uten at det var en god grunn for det, selv i et land hvor det er mest vanlig å kastrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...