Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi hadde for noen uker siden besøk av et familiemedlem som syntes det er vanskelig å gå de lange meteren til utgangsdøra for å la hunden sin gjøre fra seg - og hunden har derfor brukt verandaen vi har i 2. etg når hunden har måttet på do. 

Vi har en lang historie med uenigheter knyttet til hundehold. Personen har en liten hunderase, og har fått for seg at hunden ikke tåler verken kulde eller lange gåturer. Hunden blir behandlet som en baby og blir kledd i kjoler finere enn de jeg selv har i skapet. 

Jeg prøver å la mine meninger ligge når personen er besøk for fredens skyld, og det har jo som sagt gjort at hunden har brukt verandaen i 2. etg som toalett :blink:

Problemet er bare at vi har oppbevart utemøblene til "vinterlagring" under verandaen, noe jeg ikke helt tenkte på, før i dag. 

Sola skinte, og jeg ville ut i hagen med hundene og nyte sola i solveggen. Jeg tok ned sofaen (rotting), og med en gang fikk jeg smelt tidenes urinstank rett i fleisen... Helt krise! 

Så er det noen som har tips om hvordan jeg skal fjerne tiss og lukt fra møblene? Jeg er litt sær på bakterier, lukt og "flekker", så jeg stod nesten på gråten når jeg oppdaget det :rolleyes:

Det har fått tre uker til å sette seg, og at sola nå har stått på i noen dager gjør nok ikke saken så mye bedre... 

Skrevet

Herlig!

Altså, det er greit å være uenig om hundehold, men som huseier må det være greit å si at hundelufting på verandaen er uaktuelt! Der hadde ihvertfall min komfortgrense gått, uansett familieforhold og størrelse på hund.

Men gjort er gjort. Jeg ville sprayet møblene med klor og latt de stå noen timer, før jeg skylte av med varmt vann og grønnsåpe.

• Like 1
Skrevet (endret)
20 hours ago, simira said:

Herlig!

Altså, det er greit å være uenig om hundehold, men som huseier må det være greit å si at hundelufting på verandaen er uaktuelt! Der hadde ihvertfall min komfortgrense gått, uansett familieforhold og størrelse på hund.

Men gjort er gjort. Jeg ville sprayet møblene med klor og latt de stå noen timer, før jeg skylte av med varmt vann og grønnsåpe.

Problemet er bare at personen ikke forstår at det ikke er greit, for det er jo sånn h*n gjør det hjemme. For barnas del velger jeg bare å ignorere det, og la h*n gjøre som h*n føler for, selvom jeg muligens angrer nå i ettertid.. Personen det gjelder er dritsær, og blir fornærmet for det meste. Jeg er tante til personen, og h*n reiser langt for å "henge" med unga, så ofte velger jeg heller å svelge noen kameler og holde kjeft. Jeg er glad i å diskutere, men ikke foran unga. 

Men som du sier: gjort er gjort.. 

Jeg vurderer egentlig å bare kaste alt sammen :blink:

Endret av Aksjeladden
Skrevet

Eddik er gjerne det man bruker for å få bort tisselukt fra gulvet når man har valp som ikke er stueren, siden vanlig såpe ikke fjerner lukten helt (i allefall ikke for hundeneser). Det er en god luktfjerner generelt sett: en kopp med eddik i kjøleskapet når det lukter ille, eller eddik for å få bort surlukt i klær/håndduker. 

Rotting må være den kjipeste typen møbel å vaske. Uff.

• Like 2
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg bruker Virkon S fra Felleskjøpet på hundegård og terrasse, samt eventuelle møbler hannhunden måtte markere på under løpetiden til tispene. 

Det er et middel de bruker til å desinfisere fjøs, det er et pulver du løser opp i vann og sprayer på.

Du lar det bare være på, og det løser opp urin.  

Dyr skal kunne gå på området rett etterpå, men jeg gir det litt tid for sikkerhets skyld. 

Det fjerner all lukt, i tillegg til virus og bakterier. 

Du får kjøpt det i små poser, men siden jeg bruker det på hundegård 3-4 ganger pr. år så kjøper jeg det i en stor dunk. 

Jeg spurte rundt om hvordan folk blir kvitt pisslukta i hundegård, og ingen av triksene fungerte. Jeg fikser ikke den urin-lukta!

Men Virkon S har fungert kjempebra, det lukter ingenting etterpå! Og om det ligger igjen restlukt tar jeg bare en runde til, så blir det bra. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
    • Det er sikkert mer enn nok folk som stiller slike spørsmål, men den som intet våger intet vinner 😇 Jeg skal i løpet av de neste par årene få meg en ny hund, men sitter veldig fast når det kommer til valg av rase.. tidligere har jeg hatt Cardigan Welsh Corgi (fikk henne da hun var nesten 10, så ikke full erfaring her) og Storpuddel fra en oppdretter jeg ikke var helt fornøyd med (jeg ba om en rolig og stabil hund jeg kanskje kunne bruke som besøksvenn, fikk en stresset type som hun ville jeg skulle bruke til agility. Da det viste seg at jeg ikke kunne tilby ham en rik nok hverdag som enslig person i leilighet var hennes råd "legg ham ut på Finn). Jeg har noen ønsker til hund:  * Ikke en utpreget varsler. Vi blir to som er relativt sensitiv for lyd, så mye piping og bjeffing inne orker vi ikke.  * Lettrent hund som jeg kan trene lydighet med. Storkoste meg med puddelen og han ga meg mye suksess og mestring, dette vil jeg ha mer av.  * Stabil mentalitet med mulighet til å sitte i ro ute. Dette hadde ikke puddelen. Han er nå snart 6 år gammel og i nytt hjem, men kan fremdeles ikke stå i ro ute uten å få meltdown. Inne var han helt nydelig.  * Energi til trening, men tåler noen dager innimellom med mindre aktivitet. * Ok størrelse, helst rundt medium/"normal" størrelse et sted. Ønsker lydighet og kanskje sykling innimellom, men ikke så stor at den ikke kan være med overalt ellers (som ut i kajakk, kanskje). * Mulighet for å bo med katt uten at det skal være en reell risiko for at jaktinstinkt tar over.. Har vurdert å gå over til tispe etter dramaet med puddelen. Det virket som det slettes ikke var uvanlig med disse litt høyspente guttene som endte opp med å omplasseres fordi de ble "for mye" og jeg har ikke lyst til å gi gjennom det igjen. Har vurdert puddeltispe, feks. Corgien min elsket jeg, men de beina var utrolig upraktisk innimellom..
    • Ingen av dem. Oslo Hundeskole har veldig mange instruktører, og de velger selv metode. Det betyr at du ikke vet på forhånd om de bruker straff og gammeldagse metoder eller 100% positivt med bare belønning. Norges Hundeskole har jeg ikke noen nyere erfaring eller kunnskap med. De har pleid å være helt ok, men også hatt bruk av straff og korreksjon. Hvis du er på den siden av byen kan jeg anbefale Smarthund som har kurs på Fornebu, eller Din Beste Venn på Høvik. De har flinke instruktører og bruker bare positive metoder.
    • Heisann!  Vi venter på valp og jeg har veldig lyst til å gå valpekurs (potensielt også flere kurs) - vi holder til på Østlandet, like utenfor Oslo. Av de som dukker opp når jeg googler er Oslo Hundeskole og Norges Hundeskole. Begge har avdelinger ved Asker og Bærum som er det som blir mest aktuelt for vår del. Vil noen komme med tips til hvilken vi bør velge? Har du personlig erfaring eller preferanser? 😊 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...