GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det hĂžres utrolig slitsomt ut, og dere har prĂžvd det meste jeg ville anbefalt. BĂ„de cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved Ă„ kombinere dem med litt ulike forutsetnigner sĂ„ kan det rett og slett vĂŠre genetikk, og dermed veldig lite Ă„ gjĂžre noe med.  Jeg gĂ„r ut fra at han ogsĂ„ er sjekket hos veterinĂŠr og at stoff- og hormonnivĂ„er er noenlunde normale? Antar dere ogsĂ„ har prĂžvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. stĂ„r pĂ„ radio i bakgrunnen? Har dere prĂžvd Ă„ enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller Ă„ endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er lĂžsningen, for noen er det ogsĂ„ mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en fĂžrste lĂžsning, men for meg hĂžres det ut som dere har prĂžvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, sĂ„ ville jeg forsĂžkt evt. kjemisk fĂžrst for Ă„ se hvordan det gĂ„r.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt pĂ„ 5 Ă„r som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt vĂŠrre med Ă„rene. Han varsler pĂ„ hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med Ă„ roe seg ned igjen. Han varsler pĂ„ naboer som smeller med bildĂžrer, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som gĂ„r forbi vindu, katter i hagen, lillebror som lĂžper inne, om vi bruker hĂžy stemme osv osv. Det siste Ă„ret har han ogsĂ„ av og til begynt Ă„ varsle at vi Ă„pner ytterdĂžra, eller at vi bare sier sĂ„ lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking pĂ„ vindu/dĂžr er ogsĂ„ veldig vanskelig, og han stopper ikke Ă„ bjeffe fĂžr han fĂ„r se hvem som kommer og fĂ„r hilse. Hvis vi stenger han inne pĂ„ et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er vĂŠrst pĂ„ kvelden, ofte etter vi har gĂ„tt lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer Ă„ bare knurrer og bjeffer pĂ„ ting vi ikke hĂžrer eller ser. Dette har ogsĂ„ gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger pĂ„ vakt. Selv etter flere Ă„r med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han gĂ„r Ă„ legger seg av seg selv pĂ„ kvelden. Vi har prĂžvd ekstremt mange mĂ„ter Ă„ trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besĂžk av adferdskonsulent og prĂžvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prĂžvd alt fra desenstering pĂ„ lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han pĂ„ plassen sin, sende han pĂ„ et annet rom til han roer seg ned, vĂŠrt streng, sĂžksaktiviteter for Ă„ distrahere han og ros og kos nĂ„r han roer seg. Det begynner virkelig Ă„ bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns ogsĂ„ det er vanskelig Ă„ roe seg nĂ„r vi fĂ„r besĂžk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp pĂ„ fanget til besĂžket og ha kos, men vi merker ogsĂ„ at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse pĂ„ alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhĂ„nd i hverdagen og gjĂžr det vanskelig for han. Det skal ogsĂ„ sies at han er verdens beste hund Ă„ ha med pĂ„ tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vĂ„rt eget hus eller et annet.    SĂ„nn at det er sagt sĂ„ vet vi ogsĂ„ at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rĂ„dville nĂ„ og begynner Ă„ bli rimelig lei av at vi sjelden fĂ„r mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter ogsĂ„ pĂ„ oss mentalt da vi prĂžver sĂ„ veldig hardt uten at vi fĂ„r noe resultat. Heller ikke gĂžy Ă„ fĂ„ besĂžk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vĂ„r, nĂ„r det er det jeg bruker stĂžrste delen av tiden min pĂ„. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et hĂžyt stressnivĂ„ hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for Ă„ gjĂžre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi ogsĂ„ fingrene for. For akkurat nĂ„ er vi tidvis ganske slitne her hjemmeđŸ€Ș
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med lĂžping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gĂ„ seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bĂžr jobbes med i mellom tiden. HĂ„per dere finner nĂžkkelen etterhvert!
    • Ja og det prĂžver vi Ă„ jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn pĂ„ en tur enda. Venter pĂ„ en bestilling pĂ„ munnkurv fra usa som skal sitte bedre. lĂžpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 mĂ„neder. Pleier Ă„ vete til de i alle fall er 9-10 mĂ„neder fĂžr jeg starter med det. vi har bĂ„de prĂžvd Ă„ kutte ned og Ăžke for Ă„ se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan vĂŠre ernĂŠringsmessige Ă„rsaker til oppfĂžrsel. Men det er vi ikke i mĂ„l enda
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...