GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Amalie8

Recommended Posts

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan vĂŠre verdt det. Det er ikke en sykdom Ă„ vĂŠre gammel, men det gjĂžr jo at alle plager blir verre og mer risikable bĂ„de Ă„ ha og gjĂžre noe med, som oftest. Jeg hĂ„pet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt mĂ„tte jeg jo ta den vanskelige avgjĂžrelsen for begge to. Likevel er jeg trygg pĂ„ at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du ogsĂ„ har nok innsikt til at du vet nĂ„r det er pĂ„ tide, selv om det er en prosess pĂ„ vei dit. HĂ„per dere fĂ„r litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er fĂžrste gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig Ă„ vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det sĂ„ forferdelig at hun selv ville valgt dĂžden over det livet hun lever nĂ„. Samtidig er hun jo pĂ„ et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dĂždsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinĂŠren pĂ„ torsdag for Ă„ ta en ny ultralyd av hjertet, sĂ„ fĂ„r vi se hva dommen blir da.
    • HĂ„per det gikk bra. Trist at hunder eldes og fĂ„r helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har sĂ„ ulike syn pĂ„ hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling Ă„ la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for Ă„ la hunden slippe. Andre mener det er grotesk Ă„ ikke la det (ofte) kjĂŠreste familiemedlemmet fĂ„ fullfĂžre livslĂžpet naturlig. Jeg vet ikke hvor pĂ„ den skalaen du befinner deg, sĂ„ jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  HĂ„per det gĂ„r bra med dere ❀
    • Kanskje pĂ„ tiden med en oppdatering her ogsĂ„. Shero: Shero er nĂ„ 11 Ă„r og pensjonist. Han har vĂŠrt pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fĂ„tt gĂ„ blĂ„bĂŠr med mamma, men etter at han begynte Ă„ halte i ett lĂžp i sommer er han heltidspensjonist. FĂžr han ble pensjonert rakk han Ă„ delta pĂ„ ett NM, hvor vi kom igjennom 1. lĂžp. Han har fĂ„tt prĂžvd seg pĂ„ nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne sĂ„ det er lagt litt pĂ„ hyllen til jeg finner en lĂžsning. Eskene skal uansett enten stĂ„s pĂ„ eller etes opp sĂ„... Han har ogsĂ„ fĂ„tt prĂžvd seg pĂ„ svĂžmming, han vet ikke om han er helt fan av Ă„ svĂžmme hvor han ikke kan stĂ„.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nĂ„ 6 1/2 Ă„r gammel (hvor tiden flyr). Han bommet pĂ„ stigefelt i sommer og traff, sĂ„ nĂ„ er vi klasse 3 pĂ„ heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fĂ„tt noen Ă„ leke med. Jeg har vĂŠrt instruktĂžr i agility i hĂžst, og Max stilte opp som lĂ„nehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til Ă„ gĂ„, siden sist jeg prĂžve Ă„ fĂ„ han til Ă„ gĂ„ med noen utenom familen lĂžp han rett til meg. Vi har ogsĂ„ vĂŠrt innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max pĂ„ Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hĂžrt om. Uff, lykke til, hĂ„per det gĂ„r bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...