Gå til innhold
Hundesonen.no

Islandsk fårehund eller keeshond


Sallie
 Share

Recommended Posts

Det er ikke mindre jakt i islenderen enn buhunden. Alle disse hundene er spisshunder, som kan være varierende førerorientert, og potensielt en del jaktinstinkt. Det er ikke sikkert at du kan få god nok innkalling på dem til at de kan gå løse, det avhenger både av trening og individ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, simira skrev:

Det er ikke mindre jakt i islenderen enn buhunden. Alle disse hundene er spisshunder, som kan være varierende førerorientert, og potensielt en del jaktinstinkt. Det er ikke sikkert at du kan få god nok innkalling på dem til at de kan gå løse, det avhenger både av trening og individ.

Er det sånn generelt at spisshunder har en del jaktinstinkt ? Har hørt at de ofte ikke er førerorientert og at de har egne meninger og ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Sallie said:

Er det sånn generelt at spisshunder har en del jaktinstinkt ? Har hørt at de ofte ikke er førerorientert og at de har egne meninger og ting og tang.

Ja, de er selvstendige og dermed ikke så førbare som en del andre raser.

Hvis du vil ha en rase som er lett å ha løs bør du se på raser som er avlet for samarbeid, for eksempel gjeterhunder, retrievere, spaniels osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, simira skrev:

Ja, de er selvstendige og dermed ikke så førbare som en del andre raser.

Hvis du vil ha en rase som er lett å ha løs bør du se på raser som er avlet for samarbeid, for eksempel gjeterhunder, retrievere, spaniels osv.

Tusen takk. Flink du. Er ikke Kooiker egentlig en spaniel? Har tittet på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, kooiker er en spaniel, men krever litt den også. Jeg anbefaler deg å søke på forumet her etter raser du lurer på, det ligger en del tråder med informasjon fra folk som har hatt ulike raser gjennom tidene på forumet.

I tillegg så sjekk ut raseklubben og les RAS-dokumentet på NKK.no (Rasespesifikk Avlsstrategi). Det kombinert vil gi deg en god del informasjon om de fleste raser du finner i Norge ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, simira skrev:

Jo, kooiker er en spaniel, men krever litt den også. Jeg anbefaler deg å søke på forumet her etter raser du lurer på, det ligger en del tråder med informasjon fra folk som har hatt ulike raser gjennom tidene på forumet.

I tillegg så sjekk ut raseklubben og les RAS-dokumentet på NKK.no (Rasespesifikk Avlsstrategi). Det kombinert vil gi deg en god del informasjon om de fleste raser du finner i Norge ihvertfall.

Krohmforlander også? Eller er den er terrier?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk i selskapshundgruppen, men det er uten tvil terrier i den. Jeg vet det har vært spurt om den på forumet tidligere, så søk litt rundt. Og sjekk NKK og raseklubben, gjerne raseklubben i hjemlandet til rasen også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i heimen har vi Islandsk Fårehund, (og Border Colie og Schäferhund). Islendingen er kjæresten min sin, men jeg trener også titt og ofte med han selv. Og jeg merker helt klart forskjell med å tree med han, kontra BC/schäferhunden. Men vi har vært veldig heldig med individet sånn sett, så bråkebøtta (ja, det er et kallenavn som passer han godt) er ganske gøy å trene med; men jeg opplever han som noe som blir noget lettere stresset og koker raskere i hodet slik at kvaliteten på økten ikke nødvendigvis er like god som med de andre, som kan klare å "samle seg" litt mer.

Personlig er ikke islandsk fårehund noe jeg ville hatt selv, men jeg er mer gjeterhund-type. Men jeg syns det er artig å jobbe med islendingen/bråkebøtta. Men det er som nevnt en spisshund, og spisshunder har sine greier de og. Det er fryktelig mye lyd i han, selv den minste ting skal han bjeffe på (dette trenes selvsagt på, men det er krevende). Både hjemme (kraftig vind kan trigge det), i lek, når han blir giret under trening osv.

Når det gjelder jaktinstinkt og tur, så opplever jeg ikke at han har så mye av dette. Eller, han har jaktinstinkt for han leker godt under trening (når han ikke er for opptatt med å bjeffe..), men aldri opplevd det som et problem på tur. Når det er sagt, tror jeg mye av årsaken er at vi har vært heldig med individet, samt han er vokst opp med schäferhunden som kan gå løs på tur, så vi har fått mye "gratis" der sånn sett. Han kan gå løs, men det er ikke sikkert han hadde kunnet det hadde han vokst opp alene. Vi brukte langline veldig lenge på han (og kan gjøre det av og til nå også selvsagt).

Det viktigste spørsmålet egentlig er, hva skal du bruke hunden til? Hvis det å kunne gå løs på tur er kjempeviktig for deg, ville jeg som nevnt i tråden her sett på andre type raser som er avlet for samarbeid. Det er ikke umulig med hunder som spisshunder og/eller har jaktinstinkt, men det er ingen garanti selv om man legger ned mye arbeid i det. Selvsagt også lurt å bruke søke-funksjonen og på forumet, er nok masse god informasjon der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...