GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Leveringsklare Border Collie blanding đŸ¶

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange mĂ„ter Ă„ gjĂžre dette pĂ„. Og man bĂžr definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vĂ„r tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufĂžr, sĂ„ mannen hadde ham med pĂ„ kontoret de dagene jeg var pĂ„ jobb. Personlig mener jeg at man bĂžr vĂŠre hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for Ă„ bruke tid sammen, bli kjent bĂ„de med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, fĂžr man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. SĂ„ bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. NĂ„r man mĂ„ tilbake pĂ„ jobb er det mange muligheter. Det viktigste er Ă„ ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall Ă„ fĂ„ en hund som ikke tĂ„ler Ă„ vĂŠre alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden pĂ„ jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! VĂŠr ekstremt nĂžye pĂ„ hundebarnehage, der trenger valpen ogsĂ„ tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og pĂ„virkning pĂ„ slike steder, og det bĂžr vĂŠre en god plan for hvordan hundene fĂ„r nok ro i lĂžpet av dagen. Sjekk gjerne at de som hĂ„ndterer hundene til daglig, altsĂ„ ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om sprĂ„k og adferd hos hund, Ă„ "bare vĂŠre glad i hunder" er ikke nok pĂ„ slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse pĂ„ jobbtid slik at en kan dra tidlig pĂ„ jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen pĂ„ dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til Ă„ vĂŠre alene hjemme, heller enn valp. Da bĂžr man ogsĂ„ bruke tid pĂ„ Ă„ bli kjent, og starte rolig og gĂ„ forsiktig frem med alenetrening pĂ„ nytt sted, men sĂ„ lenge de er vant til (og komfortabel med!) Ă„ vĂŠre alene sĂ„ bĂžr treningen gĂ„ ganske raskt.  
    • Jeg lurer pĂ„ hvor lenge man bĂžr ta fri fra jobb for Ă„ vĂŠre hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke sĂ„ enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye nĂ„r valpen er tilvendt Ă„ vĂŠre alene hjemme ogsĂ„. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgĂ„ttes en hĂ„ndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det sĂ„klart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hĂžrt at det er noe vesentlig verre med whippet. NĂ„r det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst sĂ„ vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) sĂ„ du bĂžr ha tilgang til Ă„pne og/eller inngjerdede omrĂ„der som hunden kan fĂ„ lĂžpe fra seg pĂ„. 
    • Ser at det er nesten 6 Ă„r siden noen har skrevet her, men jeg prĂžver likevel:  Har et par spĂžrsmĂ„l om whippet som jeg lurer pĂ„. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de fĂ„r overflatiske skader pĂ„ kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det Ă„ kombinere tur  i typisk norsk skog med en lĂžs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fĂ„tt en ublid skjebne? 3) NĂ„r det gjelder jaktlyst; er det helt "pĂ„ trynet" Ă„ sette munnkurv pĂ„ en whippet som skal fĂ„ rase fra seg i fritt lĂžp? Bare noen spĂžrsmĂ„l fra en som har whippet pĂ„ lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, nĂ„r den hunden jeg har nĂ„ rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...