GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til Ă„ fĂ„ mange overraskelser i hundeholdet ditt i Ă„rene som kommer:) 
    • Tenker at du fĂžrst og fremst mĂ„ stikke fingeren i jorda Ă„ innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke pĂ„ at du er flink til Ă„ trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt pĂ„ min amerikanske bulldog alene rundt smĂ„ dyr eller katter. Det ville hĂžyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dĂ„rlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo fĂžr du innser at det mest sannsynlig kan vĂŠre tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og Ă„ holde dyra skilt nĂ„r du ikke hjemme eller kan fĂžlge godt med pĂ„ interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene pĂ„ impulskontroll og konsentrasjon. Atferden pĂ„ hunden din kommer garantert til Ă„ forandre seg nĂ„r den gĂ„r igjennom de forskjellige kjĂžnnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett Ă„ trene gjennom hele livet til hunden din sĂ„ minimerer du sjansen for at noe gĂ„r galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis pĂ„ at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler pĂ„ telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet ogsĂ„ at Mattilsynet var der i hvert fall en gang pĂ„ befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hĂ„rreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - sĂ„ da var det ikke skjellig grunn til omplassering. PĂ„ tross av at de konstant sto ute, sloss sĂ„ blodet sprutet og ikke ble mĂžkka for... NĂ„ har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i omrĂ„det stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegĂ„rd. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder pĂ„ rundt 25/30 kilo. Tror ogsĂ„ at Mattilsynet har sykt mye Ă„ gjĂžre, med lite ressurser til Ă„ gjennomfĂžre alt, at de kun har mulighet til Ă„ befare bekymringer der dyr er dĂžende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfĂžlgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjĂžre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte sĂ„ er alle rasene i blandingen kjente for Ă„ ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange Ă„r, og vi kjenner begge bĂ„de oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt stĂžrre utfordring enn om du hadde kjĂžpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det gĂ„r fint, og sĂ„ lenge man er bevisst pĂ„ hva slags hund man har sĂ„ er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene vĂ„re, uansett rase, har jaktinstinkt i stĂžrre eller mindre grad, men at ambull er sĂ„ mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for Ă„ tro.  NĂ„ kan jeg uansett fortelle at det gjĂžres store fremskritt her i huset. Hunden har lĂŠrt seg Ă„ sitte nĂ„r kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nĂ„ enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjĂžr noe stort nummer av hverandre. SĂ„ jeg syns vi er pĂ„ rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...