Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips ønskes: Treningsdagbøker


Recommended Posts

Kjære hundetreningsnerder, gi meg deres tips og erfaringer ?

Med ønske om at kommende valp skal få litt mer regelmessig og konstruktiv trening, ønsker jeg snoke etter treningsdagbøker. Håpet er å kanskje sparke opp litt motivasjon til å drive på med annen hundesport enn bare gjeterhundtrening.

Føler litt lost i hvor å starte, dog. Er det noen som har tips og erfaringer med treningsdagbøker til hund de kunne tenkt seg dele?

Jeg veit ikke helt hva jeg ønsker, men noe som gjør det litt enklere å føre og å ha oversikt over trening. Planlagt er grunntrening (LP/RL-rettet), og om mulig også hverdagslydighet og gjeting. Hovedsaklig økter, men også planer/mål og evaluering. Føring må være enkelt og tilgjengelig, gjerne litt morro. Har tidligere holdt på med Bullet Journaling og det krever alt for mye innsats med oppsett ol. Størrelse på boka har ingen videre betydning, men helst ikke mindre enn A5. Papiret helst av ålreit kvalitet til bruk av både penn og tusj.

Jeg kjenner til No Limit Obedience sin, men ikke stort annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget egen fra Personlig almanakk. Droppet selve kalenderdelen til fordel for masse notatsider der jeg kan planlegge og evaluere økter, og ferdiglagede temasider som årshjul, habit trackers, lister osv. Funker bra for meg ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Treningsdagbøker er en ting jeg syns har vært veldig vanskelig å gjøre, og ha gode rutiner på. Men jeg ser absolutt verdien i det! Men jeg har slitt veldig med å klare å holde det vedlike. For meg har det dog også gjenspeilet i litt utfordringer med hund og hundetrening som ikke hadde noe særlig mål. En annen ting jeg tipper også har vært et hinder for meg er at jeg er perfeksjonist, så jeg tørr liksom ikke bruke slike bøker "fult ut" i fare for skrivefeil, at det blir rot, stygt ++ 😆

Men nå som jeg har fått valp igjen ønsker jeg å virkelig gå inn for å bli flinkere til treningsdagbøker. Så det jeg har gjort nå, er at jeg kjøpte meg en bok, og tenkte ikke så mye over hvilken bok det egentlig var (jeg fant en tilfeldigvis igjennom Finn) - fordi jeg tenker at jeg må bare komme i gang! Jeg har hørt mye bra om No Limit Obedience og det var den jeg fant, så jeg har rett og slett kjøpt den nå, og går inn med et mindset at jeg skal bruke boken til å bli flinkere og øve meg på å loggføre treningen. Så må jeg prøve å gi slipp på alle de negative følelsene om at boken kan bli stygg, ikke perfekt osv. Men shit, jeg er litt redd as, kjenner jeg 😂

Jeg tror egentlig at hvis man er litt i startgropa for å begynne med dette, men ikke helt vet hva man vil ha, føler seg usikker osv, så er det bare å ta sjansen på noe, prøve og feile - også finne ut av hva man liker, ikke liker, hva man savner osv. Bladde raskt igennom boken når jeg fikk den, og den har også egne notatsider man kan bruke som man vil. Shoppen sin ser også bra ut forsåvidt, og tror egentlig det fort kan handle mest om smak og behag - med mindre man vil lage sin egen bok 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...