Gå til innhold
Hundesonen.no

Når andres hunder angriper


Summerbee
 Share

Recommended Posts

Okey, så hva gjør dere med eiere som har hunden sin løs og hunden går til angrep mot egen hund som er i bånd? 
 

Hadde en kjedelig opplevelse på lørdag da jeg skulle ut på morgentur. Da vi hadde komt ut på parkeringsplassen vår (rett utenfor huset), ble vi angrepet av en løs hund. Denne hunden gikk rett på min hund og jeg måtte sparke den bort for å få den av min hund.. Dette er et tettbygd nabolag, og jeg antar at det egentlig ikke var meningen at hunden skulle være løs. Men dette er 2.gang dette har skjedd oss (og samme hund som har gått til angrep). Eier(mann) og datter kom ruslende bak, og ropte ganske slapt navnet til hunden og stopp. Hunden lystret selvfølgelig ikke, og tok kun hintet etterhvert som jeg fikk sparka den unna noen ganger (sparket ikke hardt, men samme styrke som når man lobber en fotball)..  Usikker på hvilken rase det er, men ser ut som en medium str grå spisshund av et slag. 
 

Eier sa ikke noe til meg og jeg var mest opptatt av å komme meg unna de. Men i ettertid lurer jeg på om jeg egentlig burde fått tak i navn og meldt fra til politet? Hva gjør dere i slike tilfeller? Jeg har nok mulighet til å finne ut hvem det er, siden de bor i samme nabolag.

Dette er tross alt 2.gang der skjer og er ikke noe hyggelig i det hele tatt. Hunden min og jeg gjorde ikke noe for å fremprovosere noe som helst. Hunden satt bare øynene i min og røyk rett på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av å melde slikt til politiet har ingen effekt. De bryr seg ikke om at to hunder sloss. Eller at en hund var litt løs. (som du sikkert ser så bagatiliserer jeg hva som skjedde, fordi det er vel slikt politiet er angående bråk mellom hunder...?)

Vi hadde en schæfer her hos oss som gikk veldig mye løs. Var veldig lydig, kjempegrei med mennesker. Men når en annen hund kom i nærheten så gikk han til angrep. Beit til og med en tispe med løpetid... Eieren lot likevel hunden stadig gå løs, det fikk jo aldri noen konsekvenser for hans hund. 

Da schæferen beit min unge tispe over ryggen, så gikk jeg til han med regningen fra veterinæren, og gav han klar melding om at jeg forventet at han betalte den. Det gjorde han. Og etter det gikk hunden oftere i bånd 

Så noe bør du jo gjøre når slikt skjer. Det er sikkert ikke bare din hund som har blitt angrepet av denne hunden. Det bør få konsekvenser for eieren på en eller annen måte. Ellers vil hunden nok igjen gå løs, og dette skjer igjen og igjen...

Men hva skjer hvis du melder dette til politiet? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regner jo med at jeg kanskje ikke kommer noen vei. Men det er ganske streng båndtvang i kommunen, og få plasser man har lov å ha den løs. Båndtvangen gjelder også boligområder, og bryter derfor forskriften om sikring av hund i kommunen.
Brot på denne forskrifta kan medføre straff etter hundelova § 28.

«Med bøter eller fengsel inntil seks måneder straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt har unnlatt å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a. angriper eller skader person,
b. jager, angriper eller skader dyr.»

 

Tenker på at denne hunden har gått rett på hunden min begge gangene, og har et veldig stivt kroppspråk generelt og veldig reaktiv i bånd. Det er mange barn i nabolaget, og der hvor den gikk løs er det også en ikke inngjerdet lekeplass rett ovenfor. Føler ikke det er særlig forsvarlig.
 

Nå fikk jo ikke denne hunden skada min da, da jeg visste den kom til å gå til angrep, så fikk avverga bittskader. 

Endret av Summerbee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen ble skadet vil en anmeldelse neppe føre fram. Du kan såklart prøve å finne og snakke med eieren, men hvis det har skjedd flere ganger er det ikke sikkert de bryr seg om det.

Det beste du kan gjøre er å skjerme og beskytte din egen hund, og prøve å gå unna så snart du eventuelt ser dem.

Ellers så ville jeg ikke vært så bekymret for at den skal angripe barn, det relativt normalt å utagere mot andre hunder, uten at de er aggressive mot mennesker av den grunn. Men å ha en hund løs som de ikke har kontroll på er uansett ikke forsvarlig, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...