Leveringsklare Border Collie blanding đ¶
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Ja, jeg «liker» jo Ă„ tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett Ă„r pĂ„ hvert bein, og ett for hode for Ă„ bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende Ă„ se hvordan oppfĂžrselen hans har blitt, nĂ„r jeg vet at han i bunn og grunn er helt super pĂ„ alt annet. Vi var blant annet pĂ„ ferie ett par dager i sommer. Mye hunder Ă„ mĂžte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lĂ„ fint ved siden av meg Ă„ sĂ„ hunder og folk pĂ„ 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sĂ„nn sosialisering bĂžr vĂŠre. Bare se og observere, uten noe mer. Samme nĂ„r han er med pĂ„ jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han fĂ„r landet litt.Â
-
Det hÞres ut som et bra hundeliv. For Ä svare direkte pÄ spÞrsmÄlet sÄ tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gÄ begge veier avhengig av hva man gjÞr med det. Generelt er det greit Ä tanke at all adferd som hunden fÄr erfaring med blir den bedre pÄ. Hvis hovedregelen blir Ä utagere pÄ andre hunder som passerer sÄ vil det henge igjen nÄr hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener pÄ Ä ha kontakt og slappe av rundt andre hunder sÄ vil det etterhvert bryte gjennom hormontÄka. Lykke til!
-
Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke Þvd pÄ det i 18 mnd. Det har gÄtt fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har ogsÄ gÄtt tur Ä kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brÞy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare Ä snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund Ä henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av sÞk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby pÄ 4 mnd ogsÄ.  Jeg er klar over at vi mÄ trene passeringer med stÞrre avstand for Ä ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig pÄ mer med tanke pÄ alderen hans osv.
-
Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for utfordre hverandre til Ä trene pÄ ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fÄtt "Þve" seg pÄ dette i 18 mnd sÄ har dere en jobb foran dere. Du finner mange trÄder om passeringsproblematikk pÄ forumet her, jeg anbefaler Ä sÞke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og rÄd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nÞdvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare vÊre sammen med og i nÊrheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening pÄ Ä vÊre rundt andre hunder. Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke fÄr brukt seg nok blir problemadferden stÞrre. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man mÄ ikke konkurrere, men en bc Mà ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er Ä gÄ ved siden av deg. Kanskje bÊre en leke du har med? Det begrenser ogsÄ mulighet for knurring og bjeffing, MEN vÊr sikker pÄ at den andre hunden ikke kan komme for nÊrme med tanke pÄ ressursforsvar. Noe jeg brukte mye pÄ en av mine hunder var "sÞk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med Ä finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en lÞs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med Ä bli voksen, og vil forhÄpentligvis gÄ over. Men alt arbeidet dere legger ned nÄ, ogsÄ som ser ut til Ä overhodet ikke funke i hormontÄka, vil vise seg pÄ den andre siden.
-
Hei. Har en bc hannhund pĂ„ 18 mnd som har begynt Ă„ bli ekstremt vanskelig nĂ„r det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljĂžvant generelt. Er med pĂ„ det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bĂ„nd nĂ„r vi mĂžter hunder pĂ„ tur. Ved ett tilfelle sĂ„ mĂžtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i bĂ„ndet. Han har mĂžtt den rottweileren ett par ganger som valp ogsĂ„, og det har egentlig aldri gĂ„tt sĂŠrlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemĂžtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke fĂ„r hilse. han har heller aldri vĂŠrt sĂŠrlig begeistret for hunder. Om han har vĂŠrt lĂžs som valp Ă„ han har hilst pĂ„ hund og menneske, sĂ„ er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert pĂ„ den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fĂ„tt hilse pĂ„ tur eller i bĂ„nd heller. Jeg skjĂžnner treningsopplegget og at en mĂ„ trene pĂ„ avstand. SkjĂžnner at det ofte ikke gĂ„r over av seg selv, men det er jo en del biologi ogsĂ„. SĂ„ vil det blir bedre nĂ„r han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt?Â
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts