GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Har Australian shepherd atferdsproblemerđŸ¶

Amalie8

Recommended Posts

35 minutter siden, Amalie8 skrev:

Hei jeg har lyst pĂ„ en hund som aussie men jeg har aldri hatt hund fĂžr jeg lurer pĂ„ om de har noen store atferdsproblemer som er anskelig Ă„ hontere og om det er en god fĂžrstegangangs hund jeg vil trene agility og Ăžnsker meg en gjerne en gjeterhundđŸ„Č

Det er store variasjoner innad i rasen. Jeg skal ikke pÄstÄ at de jeg mÞter jevnlig er goder representanter (heller det motsatte), men generelt vil jeg si at det er stor sjanse for Ä ende opp med usikker/veik aussie hvis en ikke er nÞye pÄ Ä velge valp etter riktig foreldre. De jeg har mÞtt som ikke har en medfÞdt usikkerhet er virkelig herlige hunder og egner seg godt som en aktiv fÞrstegangshund gitt at en faktisk bruker hunden til noe mer enn bare tur :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen hunder er fÞdt med adferdsproblemer, men noen raser er mer disponert for det enn andre. Da er det viktig Ä bli kjent med rasen pÄ forhÄnd, og se hvilke linjer og individer som fungerer bra og hvem som kan vÊre mer utrygge.

Snakk med oppdrettere, eiere, raseklubben, dra pÄ rasetreff og utstillinger og bli kjent med flere hunder. Og husk at det ikke er alt du ser ute, en hund med separasjonsangst kan jo fungere fint pÄ trening eller utstilling for eksempel. Men gjÞr du jobben pÄ forhÄnd sÄ tenker jeg at det er en fin rase Ä starte med hvis du vil drive aktivt med agility og evt. gjeting.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg bĂ„de utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten Ă„ ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe Ă„ gjĂžre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved Ă„ antropomorfisere kan det ogsĂ„ ha vĂŠrt for Ă„ belĂžnne meg for Ă„ ha vĂŠrt flink mams og servert ham rikelig med vom for Ă„ sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med Ă„ kommunisere hvordan jeg Ăžnsker levert. Det er vĂ„rt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot nĂ„r han bare slipper den foran meg og begynner kjefte pĂ„ meg fordi jeg krever Ă„ fĂ„ den i hĂ„nden fĂžr jeg serverer noe. Vi har hatt mange sĂ„nne runder nĂ„, og jeg forstod endelig at vi mĂ„ tilbake noen skritt og trene pĂ„ Ă„ holde apporten igjen. GĂ„tt altfor fort og klĂžnete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i stĂžrrelse og er ukomfortabel der den sitter. PĂ„ gjerdet om Ă„ fjerne den, fordi jeg er usikker pĂ„ om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har pĂ„ fĂžlelsen av at den avgjĂžrelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altsĂ„. PĂ„ den ene siden virker den ballen pĂ„ feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. PĂ„ den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vĂŠrt jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, sĂ„ er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt Ă„ utsette ham for kirurgi unĂždvendig. Hormonene har flere effekter pĂ„ helse og humĂžr, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst vĂŠre foruten, men Ă„ fjerne dem kan ogsĂ„ medfĂžre uĂžnskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilfĂžre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og nĂ„r?  Antakelig er han 8 Ă„r og har fĂ„tt en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke pĂ„ dagboken, og innsĂ„ at det ikke er noe nytt Ă„ melde, utover ny frisyre. SpanielĂžrene mĂ„tte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • NĂ„r du ber om en Ăžvelse eller tar en strafferunde sĂ„ belĂžnner du bjeffingen med at det skjer noe. SĂ„ det beste er at det ikke skjer noe. Hva med Ă„ prĂžve konsekvent time-out i bilen? Eller lĂŠr Ă„ bjeffe pĂ„ kommando og stoppe Ă„ bjeffe pĂ„ kommando. Om du ber han om Ă„ slutte Ă„ bjeffe sĂ„ husk Ă„ tell til tre fĂžr du belĂžnner, ellers belĂžnner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belĂžnning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbĂ„ndet) og tatt en pĂ„ stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi stĂ„r i hvil, hvor han skuespiller avslappet for Ă„ komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om Ăžvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og sĂ„ belĂžnnet det med en leke for Ă„ gi ham litt godfĂžlelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for Ă„ fĂ„ meg til Ă„ utfĂžre den adferden. Avledet med Ă„ ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i Ăžyeblikket vi gjĂžr det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. GĂ„r opp i stress fordi han blir sĂ„ret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig Ă„ velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med Ă„ slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet nĂ„r jeg forstĂ„r/synes at han bjeffer av sĂ„kalte legitime Ă„rsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstĂ„r som dĂžd, men puberteten truer i horisonten, sĂ„ utsteder ingen dĂždsattest ennĂ„. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å fĂ„ utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nĂžling akkompagnert av et oppgitt sukk fĂžr han kommer inn, nĂ„r han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..sĂ„ god at noe fokus nĂ„ er over pĂ„ mindre viktige ting som sportsĂžvelser. FĂžrste sitt under innkalling serverte Eddis i forrigĂ„rs, pĂ„ fĂžrste forsĂžk. Det var et nydelig Ăžyeblikk. Flere repetisjoner med stĂ„ under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine Ăžyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utfĂžrelsen vĂ„r, fordi mestringsfĂžlelsen fra Ă„ tro vi er flinke er hva som driver oss. MestringsfĂžlelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus pĂ„ hva som er feil medfĂžrer frustrasjoner, uteblivende mestring, dĂ„rlig stemning, dĂ„rlig samspill og Ăždelegger relasjonen - og hva er da poenget med Ă„ ha og trene hund?  Sitt begynte bli upĂ„litelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt Ă„ vĂŠre begeistret. Bare forventet Ă„ fĂ„ sitt pĂ„ cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nĂ„ har - skjĂžnt det fĂžles som et hĂ„n Ă„ bruke det ordet om vansker med Ăžvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - ogsĂ„ kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger hĂ„ndsignal. Kommer konsekvent lĂžpende inn for Ă„ gjĂžre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-pĂ„-stedet hĂ„ndsignal, som har vĂŠrt en nĂžkkel til flere andre Ăžvelser har forelĂžpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer fĂžrst. Verken ordet eller hĂ„ndsignal gir ham noe forstĂ„elig hint. Her mĂ„ det spinnes fĂžr det kan twirles. SĂ„nn er loven.  Hva som mĂ„ til for Ă„ fĂ„ en lovendring - det blir spennende Ă„ finne ut av. Punkt 1 og 3 gĂ„r seg sikkert til med mer trening, men pĂ„ punkt 2 er jeg helt blank forelĂžpig. Ingen ideer om hvordan lĂžse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i Ăžvelsene som ikke bare handler om belĂžnningene. Han LIKER Ă„ spinne og twirle og rygge og gĂ„ mellom beina mine og sendes frem til target og sĂ„nt. Det er noe Ă„ gjĂžre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gĂ„ fot ogsĂ„ er i ferd med Ă„ kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan dĂžyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre sĂ„. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...