Leveringsklare Border Collie blanding đ¶
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Det hĂžres utrolig slitsomt ut, og dere har prĂžvd det meste jeg ville anbefalt. BĂ„de cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved Ă„ kombinere dem med litt ulike forutsetnigner sĂ„ kan det rett og slett vĂŠre genetikk, og dermed veldig lite Ă„ gjĂžre noe med. Jeg gĂ„r ut fra at han ogsĂ„ er sjekket hos veterinĂŠr og at stoff- og hormonnivĂ„er er noenlunde normale? Antar dere ogsĂ„ har prĂžvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. stĂ„r pĂ„ radio i bakgrunnen? Har dere prĂžvd Ă„ enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller Ă„ endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er lĂžsningen, for noen er det ogsĂ„ mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en fĂžrste lĂžsning, men for meg hĂžres det ut som dere har prĂžvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, sĂ„ ville jeg forsĂžkt evt. kjemisk fĂžrst for Ă„ se hvordan det gĂ„r. Â
-
Av Coolie1538 · Skrevet
Hei. Jeg har en cockapoo gutt pÄ 5 Är som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt vÊrre med Ärene. Han varsler pÄ hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med Ä roe seg ned igjen. Han varsler pÄ naboer som smeller med bildÞrer, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som gÄr forbi vindu, katter i hagen, lillebror som lÞper inne, om vi bruker hÞy stemme osv osv. Det siste Äret har han ogsÄ av og til begynt Ä varsle at vi Äpner ytterdÞra, eller at vi bare sier sÄ lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking pÄ vindu/dÞr er ogsÄ veldig vanskelig, og han stopper ikke Ä bjeffe fÞr han fÄr se hvem som kommer og fÄr hilse. Hvis vi stenger han inne pÄ et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er vÊrst pÄ kvelden, ofte etter vi har gÄtt lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer Ä bare knurrer og bjeffer pÄ ting vi ikke hÞrer eller ser. Dette har ogsÄ gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger pÄ vakt. Selv etter flere Är med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han gÄr Ä legger seg av seg selv pÄ kvelden. Vi har prÞvd ekstremt mange mÄter Ä trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besÞk av adferdskonsulent og prÞvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prÞvd alt fra desenstering pÄ lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han pÄ plassen sin, sende han pÄ et annet rom til han roer seg ned, vÊrt streng, sÞksaktiviteter for Ä distrahere han og ros og kos nÄr han roer seg. Det begynner virkelig Ä bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.  Han syns ogsÄ det er vanskelig Ä roe seg nÄr vi fÄr besÞk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp pÄ fanget til besÞket og ha kos, men vi merker ogsÄ at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse pÄ alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhÄnd i hverdagen og gjÞr det vanskelig for han. Det skal ogsÄ sies at han er verdens beste hund Ä ha med pÄ tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vÄrt eget hus eller et annet.  SÄnn at det er sagt sÄ vet vi ogsÄ at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.  Vi er ganske rÄdville nÄ og begynner Ä bli rimelig lei av at vi sjelden fÄr mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter ogsÄ pÄ oss mentalt da vi prÞver sÄ veldig hardt uten at vi fÄr noe resultat. Heller ikke gÞy Ä fÄ besÞk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vÄr, nÄr det er det jeg bruker stÞrste delen av tiden min pÄ. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et hÞyt stressnivÄ hele livet.  Noen som har erfaring med dette og har tips for Ä gjÞre hverdagen litt enklere? -
Av Martine432 · Skrevet
Det krysser vi ogsĂ„ fingrene for. For akkurat nĂ„ er vi tidvis ganske slitne her hjemmeđ€Ș -
Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med lÞping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gÄ seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bÞr jobbes med i mellom tiden. HÄper dere finner nÞkkelen etterhvert!
-
Av Martine432 · Skrevet
Ja og det prÞver vi Ä jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn pÄ en tur enda. Venter pÄ en bestilling pÄ munnkurv fra usa som skal sitte bedre. lÞpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 mÄneder. Pleier Ä vete til de i alle fall er 9-10 mÄneder fÞr jeg starter med det. vi har bÄde prÞvd Ä kutte ned og Þke for Ä se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan vÊre ernÊringsmessige Ärsaker til oppfÞrsel. Men det er vi ikke i mÄl enda
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts