Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om å bruke hunder "ekstremt" hardt og mye?


Aya

Recommended Posts

Vet det er endel forskjellige meninger rundt omkring når det gjelder dette, så kanskje vi kan få en liten diskusjon? Jeg personlig mener det er kjempebra, kjempeflott at noen velger å bruke hunder som Lars Monsen da han gikk på tvers av canada. Hundene jaktet, bar kløv, dro slede og var varslere for bjørn. Han mistet fem hunder i løpet av den nesten tre år lange turen; en fikk koldbrand etter å ha forfryst de "edlere" delene, en fikk en så omfattende beinskade at den møtte skytes, en døde av uforklarlige grunnen, og to forsvant, sannsynligvis spist av ulv eller druknet. Hva mener dere? Er det unødvendig å sette livet til hundene på spill i den verden vi nå lever i, hvor det faktisk ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som de du skriver navnene på her, bruker hundene mye fra starten av og når hundene blir vandt med det så kan jeg ærlig talt ikke se nooe problem med det, hundene blir jo trent opp til det, de kommer ikke rett fra å være sofasliter og ut til sledekjøring for å si det sånn, de blir trent opp fra de er liten av.

Tenk hvis vi skulle tatt samojeden vår og kastet henne rett ut i slede kjøring nå, hun hadde blitt helt ødelagt for hun er ikke vandt med slikt. Men sånn som Monsen sine hunder som blir trent opp fra de er små til å få den kondisen de har, så ser jeg ikke noe problemer med det(de blir jo tatt ut av spannet om de ikke er i form).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.. På Norge på tvers turen hans for femten år siden, fødte tispa en valp. Den overlevde, og løp ved siden av sleden åtte uker gammel. Hun lærte å spise snø for å få i seg nok væske, hun lærte å grave seg ned i snøen, å spare på kreftene o.l. Innen de kom frem var hun rundt året. Det eneste jeg må pirke litt på når det gjelder Mr. Monsen, er at han på omtrent hver eneste langtur har en eller annen tispe som blir drektig. Det måtte da virkelig være mye bedre om han kunne ha fått med seg abortpille/sprøyte fra dyrlegen, så han kunne unngått valper som frøys ihjel o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.. På Norge på tvers turen hans for femten år siden, fødte tispa en valp. Den overlevde, og løp ved siden av sleden åtte uker gammel. Hun lærte å spise snø for å få i seg nok væske, hun lærte å grave seg ned i snøen, å spare på kreftene o.l. Innen de kom frem var hun rundt året. Det eneste jeg må pirke litt på når det gjelder Mr. Monsen, er at han på omtrent hver eneste langtur har en eller annen tispe som blir drektig. Det måtte da virkelig være mye bedre om han kunne ha fått med seg abortpille/sprøyte fra dyrlegen, så han kunne unngått valper som frøys ihjel o.l?

Han har med seg det...Han gir også tispene hormonsprøyter ved hver stopp for at de ikke skal få løpetid (mye uro i spannet da vettu :P)Problemet er at disse ikke er hundre prosent.Men hadde han ikke brukt det og latt hundene løpe så mye løse som han faktisk måtte gjøre i canada så hadde det blitt født 30 valper på turen i stedet for en...(som desverre ble drept :) )

BTW:heia monsen :D og iditarod gutta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene til Lars har det nok bedre enn mange andre hunder. Til og med mange hunder herifra. Hundene får gjøre det de er bygd til, de får brukt seg og ser ut til at de har det bra. Være ute på tur hele døgnet, kløve, dra, svømme, spise ferks mat osv. Tror nok mange hunder hadde drømt om det :)

Når det er snakk om ekstremturene, så kan det til tider bli hardt, men de vet nok hva di driver med, selv om det ser litt ekstremt ut for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bra at noen bruker hundene så mye. Lar hundene få oppleve, jobbe, og gjøre ting som den kan brukes til... Han gjør det beste for hundene sine, og når han så/merka at hundene var slitne så satte han de på en kennel, mens han fullførte turen...

Han har peiling for å si det sånn...

så GO Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg synes det er supert at han gjør det. Men jeg synes det er lut rart at alle kaller gallopløp for hester for dyremishandling, men at det er greit for hunder! Og at dere sier at hunden er født til å gjøre dette (noe jeg selvgfølgelig er helt enig i ). Men jeg hvet også at gallophester er født til å løpe og at de elsker det like mye som hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har med seg det...Han gir også tispene hormonsprøyter ved hver stopp for at de ikke skal få løpetid (mye uro i spannet da vettu :P)Problemet er at disse ikke er hundre prosent.Men hadde han ikke brukt det og latt hundene løpe så mye løse som han faktisk måtte gjøre i canada så hadde det blitt født 30 valper på turen i stedet for en...(som desverre ble drept :) )

BTW:heia monsen :D og iditarod gutta!

