Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal bli samboer, men hunden min slår seg ikke til ro i det nye huset om natten.


Snusmumrik
 Share

Recommended Posts

Jeg skal flytte sammen med kjæresten min, flytter fra mitt hus til hans. Jeg har ei 10 år gammel dalmatiner tispe som er ganske så bortskjemt. Hun har fått sovet i sengen min når hun ville det i ti år. Hun sover som regel der, men går også å legger seg i sengen sin på stua. Kjæresten min er veldig snill mot henne, men han tillater selvfølgelig ikke at hun sover i senga.  Jeg har det siste halve året byttet på å bo i mitt hus og hos kjæresten. Jeg har tatt med sengen hennes dit og satt den på soverommet der, og hun sovner. Men saken er at hun ikke sover hele natta slik som hun gjør hjemme hos meg. Hun våkner flere ganger hver natt og tasser litt rundt på gulvet. Både jeg og han våkner av dette. Jeg står opp tidlig for dra på jobb og merker jeg er kjempesliten av å ikke få sove hele natta... Er nå veldig bekymret for hvordan dette skal gå. Har tenkt på at hun kanskje må sove ned på stua, soverommet er i andre etg, slik at hun ikke vekker oss. Men da føler jeg meg slem. Er det ikke stygt gjort å plutselig skille en hund vekk fra flokken, når hun er vandt med å sove i samme rom som meg? Aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har vært i samme situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok krevende for en så gammel hund og endre seg, men ikke umulig. Og særlig når hun ellers sover på stua av eget valg av og til. Det jeg ville gjort er å legge hundesengen i stua, og sove der på en madrass eller sofaen med henne noen netter, da uten at hun får komme opp. Det vil nok ta noen netter med tilvenning, men jeg tipper det går bra.

Har du prøvd beroligende kosttilskudd eller lignende, som Chlomicalm, Adaptil osv? Det kan være greit å prøve i en overgangsperiode. Jeg har selv en gammel hund som blir urolig på nye steder, og har lagt en plan med dyrlege for beroligende de første par dagene i nytt hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt hus har hun hatt mulighet til å sove i seng, men med fri tilgang til stua? Har hun det hos han også? Det kan være så enkelt at hun har behov for mer frihet til å endre temperatur og/eller underlag, spesielt for en eldre hund som gjerne blir litt stiv i kroppen av å ligge. Lurt å tenke på om det er tettere luft eller varmere/kaldere hos han, for det kan være problemet.

Også kan det være at hun har vanskeligheter med å omstille seg uten at noe er galt. Endringer kan ta tid, og hvor lenge avhenger gjerne av alder, men også personlighet. Hvis du skal gå over til full stuesoving, så ville jeg også gjort som Simira sier: lagt meg på madrass uten at hun fikk komme opp, og gradvis flyttet meg lengre ut av stua. Valpetilvenning, men sannsynligvis vil det gå betraktelig raskere siden hun ikke er redd for å være alene.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...