Gå til innhold
Hundesonen.no

Klump som vokser langsomt.


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hunden min har en klump på den ene foten som i løpet av 5 år har vokst fra ca 3mm til 15mm i diameter. Noen her som har peiling på hva det er for noe og om man kan gjøre noe selv for å redusere/fjerne den eller om det må gjøres kirurgisk på en klinikk? Kan hunden evt. bare gå med den så lenge den lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på, og er noe en veterinær bør vurdere. Om den ikke ligger slik til at hunden går gnagsår av sele eller dekken, og ikke er noe farlig, så kan den bare være der. Begge mine gamle hunder har masse klumper og kuler. Men noen er fjernet også, fordi de enten lå ubehagelig til, eller at det var fare for ondartet svulst. De vokser riktignok ofte litt fortere, så det er håp om at denne er ufarlig, men sjekk med vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel hunden din er, men mange hunder får små fettkuler og den slags her og der når de blie eldre. Disse er lurt å få veterinær til å kjenne på ved hver årskontroll, men er vanligvis ikke farlige.

Hvis kulen har vokst jevnt og trutt i 5 år så er det mindre sannsynlig at det er noe ondartet. Hvis den vokste veldig tregt i starten, men senere begynte å vokse raskt, så er det absolutt lurt å få tatt prøve av kulen. 1,5 cm er såpass stort at dersom ikke veterinær har sett på den ved forrige årskontroll, så ville jeg tatt en tur innom etter jul for å være på den sikre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...