Okei, det var jeg faktisk ikke klar over, med jeg regnet med at det måtte være noe sånt inne i bildet. Jeg er skikkelig fan av Lars Monsen (og Robert Sørlie, og resten av gjengen), og jeg skulle gjerne hengt bakpå et spann selv altså! Synes det er fantastisk å se hvordan hundene hans oppfører seg, spesielt kanskje malamuten Kayaq. for en sindig og rolig hund (tenker med skrekk på mitt eget lille stressmonster).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er super bra!! Kjempe fint, tror de hundene har det supert.. Jeg synes det er veldig bra at de hundene blir brukt til det de er avlet til. Tror hundene til Lars har det kjempe bra :) og det samme gjelder iditarod gutta! :P

Ops.. skulle tilføye noe, men det kom to ganger istede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som de du skriver navnene på her, bruker hundene mye fra starten av og når hundene blir vandt med det så kan jeg ærlig talt ikke se nooe problem med det, hundene blir jo trent opp til det, de kommer ikke rett fra å være sofasliter og ut til sledekjøring for å si det sånn, de blir trent opp fra de er liten av.

Tenk hvis vi skulle tatt samojeden vår og kastet henne rett ut i slede kjøring nå, hun hadde blitt helt ødelagt for hun er ikke vandt med slikt. Men sånn som Monsen sine hunder som blir trent opp fra de er små til å få den kondisen de har, så ser jeg ikke noe problemer med det(de blir jo tatt ut av spannet om de ikke er i form).

helt enig med deg. :( de rasene han bruker er jo også skapt og brukt til dette fra tidenes morgen omtrent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg synes det er supert at han gjør det. Men jeg synes det er lut rart at alle kaller gallopløp for hester for dyremishandling, men at det er greit for hunder! Og at dere sier at hunden er født til å gjøre dette (noe jeg selvgfølgelig er helt enig i ). Men jeg hvet også at gallophester er født til å løpe og at de elsker det like mye som hundene.

Jeg skjønner ikke helt sammenligningen. Man kan kanskje sammenligne hundeløp med distanseritt, men over hodet ikke med galloppløp. På hundeløp får hundene være ute i naturen, i sitt rette element, de får løpe og jobbe sammen med andre hunder og mennesker. Det blir noe det samme som et langdistanseritt. Mens galloppløp, der står hestene som regel lenger på henger for å komme seg dit, enn de faktisk løper. De løper på en bane, noe som er sterkt unaturlig. Det er en spurt, og det kan ikke sammenlignes med hundeløp som Iditarod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er trent og er fysisk og psykisk i form til oppgaven så syntes jeg det er ok at de blir bruk ekstremt hardt.

Det er mer syndt på hunder som nesten ikke kommer seg ut og som nesten ikke blir brukt, hunder som ligger mest inne og da helst inne i bur har et verre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen er nok en av de i Norge som tar best vare på hundene sine!

En kjempe kar det derre der :P

Som alle andre har sagt her hittil, han bruker hundene til det de er skapt for, og selv om de kanskje har det vanskelig på tur i vær og vind, med ulv, bjørn og vann, så storkoser de seg nok alle sammen.

Når det gjelder dette med galopphester og hundeløp er jeg helt eni med LiLi(?!)

Det går ikke ann og sammenligne. Distanseritt derimot er noe man absolutt kan sammenligne det med!

Men nå kan det hende personen som skrev galoppløp mente distanseritt da :P

hvem vet?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med ekstrem bruk av hunder, er at de dyrene som er avlet for det og trent for det, og så ELSKER å drive med det.

Hadde en gang to store polarhunder som jeg dro med meg overalt. Brukte dem selvsagt ikke så hardt som Iditarod - gutta eller Lars monsen gjør, men hundene mine var aller mest tilfreds når vi var på skikkelig TUR. Det vil si sprengkulde, harde vinder på høyfjellet som tvang dem til å grave seg ned eller høyt tempo i sledesporet. Kan også nevne baksing over halvt islagte elver og diverse andre utfordringer vi overvant sammen.

Det var hardt til tider, men jeg er overbevist om at de elsket det.

Og de blir fremdeles like mye brukt, selv om de ikke er mine lenger.

Jeg husker også at jeg leste Kappløp gjennom Alaska og jeg ble rørt over den store graden av omsorg hundekjørerne utviser overfor hundene sine.

Tviler ikke et sekund på at Robert Sørlie er oppriktig glad i og utviser en enorm omsorg for hver og en av de firbeinte sliterne sine..

Sånt er fint å se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...