Leveringsklare Border Collie blanding đ¶
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Bare det lille du beskriver om dognanny gjÞr at jeg vil frarÄde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget sÄ er det Ä korrigere, rykke eller kjefte pÄ en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint Ä hÞre hva dere har prÞvd Ä hva som skjer. Men jeg lurer litt pÄ, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter pÄ en tur. Skjer det like ofte pÄ morgen og kveld som pÄ den lengre turen pÄ dagtid? Et par enkle oppgaver i lÞpet av turen (som allerede er grundig innlÊrt inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, hÄndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en Þvelse, maks to repetisjoner, og sÄ rusle videre. Hvis dere fÄr lÊrt inn igjen grime sÄ kan det vÊre tryggere med Ä prÞve halsbÄnd, men det er nok lettere for dere Ä fÄ hjelp av en instruktÞr som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker pÄ at dette er lÞsbart, selv om dere er kjempetÄlmodige og har prÞvd masse allerede! HÄper vi fÄr en oppdatering her ogsÄ nÄr dere har fÄtt litt hjelp.
-
Av GoldenRetrievergutt · Skrevet
Takker igjen for godt svar! Vi har brukt bĂ„de sele og halsbĂ„nd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert Ă„ bruke halsbĂ„nd i stedet men ser at vi ikke tĂžrr da han helt sikkert hadde klart Ă„ vri seg ut av det nĂ„r han klikker. Flere ganger har jeg vĂŠrt redd for at han skal komme seg ut av selen nĂ„r vi krangler. Han river Ă„ sliter, ruller Ă„ hopper. Eneste gangene jeg er trygg pĂ„ at han ikke kommer seg ut av sele/halsbĂ„nd er om han er bundet fast, for da stĂ„r han helt stille. Og bĂ„de sele og halsbĂ„ndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte ogsĂ„ retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var Ă„ bruke retrieverkobblet til Ă„ "fĂ„ han av oss" nĂ„r han hopper pĂ„, ved Ă„ rykke i bĂ„ndet, men det fungerte i en halv dag sĂ„ trosset han det ogsĂ„ Ă„ vi Ăžnsker ikke Ă„ bli stĂ„ende Ă„ rykke i et sĂ„ tynt med kraftig bĂ„nd, det Ăžkte bare stressnivĂ„et hans. Vi har ila Ă„ret som har gĂ„tt tenkt at han kan vĂŠre bĂ„de over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for Ă„ justere aktivitetsnivĂ„et bĂ„de opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pĂ„gĂ„ende inne ogsĂ„. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsĂžkt Ă„ gjĂžre tydelig skille pĂ„ at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro. Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han Ă„ han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prĂžver Ă„ lĂŠre han noe ute (gĂ„ pent, sĂžke kontakt med oss, sladretrening ol) sĂ„ ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. SĂ„ frustrasjoenen vĂ„r kommer av at vi fĂžler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt Ă„ vet ikke hva som er forventet av han > vi forsĂžker Ă„ korrigere han Ă„ lĂŠre han noe/forstyrre han ved Ă„ gi han en oppgave eller mĂ„l med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare mĂ„ stĂ„ i disse episodene til han lĂŠrer seg hvordan han skal oppfĂžre seg pĂ„ tur, det er jo tross alt en rase som er lĂŠrevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prĂžver igjen Ă„ igjen sĂ„ later det ikke som at han forstĂ„r tegningen. SĂ„ de siste pr mĂ„nedene sĂ„ har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Ă selv nĂ„r han er lĂžs Ă„ kan lĂžpe som han vil, feks pĂ„ inngjĂŠrdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) Ă„ vi forsĂžker Ă„ kalle han inn, sĂ„ kommer han lĂžpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett pĂ„ oss Ă„ begynner Ă„ bite. SĂ„ kort sagt sĂ„ klikker han bĂ„de av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg hĂžres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, Ă„ det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prĂžvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til. Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio đ -
NÄ vet jeg ikke om alle instruktÞrene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller mÞtt mange instruktÞrer derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mÞnster i adferden og han er rÞngtet fri sÄ kan det godt vÊre muskulÊre eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger pÄ ulike tidspunkter, nÄr det bare renner over. Og nÄr du nevner at han har hatt ryggproblemer sÄ blir jeg raskt mye mer oppmerksom pÄ at det kan vÊre noe uoppdaget der. Bruker dere halsbÄnd eller sele? Hvis dere bruker halsbÄnd ville jeg forsÞkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjÞr det ville jeg faktisk forsÞkt halsbÄnd, for Ä se om det gjÞr noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det hÞres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsÞkt Ä kutte langt ned pÄ kravene? Og kutte ned pÄ aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender ogsÄ at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase sÄ finnes det alltids unntak. Korte, rolige turer, med litt lÞping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. PrÞv Ä ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" pÄ at "nÄ skjer ting", og om mulig la han heller gÄ en kort tur i lengre bÄnd og gÄ hjem fÞr det smeller. Alt dette er sÄklart forslag til ting Ä prÞve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfÞlging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti BjÞntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vÄr til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare sÄvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig ogsÄ anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
-
Av GoldenRetrievergutt · Skrevet
Glemte Ă„ legge til at vi gjĂžr daglig korte Ăžkter med sĂžk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker bĂ„de inne og ute. Ăver mye pĂ„ hĂ„ndteringstrening ol. à han mestrer alt annet som en drĂžm, ingen problemer med Ă„ vĂŠre hjemme alene, stueren pĂ„ 1-2-3, trygg og veldig fin hund pĂ„ alle andre mĂ„ter, akkurat det vi sĂ„ for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over sĂ„ mye av det som har gĂ„tt bra..
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts