Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker en blåøyd handhund som far til et valpekull


Ciaá
 Share

Recommended Posts

Heisann, ønsker en handhund med blå øyne, som far til et kull valper.

(Se bilder for ca type jeg er ute etter)

Jeg har en Rottweiler, American bulldog, Staff blanding.

Ønsker at hun får et kull så hun ikke får kreft.

Vi bor i Follo, så fint om hunden bor i Follo, Oslo området.

 

 

IMG_20230812_161122.jpg

dog-breeds-with-blue-eyes-5089039-10-b6fa574c3463402db3389e2e048d43e4.jpg

Blue-Eyed-Pitbull-You-Wont-Resist-Those-Baby-Blues.jpg

Blue-eyed-pit-bull.jpg

Weimaraner-Dog-With-Blue-Eyes.jpg

Pit-bulls.jpg

aef1eada-7d73-49b0-a734-f95d05c5da7f.jpg

 

Endret av Ciaá
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å avle på en slik blanding. Den ligner til dels på ulovlige hunderaser, og kan fort få problemer dersom det skjer uhell med andre hunder.

Å få et kull er heller ikke forebyggende mot kreft, så jeg vil heller anbefale deg regelmessige helsesjekker av hunden din og følge med om det eventuelt skulle oppstå noen kuler eller klumper på kroppen.

Hvis du likevel vil ha valper anbefaler jeg deg å gå gjennom oppdretterkurset til NKK, det er ganske mye å tenke på når man setter valper på en hund, alt fra helsetester som bør være på plass, valg av riktig hannhund, oppfølging og forberedelse av tispa til selve fødselen, valpeholdet, oppfølging av kullet og valg av kjøpere. Det er en ganske stor jobb, og ikke noen lettvint måte å få en ny hund på.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann tusen takk for svar!

Hun er verdens snilleste, roligste, lydigste hund. 

Har lest meg godt opp på Avel, og har testet hunden for sykdommer.

Har veldig lyst på at hun får et kull, da vi har lyst på en hund til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen så kjøp deg en hund til, da.  Tre av mine jenter har hat både valpekull og kreft, så hvor har du det fra at en fødsel skal beskytte mot kreft? Ser det heller som et påskudd for å sette på enda et blandingskull med dårlige forutsetninger, blå øyne skal liksom være et viktig punkt her ? Hva med helseundersøkelser,. som er uendelig mye viktigere enn øyenfarge ? Unnskyld at jeg virker gretten og sur, men jeg er sååå inderlig lei av folk som avler valper så lettvint og tankeløst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå øyne er IKKE ønskelig hos amerikansk bulldog da det er assosiert med alvorlige helseutfordringer. Les gjerne rasestandarden hos NKC https://nationalkennelclub.com/ab-standard/
Eyes: Almond-shaped to round, medium-sized.
Color: Brown eye color is preferred

Samtidig finnes det linjer i rasen med aggresiv beinkreft, osteosarcoma. Det vil du ikke ha, og jeg snakker av erfaring!
 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ciaá said:

Heisann tusen takk for svar!

Hun er verdens snilleste, roligste, lydigste hund. 

Har lest meg godt opp på Avel, og har testet hunden for sykdommer.

Har veldig lyst på at hun får et kull, da vi har lyst på en hund til.

 

Men når hunden din er blanding så vet du ikke hvilke sykdommer som ligger i genene. Det hjelper ikke at hunden din er både frisk og snill og rolig, hvis hun er bærer av gener til sykdom og dårlig mentalitet. Hun er en blanding av raser som har flere kjente helseutfordringer, og med mindre du vet at både foreldre, søsken og besteforeldre er fri for disse så bør du ikke avle.

Det finnes alt for mange både blandinger og rene bullehunder som ligger ute til omplassering eller salg av valper, jeg anbefaler at du heller kjøper en av dem, og ikke får et helt kull for å få én hund. Det er ingen garanti for at en valp etter din hund blir like frisk og fin som moren, dessverre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ciaá skrev:

Heisann tusen takk for svar!

Hun er verdens snilleste, roligste, lydigste hund. 

Har lest meg godt opp på Avel, og har testet hunden for sykdommer.

Har veldig lyst på at hun får et kull, da vi har lyst på en hund til.

I likhet med resten her så er ikke jeg heller veldig positiv til å planlegge kull på en blandingshund på denne måten. 

Skjønner veldig godt at du/dere ønsker valper på en hund dere selv synes er verdens beste. Hvem gjør vel ikke det? ?

Til syvende og sist så kan vi sitte her og mene det ene og det andre, men det er du som tar den endelige avgjørelsen uansett. Dog synes jeg dere virkelig bør vurdere å se etter en oppdretter som avler gode (renrasede) hunder med de egenskapene dere verdsetter høyt hos deres nåværende hund. Da er sjansen mye større for at dere faktisk får den hunden dere ønsker sammenlignet med å "eksperimentere" selv ?

Så i tilfelle andre ikke har "skremt" nok så er det noen ting jeg håper du/dere tenker ekstra nøye over:

- Har dere kapasitet til å følge opp valpene i 8+ uker? Valpene skal sosialiseres og utfordres med nye ting for å bli hyggelige og miljøsterke individer. Her synes jeg personlig at mange oppdrettere gjør en slakk jobb, selv om mentalt sterke valper ikke tar noen særlig skade kan det gå hardt utover de som i utgangspunktet er litt svake.

- Har dere kunnskapen og kapasitet til å følge opp valper og valpekjøpere i etterkant? Hva hvis en eller flere av valpene til slutt må omplasseres fra kjøperen. Kan dere da ta tilbake valpen så den ikke havner i enda et feil hjem? 

- Har dere økonomi og muligheter til å potensielt bli sittende med flere valper dere ikke får solgt? Markedet er rimelig mettet med hunder for øyeblikket, og enkelte sitter med valper som er 5+ mnd de ikke finner Kjøpere til.

- Har dere overveid risikoen med å ha valper for tispa sin del? Som hos mennesker så er det en del risiko knyttet til drektighet, og enkelte av de rasene din er blanding av har ikke den beste statistikken der.

 

Som andre anbefaler jeg sterkt å for eksempel gå NKK sin opdretterskole før dere går videre med planene. Der får dere en generell innføring i det å ha kull og ansvaret dere sitter med som oppdrettere.

Om dere allikevel skulle gå videre med planene så er det sterkt anbefalt å ikke dobble blåøyde gener når du ikke har full oversikt over linjer og sykdommer bakover. Blå øyne er en mutasjon som hos mange er knyttet til andre helseproblemer. Du vil risikere helsen til valpene allerede før de er født. I tillegg bør hunden ikke bare sjekkes for arvelige sykdommer, men både deres og eventuell hanhund bør mentalbeskrives for å sjekke at egenskapene deres passer sammen.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...