Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr til en litt for tynn valp


Bordercolliejenta
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har noen spørsmål ang. fôring av valp. Har en valp på 6 måneder som går på et fôr fra Royal Canin men ho virker ganske så tynn. Ho spiser som regel opp maten sin. Så det skyldes vell av at ho er en veldig aktiv rase som har ekstremt mye energi og er mye i aktivitet, men ho kunne gjerne lagt på seg litt..

Derfor vurder jeg å bytte fôr. Har hørt at fôr fra Olivers kan få hunden til å legge på seg. Noen erfaringer eller meninger om dette, kan det anbefales? Eller har noen andre anbefalinger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun spiser opp all maten sin er det vel bare å øke mengden litt? Så lenge pels, ånde og alt ellers er ok med det fôret hun får så ville jeg fortsatt på det.

Jeg kjenner ikke til Olivers, men det skader ikke å prøve ut ulike fôr heller. Om hunden legger på seg av det kommer jo an på næringsinnholdet og mengden hunden får. Du kan eventuelt prøve aktiv-fôr fra RC eller andre produsenter, altså høy-energi fôr laget for aktive hunder, som hun jo er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, simira skrev:

Hvis hun spiser opp all maten sin er det vel bare å øke mengden litt? Så lenge pels, ånde og alt ellers er ok med det fôret hun får så ville jeg fortsatt på det.

Jeg kjenner ikke til Olivers, men det skader ikke å prøve ut ulike fôr heller. Om hunden legger på seg av det kommer jo an på næringsinnholdet og mengden hunden får. Du kan eventuelt prøve aktiv-fôr fra RC eller andre produsenter, altså høy-energi fôr laget for aktive hunder, som hun jo er.

Har ikke tenkt på at jeg kan øke mengden. 
Skal likevel prøve å finne et høy-energi fôr for aktive hunder som du sier. Jeg har ikke så god greie på dette så takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, simira skrev:

Ikke gjør begge deler samtidig. Om hun fungerer bra på fôret hun får så ville jeg startet med å øke litt. Om hun fortsatt er tynn og godt over anbefalt mengde så ville jeg testet høyenergifôr.

Ja det gir jo selvsagt mening.. Takk igjen, skal prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at jeg ville prøvd å øke formengden først. 

Min schäferhundtispe slet veldig med for lite vekt når hun var ung, og i tidlig voksen alder i tillegg. Jeg gikk bort fra tørrfòr og over til VOM, og det hjalp. Hun ville bruke enorme mengder tørrfòr for å kunne klare å holde en vekt noe som tilsvarte også dyre innhogg i lommeboka mi. Jeg opplevde også at hun tok til seg bedre næringen fra VOM enn i tørrfòr (noe jeg har opplevd med alle hundene mine egentlig).

Nå slet jeg veldig med min tispe i voksen alder og som sagt, og det var først når jeg flyttet in til bestefaren min for noen år siden, at hun faktisk la på seg og til tider var litt for tjukk - rett og slett fordi bestefaren min ga hennes masse mat ved siden av som rester etter middag osv. ? Men jeg syns det var greit fordi hun som sagt la på seg og hadde stort sett stabil vekt (ble hun litt for tjukk trappet jeg ned på VOM-mengden, fordi bestefar "hadde ikke samvittighet til å gi hun mindre" ?). Jeg gir hundene mine heller litt ekstra som rester fra middag osv., enn tørrfòr selv den dag i dag. Nå bor jeg ikke med bestefaren min lenger, og jeg har måtte trappe opp på VOM igjen, men hun holder seg stabilt og fint nå ?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...