Gå til innhold
Hundesonen.no

vintertrim for 1 trekkhund og tung mann - gå for kickspark eller ski? eller kickbike med piggdekk?


saint
 Share

Recommended Posts

Hei, er ny med trekkhunder, har 1 stk scandinavian hound, fikk skikkelig betennelse i akillessenene i vinter som jeg sliter med enda etter å ha gått lange turer på vinterføre med ham (han er kravstor), så skaffet da en kickbike som han stortrives foran istedet. Det fungerer ypperlig og han er i topphumør og blid som en sol hver dag, men det er ikke så lenge til det blir for glatt og mye snø å frese rundt på grusveiene her. Er det for glatt for sykkel er det nok også for glatt for min hund å trekke, har som sagt kun 1 og ikke muligheter for flere trekkhunder, men så har jeg heller ingen erfaring her.

Når jeg var ung pleide bikkja å trekke fattern på ski, det gikk greit. Dette var 80 tallet med primitivt utstyr. Han veide vel noe mindre enn meg, jeg er en veldig stor mann på 120 kg men sånn som min hund drar så burde det gå greit. Men jeg skal ærlig inrømme det er mange år siden jeg gikk på ski og gruer meg litt til det, må også da kjøpe inn utstyr til dette. Har også sett på kickspark, prismessig er det litt dyrere men det ser enklere ut. Kickspark med ski hadde jo vært topp hvis bikkja klarer å dra meg på det, men blir jeg for tung til at min hund kan dra meg over jordet og inn i skogen f.eks på det? Det er ikke løyper rundt her. Ser for meg det er lettere å hjelpe til på vanlige ski og gå opp skiløpyer, men å holde balansen med den viltre bikkja mi foran tror jeg blir vanskelig, pluss jeg har akillesbetennelsen og fått beskjed at jeg ikke bør gå langt med dette og det er vanskelig å bli kvitt, så ski er kanskje ikke optimalt heller, men jeg skal ivertfall ikke gå kilometer etter kilometer på glattisen med piggsko som jeg gjorde i fjor.

Spørsmålet mitt da blir: Kickspark eller ski? Eller burde jeg vurdere piggdekk på kickbiken likevel? Grusveiene rundt her er ofte delvis snødekte med spor i ned på isen, noen steder gruset noen steder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan du gå tur med hunden med piggsko, og la hunden trekke en pulk med vekt i, for eksempel? Eller blir det for langt uansett? Isåfall er nok ski det beste alternativet, men jeg har ikke noen erfaring med kickspark selv.

15 minutes ago, vhconana said:

Hvis hunden ikke lytter, hva vil du gjøre? Jeg har problemer med det.

Hunden må læres hva den skal gjøre, og motiveres til å gjøre riktig. Hvis du ikke får det til selv vil jeg anbefale å gå et kurs eller ta kontakt med en instruktør for privattimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
21 minutter siden, saint skrev:

Ski er god trim for både hund og eier ? usikker på hvordan belastningen er for akillesen og ski men... hva med fatbike? I trekkhundløypeme her jeg bor er det flere som bruker fatbike vinterstid ? i skiløypene også, men da kan man regne med litt kjeft (fatbike lager ikke mye spor i skiløyper, men man burde kanskje ikke dra ut før 1-2 dager etter snøfall slik at løypene for satt seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, O1234 skrev:

Ski er god trim for både hund og eier ? usikker på hvordan belastningen er for akillesen og ski men... hva med fatbike? I trekkhundløypeme her jeg bor er det flere som bruker fatbike vinterstid ? i skiløypene også, men da kan man regne med litt kjeft (fatbike lager ikke mye spor i skiløyper, men man burde kanskje ikke dra ut før 1-2 dager etter snøfall slik at løypene for satt seg ?

bikkja elsker å trekke, er nok bare å henge på, dvs lite belastning på akilles. fatbike er kanskje en mulighet også, har alt kickbike, tenkt kanskje det går å bytte dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, saint skrev:

bikkja elsker å trekke, er nok bare å henge på, dvs lite belastning på akilles. fatbike er kanskje en mulighet også, har alt kickbike, tenkt kanskje det går å bytte dekk.

funker med piggdekk på vei, men i skiløypa skal det være temmelig hardt før du kan sykle med vanlige sykkeldekk:-)

Vi har sykla litt uten piggdekk på vei vinterstid og det er ikke å anbefale ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O1234 skrev:

funker med piggdekk på vei, men i skiløypa skal det være temmelig hardt før du kan sykle med vanlige sykkeldekk:-)

Vi har sykla litt uten piggdekk på vei vinterstid og det er ikke å anbefale ??

pigger da er det nok for glatt å trekke men tenker boffen får det gøy til vintern med skiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...